Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Snakk om ironi... anti-depressiva fører til økt fare for selvmord. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/22/440984.html
Gjest 1111 Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Har ikke vært noen hemmelighet det. Må minne om at det er i svært få tilfeller.
lillesky Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 Ja, er kjent sak det. Det står også i pakningsvedlegg. Husk at Dagbladet gjerne skriver saker som skal vekke oppmerksomhet. Legg merke til svaret fra medisinprodusenten. Det er et problem at avisene skriver slik, for folk som f.eks. går på Seroxat tror de burde slutte med pillene med en gang ("siden det står i avisa"), og da øker iallefall selvmordsfaren, siden man må trappe ned gradvis bruken av antidepressvia, og ikke slutte brått.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #4 Skrevet 22. august 2005 Hadde helt klart vært kjekt å få fram hvor mange pillene har hjulpet også! Men skremmende lesning om hvor mange millioner oslo folk brukte på lykkepiller, er jo helt rått på landsbasis. Men hjelper det mennesker så er jo det bra!
Gjest Spacegirl Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 Det som står i Dagbladet er jo absolutt ikke nytt. Det er jo ikke ofte dette skjer, det er mange flere som faktisk får hjelp av antidepressiva. Men det kan skje en sjelden gang. En psykiater forklarte meg at dette kunne skje fordi når man er svært deprimert er man både langt nede psykisk og hemmet/energiløs fysisk. Hos noen begynner antidepressivaen å virke på de fysiske symptomene før den begynner å virke på de psykiske plagene. Dermed vil en person som kanskje har vært sengeliggende og har fantasert om selvmord, men som ikke har hatt ork til å gjennomføre det, bli mer oppegående fysisk og dermed i bedre stand til å gjennomføre selvmordet før man har fått noen bedring psykisk. Den psykiske bedringen kommer gjerne litt seinere, og nettopp derfor får også pasienter i denne fasen gjerne ekstra tilsyn på sykehusene. Litt kronglete forklart, men jeg håper dere forstår det jeg prøver å forklare .
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Ja, er kjent sak det. Det står også i pakningsvedlegg. Husk at Dagbladet gjerne skriver saker som skal vekke oppmerksomhet. Legg merke til svaret fra medisinprodusenten. Det er et problem at avisene skriver slik, for folk som f.eks. går på Seroxat tror de burde slutte med pillene med en gang ("siden det står i avisa"), og da øker iallefall selvmordsfaren, siden man må trappe ned gradvis bruken av antidepressvia, og ikke slutte brått. ← Amen. Dagbladet (og VG, Aftenposten etc..) liker vel å tro at de driver med folkeopplysning, når de egentlig bare sprer paranoia og frykt.
lillesky Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 Litt kronglete forklart, men jeg håper dere forstår det jeg prøver å forklare . ← Skjønte det! AV og til føler man at det man skriver blir kronglete, men jeg synes det du skrev var interessant, det har ikke jeg tenkt på/hørt før. Selv går jeg på antidepressiva, så jeg føler meg litt som en forsøkskanin av og til. Iallefall når jeg leser sånt som i tabloidavisene!
Gjest 1111 Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 Det som står i Dagbladet er jo absolutt ikke nytt. Det er jo ikke ofte dette skjer, det er mange flere som faktisk får hjelp av antidepressiva. Men det kan skje en sjelden gang. En psykiater forklarte meg at dette kunne skje fordi når man er svært deprimert er man både langt nede psykisk og hemmet/energiløs fysisk. Hos noen begynner antidepressivaen å virke på de fysiske symptomene før den begynner å virke på de psykiske plagene. Dermed vil en person som kanskje har vært sengeliggende og har fantasert om selvmord, men som ikke har hatt ork til å gjennomføre det, bli mer oppegående fysisk og dermed i bedre stand til å gjennomføre selvmordet før man har fått noen bedring psykisk. Den psykiske bedringen kommer gjerne litt seinere, og nettopp derfor får også pasienter i denne fasen gjerne ekstra tilsyn på sykehusene. Litt kronglete forklart, men jeg håper dere forstår det jeg prøver å forklare . ← Var akkurat det jeg fikk vite av legen min. Jeg har også vært gjennom det samme, anti-depressiva hadde den virkningen på meg. Men den psykiske virkningen kom også til slutt, heldigvis.
Cassiopeia Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Var akkurat det jeg fikk vite av legen min. Jeg har også vært gjennom det samme, anti-depressiva hadde den virkningen på meg. Men den psykiske virkningen kom også til slutt, heldigvis. ← Ja. Svært mange begår selvmord når de er på vei ned eller på vei ut av en dyp depresjon, når man er lengst nede er mange til og med for langt nede til å begå selvmord.. Jeg er så drittlei av å se sånne avisartikler. Og samme med de utallige artiklene om folk som har fått livet ødelagt av antidepressiva. Ja, de finnes. Og nei, antidepressiva er ikke ufarlig, og bør bruker med omhu- og under tilsyn av f.eks psykolog. For all del, de kan få skrive sånne artikler. Få farene ved antidepressiva frem i lyset. Men da kan de også skrive om alle de som har fått hjelp av dem. Alle som kanskje lever nettopp på grunn av antidepressiva.
Gjest Catwoman Skrevet 23. august 2005 #10 Skrevet 23. august 2005 Det som står i Dagbladet er jo absolutt ikke nytt. Det er jo ikke ofte dette skjer, det er mange flere som faktisk får hjelp av antidepressiva. Men det kan skje en sjelden gang. En psykiater forklarte meg at dette kunne skje fordi når man er svært deprimert er man både langt nede psykisk og hemmet/energiløs fysisk. Hos noen begynner antidepressivaen å virke på de fysiske symptomene før den begynner å virke på de psykiske plagene. Dermed vil en person som kanskje har vært sengeliggende og har fantasert om selvmord, men som ikke har hatt ork til å gjennomføre det, bli mer oppegående fysisk og dermed i bedre stand til å gjennomføre selvmordet før man har fått noen bedring psykisk. Den psykiske bedringen kommer gjerne litt seinere, og nettopp derfor får også pasienter i denne fasen gjerne ekstra tilsyn på sykehusene. Litt kronglete forklart, men jeg håper dere forstår det jeg prøver å forklare . ← jepp. Det var det jeg prøvde å formulere igår jeg og, men som jeg ikke fikk til.
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2005 #11 Skrevet 23. august 2005 Kan jo bare si at jeg hadde blitt jævlig glad å for å vite slike ting da jeg begynte på antidep. Det henger jo selvsagt sammen, men jeg ble mer deprimert av de første pillene jeg fikk, noe som resulterte i selvmordsforsøk. Det var nok ikke bare på grunn av pillene, men hørte i ettertid at det visst var flere som meg... Ikke akkurat en nyhet den artikkelen der. Det viser bare hvor opphengte media er i statistikker og tall og slikt - og glemmer at folk er forskjellige. Alle reagerer individuelt på de fleste legemidler. Jaja.. I'm alive.
louisefa Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 De 3 gangene jeg har begynt på anti-depressiva så har jeg vært mer suicidal enn vanlig i rundt 2 uker, men så begynner medisinene å funke
Gjest Loverdose Skrevet 8. juni 2012 #13 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ingen overraskelse at man blir suicidal av anti-depressiva. Første gangen jeg gikk på anti-depressiva var jeg ufattelig suicidal, det var faktisk så ille at det verket i blodårene mine og jeg fikk en stor trang til å... Ja. :gjeiper: Det var helt grusomt! Heldigvis varte det bare i noen få dager før det gikk over av seg selv. Men det som er verre er om man brått slutter med anti-depressiva... Da kan man også bli mer suicidal, tror det er en slags bivirkning man får om man plutselig kutter medisinen ut, uten å trappe ned. Ironisk at det er slik, men men. Edit: Så ikke at tråden er fra 2005... What! Endret 8. juni 2012 av Loverdose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå