Stina234 Skrevet 2. mars 2021 Forfatter #21 Del Skrevet 2. mars 2021 Sylveon skrev (12 minutter siden): Du er klar over at det bor nesten 700.000 mennesker i Oslo? At vi er utrolig mange som jobber for dette og står på for dette hver eneste dag? At vi er utrolig mange som følger alle regler, står på for alle regler, og jobber for å se en ende på dette? Ja og det gjør også de som bor i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim osv. Hva hadde reaksjonen vært om for eksempel Bergen skulle forprioriteres ? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 2. mars 2021 #22 Del Skrevet 2. mars 2021 https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/02/28/hate-hate-hate-molde-by/#cxrecs_s Men før vi behandler Høyre-ordfører Torgeir Dahl som han har fortjent: La oss kaste bort litt energi på fakta. Det bor rundt 700.000 mennesker i Oslo. Det bor nesten 32.000 i Molde kommune. Det er nesten tusen færre innbyggere enn i bydel Stovner (32.839 innbyggere), som akkurat nå er hardest rammet av Oslos bydeler. Moldes innbyggere har 1503 kvadratkilometer å boltre seg på innenfor kommunegrensen. De nesten tusen flere innbyggerne i bydel Stovner kan nyte 8,2 kvadratkilometer til lek og liv. Molde «by» har hittil satt 3.039 vaksiner. I bydel Stovner er det satt 1.801 vaksinedoser. Oslo har vært sosialt nedstengt siden 9. november. Vi går ikke inn i et eneste bygg uten munnbind, som dessuten er påbudt i kollektivtrafikken. Den bruker uansett veldig få om de ikke absolutt må. Det er stengte kraner og treningssentre, tomme gater og et konkursrammet kultur- og uteliv. Siden før jul har de fleste her ikke sett andre enn nær familie, og vi som er innflyttere har ikke en gang hatt den luksusen. I Møre og Romsdal utvidet Barnas lekeland åpningstiden i vinterferien. I Oslo har Leos lekeland fått beskjed fra kommunen om å stenge. Men det er altså vi som bor i Oslo, under de soleklart strengeste og mest langttrekkende tiltakene i Norge, som har skylda når smitten kommer til Molde? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 2. mars 2021 #23 Del Skrevet 2. mars 2021 Stina234 skrev (1 minutt siden): Ja og det gjør også de som bor i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim osv. Hva hadde reaksjonen vært om for eksempel Bergen skulle forprioriteres ? Hvor mange bor det i Bergen og områdene rundt sa du? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 2. mars 2021 #24 Del Skrevet 2. mars 2021 Stina234 skrev (1 minutt siden): Ja og det gjør også de som bor i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim osv. Hva hadde reaksjonen vært om for eksempel Bergen skulle forprioriteres ? Hvis det ikke hadde vært smitte i Oslo så hadde jo det vært en selvfølge for de fleste oppegående menneskene ? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 2. mars 2021 #25 Del Skrevet 2. mars 2021 1 minutt siden, Stina234 said: Ja og det gjør også de som bor i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim osv. Hva hadde reaksjonen vært om for eksempel Bergen skulle forprioriteres ? Det hadde vært ganske rart, ettersom de har mindre smittetrykk og Oslofolk bor omtrent 3 ganger så tett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 2. mars 2021 #26 Del Skrevet 2. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Hvis det ikke hadde vært smitte i Oslo så hadde jo det vært en selvfølge for de fleste oppegående menneskene ? Jepp. Man sender brannbilen ditt det brenner. Man lar ikke folk dø bare fordi at man skal sette seg ned og sutre over at man vil også ha litt oppmerksomhet fra brannbilen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. mars 2021 #27 Del Skrevet 2. mars 2021 1 hour ago, Stina234 said: Stovner, Grorud, Bjerke, Alna, Gamle Oslo og Søndre Nordstrand, samt kommunene Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss får vaksiner som skulle gå til andre deler av landet. Er innbyggerne her mer verd en de som bor andre steder? De er ikke mer verdt, men de har mye høyere risiko for å bli smittet enn folk som bor på steder med mer plass mellom folk. Det å få ned smitten i Oslo vil være til fordel for resten av Norge. Akkurat som Oslo får importsmitte fra folk som lander på Gardermoen så blir det transportert smitte fra Oslo rundt om i resten av Norge. Det å få ned smittenivået i Oslo vil ha en større effekt nasjonalt sett enn de å få vaksinert folk i områder med lite eller ingen smitte. Utbruddet i f. eks. Ulvik viste at det kan skje plutselig hvor som helst hvis man er uheldig, men Oslo har vært episenter siden mars 2020. Det har vedvart fordi Oslo har den høyeste befolkningen og befolkningstettheten i Norge. Oslo har vært underlagt mye hardere tiltak enn noe annet sted i Norge i vinter, og folk har vært mye mer påpasselig med å bruke munnbind enn på mindre plasser. Når smittenivået likevel stiger er hovedårsaken trangboddhet. Hvis man er en familie på 4-6 mennesker som bor i en fireroms leilighet på Stovner er det nesten umulig å unngå at hele familien blir smitta hvis først en blir smitta. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. mars 2021 #28 Del Skrevet 2. mars 2021 8 minutter siden, Stina234 said: Ja og det gjør også de som bor i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim osv. Hva hadde reaksjonen vært om for eksempel Bergen skulle forprioriteres ? Hvis Bergen hadde hatt vedvarende høy smitte slik Oslo har hatt, ville det vært naturlig å skjevfordele doser til Bergen. Bergen har hatt en del smitte, men ikke vært i nærheten av smitten i Oslo. Det skyldes i all hovedsak at folk ikke bor på langt nær like trangt i Bergen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. mars 2021 #29 Del Skrevet 2. mars 2021 28 minutter siden, Stina234 said: Utbrudd av smitte kan skje hvor som helst når som helst, derfor må man ha et system som dekker landet og ikke noen bydeler. Man skal heller ikke premiere de som ikke følgersmittevern reglene. Da jeg besøkte familien i juleferien i en middels stor by et stykke fra Oslo var jeg en av svært få med munnbind på butikken. I Oslo har omtrent 95% av alle jeg ser på butikken brukt munnbind siden begynnelsen av november. Hovedgrunnen til at Oslo har mest smitte er og blir trangboddhet. Det er ikke lett å hindre smitten i å spre seg når mor, far og flere barn bor i en fireromsleilighet på Stovner eller Romsås. I tillegg går barna på skole med barn fra andre familier i samme situasjon. Sånn sett er det et under at smitten ikke har gått helt av skaftet i Oslo. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venno Skrevet 2. mars 2021 #30 Del Skrevet 2. mars 2021 Det er vel skjevfordelt allerede... små steder har fått vaksinert langt flere i forhold til innbyggertall enn de større stedene. Oslo har strenge tiltak, og klarer ikke å få kontroll... det har nok både med tette boforhold og avhengighet til kollektivtransport å gjøre. Men... vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom, men slik jeg har forstått det så kan en fortsatt bli smittet og være smittebærer. Så jo da, det vil nok hjelpe på situasjonen på Østlandet, men reisende til/fra Østlandet kan fortsatt ta med seg smitten til uvaksinerte områder. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2021 #31 Del Skrevet 2. mars 2021 Collan skrev (4 minutter siden): Hvis Bergen hadde hatt vedvarende høy smitte slik Oslo har hatt, ville det vært naturlig å skjevfordele doser til Bergen. Bergen har hatt en del smitte, men ikke vært i nærheten av smitten i Oslo. Det skyldes i all hovedsak at folk ikke bor på langt nær like trangt i Bergen. Har du vært i Bergen og de mest folkerike bydelene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venno Skrevet 2. mars 2021 #32 Del Skrevet 2. mars 2021 Collan skrev (7 minutter siden): Hvis Bergen hadde hatt vedvarende høy smitte slik Oslo har hatt, ville det vært naturlig å skjevfordele doser til Bergen. Bergen har hatt en del smitte, men ikke vært i nærheten av smitten i Oslo. Det skyldes i all hovedsak at folk ikke bor på langt nær like trangt i Bergen. Bergen har i perioder hatt høyere smittetrykk enn Oslo, men i Bergen har tiltakene ført til at smittetrykket har gått ned. Men samme trend i Bergen som i Oslo, det er i de tettbodde områdene og enkelte grupper som er hardere rammet enn resten av befolkningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. mars 2021 #33 Del Skrevet 2. mars 2021 Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er det fordi myndighetene i Oslo har problemer med å få kontroll på områder med mye innvandrertetthet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anusnym Skrevet 2. mars 2021 #34 Del Skrevet 2. mars 2021 Realiteten er jo at resten av Europa har mye mer smitte enn oss, så med denne logikken burde andre land fått dosene... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 2. mars 2021 #35 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Jeg må bare sjekke om jeg husker riktig nå. I Bergen så er det vel kun i Laksvågen og i Bergenhus folk bor like tett som i Oslo? Dvs litt over 80.000 mennesker. I de andre bydelene så er det vel større spredning blant folk og folk bor ikke like tett. Begynner å bli en stund siden jeg var i Bergen Endret 2. mars 2021 av Sylveon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. mars 2021 #36 Del Skrevet 2. mars 2021 4 minutter siden, Callisto83 said: Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er det fordi myndighetene i Oslo har problemer med å få kontroll på områder med mye innvandrertetthet? Ikke innvandrertetthet, det heter befolkningstetthet. Hvis en familie på 4-6 personer bor i en fireroms leilighet og barna går på skole med andre barn som også er i samme situasjon er det mye større sjanse for at smitten sprer seg, både innad i familien og fra familie til familie. Fordi innvandrerne jevnt over tjener dårligere må de bo i de billigste, dvs. minste, leilighetene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 2. mars 2021 #37 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Callisto83 skrev (18 minutter siden): Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er det fordi myndighetene i Oslo har problemer med å få kontroll på områder med mye innvandrertetthet? De har gjort en dårlig jobb der. De kunne satt inn strengere tiltak i enkelte bydeler der i løpet av det siste året i pandemien.. Er enig i mye i denne kommentaren : https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-byradet-famler-i-blinde-med-alvorlige-ansikter-og-liten-handlekraft-mot-smitten/o/5-95-190759 Endret 2. mars 2021 av NorthernLight 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 2. mars 2021 #38 Del Skrevet 2. mars 2021 Callisto83 skrev (28 minutter siden): Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er det fordi myndighetene i Oslo har problemer med å få kontroll på områder med mye innvandrertetthet? Nei det er fordi Oslo er storby, har hovedflyplass, er hovedinnfartssted for Østeuropeere og fordi resten av landet er å regne som fiskevær;) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. mars 2021 #39 Del Skrevet 2. mars 2021 50 minutter siden, MorTil2 said: Har du vært i Bergen og de mest folkerike bydelene? Jeg har vært i Bergen ja. Jeg skal ikke skryte på meg å ha sett "hele" Bergen, men det er høyere befolkningstetthet i Oslo enn i Bergen, særlig i Oslo øst. Ikke minst er det langt flere folk i Oslo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 2. mars 2021 #40 Del Skrevet 2. mars 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at man vil prioritere en så stor by som Oslo. Men da burde det fordeles likt. Jeg syns ikke det er riktig hvis bydelene Stovner, Grorud osv blir prioritert foran de andre bydelene i Oslo. (Hvis det er sånn) når de helt tydelig har vært dårligere på smittevern gjennom nesten hele pandemien. Det har vært betydelig mer smitte på Oslo Øst. Jeg kjøper ikke den forklaringen til enkelte at det bare er fordi de bor så trangt og pga jobb situasjonen. Nei innbyggerne i Oslo er ikke mer verdt enn andre steder. Men det er mye mer sjanse for å få Covid-19 der enn flere andre steder i landet. Hele dette innlegget er jo en eneste stor selvmotsigelse. Bor du på Oslo vest er og bekymret for at du rykket bakover i vaksinekøen? Når man skal skjevfordele vaksiner geografisk er det bra man også gjør det innad i Oslo. Man kan ikke ignorere systematiske forskjeller innad i Oslo samtidig som man fremhever forskjeller mellom Oslo og resten av landet som et argument for å få tildelt flere vaksiner til Oslo. Du er rimelig naiv hvis du tror at forskjeller i smittenivå mellom Oslo øst og Oslo vest kun handler om at innbyggerne i Oslo øst ikke er «like flinke». 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg