Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Hva gjør man hos aetat hvis man stikker innom når man er ferdig å studere? Tar de en lengre prat med deg? Kan man få stoppet nedbetaling av studielån hvis man ikke har fått seg jobb? Eller viser de bare til websidene?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Du kan ta en prat med dem for å finne ut hvilke muligheter du har. Det går ikke bare på hva de gjør, du må vite hva du vil selv og. Som en saksbehandler sa til meg en gang, ikke skriv at du har lyst til å jobbe som alt mulig, det finnes ikke noen jobb som heter det. De kan fortelle deg hva som finnes av ledige jobber rundt omkring. Ofte sitter de og på jobber som ikke blir lyst ut til offentligheten, men disse kan være av relativt kort varighet. Be om å bli registert som arbeidssøker, tenk over hva du kan tenke deg å jobbe som og hvor du kan tenke deg å jobbe. Det er smart å registrere seg som arbeidsledig, spesielt om du vil "stoppe" studielånet som du sier siden du må ha vært arbeidsledig/hatt lav inntekt over en viss periode for å få betalingsutsettelse og rentefritak. Jeg er iallefall svært fornøyd med hjelpen jeg har fått på Aetat, men jeg kjenner og folk som ikke er fullt så tilfredse. Kommer nok litt an på hvem du møter når du kommer inn døra.
Cand alt Skrevet 23. august 2005 #3 Skrevet 23. august 2005 Slik jeg har forstått det er det ingen som har tid til å snakke med deg, hvis noen har det tror jeg ikke du får vite noe nytt. Det som er viktig, er å melde deg som arbeidsleding, og det som er enda mer viktig er å stå på selv for å få en jobb. Aetat har mange stillinger.
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 23. august 2005 #4 Skrevet 23. august 2005 Registrerer dere hos aetat på nettet, eller går dere innom der og gjør det? Hva er eventuelt best? Bør man ringe å bestille time, eller bare møte opp og be om å få snakke med en rådgiver? Ser noen over her skrive at man ikke alltid kan forvente å få så mye hjelp, så vet ikke om det er ok eller bortkaste tid å be om et "møte"? Klem Kathrine, ganske ny i dettte gamet..
tøydukke Anna Skrevet 23. august 2005 #5 Skrevet 23. august 2005 Jeg registrerte meg på nettet, og så ble jeg innkalt til samtale noen uker etterpå. Har også vært på et møte for arbeidssøkere som har jobbet deltid de siste månedene og det var faktisk ganske så all right å få være med på. En del gode tips angående søknader osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #6 Skrevet 23. august 2005 Har aldri vært med på at du må bestille time for å få prate med aetat folka.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #7 Skrevet 23. august 2005 Hei (trådstarter her) Nå har jeg akkurat vært der. Det funket slik at alle kom til en dame med sine henvendelser, og så sendte hun dem tydligvis videre til saksbehandlere. (jeg selv ble ikke sendt til en) Jeg fikk bare en brosjyre, en kode, beskjed om å melde meg som arbeidssøker(må være reell arbeidssøker i 3 mnd for å få renteutsettelse på studielån) og et "Lykke til med livet ditt!" (det siste fikk jeg ikke, men det var den følelsen jeg fikk) Vet ikke hva jeg hadde forventet, men noe hadde jo vært fint! Ikke får jeg dagpenger eller noe, jeg står helt alene Jeg har sendt ut så mange søknader at jeg snart mister motet...
tøydukke Anna Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 Hei (trådstarter her) Nå har jeg akkurat vært der. Det funket slik at alle kom til en dame med sine henvendelser, og så sendte hun dem tydligvis videre til saksbehandlere. (jeg selv ble ikke sendt til en) Jeg fikk bare en brosjyre, en kode, beskjed om å melde meg som arbeidssøker(må være reell arbeidssøker i 3 mnd for å få renteutsettelse på studielån) og et "Lykke til med livet ditt!" (det siste fikk jeg ikke, men det var den følelsen jeg fikk) Vet ikke hva jeg hadde forventet, men noe hadde jo vært fint! Ikke får jeg dagpenger eller noe, jeg står helt alene Jeg har sendt ut så mange søknader at jeg snart mister motet... ← Vet det er frustrerende. Du skal vite at du ikke er alene om å være i samme situasjon... Må vel bare ikke miste motet og fortsette å sende søknader. Det skal visst ikke være enkelt å være nyutdannet i dette landet for tiden..
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Hei (trådstarter her) Nå har jeg akkurat vært der. Det funket slik at alle kom til en dame med sine henvendelser, og så sendte hun dem tydligvis videre til saksbehandlere. (jeg selv ble ikke sendt til en) Jeg fikk bare en brosjyre, en kode, beskjed om å melde meg som arbeidssøker(må være reell arbeidssøker i 3 mnd for å få renteutsettelse på studielån) og et "Lykke til med livet ditt!" (det siste fikk jeg ikke, men det var den følelsen jeg fikk) Vet ikke hva jeg hadde forventet, men noe hadde jo vært fint! Ikke får jeg dagpenger eller noe, jeg står helt alene Jeg har sendt ut så mange søknader at jeg snart mister motet... ← Det var elendig! Hva måtte til for at du skulle få snakke med en saksbehandler da?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #10 Skrevet 23. august 2005 Vet ikke, men hun sa jeg ikke hadde noe behov for det. Å det har jeg vel egentlig ikke heller. De kan jo ikke trylle frem ledige stillinger de heller.
tøydukke Anna Skrevet 23. august 2005 #11 Skrevet 23. august 2005 Jeg snakket heller ikke med noen saksbehandler før etter noen uker som registrert arbeidssøker. Da ble jeg innkalt. Og det var ikke mye spennende hun sa. Hun mente at det skulle gå sååå kjapt for meg å få meg en jobb. Men det ser ikke sånn ut... Det er nok dessverre sånn rutinene i aetat er. Vil man ha noe mer hjelp med jobbsøking og andre konkrete ting kan man få kurs tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå