TheOneLinePuncher Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 De nye mutantene setter fart i sakene. Selv om angivelig 75% skal ha vært smittet i Manaus, blir de nå smittet igjen av en ny variant: https://www.nettavisen.no/nyheter/global-advarsel-doren-star-pa-glott-for-enda-mer-dodelige-varianter/s/12-95-3424096963 Dette ser fullstendig håpløst ut fremover. 2
stan Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Dette er jo en grunn til at vi bør hjelpe så alle land får tilgang til vaksiner. Pandemien er ikke over for oss før den er over for alle. 9
TheOneLinePuncher Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2021 stan skrev (8 minutter siden): Dette er jo en grunn til at vi bør hjelpe så alle land får tilgang til vaksiner. Pandemien er ikke over for oss før den er over for alle. Men folk resmittes altså. Da hjelper det jo ikke å ha hatt viruset eller å være vaksinert.... 5
Gjest Optimo Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Kanskje en idé å flytte fokus litt vekk fra vaksiner og over på legemidler som kan lette sykdomsforløpet.
stan Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Vepsen skrev (21 minutter siden): Men folk resmittes altså. Da hjelper det jo ikke å ha hatt viruset eller å være vaksinert.... Joda. Vi vet at vaksinene hjelper på mange av de muterte virusene. En annen faktor er at de smittede gjerne får et mildere sykdomsforløp. I fra UK meldes det om at ingen av de med vaksinen har trengt sykehus innleggelse. Det farlige er om viruset får herje fritt. Da øker antall nye mutasjoner, og muligheten for varianter som er farligere og vaksinene ikke virker på. Og som er såpass ulike at folk smittes på nytt. 15
TheOneLinePuncher Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2021 stan skrev (14 minutter siden): Joda. Vi vet at vaksinene hjelper på mange av de muterte virusene. En annen faktor er at de smittede gjerne får et mildere sykdomsforløp. I fra UK meldes det om at ingen av de med vaksinen har trengt sykehus innleggelse. Det farlige er om viruset får herje fritt. Da øker antall nye mutasjoner, og muligheten for varianter som er farligere og vaksinene ikke virker på. Og som er såpass ulike at folk smittes på nytt. Altså....vaksinene hindrer ikke smitte.. og heller ikke det å ja vært smittet før hindrer smitte. På grunn av at mutantene har omgått dette. Det er jo det artikkelen handler om?? Det farlige, som flere forskere nå advarer mot, er jo at nettopp pga at virust ikke får herje fritt, får vi verre mutasjoner...? 3
Robert Koch Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 1 hour ago, Guile said: Kanskje en idé å flytte fokus litt vekk fra vaksiner og over på legemidler som kan lette sykdomsforløpet. Problemet er at vi ikke har så mye å velge i. Kurative medisiner finnes ikke. VI har prøvd ut mange, men alle har feilet. Vi ser nå på rekonvalesensplasma og monoklonale antistoffer, men har sparsomt med konklusive data for noen bred terapeutisk effekt. Behandling med antikoagulantia kan for noen lette forløpet i visse deler av sykdommen. Likeledes Dexametason - men da skal man være virkelig syk. Antibiotika kan ha en viss effekt ved sekundære bakterielle infeksjoner eller opportunistiske soppinfeksjoner, men de pasientene som utvikler dette er forbausende få - under 10% av de med alvorlig forløp. I motsetning til influensapasienter der så mange som 75% kan oppleve dette (og det er grunnen til at argumentet om at vi ikke blir hardt rammet pga av lite antibiotikaresistens ikke har noe videre for seg). Det er dessuten kommet frem i en del studier at viruset kan komme inn i vertscellen på merr enn én måte. Inntil nylig har vi trodd at det var avhengig av ACE2-reseptorer for å entre vertscellene. En god del studier bekrefter nå at viruset kan benytte et protein som heter TMPRSS-2, og som derved kan bringe arvematerialet nokså direkte inn i cytoplasma og omgå et mer omstendelig steg som innebærer at viruset må "kle av seg" inne i en blære, ved hjelp av cathepsin-L. Cellene man opprinnelig dyrket viruset på (Vero-E6-cellelinjen) uttrykker ikke TMPRSS-2, og derfor trodde man at hydroxychloroquine og lignende preparater ville være effektive. Det er de bare hvis ACE2-Cathepsin-L-ruten er dominerende. Jeg håper vi kan finne medisiner som er mer effektive enn hva vi kan tilby idag - men i øyeblikket ser det dystert ut. Nå svarer jeg raskt og sleivet ut av hodet, så jeg har ikke henvist til noen kilder. Det kan jeg selvsagt gjøre om det er nødvendig. 5
Robert Koch Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 1 hour ago, Vepsen said: Altså....vaksinene hindrer ikke smitte.. og heller ikke det å ja vært smittet før hindrer smitte. På grunn av at mutantene har omgått dette. Det er jo det artikkelen handler om?? Det farlige, som flere forskere nå advarer mot, er jo at nettopp pga at virust ikke får herje fritt, får vi verre mutasjoner...? Dette er enganske forvirrende materie, og jeg skjønner godt at man stiller spørsmål rundt dette. Det du henviser til, er nok usikkerheten rundt tidsintervallet mellom vaksinedosene. Det spekuleres i at for lang tid mellom dosene kan føre til at man selekterer frem mutasjoner som klarer å omgå immunforsvarets spesifikke respons (eller gjemme seg for den). Mutasjonene blir ikke verre av dette, men det er en teoretisk mulighet for at man på den måten kan selektere frem varianter som ikke vi respondere på kunstig immunisering. Det absolutt verste vi kan gjøre, er å la viruset herje fritt. Det er den største mutasjonsdriveren vi kan skape, nettopp fordi hver eneste gang et virus kopierer seg selv, er det risiko for at arvematerialet ikke kopieres korrekt. En del høyerestående organismer har cellulære mekanismer som kan "lese korrektur" på nykopierte gensekvenser. I hovedsak har ikke virus slike, og det øker risikoen for mutasjoner. Virus i coronafamilien har faktisk til en viss grad muligheten til dette, men ikke like effektivt som i levende, eukaryote celler. Dette er grunnen til at coronavirus er mer stabile enn influensavirus. Men hvis man tenker seg at sjansen for at en mutasjon oppstår øker for hver gang genomet kopieres, vil det si at et hvert tiltak som bremser antall viruskopier (vi snakker om milliarder av kopier bare i én eneste pasient), vil begrense muligheten for mutasjon. Et frislipp av smitten vil dermed være det absolutt verste scenariet. Når det gjelder vaksinering, er risikoen heller at "galt" intervall mellom dosene (eller et par andre forhold) kan føre til at eventuelle mutasjoner selekteres på grunn av disse feilene - ikke at risikoen for mutasjoner øker, for det gjør den ikke. Ellers skal det sies at de aller fleste mutasjoner ikke gjør noen verdens ting. Når en mutasjon oppstår, vil den enten ikke bevirke noen verdens ting, endre proteiner som uttrykkes av arvematerialet, eller endre hvordan viruset binder seg til reseptorer i vertscellene. Det er sistnevnte vi er mest bekymret for, særlig endringer i plass 328-531 i RBD ("Receptor Binding Domain") i Spikeproteinet. Dette kan føre både til at viruset binder seg sterkere til reseptorene (=større sannsynlighet for sykdom), og at viruset ikke kjennes igjen av immunforsvaret. Det beste vi kan gjøre for å hindre mutasjoner, er å hindre smitte. Tenk deg at du har en million mennesker som skal sitte og skrive av (for hånd) så mange kopier de kan av en bokstavrekke på 29.903 ulike kombinasjoner av fire bokstaver (det er det replikasjonsmaskineriet i cellene våre gjør med viruset) så fort som mulig. De får bare se originalen én gang, og må lage neste kopi etter forrige kopi de laget. Hva er sjansen for at et stort antall av disse kopiene vil inneholde en eller flere feil i forhold til originalen? Hvor store avvik blir det over tid? Det er akkurat slik mutasjoner oppstår i virusarvemateriale. 4
Gjest Optimo Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Robert Koch skrev (40 minutter siden): Problemet er at vi ikke har så mye å velge i. Nei, jeg har forstått at man har prøvd "alt" og ikke funnet noe som virkelig hjelper. Men, gjøres det forskning / utvikling av nye legemidler mot dette? Tilsvarende som man har forsket frem vaksiner på rekordtid?
Robert Koch Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 4 minutter siden, Guile said: Nei, jeg har forstått at man har prøvd "alt" og ikke funnet noe som virkelig hjelper. Men, gjøres det forskning / utvikling av nye legemidler mot dette? Tilsvarende som man har forsket frem vaksiner på rekordtid? Det jobbes. Jeg har ikke full oversikt over dette, men monoklonale antistoffer er nok det det satses mest på nå. Vi får stadig ny kunnskap om de intrikate detaljene i hvordan viruset binder seg til vertsceller, replikerer og skaper sykdom. Jeg skulle gjerne gitt deg en masse detaljer om dette, men det har jeg ikke nå. 2
velociraptor Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 stan skrev (2 timer siden): Dette er jo en grunn til at vi bør hjelpe så alle land får tilgang til vaksiner. Pandemien er ikke over for oss før den er over for alle. I teorien er jeg enig, men i praksis går vaksineringen så treigt at det blir meningsløst å dele. Hvor mange % av Norge er vaksinerte nå? Vi har seriøst ikle mulighet til å dele enda. Og hvis vaksinen kun holder 6 måneder ser dette dårlig ut, for da rekker vi ikke engang å bli ferdig med alle før man må begynne på nytt. Det mest logiske hadde selvsagt vært å først vaksinere alle arbeidføre og unge som ikke kan ha hjemmekontor, altså de som faktisk sprer smitten. Det ville i mye større grad hindret så mye mutasjoner. Vepsen skrev (2 timer siden): De nye mutantene setter fart i sakene. Selv om angivelig 75% skal ha vært smittet i Manaus, blir de nå smittet igjen av en ny variant: https://www.nettavisen.no/nyheter/global-advarsel-doren-star-pa-glott-for-enda-mer-dodelige-varianter/s/12-95-3424096963 Dette ser fullstendig håpløst ut fremover. Men alle har vel visst at man kun er estimert til å være immun i 6 måneder? Disse var syke i april, og igjen nå. Hvorfor er media overrasket over det? Guile skrev (2 timer siden): Kanskje en idé å flytte fokus litt vekk fra vaksiner og over på legemidler som kan lette sykdomsforløpet. Egentlig ikke, for de fleste steder er jo kapasiteten på sykehusene allerede nådd. Bedre medisiner hjelper ikke om de syke uansett ikke får plass på sykehus
zemer Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 Guile skrev (2 timer siden): Kanskje en idé å flytte fokus litt vekk fra vaksiner og over på legemidler som kan lette sykdomsforløpet. Dette har jeg savnet siden i våres. 2
KvinneguidenBruker Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 zemer skrev (7 timer siden): Dette har jeg savnet siden i våres. Og kanskje... Ikke være i nærheten av folk? Generelt? Jeg er spent på nye nasjonale tiltak, som jeg håper vil sikre at folk faktisk ikke driver og har 20-100 nærkontakter helt uten grunn. 2
13579 Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 KvinneguidenBruker skrev (1 time siden): Og kanskje... Ikke være i nærheten av folk? Generelt? Jeg er spent på nye nasjonale tiltak, som jeg håper vil sikre at folk faktisk ikke driver og har 20-100 nærkontakter helt uten grunn. Dette er helt korrekt. Det å unngå kontakt med andre er det mest effektive tiltaket. Det må derfor lovfestes at ingen får være nærmere andre enn noen meter, også innad i familiene. Portforbud må gjelde hele døgnet og vare til smittefaren er over. Dobbelt munnbind må påbys hele døgnet, i alle situasjoner. Snakking og latter må forbys, all kommunikasjon må skje elektronisk. Først da kan en forvente en bedring av situasjonen. 1
Gjest Optimo Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 velociraptor skrev (11 timer siden): Egentlig ikke, for de fleste steder er jo kapasiteten på sykehusene allerede nådd. Bedre medisiner hjelper ikke om de syke uansett ikke får plass på sykehus Nå tenkte jeg på noe man eventuelt kunne fått på apoteket, ikke at man måtte legges inn for å få det.
velociraptor Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 Guile skrev (14 minutter siden): Nå tenkte jeg på noe man eventuelt kunne fått på apoteket, ikke at man måtte legges inn for å få det. Ah sånn ja. Det hadde vært genialt om de fikk til.
gauss Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 Det som vel viser seg å ha ein effekt er å komme i bedre fysisk form. Livsstilsrelaterte sykdommer som overvekt, diabetes og overvekt er vel en av de største risikofaktorene bortsett fra alder. Det er jo derfor litt paradoksalt at vi har blitt i enda dårligere fysiske forfatning det siste året, og er sånn sett enda dårligere rustet mot dette 😅 4
KvinneguidenBruker Skrevet 6. mars 2021 #18 Skrevet 6. mars 2021 13579 skrev (23 timer siden): Dette er helt korrekt. Det å unngå kontakt med andre er det mest effektive tiltaket. Det må derfor lovfestes at ingen får være nærmere andre enn noen meter, også innad i familiene. Portforbud må gjelde hele døgnet og vare til smittefaren er over. Dobbelt munnbind må påbys hele døgnet, i alle situasjoner. Snakking og latter må forbys, all kommunikasjon må skje elektronisk. Først da kan en forvente en bedring av situasjonen. 👏👏👏
Anbefalte innlegg