Gå til innhold

Ferie under foreldrepermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har termin i sommer og tar derfor ikke ut sommerferie dette året på 4 uker. Lønner det seg å ta ferien rett etter at foreldrepermisjonen er ferdig eller burde jeg ta ferien i foreldrepermisjonen? 

Anonymkode: 0dbae...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har termin i sommer og tar derfor ikke ut sommerferie dette året på 4 uker. Lønner det seg å ta ferien rett etter at foreldrepermisjonen er ferdig eller burde jeg ta ferien i foreldrepermisjonen? 

Anonymkode: 0dbae...4ce

Det er vel litt hipp som happ? Jeg har termin i juli og utsetter foreldrepermisjonen min med ferie dette året, fra 1.-29 november, da det var det arbeidsgiver foreslo. Jeg har fem uker ferie i år jeg ikke får tatt før permisjonen, så 4 siste dagene jeg ikke får utsatt med i 2021 tar jeg på slutten av permisjonen min i mars. 

Anonymkode: f2569...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bruker vel ferie til å forlenge permisjonen med. Hør med nav

Anonymkode: cdd38...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste bruker vel ferie til å forlenge permisjonen med. Hør med nav

Anonymkode: cdd38...bd5

Ts spør vel om hun skal forlenge med ferie under eller etter. Jeg anbefaler under. 

Anonymkode: b215a...6a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var enklest å utsette permisjonen med ferie i løpet av permisjonstiden, for da startet far sin permisjon i direkte forlengelse av min permisjon, og det var dermed enklere å forholde seg til reglene rundt når far skulle søke etc. Jeg har permisjon fra september i 2020, utsatte med 3 uker ferie i januar, og deretter resten av permisjonen frem til slutten av mars. Deretter tar far sin permisjon, og utsetter permisjon i sommer for å ta ut deler av sin ferie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å ta 10 uker (5 uker som jeg ikke får tatt ut i år, + 5 uker fra år 2022 ) rett etter svangerskapspermisjon er ferdig. Har fått tommel opp av arbeidsgiver mtp å gjøre det sånn. Har også snakket med Sykehuspartner og fått bekreftet at det er mulig å gjøre det sånn. Jeg jobber på et stort sykehus i helse sør-øst og det er sykehus som betaler meg under svangerskapspermisjon( og de får refusjon av NAV) og ikke NAV direkte. 

Anonymkode: 5830c...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok ut ferie midt i permisjon da det passet med timing i sommerferien. Funket veldig fint og permisjonen ble jo da også forlenget utover høsten😊 

Anonymkode: 50613...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min permisjon er over i midten av desember en gang, men min arbeidsgiver gir ikke ferie i desember, så har derfor tenkte å bruke ferien i sommer slik at permisjonen min blir forlenget til over jul. Kanskje sleipt men jobbet hele sist jul og ønsker å ha fri med barna.. 

Anonymkode: 3ad1e...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fleste bruker vel ferie til å forlenge permisjonen med. Hør med nav

Anonymkode: cdd38...bd5

Hva med lærere f.eks.? Vi har jo ikke det privilegiet at vi får velge når vi skal ha ferie. Noen som vet? Kan jeg f.eks. bruke sommerferien min etter permisjonen er slutt f.eks.?

Anonymkode: 60710...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva med lærere f.eks.? Vi har jo ikke det privilegiet at vi får velge når vi skal ha ferie. Noen som vet? Kan jeg f.eks. bruke sommerferien min etter permisjonen er slutt f.eks.?

Anonymkode: 60710...014

Ja. Om du har permisjon gjennom sommeren kan du ta ut ferien din ved en annen anledning. Jeg kunne gjort det, men valgte heller å avslutte permisjonen i juni og ta ferien til vanlig tid. :)

Anonymkode: 2ff06...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med lærere f.eks.? Vi har jo ikke det privilegiet at vi får velge når vi skal ha ferie. Noen som vet? Kan jeg f.eks. bruke sommerferien min etter permisjonen er slutt f.eks.?

Anonymkode: 60710...014

Nei, men dere har det privilegiet at dere har ferie nesten hele året 

Anonymkode: 37fe2...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men dere har det privilegiet at dere har ferie nesten hele året 

Anonymkode: 37fe2...fce

Du har null kunnskap om dette virker det som. Lærere har ikke lenger/mer ferie enn andre. Vi har tvungen avspasering på tidspunkter vi ikke kan velge selv. Men det virker som om de fleste andre har minst like mye ferie som lærere. Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie -du har nok MINST like lang/mye ferie og avspasering som lærere.

Uvitende folk som deg klager over at lærere har ferie "nesten hele året," men så ser vi at alle har akkurat de samme "feriene" som lærere. Vinterferie nettopp f.eks., ville jo selvsagt ikke blitt masse trafikk og kø på veien om kun lærere hadde ferie, samme med høstferie, påske, juleferie.

Forskjellen er at du er priviligert og kan ta ut ferie når du vil. Late som om du jobber "inn" dager, og tar fri når det er lave priser på reiser etc. Så ikke klag.

Anonymkode: 60710...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta ut ferien på slutten av permisjonen må du sjekke med arbeidsgiver at du får overføre alle de fire ukene til neste år. Det er sannsynligvis like greitt å ta disse fire ukene i løpet av høsten og forskyve permisjonen. 

Anonymkode: d6335...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har null kunnskap om dette virker det som. Lærere har ikke lenger/mer ferie enn andre. Vi har tvungen avspasering på tidspunkter vi ikke kan velge selv. Men det virker som om de fleste andre har minst like mye ferie som lærere. Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie -du har nok MINST like lang/mye ferie og avspasering som lærere.

Uvitende folk som deg klager over at lærere har ferie "nesten hele året," men så ser vi at alle har akkurat de samme "feriene" som lærere. Vinterferie nettopp f.eks., ville jo selvsagt ikke blitt masse trafikk og kø på veien om kun lærere hadde ferie, samme med høstferie, påske, juleferie.

Forskjellen er at du er priviligert og kan ta ut ferie når du vil. Late som om du jobber "inn" dager, og tar fri når det er lave priser på reiser etc. Så ikke klag.

Anonymkode: 60710...014

*gjesp *. Min svigerfar var lærer i over 40 år. Min mann utdannet seg, men ga seg etter 2 år. Selv har jeg jobbet som assistent på barneskole. 

Tro meg, de færreste jobber seg ihjel. Det er noen nyutdannede ildsjeler som sliter seg ut, men ellers er egentlig livet som lærer ganske avslappende. Og den lange ferien, er på ingen måte fortjent 😅

Anonymkode: 37fe2...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du skal ta ut ferien på slutten av permisjonen må du sjekke med arbeidsgiver at du får overføre alle de fire ukene til neste år. Det er sannsynligvis like greitt å ta disse fire ukene i løpet av høsten og forskyve permisjonen. 

Anonymkode: d6335...5d6

Man har krav på å få overført feire når det er på grunn av foreldrepermisjon. 

Anonymkode: e1498...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo ikke dette sammenlignes, men jeg tok ut ferie på sommeren da jeg fikk feriepenger fra arbeidsgiver. Jeg fikk de bestandig utbetalt i slutten av juni. Så da ble permisjonen på en måte "forlenget". Hadde 100% dekning med nr 1 (da var også permisjonen lenger enn den er nå) og 80% med minste.

Om du tar det midt i eller rett etter tror jeg ikke har noen praktisk betydning. Permisjonen er fortsatt like lang.

Anonymkode: e8c53...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har null kunnskap om dette virker det som. Lærere har ikke lenger/mer ferie enn andre. Vi har tvungen avspasering på tidspunkter vi ikke kan velge selv. Men det virker som om de fleste andre har minst like mye ferie som lærere. Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie -du har nok MINST like lang/mye ferie og avspasering som lærere.

Uvitende folk som deg klager over at lærere har ferie "nesten hele året," men så ser vi at alle har akkurat de samme "feriene" som lærere. Vinterferie nettopp f.eks., ville jo selvsagt ikke blitt masse trafikk og kø på veien om kun lærere hadde ferie, samme med høstferie, påske, juleferie.

Forskjellen er at du er priviligert og kan ta ut ferie når du vil. Late som om du jobber "inn" dager, og tar fri når det er lave priser på reiser etc. Så ikke klag.

Anonymkode: 60710...014

La det fare, ikke gidd å bruke krefter på det. :) Ja, det er sykt irriterende når lærere får beskjed om at de «alltid» har fri, men de som sier slike ting er gjerne ikke åpne for noe annet heller. 

Anonymkode: 2ff06...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med lærere f.eks.? Vi har jo ikke det privilegiet at vi får velge når vi skal ha ferie. Noen som vet? Kan jeg f.eks. bruke sommerferien min etter permisjonen er slutt f.eks.?

Anonymkode: 60710...014

Jeg er lærer og har går ut i permisjon i juni. Jeg har jo 5 uker ferie - tar ut 4+1 i november og 4 dager til neste år. 

Avspasering får vi selvfølgelig ikke ta igjen  

Anonymkode: f2569...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er lærer og har går ut i permisjon i juni. Jeg har jo 5 uker ferie - tar ut 4+1 i november og 4 dager til neste år. 

Avspasering får vi selvfølgelig ikke ta igjen  

Anonymkode: f2569...cec

Avspasering er faktisk opp til arbeidsgiver. Det er ikke vanlig (og heller ikke økonomisk for arbeidsgiver) å pause permisjonen i perioder med undervisningsfri, men det er mulig. 

Selv avslutter jeg min permisjon med 5 uker ferie som er ferdig 31.7, og begynner på jobb igjen 1.8. Starter derfor opp igjen med drøyt to uker undervisningsfri før vi går i gang med plandager. Dette var arbeidsgivers forslag, jeg trodde ikke det var mulig. 

Anonymkode: 2ff06...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Avspasering er faktisk opp til arbeidsgiver. Det er ikke vanlig (og heller ikke økonomisk for arbeidsgiver) å pause permisjonen i perioder med undervisningsfri, men det er mulig. 

Selv avslutter jeg min permisjon med 5 uker ferie som er ferdig 31.7, og begynner på jobb igjen 1.8. Starter derfor opp igjen med drøyt to uker undervisningsfri før vi går i gang med plandager. Dette var arbeidsgivers forslag, jeg trodde ikke det var mulig. 

Anonymkode: 2ff06...8a2

Ja, men det er jo noe annet enn å få igjen "tapt" avspasering, da er du jo tilbake i jobb og får avspaseringen på lik linje som andre. :) det gjelder jo også om man feks slutter permisjonen midt i vinterferien. 

Anonymkode: f2569...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...