Gå til innhold

Konstant hodepine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er ei jente på 32 som nå har gått med konstant hodepine en uke ca. Før det har jeg hatt litt hodepine etter jeg har stått opp om morgenen, noe jeg bare har tenkt vært pga at jeg er trøtt.

Onsdag - fredag i forrige uke var jeg hjemme fra jobb - fordi hodepina var så intens. Og jeg fikk feber i tillegg. Til info så fikk jeg mensen 2-3 dager før.

Jeg tror vel selv at det er denne spenningshodepinen, men blir litt usikker med hvor kraftig hodepina kan være på det verste. Jeg har brukt Fenazon kombinert med dispril - som roet ned hodepina i 2-3 timer. Er var for lyd og lys, men tror ikke jeg har migrene - har jo ikke vært noe kvalm eller noe sånt.

En ide jeg fikk for meg var å sjekke synet mitt, som visste seg å ha endret seg med 0,25 på hvert øye - nærsynt. (altså nå 1 og 1,25 tror jeg). Har brukt brillene konstant siden fredag. Men virker ikke som det hjelper noe.

Jeg er litt redd det er noe galt og alle sier jeg bør oppsøke legen, men samtidig så kvier jeg meg, fordi jeg selv ikke helt tror det er noe alvorlig. Har time på torsdag!

Hodepinen arter seg ved trykk fra tinningen eller over øyet - til å gjøre vondt i hele toppen. Fra ene siden, veksler, til hele hodet. Hodepina er ikke konstant intens hele tida, men ligger og murrer hele dagen. Uansett nok til å gjøre meg litt anspent, sånn at jeg faktisk blir stiv i nakke og skuldre også. Nesten så jeg føler at jeg får det av hodepina og ikke omvendt.

Idag tidlig når jeg våknet merket jeg ikke noe - men straks jeg kommer meg opp så kjenner jeg presset komme sakte.

Noen gode råd?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver. Sliter til tider med hodepine - veldig nært knytta til hvor mye søvn jeg får. Er avhengig av jevnt med søvn, og det å snu døgnet er drepen for meg...hadde konstant hodepine da jeg vekslet på dag, kveld og nattejobbing.

Mensen utløser også hodepine hos meg, samt endringer i været.

Har vel egentlig ingen gode råd - jeg har infunnet meg med hodepinen min jeg da - sjekka hodet for halvannet år siden, og ingenting var galt. Så jeg har slått meg til ro med at det gir utslag i hodet når ting ikke er helt som det pleier for meg.

Gjest gjesten
Skrevet

Væsketap og uttørring kan også gi hodepine slik som du beskriver, men også om du er helt utslitt/ på vei til utbrenthet kan slik hodepine oppstå. Har prøvd begge deler ;) Drikk mye vann og se om det hjelper noe, og hold deg unna te og kaffe.

Gjest _trådstarter_
Skrevet

Takk for raske svar med input.

Jeg var som sagt hjemme fra jobb onsdag til fredag. Og da sov jeg opptil 10-12 timer. Sånn at søvnmangel har jeg ikke.

Drikker mye vann, 1-2 liter pr dag. Farris ved siden av. Må innrømme at jeg drikker kaffe nå når jeg er på jobben, men ikke hjemme.

Går turer med hunden min, 15-20 min morgen og kveld - samt 1 times tid etter jobb!

Har prøvd å ta minst mulig piller, blir en til to ganger om dagen da, for å få litt "fri".

Er så drittlei av å gå med den murringa og presset i huet - blir gal!

Gjest Jiha(d)
Skrevet

Jeg har slitt en del med hodepine. Da jeg hadde et fall fra hest tidligere i år gikk jeg til kiropraktor. Han skulle egentlig bare ordne bekkenet som hadde kommet ut av posisjon, men med en gang han kjente på meg spurte han meg om jeg ofte hadde vondt i hodet. Jeg sa "ja" og han sa han kjente det med en gang.

Han "Knakk" en del på meg i nakken og slikt, og resten av dagen hadde jeg synnsykt vondt i hodet. Men ble så utrolig mye bedre dagen og ukene etter! Gikk regelmessig til han i en mnd eller noe, og nå har hodepinen blitt mye bedre:) Anbefales! Bare et lite tips ;)

Skrevet

Kan vel være alt fra at du er sliten, mensen, migrene,stive muskeler,dårlig syn, virus.

Hvis det ikke gir seg må du gå til legen :)

Skrevet

Jeg fikk også vondt i hodet av å sove "feil" - altså ikke bare for lite, men for mye endringer i sovemønseret.

Så om du sov mer enn du pleier og til andre tider da du var hjemme, så kan jo det ha noe med saken å gjøre - om du er som meg da! ;)

Gjest _trådstarter_
Skrevet

Takk for gode råd og meninger.

Som sagt - time hos lege på torsdag. Er spent på hva han sier.

Er enig i at det kan være hva som helst - selv om jeg selv utelukker egentlig migrene da. Har ikke vært kvalm eller noe, og ikke følt at jeg egentlig har hatt anfall. Bare konstant vondt - flyttet litt på seg rundt i hodet hvor, og vært i økende og minkende grad.

Skrevet

Jeg har vært mye plaget med spenningshodepine, og dine beskrivelser er ganske nøyaktige med hvordan jeg opplevde hodepinen. Jeg var kronisk plaget, noen dager fungerte jeg, noen dager sengeliggende.

Løsningen for meg ble avspenningsøvelser som jeg fikk hos fysioterapaut og yoga (vi får yogatimer gjennom jobben!!).

Varmeflaske i nakken kan virke lindrende, samt lett massasje og strekking av muskelaturen.

Hos meg hadde smertestillende ingen virkning, og det er et typisk trekk med spenningshodepine.

Idag har jeg kanskje hodepine/smerter en gang i mnd, i motsetning til nesten kronisk for et par år siden.

Vet også at noen gang ha nytte av de eldre typene med antidepressiva i små doser. Legen min foreslo det, men jeg forsøkte det aldri. Men vet om de som har hatt nytte av f.eks Tolvon i små doser.

Lykke til, det er bra du tar tak i dette før det virkelig slår rot, altså hvis det er spenningshodepine.

Skrevet

Takk Lilypie. :)

Har lest litt på nett om de forskjellige hodepine-typene og tror vel helst at det er noe sånt som spenningshodepine.

Men syns det virker så rart, har akkurat begynt å jobbe igjen etter ferien, jeg har ikke noe som stresser meg verken privat eller på jobben som skulle utsløse dette akkurat nå!

Men jeg er stiv i rygg og nakke, men dette kom etter feberen og hodepina begynte for fullt.

Legen skal iallefall værsegod å ta meg alvorlig og få undersøkt det som undersøkes kan. :roll:

Gjest _trådstarter_
Skrevet

Heia,

igår var jeg altså hos legen.

Og han stilte et hav av spørsmål om alt mulig fra hvor jeg hadde vondt, åssen vondt, hva jeg drev med for tida, både jobb og privat, hvordan jeg hadde det og alt mulig rart.

Så tok han blodtrykket mitt. Og kjente på punter i hodet, nakken, skuldrene og ryggen - og au au au overalt!

Tror ikke han var i tvil om at dette var spenningshodepine nei.

Har fått henvisning til fysioterapeut nå!

Forøvrig kan jeg fortelle at jeg de 3 siste dagene ikke har hatt denne intense hodepine (bortsett fra at akkurat nå da)!!! Men isteden har jeg faktisk stivnet fullstendig til i ryggen! Er det ikke det ene så er det det andre.

Gleder meg til fysio på tirsdag!!

Takk for gode råd og svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...