Gå til innhold

Hund som kjeder seg??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en herlig hund på snart 11 mnd,(gutt) men jeg tror han kjeder seg veldig. Vi går alltid 4-5 turer hvor 1-2 er på litt lengde. Vi leker, drar på dyrebutikken eller besøk til bestemoren min (som elsker han), trener på triks, har fri tilgang til en liten hage, er lite alene hjemme og har besøk av broren han 3-4 dager i uka hvor de leker som en gal. Likevel kan han ligge å pipe ved siden av oss på sofaen på kvelden.. Han får kos, kjærlighet, godbit søk inne, alt mulig.. Han kan til og med pipe om broren er her og de nettopp har lekt sammen. 

Noen tips?? Han slutter å pipe om vi leker med han eller slik, men holder på med bachelor og har ikke alltid tid å leke hele tiden.. 😔 Han ligger forresten å piper uavhengig av om vi er hjemme eller på besøk. Ingen tegn til at han vondt, har god matlyst 

Anonymkode: cef7f...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en herlig hund på snart 11 mnd,(gutt) men jeg tror han kjeder seg veldig. Vi går alltid 4-5 turer hvor 1-2 er på litt lengde. Vi leker, drar på dyrebutikken eller besøk til bestemoren min (som elsker han), trener på triks, har fri tilgang til en liten hage, er lite alene hjemme og har besøk av broren han 3-4 dager i uka hvor de leker som en gal. Likevel kan han ligge å pipe ved siden av oss på sofaen på kvelden.. Han får kos, kjærlighet, godbit søk inne, alt mulig.. Han kan til og med pipe om broren er her og de nettopp har lekt sammen. 

Noen tips?? Han slutter å pipe om vi leker med han eller slik, men holder på med bachelor og har ikke alltid tid å leke hele tiden.. 😔 Han ligger forresten å piper uavhengig av om vi er hjemme eller på besøk. Ingen tegn til at han vondt, har god matlyst 

Hvilken rase er han? 

Noen raser piper mer enn andre, skulle nesten tro at de ikke viste at de gjorde det. 

Doberman, Pinscher, Schæfer, Staff, Husky og Vorsteh er bland disse. 

Min Staff lager minimalt med lyd, men når vi må vente på bussen så piper han ustoppelig noen ganger 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
MissPierce skrev (28 minutter siden):

Hvilken rase er han? 

Noen raser piper mer enn andre, skulle nesten tro at de ikke viste at de gjorde det. 

Doberman, Pinscher, Schæfer, Staff, Husky og Vorsteh er bland disse. 

Min Staff lager minimalt med lyd, men når vi må vente på bussen så piper han ustoppelig noen ganger 🙈 

Han er en corgi 💞 mulig han bare lager litt lyd.. Men han bjeffer ikke eller noe ellers 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Får han nok hjernetrim? Tenker ikke på turer, men der hunden må bruke hode. Snusematte, innpakket dorull med godbiter, godbitsøk, slikkematte, fylt kong osv. 

Anonymkode: ae90c...21c

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert han piper fordi han er understimulert, kan være at han bare "er sånn". En hund som tror at han trenger ekstremt mye oppmerksomhet. Hunder kan faktisk bli overstimulerte også, forresten. Da har de vanskelig for å finne roen. Noen ganger kan det da være greit å ikke fokusere for mye på pipingen, bare la hunden finne roen selv ved at du "ignorerer" pipingen. Du vet jo at han ikke mangler noe. Om han er godt fysisk og psykisk stimulert en dag, han har mat og vann, og ikke har vondt noe sted, så kan du fint sette deg å skrive på bacheloroppgaven din i fred. La han finne roen til å sove, slappe av... Dersom han foretrekker å være rundt deg, kan du f.eks. legge senga hans ved siden av der du jobber.

Hvordan er han når han er hjemme alene? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
NewInTown skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert han piper fordi han er understimulert, kan være at han bare "er sånn". En hund som tror at han trenger ekstremt mye oppmerksomhet. Hunder kan faktisk bli overstimulerte også, forresten. Da har de vanskelig for å finne roen. Noen ganger kan det da være greit å ikke fokusere for mye på pipingen, bare la hunden finne roen selv ved at du "ignorerer" pipingen. Du vet jo at han ikke mangler noe. Om han er godt fysisk og psykisk stimulert en dag, han har mat og vann, og ikke har vondt noe sted, så kan du fint sette deg å skrive på bacheloroppgaven din i fred. La han finne roen til å sove, slappe av... Dersom han foretrekker å være rundt deg, kan du f.eks. legge senga hans ved siden av der du jobber.

Enig i denne. Høres ikke ut som om han mangler på noe. Med all den aktiviteten, så er det mulig at han rett og slett ikke vet helt hva han skal gjøre med seg selv når det ikke skjer noe, fordi han er vant til at det alltid skjer noe. Eller så synes han det er litt kjipt å ikke få oppmerksomhet. 

Såfremt dere ikke mistenker sykdom/smerte, så vil det nok være best om dere bare ignorerer ham. Ikke se på ham, ikke snakk til ham. Når dere skal gjøre andre ting, si "nå er det nok", også ignorer ham fullstendig. Han må lære å finne roen, og det vil ikke skje om han vet at piping fører til oppmerksomhet.

Når dere først begynner å ignorere ham, så er det mulig at pipingen blir verre i noen dager (siden pipingen har fungert tidligere, vil han bli frustrert når det ikke lenger fungerer, og prøve hardere før han gir opp). Etter noen dager/en uke, så vil han forstå greia. Når han hører "nå er det nok", så vil han forstå at nå blir det null oppmerksomhet, og da blir det lettere for ham å finne roen. Han vil ikke klare å finne roen om dere gir ham oppmerksomhet hver gang han piper. 

Anonymkode: b62f9...6ce

• Liker 1
Skrevet

Min lager sånn sinnsyk plystrelyd med nesa(?) på kveldene, virker ikke som han er klar over det selv, men det må være en av de mest irriterende lydene i verden🙉🙉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NewInTown skrev (24 minutter siden):

Tusen takk for tips dere! Han er rolig så vidt jeg vet, hører ikke noe piping eller slik når jeg går ut i gangen /forlater huset. Han sover som regel når jeg kommer hjem så det virker som han tar det ganske greit

Han får en del hjernetrim og selvfølgelig drar vi ikke rundt overalt og styrer hver dag, men han får litt variasjon. 

Det er ikke høylytt piping men mer småpip /sutring. Av samme type som når leken er fast under sofaen. Driver ikke å går rundt å virker stresset eller ser på oss, bare ligger for seg selv og piper 

AnonymBruker
Skrevet

Synes han høres overstimulert og stresset ut. 
hvis han er vant med så mye stimuli kan man nesten ikke forvente at han greier å finne roen... 

Har litt samme problem selv, men min er kun 4 mnd og vi jobber mye med å lære henne å roe seg selv ned.. 

Anonymkode: 7818e...63b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...