Gå til innhold

Spiser sjokolade hver dag - diabetes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du all sjokolade på samme måte? Både dyr og billig? 
Jeg er i hvert fall sånn at om jeg kjøper dyr sjokolade, spiser jeg den med andakt. En liten smak her og en liten smak der, så varer den lenge. Kunne det funket for deg? 

Anonymkode: 9abe0...2a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kunne "avruse" deg med å bruke varm kakao i stedet for? Det må da være mye bedre for kroppen. Eller begynne å kjøpe sjokolade du ikke liker, slik det ikke gir samme gleden.

Jeg kan ikke spise så mange kalorier, så hadde jeg spist en 200g sjokolade og samtidig prøvd å holdt vekten... Da hadde jeg blitt feilernært så det holder.

Anonymkode: 1e697...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Spiser du all sjokolade på samme måte? Både dyr og billig? 
Jeg er i hvert fall sånn at om jeg kjøper dyr sjokolade, spiser jeg den med andakt. En liten smak her og en liten smak der, så varer den lenge. Kunne det funket for deg? 

Anonymkode: 9abe0...2a7

Jeg prøvde en periode den 85%

Den er jo ganske dyr. Sluker det i meg. 

Jeg skal starte fresht igjen fra Mandag! Da skal jeg spise ett musliknekkebrød når jeg blir sjokoladefysn.

fy faen HEIER DERE PÅ MEG FOLKENS?!

Jeg trenger psykisk støtte for å komme meg igjennom dette 🙈😂 #sjokoladefrimars?

Anonymkode: 86f55...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du kunne "avruse" deg med å bruke varm kakao i stedet for? Det må da være mye bedre for kroppen. Eller begynne å kjøpe sjokolade du ikke liker, slik det ikke gir samme gleden.

Jeg kan ikke spise så mange kalorier, så hadde jeg spist en 200g sjokolade og samtidig prøvd å holdt vekten... Da hadde jeg blitt feilernært så det holder.

Anonymkode: 1e697...d3f

Kakao kan jeg prøve ja!

Jeg har ganske høy forbrenning og fysisk jobb. Får jeg meg en kontorjobb kommer nok kiloene ramlende tvert tenker jeg :)

Jeg er ikke tynn heller. Jeg er normalvektig. 67kg ca og 168-169 høy

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor lang tid med dårlig kosthold er det snakk om? 

Hvis man spiser Fjordland i 6 måneder, får man diabetes da? 

Anonymkode: dbf33...476

Fjordland er vanlig mat 🤔

Anonymkode: e0233...49d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser sjokolade hver dag. Tre ruter av en 200g.

1 rute til morgenkaffen.

2 ruter til lunsjkaffen.

Funker som bare det. Jeg får sjokolade hver dag men det ødelegger hverken for kostholdet eller vekten 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser sjokolade hver dag. Tre ruter av en 200g.

1 rute til morgenkaffen.

2 ruter til lunsjkaffen.

Funker som bare det. Jeg får sjokolade hver dag men det ødelegger hverken for kostholdet eller vekten 🤷🏼‍♀️

Problemet er at du greier å beherske deg. Det gjør ikke jeg. 
Når jeg SER en 200g sjokoladeplate så blir jeg psykisk innstilt på å spise hele den plata. Dersom samboer feks stjeler en knekk på tre ruter, så føler jeg ikke at jeg har spist nok sjokolade etterpå. 

det er HELT sjukt! Jeg vet det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, men sjeldent diabetes 2. Personlig har jeg aldri hørt om en tynn person som har diabetes 2. De jeg kjenner som er slanke og har diabetes har type 1. Selv er jeg overhodet ikke bekymret for diabetes da jeg er veldig slank. 

Jeg spiste mye sjokolade før, helt til jeg kuttet ut favorittsjokoladen. Det hjalp veldig. Det kan hende det er greit å gjøre det på den måten hvis du vil kutte ned på inntaket, men kutte det ut helt. jeg savner ikke denne sjokoladen nå, og det er flere år siden jeg kjøpte den sist. Følte at den var veldig avhengighetsskapende, og jeg ville bare ha mer og mer. Da var det bedre å velge noe som jeg kunne kontrollere litt bedre. 

Anonymkode: fa849...b38

Åh? Hva om du er slank, men spiser mye fett og ferdigmat? Fortsatt ikke bekymret? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh? Hva om du er slank, men spiser mye fett og ferdigmat? Fortsatt ikke bekymret? 

Nei, ikke i det hele tatt. 

https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/risikotest/

Selv om jeg svarer at jeg ikke spiser frukt og grønt hver dag, eller er fysisk aktiv i 30 minutter hver dag, skåres risikoen min som lav. Jeg har også tatt test av langtidsblodsukker for noen år siden (tilfeldig grunnet helsefaglig utdannelse), og det var helt normale resultater. 

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter, jeg har spist sjokolade nesten hver dag i kanskje 15 år. I perioder har jeg gått noen uker uten men jeg tror aldri jeg har gått for eksempel 4 uker uten sjokolade. Nå varierer absolutt mengden jeg spiser, men på de "verste" dagene kan det bli en plate på 200 g. Jeg har også vært sykelig overvektig 4 av disse årene, og generelt overvektig 10 av årene. Litt overvekt (her snakker vi 5-10 kg for mye) er ikke helseskadelig i følge forskning og ikke noe å bekymre seg for. Så om BMI-en din ligger på overvekt, men er nærmere normalvekt enn fedme, så er det egentlig ingen fare. 

Jeg har perfekt blodsukker, og har hatt det ved alle målinger. Så tror ikke for mye sjokolade er det som nødvendigvis utløser diabetes. Det er nok en kombinasjon av dårlig kosthold og fedme, uten tvil. 

Anonymkode: 48e85...db4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, men sjeldent diabetes 2. Personlig har jeg aldri hørt om en tynn person som har diabetes 2. De jeg kjenner som er slanke og har diabetes har type 1. Selv er jeg overhodet ikke bekymret for diabetes da jeg er veldig slank. 

Jeg spiste mye sjokolade før, helt til jeg kuttet ut favorittsjokoladen. Det hjalp veldig. Det kan hende det er greit å gjøre det på den måten hvis du vil kutte ned på inntaket, men kutte det ut helt. jeg savner ikke denne sjokoladen nå, og det er flere år siden jeg kjøpte den sist. Følte at den var veldig avhengighetsskapende, og jeg ville bare ha mer og mer. Da var det bedre å velge noe som jeg kunne kontrollere litt bedre. 

Jeg jobber innen helse og har møtt og hørt om mange mennesker som har tynne/slanke og har diabetes type 2. Ville bare presisere det siden du gir et inntrykk av at det er umulig å være slank og ha diabetes, men det er fullstendig feil. Har faktisk to normalvektige kollegaer som begge har diabetes type 2. 

Innlegget ditt vitner om at du trekker en klar linje mellom det å være slank og sunn. Det er fullstendig feil. Det er mange som er normalvektige, som er usunne. Det er mange som er normalvektige, som røyker og drikker alkohol, og nyter rusmidler til den store gullmedaljer. Å si at man er sunn når den eneste opplysningen man har, er at vedkommende er slank, er tullete og idiotisk. Sunnhet og helse er sammensatt av en rekke faktorer, blant annet mosjon, kosthold, vaner når det kommer til rusmidler (nikotin, narkotika, alkohol), mengde sukker, mettet fett og koffein i kostholdet. Det er SÅ MANGE ting som spiller inn, og å anta at man er sunn bare fordi man har en normal vekt i følge BMI..... Igjen, det vitner om mangelfull kunnskap. 

Anonymkode: 48e85...db4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg anbefale en tur til legen for å kartlegge om du står i fare for å utvikle diabetes.

Siden du selv med denne mengden kalorier daglig, er normalvektig, så trenger du faktisk energien. Men det er nok bedre å få den inn på annet vis enn med sjokolade. 

Hva om du øker inntaket av vanlig mat, og så har en regel om å bare spise sjokolade rett etter middag?

For meg hjalp det å bare kutte helt ut. Det var grusomt i tre dager, og så gikk suget over. Det er tre måneder siden nå, og jeg tør fortsatt ikke spise sjokolade. Det er min heroin og jeg vet ikke om jeg hadde klart å stoppe. 
Jeg sa en dag at nå har jeg sluttet, så det ikke ble en ting som lå foran meg på tidslinjen. Avgjørelsen var allerede tatt. Jeg var igang. Jeg trengte ikke å bruke energi på å bestemme meg for det var allerede bestemt. 

Kanskje du også allerede har sluttet? 

Anonymkode: 164b0...873

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg prøvde en periode den 85%

Den er jo ganske dyr. Sluker det i meg. 

Jeg skal starte fresht igjen fra Mandag! Da skal jeg spise ett musliknekkebrød når jeg blir sjokoladefysn.

fy faen HEIER DERE PÅ MEG FOLKENS?!

Jeg trenger psykisk støtte for å komme meg igjennom dette 🙈😂 #sjokoladefrimars?

Ikke begynn på mandag, begynn i morgen! Da går du en uke uten sjokolade frem til neste lørdag, også kan du unne deg litt som en premie. Den der "begynne på mandagsfølelsen" er bare kjip, og det fører lett til "tar det beste mandag istedenfor" og da har det gått 9 dager allerede. 

Anonymkode: ea8b9...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Sukker er avhengighetsdannene, mulig sjokolade i seg selv er det også. Du kan jo prøve å bytte til en sukkerfri en? Jeg har også hørt at man kan få cravings på sjokolade dersom man har magnesiummangel, så kanskje du skal sjekke det. 

Jeg hadde også en periode der jeg spiste ekstremt mye sjokolade på grunn av angst, da måtte mamma steppe inn til slutt 😅 veldig glad for at hun gjorde det. 

Anonymkode: 79d1d...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...