Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier - hvordan forbereder du deg til jobbintervju?

Jeg skal på mitt første intervju på mange år og trenger litt tips til å forberede meg.

Jeg er en sterk kandidat til stillingen og har tidligere blitt forsøkt rekruttert til en annen stilling i dette firmaet. De kjenner til meg fra min nåværende jobb og jeg har et godt rykte i bransjen.  

Men...jeg er skrekkelig dårlig på intervjusituasjoner. Jeg blir veldig nervøs og klarer ikke å selge inn meg selv som en god kandidat. Får litt ut av kroppen opplevelse og forlater alltid intervju med en følelse av at det er mye jeg burde ha sagt😅

Så dere som er gode på jobbintervju har dere noen råd? 🙏🏻

Lager dere skriftlig notat/manus? Tenker dere gjennom hva dere skal si på forhånd? etc

Anonymkode: 45205...059

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går igjennom de vanligste spørsmålene man blir stilt på intervju og forbereder meg godt på de og får noen jeg kjenner til å «intervjue» meg. Jeg synes det tar bort endel stress ved at jeg i hvert fall er godt forberedt på noen av spørsmålene jeg antagelig kommer til å få på intervjuet. I tillegg setter jeg meg grundig inn i hva de søker etter i stillingsutlysningen. Det er viktig at du kan svare på hvorfor de skal ansatte akkurat deg og hva du kan bidra med inn i stillingen, gjerne vinklet inn på akkurat det de søker etter i stillingsutlysningen. 

Anonymkode: 58e9a...3ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barberer musa

Anonymkode: b7270...12a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, sett deg litt inn i hva bedriften gjør slik ar du kan stille relevante spørsmål. Også er det jo den der klassiske «positive og negative sider ved deg selv» som noen fortsatt driver med. 

Anonymkode: ca44d...639

• Liker 1
Skrevet

Jeg forbereder meg ikke på noe

AnonymBruker
Skrevet

Gjør god research om bedriften og ansatte. Finn ut hvordan miljøet og profesjonaliteten er, hva dem liker å gjøre på fritiden osv. Prøv å speile dette på et intervjuet gjennom svarene dine og væremåten din. 

Forbered deg med gode svar på vanskelige spørsmål. Dine svake og sterke sider bør du besvare på en slik måte at det treffer godt med bedriften. Samt du bør ha klargjort "hvem du er", hvorfor du søker der, og hva du kan tilby dem. Tenk godt igjennom dette, og skriv det ned i notatform.

Lag mange gjennomtenkte spørsmål. Still spørsmål om alt mulig, og vær aktiv. Vis at du er oppriktig interessert gjennom spørsmålene. Sett dem gjerne i små dilemmaer med spørsmålene. Skriv dette ned i notatene dine.

Ta så med notatene og penn på intervju. Både svar på vanskelige spørsmål og gjennomtenkte spørsmål til dem. Bruk notatene aktivt, akkurat på samme måte som intervjueren gjør. Skriv ned svarene du får i stikkordsform. 

Tenk igjennom hva du skal ha på deg, vask klærne og ha på deg det du tror passer arbeidsmiljøet. 

Pust med magen. Husk at intervju er en toveissamtale, ikke en eksamen. Det er om å gjøre å kommunisere på lik plan som intervjuerne. 

Anonymkode: 667ec...6b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner med å lese gjennom stillingsutlysningen og søknaden min igjen, for å danne et så klart så mulig bilde av både hva de ser etter, og hvorfor jeg er en god match. Gjør også ekstra research på firmaet, og tenker gjennom og skriver ned hvilke spørsmål jeg selv vil ha svar på. Så skriver jeg ned alt jeg kan tenke meg av mulige spørsmål som kan komme, og stikkord til svar. Å øve med noen er gull for nervøsitet - det er kleint i øyeblikket, men mindre kleint enn å snuble når du får spørsmålet i virkeligheten. 

Så er det fint å huske at det er en toveissituasjon -- intervjuerne har interesse av at de gir et bra nok inntrykk til at du vil takke ja til jobben om de tilbyr den til deg. Så det kommer etter all sannsynlighet til å foregå i siviliserte former, de er ikke ute etter å sette deg fast eller dumme deg ut, det er ingen eksamen. 

Anonymkode: 6574a...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg begynner med å lese gjennom stillingsutlysningen og søknaden min igjen, for å danne et så klart så mulig bilde av både hva de ser etter, og hvorfor jeg er en god match. Gjør også ekstra research på firmaet, og tenker gjennom og skriver ned hvilke spørsmål jeg selv vil ha svar på. Så skriver jeg ned alt jeg kan tenke meg av mulige spørsmål som kan komme, og stikkord til svar. Å øve med noen er gull for nervøsitet - det er kleint i øyeblikket, men mindre kleint enn å snuble når du får spørsmålet i virkeligheten. 

Så er det fint å huske at det er en toveissituasjon -- intervjuerne har interesse av at de gir et bra nok inntrykk til at du vil takke ja til jobben om de tilbyr den til deg. Så det kommer etter all sannsynlighet til å foregå i siviliserte former, de er ikke ute etter å sette deg fast eller dumme deg ut, det er ingen eksamen. 

Anonymkode: 6574a...1da

Vel, du svarte akkurat det samme som meg, nesten med samme ordlag også, så det må jo ligge noe i dette! ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri forberedt meg. Skal man det? Svarer alltid på sparket. Alltid fått jobben. Byttet jobb 3 ganger i løpet av livet. 

Anonymkode: 85784...ad4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er egentlig poengløst og forberede seg, siden de bestemmer seg i løpe av 30 sekunder om du får jobben heller ikke.

https://www.aftenposten.no/norge/i/41PzG/du-blir-stemplet-paa-30-sekunder

Anonymkode: 51ece...59e

Dem gjør seg opp et inntrykk ganske tidlig, ja, men du har god tid på intervjuet til å vise et annet inntrykk eller et bedre inntrykk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å ikke tenke for mye på det. Syns ofte det kan være like greit å ta på sparket ettersom det aldri blir som man øver i hodet. Men jeg vet selvfølgelig Basic om firmaet og hva stillingen innebærer. Også forbereder jeg noen spørsmål jeg kan stille intervjuer. Man må vise litt interesse. 

Anonymkode: 12080...5ce

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill!

Ang. det å stille spørsmål selv - gjennom nåværende jobb kjenner jeg så godt til både firmaet og arbeidsoppgavene i stillingen jeg har søkt at det ikke er noe jeg egentlig lurer på...men jeg skal prøve å vri hodet for å komme på noe.

Jeg får sette meg ned å notere litt, det er nok det å klare å selge inn meg selv som blir det vanskeligste da dette ikke ligger naturlig for meg. Jeg er av typen som underpresterer på intervju men som presterer til gagns i jobben.

TS

Anonymkode: 45205...059

Skrevet

Prøv å snakke om det du liker i jobben du har idag, om den måten å organisere arbeidet/de problemstillingene er sånn man gjør det i dette firmaet? Hvis ikke, hvorfor ikke? Da har man en god plattform å diskutere fra uansett om det ligner eller ikke, og får snakket mye om hva man er god på (eksempler!) Og hva slags arbeidstaker man er.

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 20.40):

Har aldri forberedt meg. Skal man det? Svarer alltid på sparket. Alltid fått jobben. Byttet jobb 3 ganger i løpet av livet. 

Anonymkode: 85784...ad4

knulleGuden666 skrev (På 7.3.2021 den 19.59):

Jeg forbereder meg ikke på noe

Det sies at å stille uforberedt er en stor feil 

Anonymkode: a78c9...a56

Skrevet

Jeg pleier å lese meg opp ang bedriften. Gå litt før avtalt tid og se rundt på venterom/kontorer også nevner jeg ting jeg ser: åh, jeg ser dere er veldig opptatt av …., jeg har god kjennskap til de fra før. 
Jeg pleier å tenke gjennom noen spørsmål og svar, helst 3 gode og 3 dårlige ting om meg selv.

Vær selvsikker når du håndhilser. 

Jeg pleier å tenke 2 ganger før jeg sier noe negativt om ting.

Jeg pleier også å beklage hvis jeg virker stressa/nervøs og si det er pga jeg virkelig ønsker jobben. 

Skrevet

Siste jobbintervju jeg var på var som et politiavhør, umulig å stålsette seg til noe slikt. 

Anonymkode: 2c5a9...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siste jobbintervju jeg var på var som et politiavhør, umulig å stålsette seg til noe slikt. 

Anonymkode: 2c5a9...b25

Det er ikke greit. Der ønsker du ikke å jobbe uansett. 

Anonymkode: a78c9...a56

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du allerede har en god «standing» i firmaet siden du har blitt forsøkt rekruttert tidligere! Da vet de nok allerede at du gjør en god jobb 😊 

Er det helt feil å si at du er nervøs og at jobbintervju ikke er din sterke side? Rett og slett bare si det du skrev ovenfor at du er veldig dyktig i jobben din, men underpresterer på intervju? Det viser jo at du er reflektert og vet hva dine sterke og svake sider er. Bruk det som en ice-breaker? 

Tipper du kommer til å gjøre et meget godt intervju! Ønsker deg masse lykke til 😊 

Anonymkode: fdb4e...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...