AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Hei. For litt over ett år siden måtte jeg avlive hunden min, den var 7 år og hadde vondt, fryktelig vondt. Jeg kom til å tenke på dette nå og har ikke kommet over det venninna mi sa. Hun mente det var helt forferdelig av meg å avlive den «unge» Schæfer hunden min. Mente jeg ikke kunne være «nok» glad i hunden siden jeg valgte en så «lett» løsning. Jeg hadde et halvt år i forveien sett hunden sin oppførsel ble forandret, hun ble sint og aggressiv noe hun aldri hadde vært før! Jeg kunne ikke ta bak på ryggen hennes for da glefset hun etter meg. Hun hadde også sluttet å hoppe opp og ned av seng, sofa osv. Hun klarte ikke løpe mer ute heller slik hun alltid elsket å gjøre når vi kastet ball 😢 Hun begynte også å spise dårligere, men ja hun spiste og drakk fortsatt ja. Hun ville heller ikke gå tur mer, bare opp og ned innkjørselen, og hun som ELSKET å hå lange turer på 2 timer til sammen hver eneste dag Jeg gikk selvfølgelig med hun til dyrlegen med engang jeg så hun ikke klarte hoppe mer og ble sint å ikke ville gå mer og det ble påvist forkalkninger i ryggen. Jeg fikk smertestillende som hun gikk på. Det hjalp litt men det varte ikke lenge. Så fikk hun flere runder med kortison, dette hjalp VELDIG mye for en periode og jeg ble så glad for at jeg hadde fått hunden min tilbake igjen. Denne lykken var kortvarig og hun ble aggressiv og fikk vondt igjen. Siste utvei da var morfin men jeg ville ikke sette hun på det. Hun hadde fått det en gang før i forbindelse med noe annet og da satt hun passiv inni et hjørne og det var ikke noe koselig å være vitne til det heller. Så jeg valgte å avlive hun, jeg orket ikke se på at hun hadde det så vondt lengre Det holdt på sånn i litt over et halvt år. Det var et veldig vanskelig valg å avlive hun men jeg følte der og da at det var det riktige. Da jeg fortalte venninnen min alt sammen så syns hun jeg var dum og at det var forferdelig gjort av meg som ikke prøvde morfin når dyrlegen hadde sagt at vi kunne prøve det Hun sa at hun aldri hadde tatt det valget for sin hund og sa mye annet som fikk meg til å få enda ent skyldfølelse enn jeg allerede hadde fot det valget fra før. Da angret jeg og følte jeg hadde tatt feil valg, jeg følte meg som en forferdelig person som ikke hadde villet prøve til det aller siste med morfin 😢 vet ikke hvorfor jeg skriver dette men nå er det ekstra vanskelig, Hun hadde hatt bursdag i dag, fredag 5 mars Anonymkode: 5d747...214 1
Juniper Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 💞💞 Noen ganger er det rette valget et knallhardt valg! Du gjorde det beste for henne. Bevar henne i minnrt, og ignorer den «venninnen». Alt for mange hunder lider fordi eierne er for svake til å ta det rette valget for de. 14
MissPierce Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Du gjorde det rette din hund, og lot henne slippe mere smerter. Selv om en veterinær sier at man kan prøve morfin, så er det ikke dermed sagt at det er det rette valget. Hunden din hadde store smerter, og morfin ville gjøre henne til en skygge av seg selv 😢 Du tok det rette valget ❤️ Dyrene våre er avhengig av at vi tar gode og riktige valg for de, og det innebærer å la de slippe, når de ikke lenger har flere gode enn vonde dager ❤️❤️ 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Fy søren, jeg skulle ønske jeg kunne si noe for å muntre deg opp, for det er forferdelig tungt, jeg veit det. Synes det hørtes ut som du tok det riktige valget, du tenkte på hunden din og det er veldig ufølsomt sagt av venninnen din. Anonymkode: 2ee2e...366 7
Meadow Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Du virker veldig ansvarlig og fornuftig. Du gjorde det rette for din hund, lot den få slippe å lide unødvendig. Venninna di kan klappe igjen. 6
CorvusCorax Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Det er bedre med avliving når dyret tydelig lider. Det er tortur å holde liv i en hund som ikke får utrykt hvor ille h*n egentlig har det. Synes det er stygt gjort av venninnen din å ikke vise forståelse. Det må ha vært veldig tungt for deg. En schæfer blir vel vanligvis ikke eldre enn syv år. Noen hunder har kortere levealder dessverre, og det burde venninnen din vite før hun uttaler seg. Det er ikke snakk en liten rase som kan bli 14-16 år. 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Juniper skrev (38 minutter siden): 💞💞 Noen ganger er det rette valget et knallhardt valg! Du gjorde det beste for henne. Bevar henne i minnrt, og ignorer den «venninnen». Alt for mange hunder lider fordi eierne er for svake til å ta det rette valget for de. Uff, ja det var virkelig et forferdelig vanskelig valg å gjøre 😕 Jeg følte også det var det rette der og da men jeg begynte å tenke forferdelig mye etter det venninnen min sa og følte jeg kanskje hadde tatt et forhastet valg 😕 Men hun var jo virkelig dårlig så jeg håper jeg gjorde det rette allikevel 😔 Jeg bevarer henne i minnet ❤️ Pleier å gå noen av de samme turene alene som vi gikk sammen og da tenker jeg alltid på hvor heldig jeg var som fikk oppleve å gå sammen henne ❤️ Anonymkode: 5d747...214 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 MissPierce skrev (42 minutter siden): Du gjorde det rette din hund, og lot henne slippe mere smerter. Selv om en veterinær sier at man kan prøve morfin, så er det ikke dermed sagt at det er det rette valget. Hunden din hadde store smerter, og morfin ville gjøre henne til en skygge av seg selv 😢 Du tok det rette valget ❤️ Dyrene våre er avhengig av at vi tar gode og riktige valg for de, og det innebærer å la de slippe, når de ikke lenger har flere gode enn vonde dager ❤️❤️ Nei det er kanskje ikke nødvendigvis det rette valget forde selv om veterinær foreslår det Jeg håper jeg tok det riktige valget den gangen, selv om jeg følte meg helt forferdelig etterpå. Det hjalp ikke på det venninnen min sa heller så jeg begynte å tvile Men det må ha vært det rette å gjøre Anonymkode: 5d747...214 1
Knirke Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 For en sosialt uintelligent venninne, sier jeg bare... Det er mye verre, og mye vanligere, at folk lar dyrene lide i det uenderlige, fordi "så lenge det er liv er det håp". Det er du som kjenner din hund best, og vet best når du skal sette stopp. Dyr skal ikke behøve å gå på morfin for å ha et nogenlunde verdig liv. Venninna di synes hunden din var "ung", men det er faktisk ikke sånn at alle raser eller alle individer blir 10-12 år gamle, selv om det er gjennomsnittlig levealder. 7
little fairy Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 Å gi morfin vil jo egentlig bare være livsforlengende i form av at smertene reduseres og avlivning kunne blitt utsatt en stund. Og slik hunden din ble å morfin er jo ikke noe kjekt å se. Og det var nok ikke noe hunden din likte heller. Jeg synes du tok riktig valg. Jeg prøver å være "streng" selv. Laget meg noen regler for når det skal avlives. F.eks ved store smerter eller større operasjoner som hvor det ikke stor sjanse for å komme tilbake til seg selv igjen. Men jeg hadde nok synes det var vanskelig. Kan godt hende jeg hadde forsøkt morfin en kort periode selv, bare for å la det synke inn litt. Men da ville jeg nok avtalt med veterinær og funnet en "frist". 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Denne hunden var heldig som hadde deg som matmor og som tok et godt valg med dyreveferd i tankene. Fint at du ikke lot følelser drive fornuften bort. Dyrevelferdslovens §24 er tydelig på at dyr som lider skal avlives om nødvendig. Forkalkninger er smertefullt og morfin hadde ikke gitt henne livskvalitet nok til å utøve naturlig adferd. Anonymkode: 2f2b8...9c1 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 Jeg hadde gjort akkurat det samme! Denne hunden hadde 3 alternativer: Leve med enorme smerter, være helt neddopa i et hjørne eller å få slippe. Ingen tvil om at det siste var det riktige. Jeg vet det er et utrolig tøft valg å ta, men du ga henne muligheten til å slippe store smerter! Det er den beste gaven du kunne ha gitt henne Anonymkode: 51a11...f31 5
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. For litt over ett år siden måtte jeg avlive hunden min, den var 7 år og hadde vondt, fryktelig vondt. Jeg kom til å tenke på dette nå og har ikke kommet over det venninna mi sa. Hun mente det var helt forferdelig av meg å avlive den «unge» Schæfer hunden min. Mente jeg ikke kunne være «nok» glad i hunden siden jeg valgte en så «lett» løsning. Jeg hadde et halvt år i forveien sett hunden sin oppførsel ble forandret, hun ble sint og aggressiv noe hun aldri hadde vært før! Jeg kunne ikke ta bak på ryggen hennes for da glefset hun etter meg. Hun hadde også sluttet å hoppe opp og ned av seng, sofa osv. Hun klarte ikke løpe mer ute heller slik hun alltid elsket å gjøre når vi kastet ball 😢 Hun begynte også å spise dårligere, men ja hun spiste og drakk fortsatt ja. Hun ville heller ikke gå tur mer, bare opp og ned innkjørselen, og hun som ELSKET å hå lange turer på 2 timer til sammen hver eneste dag Jeg gikk selvfølgelig med hun til dyrlegen med engang jeg så hun ikke klarte hoppe mer og ble sint å ikke ville gå mer og det ble påvist forkalkninger i ryggen. Jeg fikk smertestillende som hun gikk på. Det hjalp litt men det varte ikke lenge. Så fikk hun flere runder med kortison, dette hjalp VELDIG mye for en periode og jeg ble så glad for at jeg hadde fått hunden min tilbake igjen. Denne lykken var kortvarig og hun ble aggressiv og fikk vondt igjen. Siste utvei da var morfin men jeg ville ikke sette hun på det. Hun hadde fått det en gang før i forbindelse med noe annet og da satt hun passiv inni et hjørne og det var ikke noe koselig å være vitne til det heller. Så jeg valgte å avlive hun, jeg orket ikke se på at hun hadde det så vondt lengre Det holdt på sånn i litt over et halvt år. Det var et veldig vanskelig valg å avlive hun men jeg følte der og da at det var det riktige. Da jeg fortalte venninnen min alt sammen så syns hun jeg var dum og at det var forferdelig gjort av meg som ikke prøvde morfin når dyrlegen hadde sagt at vi kunne prøve det Hun sa at hun aldri hadde tatt det valget for sin hund og sa mye annet som fikk meg til å få enda ent skyldfølelse enn jeg allerede hadde fot det valget fra før. Da angret jeg og følte jeg hadde tatt feil valg, jeg følte meg som en forferdelig person som ikke hadde villet prøve til det aller siste med morfin 😢 vet ikke hvorfor jeg skriver dette men nå er det ekstra vanskelig, Hun hadde hatt bursdag i dag, fredag 5 mars Anonymkode: 5d747...214 Her gjorde du det vel rette. En hund kan ikke gå på sterke smertestillende resten av livet. De får ikke noe liv,å det du gjorde var basert på hunden ikke deg som person. Det synes jeg er bra gjort av deg. Legge ditt eget til side å tenke på hunden. Dette med bakenden på schæfer hunder er noe dritt. De er avlet bort, om du ser bilder fra 70 tallet og til nå så ser du hvor lav de er bak,de er avlet for utstilling ikke for bruk. Hadde selv schæfer noen år ,jeg kjøpte fra Tyskland, brukshund, den var ikke bra den heller men mye bedre eller de du finner i Norge. Den ble syk på annet vis, men slet med bakenden etter noen år, ble mere en hund som tuslet rundt på tunet,ikke den aktive som var med å løp ved siden av hesten når jeg trente den. Jeg skal aldri ha schæfer igjen da de rett og slett er ødelagt av avl. Endret 5. mars 2021 av Smeltemann
Anonymous 91 Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 (endret) Om hunden din var så syk at det var det beste for den så vil jeg si du gjorde det rett. Slike valg er knalltøffe å ta Endret 5. mars 2021 av Anonymous 91 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 Du er en fornuftig pelsmamma, ts. ❤ Du sprang ikke til dyrlegen å avlivet så fort det bikket i mot, du prøvde flere forskjellige løsninger. Allikvel så du når grensen var nådd, og du lot hunden slippe mer smerter. Det er nettopp dette som er definisjonen på å være en god eier. Det tøffeste valget jeg har tatt, er da jeg avlivet dyret mitt. Helt forferdelig, og i teorien kunne jeg nok prøvd enda fler forskjellige ting, eller ventet til hn ble ordentlig dårlig. Men jeg så det var på vei nedover, og jeg ville avslutte mens ting enda var bra. Jeg visste jo hvilken vei dette ville ta innen et halvt år/et års tid uansett, så hvorfor ikke få slippe, mens ting er holdbart. Så da jeg så at nå har hverdagen endret seg mot det verre, og ting begynte å skyte fart, da tok jeg avgjørelsen.. Jeg syns venninna er en dritt (beklager). At venninna di ikke en gang ser at du prøvde flere ting, og at du droppet siste forsøk fordi du allerede hadde sett effekten av morfin på din hund... nei vel, da skjønner hun ikke det da. Men du har ikke gjort noe galt ❤ Anonymkode: 9ec0d...067 3
MissPierce Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei det er kanskje ikke nødvendigvis det rette valget forde selv om veterinær foreslår det Jeg håper jeg tok det riktige valget den gangen, selv om jeg følte meg helt forferdelig etterpå. Det hjalp ikke på det venninnen min sa heller så jeg begynte å tvile Men det må ha vært det rette å gjøre Anonymkode: 5d747...214 Jeg hadde en kattunge med alvorlig hjertefeil, og veterinæren sa at det var ett alternativ å få en veterinær fra England hit for å operere han. Hun ville ikke valgt det selv. Men hun måtte fortelle at det var en mulighet. Så selv om noe er en mulighet, så vil det ikke alltid være rett valg sa hun til meg. Min katt ble 2 1/2år før han døde av hjertesvikt. Han stupte bare plutselig mens han gikk over gulvet. Ingen smerter eller vondt, hjertet bare stoppet. Han var lykkelig uvitende om sin feil. Hadde han blitt operert hadde det vært 5-6 mnd på sterke smerte stillende, for en operasjon som kanskje ville gitt han 1 år mer. Jeg vet jeg tok rett valg ❤️ Vi er så heldige at vi kan la dyrene våre slippe sterke smerter og plager, og det er faktisk en fin ting ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 Alt for mange hundeeiere prøver for lenge fordi de er egoistiske og ikke klarer å gi slipp på hunden for sin del, i stedet for å se hunden, hvordan den har det og hva som er best for den. Du gjorde absolutt det rette for hunden din❤️ venninnen din høres mer ut som førstnevnte type hundeier, og det er absolutt ikke en god ting. Anonymkode: bc094...8af 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå