Gå til innhold

Immundempende legemidler og korona

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som går på immundempende medisiner mot revmatiske sykdommer og andre autoimmune sykdommer, er dere ekstra forsiktige i forhold til koronasituasjonen? Er man i risikosonen dersom man tar disse legemidlene? Er man muligens allerede i risikosonen hvis man har en aktiv autoimmun sykdom fordi immunsystemet er på bærtur?

Anonymkode: 7d071...d73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå tar ikke jeg medisiner men har ikke fått beskjed om at jeg er i risikosonen på grunn av noen av mine "tilstander". Nå har jeg et par av de som er listet opp så har regnet meg i risikogruppen uten å ha fått beskjed om det. 

Har venner med leddgikt og slikt som får medisiner og de har fått beskjed om at de er i risikogruppen med tanke på korona.

Hva sier legen din da?

Anonymkode: 3b195...84d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som går på immundempende medisiner mot revmatiske sykdommer og andre autoimmune sykdommer, er dere ekstra forsiktige i forhold til koronasituasjonen? Er man i risikosonen dersom man tar disse legemidlene? Er man muligens allerede i risikosonen hvis man har en aktiv autoimmun sykdom fordi immunsystemet er på bærtur?

Ja, man er i risikogruppe da, og står høyt på vaksinelista med slike immundempende medisiner. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/ 

86121843-5DB8-4523-9D31-7FA7512F58DC.jpeg

CAC5945F-8272-4838-9213-B5687CE4B511.jpeg

Anonymkode: dce9b...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som dunder av listen du la ut er immundempende medisiner ikke listet under de tilstandene som for AlVORLIG forløp av covid. Immundempende medisiner er ikke merket med stjerne (*), og du vil få vaksine etter din alder, men du vil være en av de første som får vaksinen i din aldersgruppe.

Anonymkode: 1d7f5...0de

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke funnet at man har en stor risiko for alvorlig forløp av covid pga det. Heller ikke om man har de vanligste immunsviktssykdommene, slik som jeg har. 

Anonymkode: 9e7eb...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har venner med leddgikt og slikt som får medisiner og de har fått beskjed om at de er i risikogruppen med tanke på korona.

Hva sier legen din da?

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått spurt revmatologen om dette enda. Det diskuteres nå hvilken medisin jeg skal få, og deretter får jeg infoen jeg trenger. Men jeg er i utgangspunktet redd for bivirkningene av disse medisinene, og er usikker på om jeg tør å ta de. Og dette med covid blir en ekstra bekymring. Jeg er fortsatt usikker på om jeg vil ha koronavaksinen også, føler meg utrygg på bivirkingijer der også foreløpig. Men om jeg begynner på disse medisinene må jeg ta alt av vaksiner😬

Er du såpass bra av dine tilstander at du ikke trenger medisiner? 💞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke funnet at man har en stor risiko for alvorlig forløp av covid pga det. Heller ikke om man har de vanligste immunsviktssykdommene, slik som jeg har. 

Åh, er det sant? Så fantastisk! Er dette noe de har kommet frem til nylig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh, er det sant? Så fantastisk! Er dette noe de har kommet frem til nylig? 

Tja, har lest det en stund at det ikke er noe som tyder på det, og var noen overleger som snakket om det i episoden om immunsvikt i sjeldenpodden.

https://www.jhsph.edu/news/news-releases/2021/covid-19-outcomes-for-patients-on-immunosuppressive-drugs-on-par-with-non-immunosuppressed-patients.html

https://diakonhjemmetsykehus.no/nyheter/korona-informasjon-til-pasienter-med-inflammatorisk-revmatisk-sykdom

Du bør forøvrig ikke bekymre deg så mye om bivirkninger hverken for covidvaksinen eller medisinene mot revmatisme. Ubehandlet revmatisme over tid er nok mye verre enn de eventuelle bivirkningene. Vaksinene mot covid er veldig trygge mtp bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du såpass bra av dine tilstander at du ikke trenger medisiner? 💞

Nja.. Av de autoimmune sykdommene jeg har (foreløpig) så er det ikke så mye medisiner kan gjøre for meg, når jeg og er skeptisk til medisiner så kommer man ikke langt. Jeg må få noe mer og mye verre for at jeg skal ta sterke medisiner. :P  Slik ting er nå klarer jeg meg uten og immundempende medisiner har jeg veldig lite lyst på men må man så må man. Men nå har jeg gått lite til lege og jeg har en mistanke om at jeg har noe mer "på gang" men ja, prøver å vente til det verste med korona er over. 

Anonymkode: 3b195...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar immundempende behandling og jeg fikk beskjed om at jeg har forhøyet risiko, men ikke høy risiko. Tilhører da gruppe 5-7 i vaksinekøen. 

Anonymkode: 27014...333

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, man er i risikogruppe da, og står høyt på vaksinelista med slike immundempende medisiner. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/ 

86121843-5DB8-4523-9D31-7FA7512F58DC.jpeg

CAC5945F-8272-4838-9213-B5687CE4B511.jpeg

Nei, man står ikke høyt på listen. Er du klar over hvor mange av Norges befolkning som tar Prednisolon? Ikke jeg heller, men det er ufattelig mange. Det er immundempende medisin som Gud og hvermann får. Hadde blitt kaotisk om alle de skulle prioriteres😅

Anonymkode: 8c238...e18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk, så føler ikke at jeg er supertrygg. Men jobbe må jeg jo, så lite jeg får gjort. Tar selvfølgelig alle forhåndsregler, noe mer kan jeg ikke gjøre. Vil heller ikke låse meg inne. Har mann og 2 barn i skolen og bor i en av de største byene.

Jeg er også usikker på om jeg skal ta vaksinen når jeg får tilbudet (det er jo lenge til uansett). VI som skal leve i 40-50 år til og har små barn, det er ikke så nøye med oss føler jeg. 

Anonymkode: b2aa0...9a2

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man står ikke høyt på listen. Er du klar over hvor mange av Norges befolkning som tar Prednisolon? Ikke jeg heller, men det er ufattelig mange. Det er immundempende medisin som Gud og hvermann får. Hadde blitt kaotisk om alle de skulle prioriteres😅

Dexamethasone brukes jo også i behandling av covid.

Anonymkode: a352c...baa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner to som går på immundempende medisiner, og også er prioritert på grunn av alder. Disse får ikke lov å ta vaksina, da de kan bli alvorlig syk av det, og heller ikke kan gå av medisinene i en periode for å ta vaksine. 

Anonymkode: 708bc...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leddgikt, i femtiårene, går på immundempende medisin (enbrel) og har fått beskjed om at jeg er i risikogruppe fem

Anonymkode: e61df...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på immundempende der det er vist at det er større sannsynlighet for alvorlig forløp dersom man først får korona. Jeg har i tillegg astma. Orker ikke å stresse noe veldig fordiom, jeg holder avstand, spriter meg og har få nærkontakter. Hvis jeg skal gå rundt og bekymre meg hele tiden får jeg bare en ekstra ting å ha angst for, og det orker jeg bare ikke..

Anonymkode: 77288...4f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som dunder av listen du la ut er immundempende medisiner ikke listet under de tilstandene som for AlVORLIG forløp av covid. Immundempende medisiner er ikke merket med stjerne (*), og du vil få vaksine etter din alder, men du vil være en av de første som får vaksinen i din aldersgruppe.

Anonymkode: 1d7f5...0de

Nei, alle i risikogruppene får vaksine (Etter alder) før friske fra 65 og ned. Står i listen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo, du ser vel det av listen? Jeg vet ikke om prednisolon teller, men det fins heftigere medisiner som brukes som definitivt går under det punktet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar immundempende behandling og jeg fikk beskjed om at jeg har forhøyet risiko, men ikke høy risiko. Tilhører da gruppe 5-7 i vaksinekøen. 

Anonymkode: 27014...333

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Du bør forøvrig ikke bekymre deg så mye om bivirkninger hverken for covidvaksinen eller medisinene mot revmatisme. Ubehandlet revmatisme over tid er nok mye verre enn de eventuelle bivirkningene.

De medisinene det antakelig er snakk om kan ha veldig alvorlige bivirkninger, så jeg synes du skal være forsiktig med å bagatellisere det.   Avveiningen av nytten for sykdom kontra bivirkningene må hun ta i samråd med legen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...