Gå til innhold

Skjevfordeling av vaksiner.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stina234 skrev (2 timer siden):

Stovner, Grorud, Bjerke, Alna, Gamle Oslo og Søndre Nordstrand, samt kommunene Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss får vaksiner som skulle gå til andre deler av landet.

Er innbyggerne her mer verd en de som bor andre steder?

Har ikke noe å gjøre med verdi av mennesker ut i fra hvor de bor.

Det har noe å gjøre med smittetrykket. Smittetrykket er alltid høyest der folk flest bor, og der det er høy bosettningsmønster. Der vil corona smitte mange flere enn i en kommune hvor det er få innbyggere og folketettheten er lav. Og på den måten er det større risiko for at mange der det bor folk flest kan havne på sykehus, verste fall dø. Blir mange nok smittet samtidig i slike områder, er sjansene der for at sykehusene i disse områdene får kapasitet problemer.

Sjansen for at sykehusene kollapser i nærheten der det er liten/ingen smitte er lav.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et annet problem med denne saken er at man har valgt å gå gjennom EU. 

Norge som ikke er EU-medlem kunne valgt å gå utenfor EU og handle direkte med selskapene. Det har allerede blitt bekreftet at de har hatt noen samtaler utenom, men regjeringen valgte å gå gjennom EU som har gjort at dette tar tid. 

• Liker 2
Skrevet
Mmmwhatever skrev (8 minutter siden):

Hele dette innlegget er jo en eneste stor selvmotsigelse. Bor du på Oslo vest er og bekymret for at du rykket bakover i vaksinekøen? 
Når man skal skjevfordele vaksiner geografisk er det bra man også gjør det innad i Oslo. Man kan ikke ignorere systematiske forskjeller innad i Oslo samtidig som man fremhever forskjeller mellom Oslo og resten av landet som et argument for å få tildelt flere vaksiner til Oslo. Du er rimelig naiv hvis du tror at forskjeller i smittenivå mellom Oslo øst og Oslo vest kun handler om at innbyggerne i Oslo øst ikke er «like flinke». 

Hvis du leser hva jeg skrev så ser du at jeg ikke tror på at det er BARE fordi man bor tett og hva slags jobber man har!

Gjest Warrior
Skrevet

Det er ingenting som er rettferdig med dette så jeg skjønner godt at folk blir forbannet. Alle er like mye verdt. Så at mange kommuner må gi fra seg vaksine for at noen byer skal få mer er ikke rettferdig mener jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, Warrior said:

Det er ingenting som er rettferdig med dette så jeg skjønner godt at folk blir forbannet. Alle er like mye verdt. Så at mange kommuner må gi fra seg vaksine for at noen byer skal få mer er ikke rettferdig mener jeg. 

Hva som er "rettferdig" er vanskelig å avgjøre. Det som er begrunnelsen for å skjevfordele vaksinedosene er at det, pga høyere befolkningstetthet, har Oslo vært episenteret i Norge siden mars 2020. 

Dermed har en person i risikogruppen som befinner seg i Oslo mye høyere sjanse for å bli smittet og dø enn en som bor et sted i distrikts-Norge med god plass til hver innbygger. Dette har FHI og regjeringen nå endelig turt å innrømme, derfor har de nå iverksatt skjevfordeling. 

Det vil imidlertid ikke tre i kraft før om to uker. Per nå er alle dosene vi har forbehold 2. dose til de som har fått 1. dose.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er kun doser til 6000 personer det er snakk om foreløpig, så ikke noe å fyre seg så voldsomt opp for egentlig. Dessuten vil denne lille geografiske forskyvningen på 20% verken spille inn på smittetrykk eller lettelse av tiltak i de aktuelle regioner, så det er enda en grunn til å puste litt med magan her og ta det heelt med ro.

Kun 3% reduksjon i doser til landets minst smitteutsatte kommuner gjør det mulig med denne 20% økningen i pressområdene i Oslo/ Viken. Den viktigste årsaken til denne forsiktige skjevfordelingen er å beskytte de eldste og mest sårbare i de mest smitteutsatte områdene i landet, samt hindre overbelastning av sykehusene i disse samme områdene.

A-hus tar imot pasienter fra disse områdene i Oslo og Viken, og har nå som eneste sykehus her til lands måttet oppjustere til gult nivå grunnet stor pågang på intensiv, for første gang siden i fjor vår. Kanskje greit å sikre et velfungerende helsevesen for alle, fremfor å tenke distriktspolitikk og stemmesanking midt i en global pandemi, hvor episenteret her til lands har ligget stabilt det siste året i nevnte område... 

Endret av Blekkulfina
  • Liker 9
Skrevet
Blekkulfina skrev (5 minutter siden):

Det er kun doser til 6000 personer det er snakk om foreløpig, så ikke noe å fyre seg så voldsomt opp for egentlig. Dessuten vil denne lille geografiske forskyvningen på 20% verken spille inn på smittetrykk eller lettelse av tiltak i de aktuelle regioner, så det er enda en grunn til å puste litt med magan her og ta det heelt med ro.

Kun 3% reduksjon i doser til landets minst smitteutsatte kommuner gjør det mulig med denne 20% økningen i pressområdene i Oslo/ Viken. Den viktigste årsaken til denne forsiktige skjevfordelingen er å beskytte de eldste og mest sårbare i de mest smitteutsatte områdene i landet, samt hindre overbelastning av sykehusene i disse samme områdene.

A-hus tar imot pasienter fra disse områdene i Oslo og Viken, og har nå som eneste sykehus her til lands måttet oppjustere til gult nivå grunnet stor pågang på intensiv, for første gang siden i fjor vår. Kanskje greit å sikre et velfungerende helsevesen for alle, fremfor å tenke distriktspolitikk og stemmesanking midt i en global pandemi hvor episenteret her til lands har ligget stabilt det siste året i nevnte område... 

Ja jeg tror også at dette bunner i sykehus kapasitet, selv om det ikke blir sagt rett ut. Men hvis man ser på hvilke sykehus som har mest press så er det Kalnes, Ullevål og Ahus. Kommunene som får flere vaksiner sogner til disse sykehusene. Ahus og Kalnes er allerede på gult nivå. Sier litt om at det ikke  er all verdens kapasitet... 

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (13 minutter siden):

Ja jeg tror også at dette bunner i sykehus kapasitet, selv om det ikke blir sagt rett ut. Men hvis man ser på hvilke sykehus som har mest press så er det Kalnes, Ullevål og Ahus. Kommunene som får flere vaksiner sogner til disse sykehusene. Ahus og Kalnes er allerede på gult nivå. Sier litt om at det ikke  er all verdens kapasitet... 

Jepp. Intensiv-kapasiteten her til lands er latterlig lav sett i europeisk sammenheng, og spesielt når man tar med i betraktningen at vi ikke akkurat er blant de fattigste landene heller er det jo veldig merkelig at vi ikke tok lærdom etter første bølge og rustet opp kapasiteten både når det gjelder sengeposter og utdannet personell ikke minst.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ideen om skjevfordeling er riktig, men jeg stusser på metoden for utregning. For eksempel Sandefjord, som har hatt mye mer smitte i 2021,og har ligget høyt på listen over kommuner med høyest smittetrykk en stund mister nå doser. Det gir lite mening for meg. 

Samme at en kommune som Drammen ikke får flere doser. Det finner jeg noe spesielt. 

Skrevet
Callisto83 skrev (3 timer siden):

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er det fordi myndighetene i Oslo har problemer med å få kontroll på områder med mye innvandrertetthet?

Hmm..det er nok en realitet som ingen vil erkjenne..

• Liker 3
Skrevet

Det er sikkert flere grunner som ligger bak.

I april starter f.eks ramadan, etterfulgt av eid. Det kan være lurt å prioritere folk som kanskje har et litt annet forhold til religiøse forpliktelser, basert på hva man har erfart fra andre land i pandemien. For å forhindre videre eskalering av smitte. Isåfall haster det litt, siden vaksinen gis i to omganger med et mellomrom på to uker. 

Jeg vil bare at myndighetene er dønn ærlige. Det fortjener vi alle. Hvis det er mangel på kapasitet, kontroll eller informasjonsflyt, så får man nesten si det. Vi er mange rundt omkring i Norge som har levd med begrensninger og tiltak, for ikke å snakke om konsekvenser.

(Rettferdigheten rundt dette er visst tema på Debatten på NRK i kveld.)

• Liker 3
Skrevet
Warrior skrev (2 timer siden):

Oslo har desidert flest dødsfall pr 100000 innbyggere, med Viken på andreplass. Betydelig flere dødsfall  enn resten av landet. Oslo har en yngre befolkning enn mange kommuner men likevel flest dødsfall og flest innleggelser. For og snu det på hodet er en Oslo borger mindre verdt enn en på bygda...vaksinefordelingen har på sett og vis vært skjevfordelt hele tiden den. Den har vært basert på antall eldre i en kommune og ikke basert på antall innbyggere. Derfor leder f. Eks Utsira vaksineringen overlegent. Basert på at de har mange eldre innbyggere men aldri hatt et eneste Corona tilfelle. Oslo har vært langt nede på listen over vaksinerte basert på innbyggere. En 70 åring i Oslo har mye mer risk for og få Corona og dø av det enn en som bor et sted helt uten smitte. Fatter ikke det veldig urettferdige med at 6000 smitteutsatte Oslo borgere , i alder neste på listen (ca 70 årene )får vaksiner noen uker før steder uten smitte. I april vil vi uansett få så mange vaksiner at tempoet kommer opp i hele landet. Kanskje dette kan avlaste Oslo sykehusene litt ( ahus er allerede på gult nivå) at 6000 70 åringer i Oslo ( og noen i Viken )slipper og smittes. Mens resten av landet så langt knapt har en covid pasient merker andre sykehus allerede presset og må utsette operasjoner på grunn av mangel på intensivplasser .

• Liker 9
Skrevet

Dette er kommunene som må gi fra seg vaksine fordi at befolkningen der er mindre verdt enn Oslo folket.

Disse bydelene og kommunene må gi fra seg vakinendoser

Alstahaug

Alta

Alvdal

Alver

Andøy

Aremark

Arendal

Askvoll

Askøy

Aukra

Aure

Aurland

Aurskog-Høland

Austevoll

Austrheim

Averøy

Balsfjord

Bamble

Bardu

Beiarn

Berlevåg

Bindal

Birkenes

Bjerkreim

Bjørnafjorden

Bodø

Bokn

Bremanger

Brønnøy

Bygland

Bykle

Bømlo

Båtsfjord

Dovre

Drangedal

Dyrøy

Dønna

Eidfjord

Eidskog

Eigersund

Elverum

Enebakk

Engerdal

Etne

Etnedal

Evenes

Evje Og Hornnes

Farsund

Fauske

Fedje

Fitjar

Fjaler

Fjord

Flakstad

Flatanger

Flekkefjord

Flesberg

Flå

Folldal

Frogn

Froland

Frosta

Frøya

Fyresdal

Gamvik

Gausdal

Gildeskål

Giske

Gjemnes

Gjerdrum

Gjerstad

Gjesdal

Gjøvik

Gloppen

Gol

Gran

Grane

Gratangen

Grimstad

Grong

Grue

Gulen

Hadsel

Hamarøy

Hammerfest

Hareid

Harstad

Hasvik

Hattfjelldal

Haugesund

Heim

Hemnes

Hemsedal

Herøy

Herøy

Hitra

Hjartdal

Hjelmeland

Hol

Hole

Holmestrand

Holtålen

Horten

Hurdal

Hustadvika

Hvaler

Hyllestad

Hægebostad

Høyanger

Høylandet

Ibestad

Inderøy

Indre Fosen

Iveland

Jevnaker

Karasjok

Karlsøy

Karmøy

Kautokeino

Kinn

Klepp

Kongsberg

Kragerø

Kristiansund

Krødsherad

Kvam

Kvinesdal

Kvinnherad

Kviteseid

Kvitsøy

Kvæfjord

Kvænangen

Kåfjord

Lavangen

Lebesby

Leirfjord

Leka

Lesja

Levanger

Lier

Lierne

Lillehammer

Lillesand

Lindesnes

Lom

Loppa

Lund

Lunner

Lurøy

Luster

Lyngdal

Lyngen

Lærdal

Lødingen

Løten

Malvik

Marker

Masfjorden

Melhus

Meløy

Meråker

Midtre Gauldal

Midt-Telemark

Modalen

Modum

Molde

Moskenes

Målselv

Måsøy

Namsos

Namsskogan

Nannestad

Narvik

Nesbyen

Nesna

Nesodden

Nesseby

Nissedal

Nome

Nord-Aurdal

Nord-Fron

Nordkapp

Nord-Odal

Nordre Land

Nordreisa

Nore Og Uvdal

Notodden

Nærøysund

Oppdal

Orkland

Os (Innlandet)

Osen

Oslo Marka

Oslo Sentrum

Osterøy

Overhalla

Porsanger

Porsgrunn

Rakkestad

Rana

Randaberg

Rauma

Rendalen

Rennebu

Rindal

Ringebu

Risør

Rollag

Rælingen

Rødøy

Røros

Røst

Røyrvik

Råde

Salangen

Saltdal

Samnanger

Sande

Sandefjord

Sauda

Sel

Selbu

Seljord

Senja

Sigdal

Siljan

Sirdal

Skaun

Skiptvet

Skjervøy

Skjåk

Smøla

Snåsa

Sogndal

Sokndal

Sola

Solund

Sortland

Stad

Stange

Steigen

Steinkjer

Stjørdal

Stord

Stor-Elvdal

Storfjord

Strand

Stranda

Stryn

Sula

Suldal

Sunndal

Sunnfjord

Surnadal

Sveio

Sykkylven

Sømna

Søndre Land

Sør-Aurdal

Sørfold

Sør-Fron

Sør-Odal

Sørreisa

Sør-Varanger

Tana

Time

Tingvoll

Tinn

Tjeldsund

Tokke

Tolga

Tromsø

Trysil

Træna

Tvedestrand

Tydal

Tynset

Tysnes

Tysvær

Tønsberg

Ullensvang

Ulstein

Ulvik

Utsira

Vadsø

Vaksdal

Valle

Vang

Vanylven

Vardø

Vefsn

Vega

Vegårshei

Vennesla

Verdal

Vestnes

Vestre Slidre

Vestre Toten

Vestvågøy

Vevelstad

Vik

Vindafjord

Vinje

Volda

Voss

Værøy

Vågan

Vågå

Våler (Innlandet)

Våler (Viken)

Øksnes

Ørland

Ørsta

Østre Toten

Øvre Eiker

Øyer

Øygarden

Øystre Slidre

Åfjord

Ål

Ålesund

Åmli

Åmot

Årdal

Ås

Åseral

Åsnes

• Liker 2
Skrevet
Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

Hele dette innlegget er jo en eneste stor selvmotsigelse. Bor du på Oslo vest er og bekymret for at du rykket bakover i vaksinekøen? 
Når man skal skjevfordele vaksiner geografisk er det bra man også gjør det innad i Oslo. Man kan ikke ignorere systematiske forskjeller innad i Oslo samtidig som man fremhever forskjeller mellom Oslo og resten av landet som et argument for å få tildelt flere vaksiner til Oslo. Du er rimelig naiv hvis du tror at forskjeller i smittenivå mellom Oslo øst og Oslo vest kun handler om at innbyggerne i Oslo øst ikke er «like flinke». 

Er enig i dette. Bor selv på Oslo vest, og tenker som så at hvis Oslo øst trenger disse vaksinene mest så er det de som bør få dem først. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Knitalong said:

Dette er kommunene som må gi fra seg vaksine fordi at befolkningen der er mindre verdt enn Oslo folket.

Alstahaug

Alta

Alvdal

Alver

.....

Nei, det er feil å si at folk i disse kommunene er mindre verdt enn Oslo-folk. Hittil har folk i risikogruppen i Oslo hatt mye større sjanse for å bli smittet og dø enn folk i grisgrendte strøk, fordi det er så mye høyere befolkningstetthet og smitte i Oslo. Så hittil har det vært en skjevfordeling motsatt av det man skal ha nå. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, clyde said:

Er enig i dette. Bor selv på Oslo vest, og tenker som så at hvis Oslo øst trenger disse vaksinene mest så er det de som bør få dem først. 

Ja, jeg er enig i at det som bor på Oslo øst trenger vaksinene mer enn de som bor på Oslo vest. Samtidig har bydelen med minst smitte, Ullern, høyere smitte per innbygger enn Viken. 

Det er ingen fasit her, men jeg klandrer ikke byrådet for å ikke ha villet skjevfordele innad i Oslo.

Skrevet
Collan skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er enig i at det som bor på Oslo øst trenger vaksinene mer enn de som bor på Oslo vest. Samtidig har bydelen med minst smitte, Ullern, høyere smitte per innbygger enn Viken. 

Det er ingen fasit her, men jeg klandrer ikke byrådet for å ikke ha villet skjevfordele innad i Oslo.

Nei, det er veldig vanskelig når man ikke får nok vaksiner til alle, men håper Oslo øst evt kan prioriteres fremover nå hvis ekspertene tror det vil hjelpe på smittetrykket. 

Skrevet
clyde skrev (42 minutter siden):

Nei, det er veldig vanskelig når man ikke får nok vaksiner til alle, men håper Oslo øst evt kan prioriteres fremover nå hvis ekspertene tror det vil hjelpe på smittetrykket. 

De sa vel at det hjelper ikke på smittetrykket . Til det får man uansett for lite vaksiner. Men det vil sikkert hjelpe på antall intensivpasienter og da hjelpe sykehusene. Tenker da spesielt på Ahus som har Groruddalen og Stovner, og allerede idag måtte gå over til gult nivå pga kapasitetsproblemer med mange pasienter på intensiv. 

• Liker 2
Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
2 hours ago, Knitalong said:

...
Utsira
...

Utsira per 1.3.2021:

22,7% av befolkningen har fått første dose  ----- 16,2% av befolkningen har fått andre dose (kilde TV2 og FHI)

Siden pandemiens start har ingen blitt smittet eller dødd av covid-19 i Utsira (Kilde: VG)

Utsira ligger ute i havgapet  18 km (+/-)  vest for Karmøy. Du må ta MS Utsira båten fra Haugesund for å komme deg dit (eller slik var det for en stund siden).

Hvis vi tenker oss at trikken i Oslo (hvilken som helst linje) rommer flere passasjerer enn det bor folk på Utsira - hvor er det størst sjanse at folk blir smittet?

Jeg vil tippe på at hvis man gjør en ROS analyse mht potensielle kommunikasjonsveier for smitte for hver kommune på lista di så vil man fort komme til konklusjonen om at risiko for å bli smittet er ikke likt over hele landet.

Og BTW - ingen land i verden, meg bekjent, har valgt samme metode som Norge (fordele vaksiner "matematisk" istedenfor risikobasert).

PS:

Til info så bor jeg ikke i Oslo men i Bærum.

Endret av Thoringen
Skrevet
J.E skrev (11 timer siden):

De sa vel at det hjelper ikke på smittetrykket . Til det får man uansett for lite vaksiner. Men det vil sikkert hjelpe på antall intensivpasienter og da hjelpe sykehusene. Tenker da spesielt på Ahus som har Groruddalen og Stovner, og allerede idag måtte gå over til gult nivå pga kapasitetsproblemer med mange pasienter på intensiv. 

Så lenge det hjelper på noe som helst gjør det meg ingenting om Oslo øst får flere vaksiner enn oss i vest nå i starten. 

• Liker 1
  • Opprett ny...