J.E Skrevet 7. mars 2021 #141 Skrevet 7. mars 2021 velociraptor skrev (17 minutter siden): Hvor finner du informasjon om at flere hittil friske mennesker på 40 år nå ligger på intensiv? Vg igår. Overlege på Ahus informerte om dette i forbindelse med at kapasiteten er sprengt. 5
NorthernLight Skrevet 7. mars 2021 #142 Skrevet 7. mars 2021 Blålin skrev (6 timer siden): Jeg ser også sinne og oppgitthet rundt meg. Men i VG eller Dagbladet (husker ikke) kan man fortsatt lese undersøkelser som viser at store deler av befolkningen vil ha strengere restriksjoner og/eller støtter det regjeringen gjør. Jeg får det ikke til å stemme med min virkelighet. Kanskje jeg bare har ekstremister rundt meg? Vel de fleste jeg kjenner skjønner heldigvis faren med den Britiske mutasjonen og vil ha strengere tiltak. Blir feks for dumt å stenge skobutikken på hjørnet og så er skolene oppe med en drøss med smitte. Flere som reagerer på det. 8
Blålin Skrevet 7. mars 2021 #143 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (25 minutter siden): Vg igår. Overlege på Ahus informerte om dette i forbindelse med at kapasiteten er sprengt. Det er så rart, alt sammen. Jeg var veldig redd for corona første 6 mnd. ca. Fire i slekta (to unge, to i femti-åra der den ene er operert og storrøyker i tillegg) fikk så corona, i tillegg til noen vi "kjenner til" (alle aldre opp til 70). Ingen av de ble veldig syke. Noen merket det ikke, den sykeste var slått ut i to dager. Et lite utvalg, men det roet meg litt ned. 5
J.E Skrevet 7. mars 2021 #144 Skrevet 7. mars 2021 Blålin skrev (1 minutt siden): Det er så rart, alt sammen. Jeg var veldig redd for corona første 6 mnd. ca. Fire i slekta (to unge, to i femti-åra der den ene er operert og storrøyker i tillegg) fikk så corona, i tillegg til noen vi "kjenner til" (alle aldre opp til 70). Ingen av de ble veldig syke. Noen merket det ikke, den sykeste var slått ut i to dager. Et lite utvalg, men det roet meg litt ned. Ja det spesielle og rare med Corona er jo nettopp hvor ulikt det rammer fra en lett forkjølelse til livstruende sykdom. Senvirkningene virker også veldig spesielle og reduserer livskvalitet vesentlig. Det beste er å prøve og unngå og bli smittet siden man ikke vet hvor syk man blir. Med mutasjonene virker det også som skillet mellom risikogrupper og tidligere friske også viskes mer ut, sånn at unge friske også kan rammes hardt. 5
Anonymus1986 Skrevet 7. mars 2021 #145 Skrevet 7. mars 2021 Uansett bør en gjøre sitt beste for å unngå smitte selv om en selv ikke har stor sannsynlig for å bli alvorlig syk, av hensyn til de man omgås, siden en aldri vet hvem som har risikofaktorer eller ikke, samt at det vil få store konsekvenser om en person man smitter fører til at en hel arbeidsplass eller skoleklasse blir satt i karantene. 2
Blålin Skrevet 7. mars 2021 #146 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (8 minutter siden): Ja det spesielle og rare med Corona er jo nettopp hvor ulikt det rammer fra en lett forkjølelse til livstruende sykdom. Senvirkningene virker også veldig spesielle og reduserer livskvalitet vesentlig. Det beste er å prøve og unngå og bli smittet siden man ikke vet hvor syk man blir. Med mutasjonene virker det også som skillet mellom risikogrupper og tidligere friske også viskes mer ut, sånn at unge friske også kan rammes hardt. Det har du rett i, men vil påpeke at flere av de jeg nevnte ikke merket noe. Altså ikke engang lett forkjølelse. Hvor har du hørt det siste? At skillet viskes ut? Jeg har ikke orket å følge like mye med i det siste. 4
velociraptor Skrevet 7. mars 2021 #147 Skrevet 7. mars 2021 Blekkulfina skrev (7 timer siden): Disse pasientene flyttes mens de ligger på respirator og det er en krevende transport. Det er bare et begrenset antall ambulanser som kan ta slike oppdrag. Flere av pasientene som nå er innlagt og intubert på Ahus, er normalt friske og i alderen 40 til 70 år. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQWE7l/ahus-overlege-kapasiteten-var-sprengt-allerede-i-helgen Jeg leser ikke den setningen som «flere på 40 år», men ok. Minst en under 50, og da muligens 40. Det er jo ikke noe bra. 2
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #148 Skrevet 7. mars 2021 velociraptor skrev (7 minutter siden): Jeg leser ikke den setningen som «flere på 40 år», men ok. Minst en under 50, og da muligens 40. Det er jo ikke noe bra. Alt tolkes i mer enn verste mening, ingen tvil om det. 40-70 er et ganske vidt spekter av mennesker. Er du 67 år, overvektig og har røyket halve livet så er man utsatt for alle type sykdommer, selv om du på papiret er «normalt frisk». Mange dør feks av kreft i 60- årene. Det er bare korona som blir behandlet som noe helt unikt. 6
J.E Skrevet 7. mars 2021 #149 Skrevet 7. mars 2021 Blålin skrev (7 timer siden): Det har du rett i, men vil påpeke at flere av de jeg nevnte ikke merket noe. Altså ikke engang lett forkjølelse. Hvor har du hørt det siste? At skillet viskes ut? Jeg har ikke orket å følge like mye med i det siste. Det er jo mange flere unge friske folk som blir mer alvorlig syke og også trenger innleggelse. Det har blitt meldt fra flere land. I Ulvik ble vel ca 100 smittet og minst halvparten var barn. Likevel trengte 8 barneforeldre innleggelse. 8 av ca 50 folk, og de var mellom 30 og 40 år. Det skal sies at det kom ikke frem om de lå på intensiven. Det sto vel bare innleggelse. Men 8 av 50 er veldig mange! Og på Ahus ligger også 40 åringer på intensiv ifølge vg på fredag. Så klart da kan man ikke lenger kan tenke at folk under 65 år ikke regnes som risikogruppe. Også unge folk kan bli alvorlig syke og det er viktig at folk forstår det og får stoppet denne tredje bølgen. Norge har ikke kapasitet til så mange innleggelser. 5
J.E Skrevet 7. mars 2021 #150 Skrevet 7. mars 2021 velociraptor skrev (38 minutter siden): Jeg leser ikke den setningen som «flere på 40 år», men ok. Minst en under 50, og da muligens 40. Det er jo ikke noe bra. I Ulvik ble 8 unge friske barneforeldre innlagt. De var 30-40 år. Det kom ikke frem om de trengte intensivbehandling men likevel 8 av ca 50 folk er veldig mange. (Resten av de ca 100 smittede var barn.) Men dette gir en høy innleggelse prosent. Altfor høy. 6
2ro Skrevet 7. mars 2021 #151 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (Akkurat nå): I Ulvik ble 8 unge friske barneforeldre innlagt. De var 30-40 år. Det kom ikke frem om de trengte intensivbehandling men likevel 8 av ca 50 folk er veldig mange. (Resten av de ca 100 smittede var barn.) Men dette gir en høy innleggelse prosent. Altfor høy. Jeg skulle nesten ønske jeg ikke hadde lest dette (men det har jeg jo). Nå har jeg grublet litt over det, og tenker det også er fordeler ved at slik informasjon kommer fram. Så lenge har man måtte beskytte "de eldre og de i risikogruppene". Tiltakstrettheten hos de som er utenfor disse gruppene har derfor blomstret fritt. At ulikheter blir mindre er en fordel slik slik sett. 4
J.E Skrevet 7. mars 2021 #152 Skrevet 7. mars 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Jeg skulle nesten ønske jeg ikke hadde lest dette (men det har jeg jo). Nå har jeg grublet litt over det, og tenker det også er fordeler ved at slik informasjon kommer fram. Så lenge har man måtte beskytte "de eldre og de i risikogruppene". Tiltakstrettheten hos de som er utenfor disse gruppene har derfor blomstret fritt. At ulikheter blir mindre er en fordel slik slik sett. Det underkommuniseres fra myndigheter slik viktig informasjon. Kanskje for og « skjerme» oss. Men da forstår ikke folk heller årsaken til disse kraftige tiltakene. 6
J.E Skrevet 7. mars 2021 #153 Skrevet 7. mars 2021 Ukjent. skrev (58 minutter siden): Alt tolkes i mer enn verste mening, ingen tvil om det. 40-70 er et ganske vidt spekter av mennesker. Er du 67 år, overvektig og har røyket halve livet så er man utsatt for alle type sykdommer, selv om du på papiret er «normalt frisk». Mange dør feks av kreft i 60- årene. Det er bare korona som blir behandlet som noe helt unikt. Du må nesten se dette ut i fra et samfunnsperspektiv også. Med de nye mutasjonene går alderen på innleggelser ned. Da blir det fort altfor mange som trenger innleggelse. Slik det er nå ligger nesten alle intensiv pasienter på helse sørøst. Du ser ingen krise i at noen 40 åringer ligger på intensiv. Men det dette viser oss er at allerede nå så fort etter at mutasjonene kom øker antallet sykehus innleggelser, men alle nysmittede har ikke rukket og bli alvorlig syke enda. Man kan ikke gamble på at alle får plass. Som sagt helse sørøst er belastet allerede. Hvor skal sykehusene finne nok ansatte? Hvor skal folk som rammes for ulykker være hvis alle intensiv plasser er fulle? 5
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #154 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (13 minutter siden): Du må nesten se dette ut i fra et samfunnsperspektiv også. Med de nye mutasjonene går alderen på innleggelser ned. Da blir det fort altfor mange som trenger innleggelse. Slik det er nå ligger nesten alle intensiv pasienter på helse sørøst. Du ser ingen krise i at noen 40 åringer ligger på intensiv. Men det dette viser oss er at allerede nå så fort etter at mutasjonene kom øker antallet sykehus innleggelser, men alle nysmittede har ikke rukket og bli alvorlig syke enda. Man kan ikke gamble på at alle får plass. Som sagt helse sørøst er belastet allerede. Hvor skal sykehusene finne nok ansatte? Hvor skal folk som rammes for ulykker være hvis alle intensiv plasser er fulle? Hva mener du? Det har hele veien vært folk ned i 40 årsalder på sykehus. Det er ikke sånn at man er udødelig som 40- åring, men risikoen er ekstremt lav. Og lever du sunt: trener, er slank og får i deg de vitaminene du trenger, så er risikoen enda lavere. Selvfølgelig går gjennomsnittsalderen på de innlagte ned når de eldste er vaksinert. Jeg ser det nettopp fra et samfunnsperspektiv: vi ofrer alt for at en liten andel ikke skal bli alvorlig syk av korona. Det er under halvparten så mange innlagte som det var i april ifjor, og vi hadde heller ikke da sprengt kapasitet. Vi trenger ikke å gå met enn tre år tilbake i tid for å se at det lå over 500 mennesker på sykehus med influensa samtidig (7600 totalt gjennom sesongen). Sykehusene har ikke engang begynt å oppskalere kapasiteten sin. Dette er en medieskapt krise. 3
Lawyam Skrevet 7. mars 2021 #155 Skrevet 7. mars 2021 Hvorfor gidder vi egentlig å diskutere med disse folka som ikke enda har forstått hvorfor tiltak? De samme diskusjonene dag etter dag nå i ett år. De VIL ikke forstå, De vil bare gjøre som de ViL. Alt handler om DEM. 7
Den Sagnomsuste Skrevet 7. mars 2021 #156 Skrevet 7. mars 2021 For all del, la dem stenge ned i overskuelig fremtid... Med denne latterlige sykehuskapasiteten i kombinasjon med en virkelighetsfjern tro på vaksinene har man vel ikke andre valg. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 7. mars 2021 #157 Skrevet 7. mars 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Hvorfor gidder vi egentlig å diskutere med disse folka som ikke enda har forstått hvorfor tiltak? De samme diskusjonene dag etter dag nå i ett år. De VIL ikke forstå, De vil bare gjøre som de ViL. Alt handler om DEM. Eller: "hvorfor gidder vi egentlig å diskutere med disse folka som ikke enda har forstått at samfunnet består av mer enn R-tall og korona?". Koronapandemien er absolutt en greie, men det er det da mye som er. Kuren er i ferd med å utslette den moderne verden, ikke viruset. Dessuten vil ikke vaksinene fungere. Viruset muterer og vi må endre vaksinen - vaksinen oppdateres og vi begynner forfra med vaksinasjon - viruset muterer på nytt og syklusen gjentas. De som er så naive at de tror vaksine er utveien er ubehjelpelige. 4
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #158 Skrevet 7. mars 2021 Robert Koch skrev (På 5.3.2021 den 16.25): Vi kan fortsatt påvirke smittespredningen. Hvorfor tror du egentlig det strammes inn nå? Nei, de kan ikke sammenlignes taksonomisk. Slå opp det fylogenetiske treet til coronaviridae, så ser du hvor langt fra hverandre disse faktisk står. Jeg forteller deg at du baserer dine konklusjoner på manglende forståelse av infeksjonssykdom og epidemiologi. Hvorfor tror du at du vet bedre enn landets nasjonale kompetansetjenester? Man kan kontrollere smittespredningen, men selv om man har gjort det, så greier man tydeligvis ikke å hindre mutasjoner av betydning, noe som kan få følger for vaksinasjonsprosessen. Slå det opp selv, jeg gidder ikke å dulle lenger. Og jeg forteller deg at du har manglende helhetsforståelse, for hva dette kan føre til. Da tenker jeg ikke bare på det som gjelder infeksjonssykdommen og epidemiologien i seg selv, men vidtrekkende konsekvenser for samfunnet. Som er mye mer alvorlig enn det du greier å ta innover deg. 3
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #159 Skrevet 7. mars 2021 Lasox skrev (På 5.3.2021 den 16.03): Nå får du gi deg her! Ja, det tar tid med vaksineringen, men å si at den er i ferd med å feile er en overdrivelse. Over 10% av hele befolkningen har tatt første dose, og er planlagt for andre dosen om få uker. Innen Juni så vil de aller fleste av oss ha vaksinert seg dersom alt går etter planen. Personlig så er jeg for å stenge ned. Ikke åpne opp landegrensene igjen før de fleste av oss har vaksinert seg. Gi full støtteordninger til bedrifter, private som mister inntekter som følge av det. Helt tullete av regjeringen å åpne landegrensene i fjorsommer. PR-stunt. Uten hensyn til folk-flest sin liv og helse. Det vil naturligvis være dyrt å holde det stengt til alle har vaksinert seg, men det er det tryggeste og det har vi i Norge råd til. Om det koster 2-300 milliarder kroner så gjør det. Vi kommer til å tjene det inn igjen når vi åpner opp igjen. Slik som det er nå så går økonomien på lavtgir stadige færre som tørr å åpne opp igjen bedriftene pga. usikkerheten, og med så mange ekstra tiltak til smittevern, 1 meter og holde aktivt på med antibac osv. så synker produktiviteten betraktelig slik at det vil kunne normalisere seg igjen dersom vi hadde gjort det harde, men nødvendige tiltake om å stenge ned hele landet i noen mnd. flere land har gjort det allerede, og de er tilbake til normal tilstand. Vi får nå se, jeg håper selvfølgelig at du har rett, men "innen noen måneder så er det fleste vaksinert" har man jo hørt ganske lenge nå. Etterfulgt av den ene vaksineutfordringen etter den andre, enten det gjelder strategi eller produksjonsutfordringer. Jeg lurer også på hvor folk mener pengene til å stenge helt ned når smittetrykket er veldig lavt skal komme fra, og ikke minst også pengene som skal gå til "fulle" støtteordninger. På et eller annet vis må dette hentes inn igjen, og jeg lurer på om dere har tatt innover dere konsekvensene av det i andre enden. Ut fra det som skrives her inne virker det egentlig ikke sånn. 200-300 mrd. ekstra er i så fall en disposisjon av 200-300 mrd. man ikke kan bruke til noe annet i etterkant, det være eldreomsorg, helsevesen eller utdanningsmuligheter til ungdom og unge voksne. Nei, det er heller ikke sånn at man bare tjener det inn igjen med en gang. Den økonomiske depresjonen blir langvarig, og det vil sitte langt inne for aktører å ta risiko når de vet de kan bli stengt ned igjen hvis det skulle blusse opp igjen. Ingen av landene som har gjort hardere nedstengninger har blitt kvitt det for godt. Om du tenker på Australia, så kan det ikke sammenlignes. For det første er det en øystat der det er langt enklere å kontrollere grensene, og for det andre er det sommer/tidlig høst der nå. De har heller ikke blitt kvitt det 100%, så vi får nå se hva som skjer der når vinteren der setter inn igjen om noen måneder. 1
J.E Skrevet 7. mars 2021 #160 Skrevet 7. mars 2021 Ukjent. skrev (42 minutter siden): Hva mener du? Det har hele veien vært folk ned i 40 årsalder på sykehus. Det er ikke sånn at man er udødelig som 40- åring, men risikoen er ekstremt lav. Og lever du sunt: trener, er slank og får i deg de vitaminene du trenger, så er risikoen enda lavere. Selvfølgelig går gjennomsnittsalderen på de innlagte ned når de eldste er vaksinert. Jeg ser det nettopp fra et samfunnsperspektiv: vi ofrer alt for at en liten andel ikke skal bli alvorlig syk av korona. Det er under halvparten så mange innlagte som det var i april ifjor, og vi hadde heller ikke da sprengt kapasitet. Vi trenger ikke å gå met enn tre år tilbake i tid for å se at det lå over 500 mennesker på sykehus med influensa samtidig (7600 totalt gjennom sesongen). Sykehusene har ikke engang begynt å oppskalere kapasiteten sin. Dette er en medieskapt krise. Ok hvis vi sier det er medieskapt krise... da kan vi bare løse krisen ved og slutte og lese aviser og se tv. Ingen blir lenger syke, sykehusene får tilbake sin kapasitet og det blir bare velstand fremover. Så rart at ingen land har forsøkt dette. 4
Anbefalte innlegg