Gå til innhold

Skjevfordeling av vaksiner.

Stina234

Anbefalte innlegg

Stovner, Grorud, Bjerke, Alna, Gamle Oslo og Søndre Nordstrand, samt kommunene Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss får vaksiner som skulle gå til andre deler av landet.

Er innbyggerne her mer verd en de som bor andre steder?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (Akkurat nå):

Stovner, Grorud, Bjerke, Alna, Gamle Oslo og Søndre Nordstrand, samt kommunene Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss får vaksiner som skulle gå til andre deler av landet.

Jeg skjønner at man vil prioritere en så stor by som Oslo. Men da burde det fordeles likt. Jeg syns ikke det er riktig hvis bydelene Stovner, Grorud osv blir prioritert foran de andre bydelene i Oslo. (Hvis det er sånn) når de helt tydelig har vært dårligere på smittevern gjennom nesten hele pandemien. Det har vært betydelig mer smitte på Oslo Øst. Jeg kjøper ikke den forklaringen til enkelte at det bare er fordi de bor så trangt og pga jobb situasjonen.  

Nei innbyggerne i Oslo er ikke mer verdt enn andre steder. Men det er mye mer sjanse for å få Covid-19 der enn flere andre steder i landet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom hele pandemien har regjeringen innført nasjonale tiltak hovedsakelig som en konsekvens av smittesituasjonen i Oslo. Jeg har sittet semi-arbeidsledig i et år på vestlandet fordi østlandet ikke får kontroll på smitten.

Jeg kan gå med på å vaksinere Oslo først dersom det fører til at de nasjonale tiltakene mykes opp. Men hvis de nasjonale tiltakene fortsatt blir like strenge for uvaksinerte mennesker (i resten av Norge) mens vaksinerte (i Oslo) får fly fritt rundt og gå tilbake på jobb, kommer jeg til å bli ganske forbanna. Mer forbanna enn jeg allerede er.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (27 minutter siden):

Er 90-åringer mer verdt enn 50-åringer?

Her er VGs oversikt over korona-dødsfall i Norge under hele pandemien:

bilde.png.d59fb95c23e16c3e852d65e1f8c3381d.png

Noen som kan se et område som skiller seg ut?

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de det. Dette er innvandrertette byer og bydeler (bare Drammen mangler). Når man har importert en ny overklasse av gudebenådet høykulturell berikelse skal det bare mangle at de ikke står foran i køen. Det gjelder alle køer.

Slik er det å skifte ut en befolkning. Alle valg blir enkle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er Oslo-folket mer verdt. Det er jo der de landets viktigste mennesker bor/ oppholder seg. Nevner bare de som jobber i FHI, regjeringen, mesteparten av innvandrere og hyttefolket. Klart de må sikres først sånn at de kan fortsette å leve som før. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (47 minutter siden):

Nei men man trenger vaksiner der smitten er og ikke der de har hørt om det på nyhetene. Rart man ikke har skjønt det før nå, men noen skjønner det jo ikke ennå😀

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Neste gang det brenner hos noen bør brannvesenet heller kjøre til et hus på andre siden av byen og sprute vann der. I tilfelle det begynner å brenne der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsl vel om denne beskjedne skjevfordelingen hjelper noe særlig, er vel bare en ekstra vekting på 20% for Oslo og andre sentrale steder i Norge....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at de har ventet så lenge med skjevfordeling, fordi det med en gang blir grining over "er Oslofolk mer verdt??". Oslo har ekstremt mye tettere bebyggelse, de har store områder med mennesker som bor tett i yrker der man MÅ møte mange mennesker. Det er lettere å følge alle smittevernsregler når man har stort hus og hage i Gausdal, enn en knøttliten blokkleilighet der du bor med storfamilien på Stovner uten aircondition eller noe. Å ta bussen blir uglesett og skal du gå må møter du automatisk masse mennesker. 

I kommunen jeg bor har jeg kunnet drikke, spise og kose meg på restaurant i hele år, munnbind er ikke påbudt, jeg kan handle alt jeg vil på kjøpesentre, vi kan ha flere folk på besøk uten dårlig samvittighet. Vennene mine i Oslo har praktisk talt vært innestengt i et år, bortsett fra at de slapp opp BITTE LITT i sommerferien. Så syns "Oslofolk" for ekstremt mye unødvendig kritikk. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (12 minutter siden):

Nei men man trenger vaksiner der smitten er og ikke der de har hørt om det på nyhetene. Rart man ikke har skjønt det før nå, men noen skjønner det jo ikke ennå😀

Utbrudd av smitte kan skje hvor som helst når som helst, derfor må man ha et system som dekker landet og ikke noen bydeler.  Man skal heller ikke premiere de som ikke følgersmittevern reglene.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det brenner i et kontorbygg i Oslo som har masse folk innestengt, så er det da utrolig fornuftig at brannbilen kjører av gårde til Molde for å redde en katt som sitter fast i et tre. :Nikke: 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (2 minutter siden):

Utbrudd av smitte kan skje hvor som helst når som helst, derfor må man ha et system som dekker landet og ikke noen bydeler.  Man skal heller ikke premiere de som ikke følgersmittevern reglene.

Du er klar over at det bor nesten 700.000 mennesker i Oslo? At vi er utrolig mange som jobber for dette og står på for dette hver eneste dag? At vi er utrolig mange som følger alle regler, står på for alle regler, og jobber for å se en ende på dette? 

Endret av Sylveon
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacuzzi skrev (38 minutter siden):

Gjennom hele pandemien har regjeringen innført nasjonale tiltak hovedsakelig som en konsekvens av smittesituasjonen i Oslo. Jeg har sittet semi-arbeidsledig i et år på vestlandet fordi østlandet ikke får kontroll på smitten.

Jeg kan gå med på å vaksinere Oslo først dersom det fører til at de nasjonale tiltakene mykes opp. Men hvis de nasjonale tiltakene fortsatt blir like strenge for uvaksinerte mennesker (i resten av Norge) mens vaksinerte (i Oslo) får fly fritt rundt og gå tilbake på jobb, kommer jeg til å bli ganske forbanna. Mer forbanna enn jeg allerede er.

Du tuller nå ikke sant? Syter over de nasjonale corona tiltakene. De er jo bare barnemat sammenlignet med det tiltakene som Oslo har hatt i månedsvis.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knitalong skrev (25 minutter siden):

Selvsagt er Oslo-folket mer verdt. Det er jo der de landets viktigste mennesker bor/ oppholder seg. Nevner bare de som jobber i FHI, regjeringen, mesteparten av innvandrere og hyttefolket. Klart de må sikres først sånn at de kan fortsette å leve som før. 

Vel, Molde-ordføreren har jo hjulpet til. :) Han sa jo at de smittetilfellene de har hatt etter 18. januar kommer av at folk har vært på arbeidsreise på Østlandet. Smittet sprer seg med andre ord fra Østlandet og rundt omkring i landet. Hvis Østlandet får kontroll, så vil det bidra til mindre rundt omkring i landet. :) 

Hvis du skal være sure på noen, så kan du sende takkekort til Dahl. :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Stina234 said:

Nei. Utbrudd av smitte kan bare skje på steder der folk har vært i kontakt med andre folk som er smittet. Å prioritere veikryss med 15 innbyggere i indre gokk er dermed helt latterlig. 

Endret av Aliquis
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (6 minutter siden):

Du er klar over at det bor nesten 700.000 mennesker i Oslo? At vi er utrolig mange som jobber for dette og står på for dette hver eneste dag? At vi er utrolig mange som følger alle regler, står på for alle regler, og jobber for å se en ende på dette? 

Tar du med stor-Oslo blir det 1 546 706. Det er ikke sammenlignbart med noe annet sted i Norge. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (9 minutter siden):

Du har dessverre liten forståelse for smitten skjønner jeg, der det er størst smitte i storbyer genereres mye smitte til hele landet, det er faktisk forskjell på et fiskevær og en by med nesten 700k innbyggere med en befolkningstetthet som er 10-20ganger tettere. Det er ikke fordi at folk gir faen det er mer smitte, dette skjer i alle byer i hele verden

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (8 minutter siden):

Du tuller nå ikke sant? Syter over de nasjonale corona tiltakene. De er jo bare barnemat sammenlignet med det tiltakene som Oslo har hatt i månedsvis.

Ettersom de nasjonale tiltakene har en direkte konsekvens på min privatøkonomi og har gjort meg arbeidsledig, tillater jeg meg å syte over de nasjonale tiltakene ja.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...