AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Del Skrevet 6. mars 2021 Man sier f.eks. «jeg ble avvist» og «jeg opplevde en avvisning». Først er verb, andre er substantiv. Vi sier også «jeg ble forlatt», men hvordan sier man at «man opplevde ...»? Jeg opplevde en forlatelse? Eller? Anonymkode: 39714...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Del Skrevet 6. mars 2021 Tror ikke det er noe annen måte å si det på, enn å si at man opplevde å bli forlatt. Anonymkode: 7c679...eec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Del Skrevet 6. mars 2021 Å forlate er et verb, ikke substantiv. Å be om forlatelse (unnskyldning) er noe annet. Så da blir det: " Man opplevde å bli forlatt". Anonymkode: 81e96...189 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Del Skrevet 6. mars 2021 Kan man si «jeg opplevde forlatthet»? På andre språk kan man skape verbet «å bli forlatt» om til et substantiv. På spansk, f.eks. «Un abandono» (en forlatelse/forlatthet) Anonymkode: 39714...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Del Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan man si «jeg opplevde forlatthet»? På andre språk kan man skape verbet «å bli forlatt» om til et substantiv. På spansk, f.eks. «Un abandono» (en forlatelse/forlatthet) Anonymkode: 39714...e98 Hvis man hadde sagt: Å invitere og gjort det om til en invitasjon ville det vært et verbalsubstantiv. Men det er ikke alltid det blir korrekt norsk dersom man legger til en endelse på verbet. Å forlate - en forlatelse (men det er jo ingen ord, så det går ikke) Å forlate - en forlatthet (i teorien, ja. Men fremdeles så høres det rart ut og er ikke et ord man bruker så mye) Ville her valgt et annet ord synonymt med forlatt, eller å brukt det som et verb. Anonymkode: 81e96...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Del Skrevet 7. mars 2021 Kan man bruke "Jeg opplevde å bli etterlatt ......" Anonymkode: 67f74...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Del Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kan man si «jeg opplevde forlatthet»? Anonymkode: 39714...e98 Slå opp i ordboken: https://naob.no/ordbok/forlatthet Anonymkode: 5e247...4e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Del Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis man hadde sagt: Å invitere og gjort det om til en invitasjon ville det vært et verbalsubstantiv. Men det er ikke alltid det blir korrekt norsk dersom man legger til en endelse på verbet. Å forlate - en forlatelse (men det er jo ingen ord, så det går ikke) Å forlate - en forlatthet (i teorien, ja. Men fremdeles så høres det rart ut og er ikke et ord man bruker så mye) Ville her valgt et annet ord synonymt med forlatt, eller å brukt det som et verb. Anonymkode: 81e96...189 Jo, en forlatelse er det noe som heter, det er synonym til tilgivelse. Men det brukes lite, det er vel knapt i bruk utenom faste uttrykk som å be om forlatelse, syndenes forlatelse og lignende. På norsk høres ikke forlatthet naturlig ut. Hvis det ikke går å bruke «opplevde å bli forlatt» kan du kanskje skrive om til ensomhet, tomhet, eller lignende? Anonymkode: c653b...216 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå