PITTY Skrevet 7. mars 2021 #161 Skrevet 7. mars 2021 Ukjent. skrev (På 5.3.2021 den 11.59): Myndighetene har ropt ulv ulv i ett år. Det er en stor andel som nå gir fullstendig beng i at de forsøker enda en runde med «å vise alvoret i situasjonen». Ulv Ulv? Så det har egentlig aldri vært noen fare altså? 5
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #162 Skrevet 7. mars 2021 PITTY skrev (1 minutt siden): Ulv Ulv? Så det har egentlig aldri vært noen fare altså? Det har vært fare på ferde selvsagt, men når kommunikasjonsstrategien går ut på å krisemaksimere og legge fokus på verst tenkelig utfall, som ikke slo til, så er det noe som fører til slitasje på oppslutningen. 5
Lawyam Skrevet 7. mars 2021 #163 Skrevet 7. mars 2021 Den Sagnsomsuste skrev (56 minutter siden): Eller: "hvorfor gidder vi egentlig å diskutere med disse folka som ikke enda har forstått at samfunnet består av mer enn R-tall og korona?". Koronapandemien er absolutt en greie, men det er det da mye som er. Kuren er i ferd med å utslette den moderne verden, ikke viruset. Dessuten vil ikke vaksinene fungere. Viruset muterer og vi må endre vaksinen - vaksinen oppdateres og vi begynner forfra med vaksinasjon - viruset muterer på nytt og syklusen gjentas. De som er så naive at de tror vaksine er utveien er ubehjelpelige. Vaksiner er for å utrydde og beskytte mot sykdommer. Vær glad de finnes. 5
_popcorn_ Skrevet 7. mars 2021 #164 Skrevet 7. mars 2021 Ryddet for kommentar til moderering, og svar til det. _popcorn_, mod
Lawyam Skrevet 7. mars 2021 #165 Skrevet 7. mars 2021 Capt. Obvious skrev (47 minutter siden): Det har vært fare på ferde selvsagt, men når kommunikasjonsstrategien går ut på å krisemaksimere og legge fokus på verst tenkelig utfall, som ikke slo til, så er det noe som fører til slitasje på oppslutningen. Hvor ville du lagt deg for å prøve å minimere en fare? På minst tenkelige utfall, på middels? Skulle regjerkngen kommet med et; det finnes et virus altså, men vi får vente å se da hvordan det går, men vi kan berolige alle vaksinemotstandere om at vi ikke bryr oss om å bestille vaksiner fordi det vil bli for dyrt og fordi DE er så mye farligere. Vær også klar over at hvis dere bruker munnbind er det noen som blir støtt og skrike ekstra høyt fordi de er redd at lyden ikke kommer gjennom, så den beste anbefalingen vi har å komme med i denne situasjonen er; kjøp hørselsvern.... 4
Madame Butterfly Skrevet 7. mars 2021 #166 Skrevet 7. mars 2021 On 3/5/2021 at 11:48 AM, Ukjent. said: Dette kommer til å virke fullstendig mot sin hensikt. Folk mister respekten for reglene når det blir altfor strengt opp mot risikoen. Folk mister jobben, livsverket sitt og skolegang. Folk blir sintere og sintere. Jeg finner det svært merkelig at myndighetene ikke fanger opp det sinnet som nå er i ferd med å bre seg i befolkningen. Det er jo merkelig at folk blir mer sinte på tiltakene som vi vet er effektive (god effekt i mars mm), enn på de som bryter reglene. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår hva som foregår oppe i hodene på folk. Dette SØR-AFRIKA viruset som kom til Bergen og infiserte alle byggeplassene var direkte import? 🤯 Hvem pokker reiser fra et land med høyest smitte i verden, over hele forbanna kloden til en byggeplass i Bergen? Fra fuckings SØR-AFRIKA 🤯 Folk er ikke gode nok på smittevern, det er greia. Folk gidder ikke bry seg, derfor skjer disse forbaskede nedstengningene. Jeg var på IKEA da det var noe jeg «trengte», det var egentlig helt på kanten. Inn på IKEA, rett til avdelingen, så på det jeg skulle ha, og ut der i fra. Selvsagt maske på, håndvask etc. Hundrevis av andre der inne, de gikk å kikket, hele familier, de tok seg mat og drikke, sto i kø meg her og det. Hva pokker? Det er jo helt fjernt! Om alle hadde gjort som meg, eller enda bedre ikke gått på IKEA i det hele tatt. Da hadde vi sluppet den der evindelige smitte spredningen, og de evindelige nedstengningene. Om folk slipper alle hemninger så snart noe åpner, så ødelegger det for oss alle. Jeg mener folk gjør ikke nok! At noe ikke er forbudt betyr ikke at man MÅ gjøre det 🤔 5
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #167 Skrevet 7. mars 2021 Madame Butterfly skrev (2 minutter siden): Det er jo merkelig at folk blir mer sinte på tiltakene som vi vet er effektive (god effekt i mars mm), enn på de som bryter reglene. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår hva som foregår oppe i hodene på folk. Dette SØR-AFRIKA viruset som kom til Bergen og infiserte alle byggeplassene var direkte import? 🤯 Hvem pokker reiser fra et land med høyest smitte i verden, over hele forbanna kloden til en byggeplass i Bergen? Fra fuckings SØR-AFRIKA 🤯 Folk er ikke gode nok på smittevern, det er greia. Folk gidder ikke bry seg, derfor skjer disse forbaskede nedstengningene. Jeg var på IKEA da det var noe jeg «trengte», det var egentlig helt på kanten. Inn på IKEA, rett til avdelingen, så på det jeg skulle ha, og ut der i fra. Selvsagt maske på, håndvask etc. Hundrevis av andre der inne, de gikk å kikket, hele familier, de tok seg mat og drikke, sto i kø meg her og det. Hva pokker? Det er jo helt fjernt! Om alle hadde gjort som meg, eller enda bedre ikke gått på IKEA i det hele tatt. Da hadde vi sluppet den der evindelige smitte spredningen, og de evindelige nedstengningene. Om folk slipper alle hemninger så snart noe åpner, så ødelegger det for oss alle. Jeg mener folk gjør ikke nok! At noe ikke er forbudt betyr ikke at man MÅ gjøre det 🤔 Du drar på IKEA og klager på at alle andre drar på IKEA. Det taler for seg, dette innlegget trenger ingen ytterligere kommentar. 9
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #168 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (1 time siden): Ok hvis vi sier det er medieskapt krise... da kan vi bare løse krisen ved og slutte og lese aviser og se tv. Ingen blir lenger syke, sykehusene får tilbake sin kapasitet og det blir bare velstand fremover. Så rart at ingen land har forsøkt dette. Når ble det et mål at ingen skulle bli syke? Det er et utopisk mål. Virus og sykdom og død er en del av livet. I Norge er vi så heldige at vi bor spredt og har generell god folkehelse, vi har nesten ikke antibiotikaresistens. Vi har aldri hatt krise på sykehusene. Aldri vært i nærheten av nivåene vi mange ganger har hatt i en litt hard influensasesong. Hadde ikke befolkningen blitt skremt livet av av media, så hadde det aldri blitt en slik absurd håndtering som det vi er vitne til. Ja, noen flere ville dødd, men det er en del av livet at svært gamle og svært syke dør. Det er normalt. Håndteringen fra regjeringen er ikke normal. Det er en brudd på våre grunnlovsfestede rettigheter. Tiltakene gjør enormt mye mer skade enn nytten. Men ingen tør å spørre om dette regnestykket. 4
PITTY Skrevet 7. mars 2021 #169 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Men synes faktisk det er merkelig at folk blir mer forbanna på nedstengning enn på de respektløse menneskene som har ført oss til dette. Viruset faller ikke tilfeldig inn i gapet på oss. Og vil ikke befolkningen respektere visse grenser så må myndighetene ta igjen det tapte ved å stramme ytterligere som følger av dette. Vi har et begrenset helsetilbud som skal ta vare på oss. Sprenger vi kapasiteten der er det gjort. Endret 7. mars 2021 av PITTY 4
Lawyam Skrevet 7. mars 2021 #170 Skrevet 7. mars 2021 Ukjent. skrev (7 minutter siden): Du drar på IKEA og klager på at alle andre drar på IKEA. Det taler for seg, dette innlegget trenger ingen ytterligere kommentar. Jeg hadde ikke problemer med å forstå hva hun mente. Det jeg har større problem med å forstå er hvorfor det mens det er en koronnaepedemi som truer verden og tiltak settes inn deretter, så skal den eneste løsningen på problemet vi har ifølge for ikke har jeg hørt noe annet fra 'dere' være å holde oss unna 'mainstream media', være sure på folk med penger - og anbefale oss andre å kikke på og dele youtube-konspirasjonsvideoer? 5
J.E Skrevet 7. mars 2021 #171 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Ukjent. skrev (28 minutter siden): Når ble det et mål at ingen skulle bli syke? Det er et utopisk mål. Virus og sykdom og død er en del av livet. I Norge er vi så heldige at vi bor spredt og har generell god folkehelse, vi har nesten ikke antibiotikaresistens. Vi har aldri hatt krise på sykehusene. Aldri vært i nærheten av nivåene vi mange ganger har hatt i en litt hard influensasesong. Hadde ikke befolkningen blitt skremt livet av av media, så hadde det aldri blitt en slik absurd håndtering som det vi er vitne til. Ja, noen flere ville dødd, men det er en del av livet at svært gamle og svært syke dør. Det er normalt. Håndteringen fra regjeringen er ikke normal. Det er en brudd på våre grunnlovsfestede rettigheter. Tiltakene gjør enormt mye mer skade enn nytten. Men ingen tør å spørre om dette regnestykket. Hvilke tiltak som settes inn kan man alltids diskutere. Jeg tror blant annet at manglende grunnleggende smittevern på mange steder har ført til at ting heller stenges ned. Det er veldig synd , da det selvfølgelig får større konsekvenser. Så deler av strategien har jeg også reagert på. Flere ting der jeg synes vi kunne vært gjort annerledes. Nivåene vi har hatt av smitte og død er en direkte sammenheng med tiltakene. Vi hadde ikke hatt disse tallene uten tiltak. Men kanskje vi kunne også hatt lave tall med smartere tiltak. Å bryte sammen vårt helsevesen er ikke et alternativ. Som sagt helse sørøst står allerede i en presset situasjon. Det er ikke slik at vi har et valg om la det skje at folk ikke lenger skulle få øyeblikkelig hjelp hvis alle intensiv plasser er opptatt. Det er grunnleggende rett til øyeblikkelig helsehjelp også, så det er sagt. Siden du er opptatt av rettigheter... I Norge er det ikke et mål at ingen skal bli syke med Corona . Vi har ikke elimineringsstrategi. Vi har hatt et mål om at alle syke skal få forsvarlig helsehjelp , også de uten Corona. Og forresten til slutt ... tror du de kanskje kan ha antibiotika resistens i Sverige siden de har 13000 døde. ( influensa sesong ca 2000 døde ) Argumentene dine holder ikke. Endret 7. mars 2021 av J.E 5
Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #172 Skrevet 7. mars 2021 3 hours ago, Capt. Obvious said: Man kan kontrollere smittespredningen, men selv om man har gjort det, så greier man tydeligvis ikke å hindre mutasjoner av betydning, noe som kan få følger for vaksinasjonsprosessen. Slå det opp selv, jeg gidder ikke å dulle lenger. Og jeg forteller deg at du har manglende helhetsforståelse, for hva dette kan føre til. Da tenker jeg ikke bare på det som gjelder infeksjonssykdommen og epidemiologien i seg selv, men vidtrekkende konsekvenser for samfunnet. Som er mye mer alvorlig enn det du greier å ta innover deg. Man "greier tydeligvis ikke å hindre mutasjoner av betydning." Dette var dagens utsagn. Vi bør nok straks nedsette et mutasjonsberedskapsdepartement. Vi greier ikke "å hindre mutasjoner av betydning" i våre egne cellepopulasjoner engang. Det er derfor vi får kreft. Men når det kommer til en pandemisk infeksjonssykdom, skal vi altså klare dette. Det var faglig og fint sagt..... Det er vanskelig å få "helhetsforståelse" i en kaotisk krisesituasjon. Min er ikke fullstendig. Ikke din heller. De som sitter med fagansvar og beslutningsmyndighet på nasjonalt nivå har det i mye større grad enn deg og meg. Kanskje du skulle prøve å yte litt respekt til de som sitter med både mer informasjon og faginnsikt enn deg? 5
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #173 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (1 time siden): Hvilke tiltak som settes inn kan man alltids diskutere. Jeg tror blant annet at manglende grunnleggende smittevern på mange steder har ført til at ting heller stenges ned. Det er veldig synd , da det selvfølgelig får større konsekvenser. Så deler av strategien har jeg også reagert på. Flere ting der jeg synes vi kunne vært gjort annerledes. Nivåene vi har hatt av smitte og død er en direkte sammenheng med tiltakene. Vi hadde ikke hatt disse tallene uten tiltak. Men kanskje vi kunne også hatt lave tall med smartere tiltak. Å bryte sammen vårt helsevesen er ikke et alternativ. Som sagt helse sørøst står allerede i en presset situasjon. Det er ikke slik at vi har et valg om la det skje at folk ikke lenger skulle få øyeblikkelig hjelp hvis alle intensiv plasser er opptatt. Det er grunnleggende rett til øyeblikkelig helsehjelp også, så det er sagt. Siden du er opptatt av rettigheter... I Norge er det ikke et mål at ingen skal bli syke med Corona . Vi har ikke elimineringsstrategi. Vi har hatt et mål om at alle syke skal få forsvarlig helsehjelp , også de uten Corona. Og forresten til slutt ... tror du de kanskje kan ha antibiotika resistens i Sverige siden de har 13000 døde. ( influensa sesong ca 2000 døde ) Argumentene dine holder ikke. Jeg skrev generell god folkehelse, spredt befolkning og lav grad av antibiotikaresistens. Ikke at antibiotikaresistens gir svaret alene, men det kan blant annet forklare en del av tilstandene i feks Italia og Frankrike. Sverige har noe høyere forekomst av MRSA enn Norge (høy forekomst av dette feks i Italia som er hardt rammet). Men dette forklarer ikke alt. Undersøkelser fra Sverige, og også feks USA og England, viser at det er fattige, gjerne i sammenheng med fedme som rammes hardt. Om du får i deg helt feil ernæring med nesten bare fett og sukker er det klart du har mindre motstandskraft mot sykdom. Fattigdom og ulikheter er et økende problem i Sverige. Det er i de fattige strøkene i feks Stockholm og Malmø som har vært svært hardt rammet. Vi ser samme tendens i Norge, men vi har i mye mindre grad storbyer der det er bydeler med mye fattigdom. Det er stort sett kun i Oslo, og det er også der vi har sett mest alvorlig sykdom. 2
Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #174 Skrevet 7. mars 2021 1 hour ago, Ukjent. said: I Norge er vi så heldige at vi bor spredt og har generell god folkehelse, vi har nesten ikke antibiotikaresistens. For covid-19-pasienter er det under ti prosent som utvikler sekundærinfeksjoner som kan behandles med antibiotika. Dette med antibiotikaresistens er ikke et argument som kan brukes. Det er forøvrig et betydelig innslag av resistente bakteriestammer i dette landet - det er bare en del lavere enn i veldig mange andre land. At vi "nesten ikke" har antibiotikaresistens er ikke sant. I spredte strøk er det fortsatt møtepunkter som åpner for smitte mellom mennesker. Man sitter ikke isolert på små gårdsbruk langt ute i skogen. Smitte går litt langsommere på slike steder, men den stoppes ikke av spredt bosetning. Det er en lei tendens til å overdrive effekten av spredt bosetning. I land som er hardt rammet, er det mye smitte i grisgrendte strøk også. 1 hour ago, Ukjent. said: Håndteringen fra regjeringen er ikke normal. Det er en brudd på våre grunnlovsfestede rettigheter. Tiltakene gjør enormt mye mer skade enn nytten. Men ingen tør å spørre om dette regnestykket. SItuasjonen er ikke normal. Krisesituasjoner krever ekstraordinære tiltak. Ingen unntaksbestemmelser kan opprettholdes med lovhjemmel når tiltakene ikke står i proporsjon til truslene de skal avverge. Du konstruerer en ikke-sak. Unntakstilstander bryter ikke med grunnlovsfestede rettigheter. De er der for at ikke du skal dø eller lide alvorlig skade som følge av at lovverket hindrer skadereduserende tiltak. Man har spurt seg om dette regnestykket. Først gjennom Holdenutvalgets rapport. Det er kontinuerlig debatt i offentligheten om dette. Og nå har Holdenutvalget fått mandat til en ny utredning om saken. Du må orientere deg bedre om du mener ingen tør å spørre om dette regnestykket. Regjeringen har bedt Holdenutvalget om å utrede det. For andre gang. 5
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2021 #175 Skrevet 7. mars 2021 Når kommer Erna med de nye tiltakene i dag, noen som vet? 1
Lawyam Skrevet 7. mars 2021 #176 Skrevet 7. mars 2021 Peonjenta skrev (Akkurat nå): Når kommer Erna med de nye tiltakene i dag, noen som vet? Var det ikke kl 18? 1
J.E Skrevet 7. mars 2021 #177 Skrevet 7. mars 2021 Peonjenta skrev (37 minutter siden): Når kommer Erna med de nye tiltakene i dag, noen som vet? Erna skal holde tale til folket idag men jeg tror ikke de nye tiltakene annonseres før på pressekonferanse til uken . 2
J.E Skrevet 7. mars 2021 #178 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Ukjent. skrev (1 time siden): Jeg skrev generell god folkehelse, spredt befolkning og lav grad av antibiotikaresistens. Ikke at antibiotikaresistens gir svaret alene, men det kan blant annet forklare en del av tilstandene i feks Italia og Frankrike. Sverige har noe høyere forekomst av MRSA enn Norge (høy forekomst av dette feks i Italia som er hardt rammet). Men dette forklarer ikke alt. Undersøkelser fra Sverige, og også feks USA og England, viser at det er fattige, gjerne i sammenheng med fedme som rammes hardt. Om du får i deg helt feil ernæring med nesten bare fett og sukker er det klart du har mindre motstandskraft mot sykdom. Fattigdom og ulikheter er et økende problem i Sverige. Det er i de fattige strøkene i feks Stockholm og Malmø som har vært svært hardt rammet. Vi ser samme tendens i Norge, men vi har i mye mindre grad storbyer der det er bydeler med mye fattigdom. Det er stort sett kun i Oslo, og det er også der vi har sett mest alvorlig sykdom. Ja sykdommen rammer ofte byer der det er mer fattigdom, og overvekt er risikofaktor som du sier. Der folk bor tett og mange sammen smittes det lett. Det er sant at vi har sett de tendensene i alle land. Men er det da greit da at de skal bli alvorlig syke? Dessuten rammer sykdommen også skjevt. En sunn frisk veltrent person kan også bli alvorlig syk. Unge personer som lever sunt kan likevel ha alvorlig underliggende sykdom. Unge folk uten andre sykdommer har trengt innleggelse og fryktelig mange « lett syke» har likevel blitt langtidssyke. Et virus som påvirker smak og lukt etter man er såkalt frisk. Gir fatigue og ME lignende symptomer, konsentrasjonsvansker, glemsomhet , og mye annet. Alvorlig inflammasjonsykdom hos barn. Langtidssyke barn.. et helt nytt virus som ingen kan vite langtidskonsekvenser av. Dette ønsker du og slippe fri i vår befolkning. Forstår du ikke at helsemyndigheter prøver og ta vare på det norske folket og selv om vi ikke kan gjøre alt hva vil vil nå , så er det bedre og beholde helsen. Slutt og tro at « bare»noen gamle eller veldig usunne folk dør. Det dreier seg om mye mer enn det. Endret 7. mars 2021 av J.E 4
_popcorn_ Skrevet 7. mars 2021 #179 Skrevet 7. mars 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, mod
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #180 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (13 minutter siden): Ja sykdommen rammer ofte byer der det er mer fattigdom, og overvekt er risikofaktor som du sier. Der folk bor tett og mange sammen smittes det lett. Det er sant at vi har sett de tendensene i alle land. Men er det da greit da at de skal bli alvorlig syke? Dessuten rammer sykdommen også skjevt. En sunn frisk veltrent person kan også bli alvorlig syk. Unge personer som lever sunt kan likevel ha alvorlig underliggende sykdom. Unge folk uten andre sykdommer har trengt innleggelse og fryktelig mange « lett syke» har likevel blitt langtidssyke. Et virus som påvirker smak og lukt etter man er såkalt frisk. Gir fatigue og ME lignende symptomer, konsentrasjonsvansker, glemsomhet , og mye annet. Alvorlig inflammasjonsykdom hos barn. Langtidssyke barn.. et helt nytt virus som ingen kan vite langtidskonsekvenser av. Dette ønsker du og slippe fri i vår befolkning. Forstår du ikke at helsemyndigheter prøver og ta vare på det norske folket og selv om vi ikke kan gjøre alt hva vil vil nå , så er det bedre og beholde helsen. Slutt og tro at « bare»noen gamle eller veldig usunne folk dør. Det dreier seg om mye mer enn det. Igjen, jeg ber om en avveining mellom kost/ nytte. Risikoen for alt du skriver er svært svært lav. Men arbeidsledigheten som følge av tiltakene er høyst reell. Og med denne politikken vil fattigdomsproblemet bare øke. Dermed får vi enda flere som blir enda med utsatt for sykdom og død fremover. Psykisk sykdom eksploderer. Dette er et resultat av politikk, ikke av et virus som er naturlig at fører til sykdom. 4
Anbefalte innlegg