Gå til innhold

Noen her med lipødem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Isåfall, har du hatt sykdommen lenge og er du operert? 
Jeg har fått sykdommen selv, og synes det er skikkelig dritt.

Anonymkode: 08ae6...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan gikk du frem for å få diagnosen? Er du overvektig?

Beklager at jeg kommer med spørsmål når du ønsket deg svar. 😉

Anonymkode: 4b070...770

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det, men jeg har spist meg frisk. :)  Kuttet planter og spiser bare kjøtt, innmat, sjømat, egg, fete meieriprodukter og animalsk fett (smør, ghee, smult, talg, andefett). Jeg spiser når jeg er sulten og spiser meg behagelig mett. Jeg drikker vann til. Det eneste krydderet jeg bruker er salt.

Anonymkode: 3709e...585

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan gikk du frem for å få diagnosen? Er du overvektig?

Beklager at jeg kommer med spørsmål når du ønsket deg svar. 😉

Anonymkode: 4b070...770

Er ikke spesielt overvektig. Beina begynte å vokse, og det ble harde områder. Utelukket en del andre ting og både lege og fysio endte opp med samme diagnose uavhengig sv hverandre. Konsultasjon med plastikkirurger ga endelig disgnose. 

Har fettsugd leggene og fettet som ble fjernet var som betong ifølge legen. Steinhardt og vanskelig å få bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt det, men jeg har spist meg frisk. :)  Kuttet planter og spiser bare kjøtt, innmat, sjømat, egg, fete meieriprodukter og animalsk fett (smør, ghee, smult, talg, andefett). Jeg spiser når jeg er sulten og spiser meg behagelig mett. Jeg drikker vann til. Det eneste krydderet jeg bruker er salt.

Lipødem er ikke en sykdom man blir kvitt...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan ikke spise seg frisk fra lipødem, så det er ikke det du har hatt. 

Anonymkode: c9b50...36c

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dagens! Du hadde ikke lipødem....

Anonymkode: 465ff...24f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lipødem er ikke en sykdom man blir kvitt...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kan ikke spise seg frisk fra lipødem, så det er ikke det du har hatt. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dagens! Du hadde ikke lipødem....

Anonymkode: 465ff...24f

Legen bekreftet at det var lipødem stadie 2 i alle fall. Jeg stoler mer på henne enn dere, no offense.

Jeg hadde lipødem på overarmer og bein. Overarmene var større enn vanlige legger. Jeg måtte ofte opp 2 størrelser i jakker bare for å få i armene. Merkelig nok bare jakker av overdeler. Gensere gikk fint. Jeg brukte M i gensere, og XL i de fleste jakkene. Beina var også store. Særlig anklene plaget meg.

Det er trist at folk flest ikke vet at det går an å fikse utrolig mange sykdommer med riktig kosthold. Det er et sitat jeg liker godt som går noe sånt som dette:

"Vi blir behandlet av helsevesenet som ikke fokuserer på kosthold, og vi blir fôret av matindustrien som ikke bryr seg om helse."

Jeg vet om folk som har fått farge på tidligere grått hår, blitt kvitt psoriasis, blitt kvitt diabetes 2, blitt kvitt endometriose, blitt frisk fra mentale sykdommer, alt med riktig kosthold. Til og med diabetikere blir fortalt at de kan spise "normalt" og bare tilføre insulin for å holde blodsukkeret i sjakk. Hårreisende! Jeg har mistet litt troen på helsevesenet og det offentlige. Det er så forferdelig mye tull man hører. De vil bare medisinere deg og behandle symptomene, ikke rette opp årsaken til symptomene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen bekreftet at det var lipødem stadie 2 i alle fall. Jeg stoler mer på henne enn dere, no offense.

Jeg hadde lipødem på overarmer og bein. Overarmene var større enn vanlige legger. Jeg måtte ofte opp 2 størrelser i jakker bare for å få i armene. Merkelig nok bare jakker av overdeler. Gensere gikk fint. Jeg brukte M i gensere, og XL i de fleste jakkene. Beina var også store. Særlig anklene plaget meg.

Det er trist at folk flest ikke vet at det går an å fikse utrolig mange sykdommer med riktig kosthold. Det er et sitat jeg liker godt som går noe sånt som dette:

"Vi blir behandlet av helsevesenet som ikke fokuserer på kosthold, og vi blir fôret av matindustrien som ikke bryr seg om helse."

Jeg vet om folk som har fått farge på tidligere grått hår, blitt kvitt psoriasis, blitt kvitt diabetes 2, blitt kvitt endometriose, blitt frisk fra mentale sykdommer, alt med riktig kosthold. Til og med diabetikere blir fortalt at de kan spise "normalt" og bare tilføre insulin for å holde blodsukkeret i sjakk. Hårreisende! Jeg har mistet litt troen på helsevesenet og det offentlige. Det er så forferdelig mye tull man hører. De vil bare medisinere deg og behandle symptomene, ikke rette opp årsaken til symptomene.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/

Det finnes ingen behandling som kan fjerne årsakene og helbrede tilstanden. Behandlingen sikter derfor mot å bremse utviklingen av sykdommen og redusere eventuelle plager. Selv om tilstanden ikke bedres med kostomlegging, fysisk aktivitet eller slankeoperasjon, så kan utviklingen av tilstanden bremses dersom man klarer å minske inntaket av kalorier tilstrekkelig til at vekten blir stabil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken lege? Per i dag er det tilnærmet umulig å få diagnosen i Norge. 

Anonymkode: 74c54...095

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er ikke spesielt overvektig. Beina begynte å vokse, og det ble harde områder. Utelukket en del andre ting og både lege og fysio endte opp med samme diagnose uavhengig sv hverandre. Konsultasjon med plastikkirurger ga endelig disgnose. 

Har fettsugd leggene og fettet som ble fjernet var som betong ifølge legen. Steinhardt og vanskelig å få bort.

Seriøst 😳 var det bare noe som plutselig kom liksom?? Har ganske harde hovne legger selv som blir verre utover dagen men fine når jeg våkner om morran😳

Anonymkode: f3345...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Insulin- krevende diabetes blir du ikke kvitt, da pasienter med diabetes type 1 mangler insulin. Du kan heller ikke kvitte deg med diabetes type 2, men du kan få kontroll over symptomene (https://www.diabetes.no/diabetes-type-2/behandling/kan-du-bli-kurert/ diabetesforbundet)
Du fremstår som svært lite kompetent til å uttale deg. Lipødem blir du heller ikke kvitt. 

Anonymkode: c537a...84d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst 😳 var det bare noe som plutselig kom liksom?? Har ganske harde hovne legger selv som blir verre utover dagen men fine når jeg våkner om morran😳

Det kom gradvis gjennom et år med ekstremt mye stress. Trodde først det var væske i beina og siden jeg ble veldig andpusten trodde jeg først det var hjertet det var feil med. Legen undersøkte med ultralyd og fant ut at det var et unormalt tykt fettlag. 

Dersom beina er fine om morgenen er det neppe lipødem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lipødem-fett blir hardt, og kan ikke slankes bort med kosthold og trening. Er man overvektig med lipødem og slanker seg, så er det kun det «friske» fettet som forsvinner. 
Eneste muligheten å bli kvitt dette fettet på er med fettsuging. 
Forøvrig er også det syke fettet ganske smertefullt for de fleste. Smertene kan bli bedre med et lavkarbo/keto-kosthold, men det fjerner likevel ikke sykdommen.

Det er særdeles få leger i Norge med kompetanse på lipødem, og de med kompetansen er stort sett plastikkirurger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kom gradvis gjennom et år med ekstremt mye stress. Trodde først det var væske i beina og siden jeg ble veldig andpusten trodde jeg først det var hjertet det var feil med. Legen undersøkte med ultralyd og fant ut at det var et unormalt tykt fettlag. 

Dersom beina er fine om morgenen er det neppe lipødem.

Uff, godt de fant ut hva det faktisk var da og at det ikke var noe med hjertet 😳Men nå som du har fettsugd det bort, er leggene helt vanlige igjen? Kan det noen gang komme tilbake? Og føltes leggene tunge eller vonde på noen måte FØR du fettsugde det?

Får ikke håpe det er det iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Uff, godt de fant ut hva det faktisk var da og at det ikke var noe med hjertet 😳Men nå som du har fettsugd det bort, er leggene helt vanlige igjen? Kan det noen gang komme tilbake? Og føltes leggene tunge eller vonde på noen måte FØR du fettsugde det?

Får ikke håpe det er det iallfall

Nå har leggene normal fasong og smertene er stort sett borte (3mnd siden operasjon). Leggene var smertefulle mens lårene føles tunge, full av melkesyre ved den minste aktivitet. De skal fettsuges om ikke så lenge. 
På de verste dagene våkner jeg med melkesyre i lår, mage og armer. Kjennes ut som at jeg har vært gjennom en skikkelig treningsøkt mens jeg egentlig har ligget helt i ro. 
Kompresjonstøy er en nødvendighet for å komme meg gjennom dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ei venninne av meg har det, og for henne hjalp faktisk Bailine behandlinger veldig. Hun forsto det ikke før etter at hun fikk diagnosen, og fikk lymfedrenasje hos sykehuset. Det er jo samme opplegg, men en mye mer kraftig behandling enn på sykehuset. 

Hun snakket med behandleren på sykehuset om dette, og får kraftigere behandlinger der nå. 

Det hjelper henne veldig I hvertfall. 

Anonymkode: 18c3c...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ei venninne av meg har det, og for henne hjalp faktisk Bailine behandlinger veldig. Hun forsto det ikke før etter at hun fikk diagnosen, og fikk lymfedrenasje hos sykehuset. Det er jo samme opplegg, men en mye mer kraftig behandling enn på sykehuset. 

Hun snakket med behandleren på sykehuset om dette, og får kraftigere behandlinger der nå. 

Det hjelper henne veldig I hvertfall. 

Anonymkode: 18c3c...6bb

Lymfedrenasje hjelper ja. Vi med diagnosen har et apparat hjemme som gjør at vi kan gjennomføre lymfedrenasje hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visst kan kosthold hjelpe. :) Her er en studie på det: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987720333260

Og det finnes en dokumentar om lipødem der ute:
https://fb.watch/46h2pp2gqW/

Anonymkode: 433f0...234

Det hjelper på smertene i det daglige, ja, men det kan ikke fjerne det syke fettet. Det kan ikke slankes bort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...