Gå til innhold

Konstant rastløshet og internett-bruk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye angst og føler en konstant rastløshet inni meg, hvor jeg føler et stort behov for å hele tiden ha noe å gjøre. Hvis ikke jeg gjør noen ting så blir jeg fort rastløs og kjeder meg, men jeg lurer på om det kan ha en korrelasjon til internett-bruk? Jeg sitter ofte på nettet halve dagen, og til og med når jeg sitter på nettet så føler jeg en rastløshet etter å gjøre noe annet, så jeg hopper fra den ene siden til den andre, fra film til å spille på mobilen, og jeg lurer på om hjernen blir vant til konstant ny informasjon og dermed også mer dopamin eller serotonin eller noe sånt, og om det er noen her som har opplevd å bli mindre rastløs av å slutte med å sitte så mye på nettet? 

Anonymkode: 0701f...314

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk energien på reelle ting. Fysisk aktivitet.

- gå turer hver dag

- les litt i en bok

- snakk høyt med deg selv

- skriv dagbok

Dette hjelper mot rastløshet. 

Anonymkode: a02dc...96d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har mye angst og føler en konstant rastløshet inni meg, hvor jeg føler et stort behov for å hele tiden ha noe å gjøre. Hvis ikke jeg gjør noen ting så blir jeg fort rastløs og kjeder meg, men jeg lurer på om det kan ha en korrelasjon til internett-bruk? Jeg sitter ofte på nettet halve dagen, og til og med når jeg sitter på nettet så føler jeg en rastløshet etter å gjøre noe annet, så jeg hopper fra den ene siden til den andre, fra film til å spille på mobilen, og jeg lurer på om hjernen blir vant til konstant ny informasjon og dermed også mer dopamin eller serotonin eller noe sånt, og om det er noen her som har opplevd å bli mindre rastløs av å slutte med å sitte så mye på nettet? 

https://amp.reddit.com/r/videos/comments/5y8h73/digital_hygiene_how_we_mightve_fucked_our/

Anonymkode: a02dc...96d

AnonymBruker
Skrevet

Strikking? Løping? Få et dyr? Leke med barn? Tegne? 

Anonymkode: 583e5...c7e

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du har dannet deg en avhengighet av skjermbruk. Du har rett i at det er belønningsdelen av hjernen din som har blitt overstimulert av denne skjermtittingen din :)

AnonymBruker
Skrevet

Trene? Gå tur?

Har pålagt meg selv minst en time med en eller annen form for fysisk aktivitet hver dag. Ellers går jeg på veggen. Klarer liksom ikke tvinge meg selv til å være rolig når kroppen er rastløs og trenger bevegelse.

Anonymkode: 2721e...01f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du alltid vært sånn? Høres veldig ut som meg, og jeg har adhd. Jeg har mye tankekjør også da. 

min løsning er å putte propper i ørene, høre på lydbok eller podkast. På den måten opptar jeg hodet så det ikke er plass til tankekjør og den indre uroen. 

også finner jeg noe hendene kan gjøre. Fargelegge, strikke, hekle... noe som ikke krever mye tenking. Evt husarbeid. Det er ganske ålreit med noe på ørene 😁

Anonymkode: a78e7...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...