Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #181 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, Ukjent. said: Igjen, jeg ber om en avveining mellom kost/ nytte. Og det vil du få: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nytt-oppdrag-til-holden-utvalget Holden-utvalget har fått mandat til en ny utredning av dette. Det er pussig at man utelater den forrige utredningen hver gang man snakker om kost-/nyttevurderinger, og at "ingen" undersøker dette. 5
Madame Butterfly Skrevet 7. mars 2021 #182 Skrevet 7. mars 2021 2 hours ago, Ukjent. said: Du drar på IKEA og klager på at alle andre drar på IKEA. Det taler for seg, dette innlegget trenger ingen ytterligere kommentar. Ja, for du ser ikke forskjellen på å hente en «nødvendig» del til et skap, og det å dra på IKEA å kikke rundt, spise etc.? Vil jo helst unngå nedstengninger, slik at man får tak i det man «trenger», om det er vintersko, skøyter til unge som skal på isen med klassen, eller en hylle til et skap etc. Om du ikke forsto det var «koseturer» med hele husstander jeg ville til livs, får du ta det på din kappe. 1
J.E Skrevet 7. mars 2021 #183 Skrevet 7. mars 2021 Ukjent. skrev (10 minutter siden): Igjen, jeg ber om en avveining mellom kost/ nytte. Risikoen for alt du skriver er svært svært lav. Men arbeidsledigheten som følge av tiltakene er høyst reell. Og med denne politikken vil fattigdomsproblemet bare øke. Dermed får vi enda flere som blir enda med utsatt for sykdom og død fremover. Psykisk sykdom eksploderer. Dette er et resultat av politikk, ikke av et virus som er naturlig at fører til sykdom. Alt det samme kommer til og skje om vi får for mye smitte og alvorlig sykdom også. Ellers må jeg si vi er glad for at vi har helsemyndigheter med medisinsk kompetanse til og lede oss gjennom pandemien og ikke en gjeng med kg brukere. Takk for debatten. 3
Ukjent. Skrevet 7. mars 2021 #184 Skrevet 7. mars 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Alt det samme kommer til og skje om vi får for mye smitte og alvorlig sykdom også. Ellers må jeg si vi er glad for at vi har helsemyndigheter med medisinsk kompetanse til og lede oss gjennom pandemien og ikke en gjeng med kg brukere. Takk for debatten. Det er bare synd de ikke tar med seg noen med litt kompetanse på andre ting enn smittevern. Litt logisk tankegang, Fagpersoner på menneskelig atferd og tanker rundt samfunnsøkonomi tror jeg hadde vært lurt. Så slipper man idioti som å stenge polet for så å åpne det igjen dagen etterpå fordi de innså at det ikke var så lurt. Når de ikke engang evner å se så enkel logikk, da blir jeg svært bekymret for hvor gjennomtenkt dette prosjektet deres er. Hadde de som bestemte framstått som løsningsorienterte og gitt uttrykk for at de hadde en helhet i tankegangen sin, så hadde det nok vært langt mindre protester. Takk for debatten til deg også. 2
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #185 Skrevet 7. mars 2021 Robert Koch skrev (2 timer siden): Man "greier tydeligvis ikke å hindre mutasjoner av betydning." Dette var dagens utsagn. Vi bør nok straks nedsette et mutasjonsberedskapsdepartement. Vi greier ikke "å hindre mutasjoner av betydning" i våre egne cellepopulasjoner engang. Det er derfor vi får kreft. Men når det kommer til en pandemisk infeksjonssykdom, skal vi altså klare dette. Det var faglig og fint sagt..... Det er vanskelig å få "helhetsforståelse" i en kaotisk krisesituasjon. Min er ikke fullstendig. Ikke din heller. De som sitter med fagansvar og beslutningsmyndighet på nasjonalt nivå har det i mye større grad enn deg og meg. Kanskje du skulle prøve å yte litt respekt til de som sitter med både mer informasjon og faginnsikt enn deg? Sukk. Jeg ser at det er lite poeng å diskutere videre med deg egentlig. Selvsagt skjer mutasjoner naturlig i nær sagt hele naturen, inkludert mennesker. Men det var ikke poenget, det var at man åpenbart ikke har greid det i den sammenhengen vi diskuterer nå. Kanskje du skulle forsøkt å utvise litt mer respekt for de som har fått livsverkene sine og livene sine ødelagt av dette. PS. Det handler ikke om manglende respekt, men at man selvsagt bør være kritisk til også fagpersoner som tar beslutninger som påvirker nesten alle på en enorm måte. 7
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #186 Skrevet 7. mars 2021 Lawyam skrev (4 timer siden): Hvor ville du lagt deg for å prøve å minimere en fare? På minst tenkelige utfall, på middels? Skulle regjerkngen kommet med et; det finnes et virus altså, men vi får vente å se da hvordan det går, men vi kan berolige alle vaksinemotstandere om at vi ikke bryr oss om å bestille vaksiner fordi det vil bli for dyrt og fordi DE er så mye farligere. Vær også klar over at hvis dere bruker munnbind er det noen som blir støtt og skrike ekstra høyt fordi de er redd at lyden ikke kommer gjennom, så den beste anbefalingen vi har å komme med i denne situasjonen er; kjøp hørselsvern.... Man hadde kommet langt på vei med fokus på at det faktisk er mer enn et tenkelig scenario. Når det verst tenkelige kommuniseres med krigstyper samtidig som et eller to andre scenarioer knapt nok presenteres som en fotnote, så blir det fort mye "ulv, ulv" av det. Flåsete, munnbind er uansett ikke et så veldig inngripende tiltak tross alt, det er ikke så mange som mister livsverket av det. 2
Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #187 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Det handler ikke om manglende respekt, men at man selvsagt bør være kritisk til også fagpersoner som tar beslutninger som påvirker nesten alle på en enorm måte. Ja - men det krever også litt forståelse for de faglige problemstillingene. Jeg er i utgangspunktet kritisk til alle. Men jeg er forsiktig med å gå for hardt ut i fag der jeg mangler kunnskap. Det er ikke hovedtendensen blant brukerne her, for å si det mildt. 3
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #188 Skrevet 7. mars 2021 Robert Koch skrev (1 minutt siden): Ja - men det krever også litt forståelse for de faglige problemstillingene. Jeg er i utgangspunktet kritisk til alle. Men jeg er forsiktig med å gå for hardt ut i fag der jeg mangler kunnskap. Det er ikke hovedtendensen blant brukerne her, for å si det mildt. Problemet er at det ikke dreier seg om rene, smittevernfaglige eller epidemiologiske betraktninger. Den faglige bredden burde i større tatt innover seg samfunnsforskning for øvrig. Dette har enorme konsekvenser utover det rent helsemessige. Det hjelper ikke å bekjempe korona hvis resten av samfunnet går fløyten. 5
Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #189 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Problemet er at det ikke dreier seg om rene, smittevernfaglige eller epidemiologiske betraktninger. Den faglige bredden burde i større tatt innover seg samfunnsforskning for øvrig. Dette har enorme konsekvenser utover det rent helsemessige. Det hjelper ikke å bekjempe korona hvis resten av samfunnet går fløyten. Det er én av mange grunner til at Holdenutvalget har fått mandat til en ny utredning. Og til at de fikk mandat til den første utredningen. Har du lest hva de kom frem til? Utvalget er sammensatt slik: Leder professor Steinar Holden ved Universitetet i Oslo, Pål Sletten og Olav Slettebø fra Statistisk Sentralbyrå, Preben Aavitsland og Trygve Ottersen fra Folkehelseinstituttet, og Erik Magnus Sæther fra Oslo Economics. Sekretariatsressurser fra Finansdepartementet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet og bistand fra representanter fra Arbeids- og sosialdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nytt-oppdrag-til-holden-utvalget Disse har laget én utredning av typen du spør om, og har nå fått i oppdrag å lage en ny. Du kan gjerne være uenig i konklusjonene, men å si at det ikke er blitt adressert, er en løgn. 5
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #190 Skrevet 7. mars 2021 Robert Koch skrev (2 minutter siden): Det er én av mange grunner til at Holdenutvalget har fått mandat til en ny utredning. Og til at de fikk mandat til den første utredningen. Har du lest hva de kom frem til? Utvalget er sammensatt slik: Leder professor Steinar Holden ved Universitetet i Oslo, Pål Sletten og Olav Slettebø fra Statistisk Sentralbyrå, Preben Aavitsland og Trygve Ottersen fra Folkehelseinstituttet, og Erik Magnus Sæther fra Oslo Economics. Sekretariatsressurser fra Finansdepartementet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet og bistand fra representanter fra Arbeids- og sosialdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nytt-oppdrag-til-holden-utvalget Disse har laget én utredning av typen du spør om, og har nå fått i oppdrag å lage en ny. Du kan gjerne være uenig i konklusjonene, men å si at det ikke er blitt adressert, er en løgn. Jeg er fullstendig klar over holdenutvalgets rapport, problemet er at det ikke gjøres løpende samfunnsmessige konsekvenser. Det er lovlig sent med å lage en ny utredning. Utredninger er fin etterpåklokskap, men hjelper lite mot konsekvensene i det daglige. 3
Robert Koch Skrevet 7. mars 2021 #191 Skrevet 7. mars 2021 6 minutter siden, Capt. Obvious said: Jeg er fullstendig klar over holdenutvalgets rapport, problemet er at det ikke gjøres løpende samfunnsmessige konsekvenser. Det er lovlig sent med å lage en ny utredning. Utredninger er fin etterpåklokskap, men hjelper lite mot konsekvensene i det daglige. Etterpåklokskap? "Vurderingene til Holden-utvalget vil inngå som en del av regjeringens beslutningsgrunnlag for valg av tiltak fremover, både på kort sikt og i tiden fremover med effekt av vaksinasjonsprogrammet." Den skal jo brukes til å legge føringer for videre beslutninger.... 3
Capt. Obvious Skrevet 7. mars 2021 #192 Skrevet 7. mars 2021 Robert Koch skrev (1 time siden): Etterpåklokskap? "Vurderingene til Holden-utvalget vil inngå som en del av regjeringens beslutningsgrunnlag for valg av tiltak fremover, både på kort sikt og i tiden fremover med effekt av vaksinasjonsprogrammet." Den skal jo brukes til å legge føringer for videre beslutninger.... Skulle den hatt noen dagligdags effekt, så må man lage slike rapporter med et hyppigere tidsintervall. Fint å lage beslutningsgrunnlag for veien videre, men det blir litt som å tegne forsikring når huset allerede har brent ned... 3
velociraptor Skrevet 7. mars 2021 #193 Skrevet 7. mars 2021 Lawyam skrev (8 timer siden): Hvorfor gidder vi egentlig å diskutere med disse folka som ikke enda har forstått hvorfor tiltak? De samme diskusjonene dag etter dag nå i ett år. De VIL ikke forstå, De vil bare gjøre som de ViL. Alt handler om DEM. Nei faktisk ikke, tiltakene påvirker meg personlig i svært liten grad, men jeg evner likevel å ha empati for de mange som påvirkes svært sterkt. Jeg har også empati for de som mister livet, men det er langt flere som blir direkte påvirket negativt av tiltakene, enn direkte påvirket negativt av coronaen. Capt. Obvious skrev (7 timer siden): Vi får nå se, jeg håper selvfølgelig at du har rett, men "innen noen måneder så er det fleste vaksinert" har man jo hørt ganske lenge nå. Etterfulgt av den ene vaksineutfordringen etter den andre, enten det gjelder strategi eller produksjonsutfordringer. Jeg lurer også på hvor folk mener pengene til å stenge helt ned når smittetrykket er veldig lavt skal komme fra, og ikke minst også pengene som skal gå til "fulle" støtteordninger. På et eller annet vis må dette hentes inn igjen, og jeg lurer på om dere har tatt innover dere konsekvensene av det i andre enden. Ut fra det som skrives her inne virker det egentlig ikke sånn. 200-300 mrd. ekstra er i så fall en disposisjon av 200-300 mrd. man ikke kan bruke til noe annet i etterkant, det være eldreomsorg, helsevesen eller utdanningsmuligheter til ungdom og unge voksne. Nei, det er heller ikke sånn at man bare tjener det inn igjen med en gang. Den økonomiske depresjonen blir langvarig, og det vil sitte langt inne for aktører å ta risiko når de vet de kan bli stengt ned igjen hvis det skulle blusse opp igjen. Ingen av landene som har gjort hardere nedstengninger har blitt kvitt det for godt. Om du tenker på Australia, så kan det ikke sammenlignes. For det første er det en øystat der det er langt enklere å kontrollere grensene, og for det andre er det sommer/tidlig høst der nå. De har heller ikke blitt kvitt det 100%, så vi får nå se hva som skjer der når vinteren der setter inn igjen om noen måneder. Det er ingen politisk vilje til å stenge grensene i Norge sånn de har gjort i Australia og NZ, det er viktigere enn at det er øyer. Vi klarer visst fint å ha en faktisk fysisk stengt grense mot Russland. At folk tar seg inn vestfra over havet er neppe et veldig stort problem. Kommer det mange småbåter med smitte fra Storbritannia? Så da handler det om å få kontroll på flyplasser, og bevæpnede vakter og fysiske sperringer på alle grenseovergangene til Sverige. Og at folk ikke selv får lov å vurdere hva som er en «nødvendig reise». Jeg kan ikke på stående fot komme på EN eneste grunn som er så nødvendig at det er verdt at hele Oslo-området må stenge ned, ungdommer må ha hjemmeskole og folk oversvømmer intensiv på Ahus. Var det liksom såååå viktig at Preben ikke måtte feire jul på hybelen i London, eller at Anna fikk dratt i begravelsen til sin bestemor i Spania? Jo forresten. Transport av nødvendige varer er selvsagt et unntak som er viktig nok. Men ikke privatpersoner. Ikke julefeiring og påskefeiring og sommerferie og familiebesøk. PITTY skrev (5 timer siden): Men synes faktisk det er merkelig at folk blir mer forbanna på nedstengning enn på de respektløse menneskene som har ført oss til dette. Viruset faller ikke tilfeldig inn i gapet på oss. Og vil ikke befolkningen respektere visse grenser så må myndighetene ta igjen det tapte ved å stramme ytterligere som følger av dette. Vi har et begrenset helsetilbud som skal ta vare på oss. Sprenger vi kapasiteten der er det gjort. Hvilke respektløse mennesker snakker du om? Respektløse intensiv-sykepleiere i Oslo som tar kollektivt til og fra jobben? Respektløse mennesker som ikke orker mer isolasjon og «hudsult» og velger å klemme venner og familie? Eller snakker vi om alle de respektløse studentene som MÅTTE reise hjem til jul, alle de respektløse boligspekulantene som måtte importere arbeidskraft fra land med høyere smittepress enn her, for ikke å snakke om de ryggradløse respektløse politikerene som tillot og tillater fortsatt trafikk over grensene, hver eneste dag? 2
Capt. Obvious Skrevet 8. mars 2021 #194 Skrevet 8. mars 2021 velociraptor skrev (16 timer siden): Det er ingen politisk vilje til å stenge grensene i Norge sånn de har gjort i Australia og NZ, det er viktigere enn at det er øyer. Vi klarer visst fint å ha en faktisk fysisk stengt grense mot Russland. At folk tar seg inn vestfra over havet er neppe et veldig stort problem. Kommer det mange småbåter med smitte fra Storbritannia? Så da handler det om å få kontroll på flyplasser, og bevæpnede vakter og fysiske sperringer på alle grenseovergangene til Sverige. Og at folk ikke selv får lov å vurdere hva som er en «nødvendig reise». Jeg kan ikke på stående fot komme på EN eneste grunn som er så nødvendig at det er verdt at hele Oslo-området må stenge ned, ungdommer må ha hjemmeskole og folk oversvømmer intensiv på Ahus. Var det liksom såååå viktig at Preben ikke måtte feire jul på hybelen i London, eller at Anna fikk dratt i begravelsen til sin bestemor i Spania? Jo forresten. Transport av nødvendige varer er selvsagt et unntak som er viktig nok. Men ikke privatpersoner. Ikke julefeiring og påskefeiring og sommerferie og familiebesøk. Uansett politisk vilje, så er det vanskeligere å stenge grensene i Europa. Russland er et land man tradisjonelt har hatt et ok forhold til, men regnes ikke som viktigste handelspartner eller nære alliert. Det er også gjensidig visumkrav i Russland, noe som betyr at man må forhåndsgodkjennes før man kan reise til Russland som norsk eller europeisk statsborger eller motsatt. Det gjør at grensekryssinger ikke skjer like ofte og er lettere å kontrollere. Rent politisk er det også mer kontroversielt å stenge grensene mot nære handelspartnere/allierte mot russland, det får også større konsekvenser. Så har vi jo også at norskegrensen mot Sverige er lang, og hvis man virkelig vil så kan man krysse det den ved en liten grensestasjon eller også i skauen. Noe sånt er ikke mulig hvis man sammenlikner med Australia som er en øy. For ikke å glemme at det er sensommer/tidlig høst der nede nå. Om de fortsatt greier å holde smitten nede når høsten snart kommer der gjenstår å se. 1
PITTY Skrevet 11. mars 2021 #195 Skrevet 11. mars 2021 (endret) velociraptor skrev (På 7.3.2021 den 19.50): Nei faktisk ikke, tiltakene påvirker meg personlig i svært liten grad, men jeg evner likevel å ha empati for de mange som påvirkes svært sterkt. Jeg har også empati for de som mister livet, men det er langt flere som blir direkte påvirket negativt av tiltakene, enn direkte påvirket negativt av coronaen. Det er ingen politisk vilje til å stenge grensene i Norge sånn de har gjort i Australia og NZ, det er viktigere enn at det er øyer. Vi klarer visst fint å ha en faktisk fysisk stengt grense mot Russland. At folk tar seg inn vestfra over havet er neppe et veldig stort problem. Kommer det mange småbåter med smitte fra Storbritannia? Så da handler det om å få kontroll på flyplasser, og bevæpnede vakter og fysiske sperringer på alle grenseovergangene til Sverige. Og at folk ikke selv får lov å vurdere hva som er en «nødvendig reise». Jeg kan ikke på stående fot komme på EN eneste grunn som er så nødvendig at det er verdt at hele Oslo-området må stenge ned, ungdommer må ha hjemmeskole og folk oversvømmer intensiv på Ahus. Var det liksom såååå viktig at Preben ikke måtte feire jul på hybelen i London, eller at Anna fikk dratt i begravelsen til sin bestemor i Spania? Jo forresten. Transport av nødvendige varer er selvsagt et unntak som er viktig nok. Men ikke privatpersoner. Ikke julefeiring og påskefeiring og sommerferie og familiebesøk. Hvilke respektløse mennesker snakker du om? Respektløse intensiv-sykepleiere i Oslo som tar kollektivt til og fra jobben? Respektløse mennesker som ikke orker mer isolasjon og «hudsult» og velger å klemme venner og familie? Eller snakker vi om alle de respektløse studentene som MÅTTE reise hjem til jul, alle de respektløse boligspekulantene som måtte importere arbeidskraft fra land med høyere smittepress enn her, for ikke å snakke om de ryggradløse respektløse politikerene som tillot og tillater fortsatt trafikk over grensene, hver eneste dag? Et par doble signaler her, men kanskje ikke så lett å holde tungen rett i gapet når man har mye på hjertet. Ikke for å være kjip. Men jeg får meg ikke til å forstå det med å være misfornøyd/uenig med nedstengning og hjemmeskole, og samtidig mislike oversvømte sykehus. Hva er respektløst i disse tider, ja der er nok mange etterhvert blitt fargelagt ut fra egne behov. Nå går det på tålmodigheten løs.. dessverre. Du nevner avslutningsvis et par eksempler på de jeg personlig kunne tenke meg å skru fast en gassmaske på. Eller hva med noe så banalt som å gi f.. i munnbind. Fullt party for 100 i stua. Dog har munnbindbruken blitt litt bedre etterhvert synes jeg å se. Jeg har virkelig stor medfølelse for den gryende angsten innad på sykehusene. Noen på tråden snakker om rettigheter, greit. Men myndighet/helsevesen og gjerne vår fastlege har en aldri så liten forpliktelse, det ligger liksom litt i yrkesvalget. Det er å sørge for at vi ikke stryker med.. Nei, vi er heller ikke noe bedre rustet mtp intensivplasser. Desto verre. Endret 11. mars 2021 av PITTY
Fremhevede innlegg