Gå til innhold

Har du lærd noe av pandemien ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Om noen år vil pandemien 2019-2021 / 22  forhåpentlegvis vera historie, og verden går etterhvert inn i sitt gamle kjøremønster.   Mange barn  født i  innenfor  tidsromet, og seinare vil ikkje ha  noen opplevelser festet på netthinnen fra  årene under pandemien, med nedstengninger, smittværn etc.   Forhåpentlegvis vil det gå 100 år til neste genrasjon, og da er også dei fleste av dem som opplevde årene under pandemien 2019-2022 vera historiske.        

Mange spør seg hvordan hadde vi  taklet  pandemien om den hadde inntruffet  før mobilen, og  datateknologien sin tid ?

Hvordan vil du / dere som idag har opplevd pandemien til neste genrasjoner ?

Har pandemien blitt en tankevekker på noe vis for deg ? 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at

-vi har enda færre intensivplasser enn jeg visste

- vi har gjort oss enda mer avhengige av utenlandsk arbeidskraft enn jeg var klar over

- det er utrolig mange som dør av influensa hvert år

- det havner folk på respirator på grunn av influensa hvert år

- jeg vet nå hvor mange som dør hver dag i Norge til vanlig, og hvor mange sykehjempasienter som dør hver uke, og hvor mange som dør hvert år i verden, hvor mange som dør av kreft, sult, og hjerte-kar-sykdommer

- jeg vet hvor mye befolkningen øker hvert år (sinnsykt skremmende!)

- jeg vet hvor mange (få) mennesker det var på jorden i 1918, og hvor mange det er estimert at døde av spanskesyken

- jeg kan mye mer om mRNA-teknologi nå

- det finnes flere vaksinemotstanderene enn jeg trodde

- nordmenn er sjokkerende lydige

Pandemien har fått meg til å tenke på hvor utrolig viktig det er at vi i Norge er mye mer selvforsynte enn vi er. På mat, på smittevernsutstyr, på produksjon av de viktigste medisinene. På arbeidskraft.

Den har fått meg til å tenke at vi må omstrukturere samfunnet. Ikke bygge så tett og smått, ikke ha så store klasser og skoler og barnehager og slutte med åpent kontorlandskap

Jeg tenker på hvor viktig trening og venner er for folk. 

Og at vi MÅ få gjort noe med den avsindige overbefolkningen på jordkloden. Det hjelper ikke om alle blir veganere som forbruker like lite som en i Yemen, det er bare på alle måter for mange mennesker.   

• Liker 22
Skrevet

Jeg har lært at mennesker er ekstremt svake og sytete. 

• Liker 17
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (1 time siden):

Jeg har lært at

- vi har gjort oss enda mer avhengige av utenlandsk arbeidskraft enn jeg var klar over

- jeg vet nå hvor mange som dør hver dag i Norge til vanlig, og hvor mange sykehjempasienter som dør hver uke, og hvor mange som dør hvert år i verden, hvor mange som dør av kreft, sult, og hjerte-kar-sykdommer

- jeg vet hvor mange (få) mennesker det var på jorden i 1918, og hvor mange det er estimert at døde av spanskesyken

Pandemien har fått meg til å tenke på hvor utrolig viktig det er at vi i Norge er mye mer selvforsynte enn vi er. På mat, på smittevernsutstyr, på produksjon av de viktigste medisinene. På arbeidskraft.

Den har fått meg til å tenke at vi må omstrukturere samfunnet. Ikke bygge så tett og smått, ikke ha så store klasser og skoler og barnehager og slutte med åpent kontorlandskap

Og at vi MÅ få gjort noe med den avsindige overbefolkningen på jordkloden. Det hjelper ikke om alle blir veganere som forbruker like lite som en i Yemen, det er bare på alle måter for mange mennesker.   

Blei født tidl på 1950 taleet,  og føler meg litt privilegert som har med en  eventyrleg reise  siste 50 årene som dei ferreste eldre idag  hadde forstilt seg   teknologisk, og teknisk.   Har imidlertid under denne reisen ofte stilt meg sjølv spørsmål om hvor  høyt opp vil stigen nå  i forhold til   boligpriser, lønninger m.m  før grunnen under stigen svikter.     2008 hadde vi internasjonal  finanskrise, men i Norge gjekk livet sin vante gang , og det takket vera høye oljepriser.    2014 kom oljekrisen overaskende på dei fleste og oljeprisene falt som ein stein, og mange tusen mistet jobbene.    WHO har lengre tid advart mot en ny pendemie kunne råke verden, men de har nok  snakket til mange døve ører.     Personleg er eg veldi bekymret for at det forlengst har gått mer økonomi  i klimapolitikken en  å ta vare på moder jord.         

Leser  i lokalavisa at mange bedrifter har stor mangel på faglærd arbeidskraft innenfor en rekke håndverksyrker .   Bedriftene hadde ansett   lokalarbeidskraft på dagen   helst  norske på dagen om den bare fantes, og mange bedrifter konkurerer om de samme folka.  Løsningen er blitt å ansette utenlanske når lokal kunnskap ikkje lenger finnes

Vi går inn i eit valgår, og forhåpentlegvis  har vi  lagt bak oss det meste av pandemien før  valgdagen  for ellers kan det lett bli amerikanske tilstander også i Norge m/  evntl.  elektronisk stemmegivning på valgdagen.        

Endret av Skybe
Skrevet

å ikke stole på myndighetene, folk er egoister, og folk er god troende.

• Liker 14
Skrevet (endret)
neiernei skrev (3 minutter siden):

å ikke stole på myndighetene, folk er egoister, og folk er god troende.

Meiner du at myndighetene fører folket bak lyset, og ein korrupt gjeng. ?

Endret av Skybe
Skrevet

Jeg har lært hvor utrolig mye eder og galle folk sitter med, og som de villig vekk spyr utover sosiale medier og forumer.

Det som skremmer meg er at mange av disse er folk som jeg trodde var oppegående og reflekterte mennesker. Så feil kan man ta. 

• Liker 16
Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Jeg har lært hvor utrolig mye eder og galle folk sitter med, og som de villig vekk spyr utover sosiale medier og forumer.

Det som skremmer meg er at mange av disse er folk som jeg trodde var oppegående og reflekterte mennesker. Så feil kan man ta. 

Har lært at det har oppstått en stor genrasjonskløft, og  sosiale medier kan vera både til glede og  forbannelse 

Skrevet

- Ikke ta hverdagen for gitt

- Sats på en jobb i det offentlige

- Ta vare på dine nærmeste og de du trives med

- Overforbruk av skjermer og sosiale medier gjør folk i større grad dumme og irrasjonelle

• Liker 7
Skrevet

Jeg har lært at jeg trives veldig godt hjemme, og at jeg egentlig ikke er så sosial. 

• Liker 11
Skrevet
velociraptor skrev (2 timer siden):

Jeg har lært at

Det jeg har lært mest var at nordmenn et utrolig lydige ja. De fleste av oss hadde vært gode lydige hunder om regjeringen hadde nedstengning i mange år bare fordi de føler for det når de ser hvor lydige vi er og hvor mye makt de har over oss.

• Liker 5
Skrevet

Har lært at vi ikke har en dritt demokrati i Norge

• Liker 12
Skrevet

Vi har lært en ting eller to om tidsklemma. Når vi ble tvunget til å bare være sammen med familien (mars) og skole/idrett og andre forpliktelser falt bort fikk familien en helt annen ro. Denne erfaringen skal vi ta med oss videre. 

Vi lærte at barn kan være veldig dyktige til å tilpasse seg og omsorgsfulle. 

Vi har lært at hjemmeskole kan fungere svært bra når alt ligger til rette for dette. Jeg håper at dette gir foreldrene tilbake litt mer styringsrett over barna. Med det mener jeg at forhåpentligvis blir lettere å få godkjent "dannelse reiser" i framtiden. 

Jeg har også lært at de forskjellene jeg tidligere ikke har tenkt på, har vært et større problem enn jeg visste. Korona har satt lys på dette. Eksempel er barn som vokser opp i store barneflokker har også mindre tilgang til data, arbeidsro og har ikke samme forutsetninger for å gjøre arbeid hjemme. At små leiligheter i sentrale områder (til vanlig kult) er ugreit on man må være mye hjemme. At det er mange som vokser opp uten uteområder i umiddelbar nærhet og i allefall ikke hage med trampoline. 

Jeg har lært at enkelte trener langt mer på treningssenter enn jeg trodde. 

Jeg har lært at digitale verktøy også i hjemmet kan brukes til mer enn å betale regninger og streame. Tenk om denne pandemien kom i den tiden vi begynte med internett over telefonen? Der man måtte velge mellom telefon eller internett og det tok evigheter å gjøre det man skulle gjøre. 😊 Det er flaks.

Også har jeg lært at det skal veldig få til, for å ødelegge for alle. 

• Liker 2
Skrevet

- At jeg er lykkelig med å være mer hjemme og stresse mindre ned. 

- At jeg klarer meg helt fint uten kjøpesenter, treningsstudio, kino, opera, ballett, kafé- og restaurantbesøk. Benytter naturen og hjemmetrening, og handler på nettet hvor det er billigere og bedre utvalg. 

- At jeg valgte rett i å velge en trygg jobb i det offentlige. 

- At dette er den nye normalen - det vil hele tiden komme nye mutasjoner og etterhvert nye pandemier.

• Liker 4
Skrevet

At jobben min er viktigere enn jeg tror, at jeg er mye mer introvert enn jeg var klar over og at jeg hoster mye 😳

• Liker 2
Skrevet

Mine refleksjoner så langt må være:

At man ikke skal ta ting for gitt. Hverken de vi er glad i, samfunnet vårt, eller hverdagen.

At veldig mange i Norge tydeligvis har et alkohol problem.

At når kinesere går med hazmat suit og prøver å brannslukke en smittsom pandemi ute av kontroll i Wuhan, kommer jeg ikke til å stemme på politikere her i landet lengre - som da i stedet jobber intensivt med å få hjem en ISIL tilhenger.

At langt flere enn jeg trodde, ville være tilbøyelige for konspirasjonsteorier, eller ville være egoister. (Uavhengig av politisk tilhørighet.)

At det er viktig og ha en buffer.

At det har vært veldig spesielt å se hvilke yrker som plutselig ble mer essensielle enn andre. Yrker vi er avhengig av for å få hverdagen til å gå rundt.

• Liker 3
Skrevet

Har lært at folk er lette å manipulere/styre. Ikke bare under 2 verdenskrig eller Sovjetunionens storhetstid. Vi stoler blankt på det som blir sagt, og aksepterer frihetsberøvelser i masse skala. 

• Liker 10
Skrevet
Tunique skrev (7 minutter siden):

Har lært at folk er lette å manipulere/styre. Ikke bare under 2 verdenskrig eller Sovjetunionens storhetstid. Vi stoler blankt på det som blir sagt, og aksepterer frihetsberøvelser i masse skala. 

Enig med deg i denne. Av alle ting, er denne observasjonen det som skremmer meg aller mest. Myndighetene kan gjøre hva som helst av fullstendige tullete tiltak, og folk flest hopper enda høyere enn de blir fortalt. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg har lært at egoismen og selvsentreringen i oss er MYE større enn jeg noen gang hadde trodd. Blir stadig sjokkert.

• Liker 6
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Vi har lært at hjemmeskole kan fungere svært bra når alt ligger til rette for dette. Jeg håper at dette gir foreldrene tilbake litt mer styringsrett over barna. Med det mener jeg at forhåpentligvis blir lettere å få godkjent "dannelse reiser" i framtiden. 

Det tror ikke jeg. Hjemmeundervisning gir jevnt over mye dårligere læring, med noen unntak. Det er lærdommen i skolene. 

Hjemmeskole har lært oss noen ting i mine øyne: 

* Det er bra at vi er digitale sånn at man har en nødløsning i en krise. 

* En nødløsning er nettopp det. Det vil kun fungere for noen elever. 

* For enkelte elever gir hjemmeskole null utbytte. For de fleste andre gir det mindre utbytte enn vanlig undervisning. 

* Det viser hvor viktig klasserommet, det sosiale fellesskapet og læreren er. Læring er mer enn å lese noen sider i ei bok og gjøre noen oppgaver. 

• Liker 9
  • Opprett ny...