Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fordeling av felleskostander vil variere mellom ulike sameier og borettslag, men er uansett nedfelt i vedtektene dere har regner jeg med.  Eller i et styrevedtak.

Vedtekter kan endres, men det må da normalt gjøres på årsmøtet/sameiemøte/generalforsamling. Og vil man ha dette opp til vurdering og avstemning, må man melde det inn som sak til nevnte møtet. Dette finnes det regler og retningslinjer for hvordan man skal gjøre. Og så må man legge frem en sak som er så god at mange nok stemmer for.

Når det kommer til konkrete utgifter er det mange ting man ikke tenker på som ikke brukes litt av alle, men som likevel fordeles likt. Dere er med å betaler for renhold i gangene men bruker ikke innvending gang. Men den gangen det trengs vedlikehold av den ytre trappa som dere bruker, går da antageligvis kostnadene tilsvarende til fordeling på alle og ikke bare de som bruker den. De som bor i første betaler for renhold av hele trappa men bruker bare en brøkdel av den. Lekeplasser brukes bare av de få familiene som har barn. Brøyting betales likt, men alle bruker ikke brøyta vei likt.

Men igjen; dersom du mener dette er urettferdig fordelt er det din fulle rett å melde inn dette som en sak til årsmøtet for å endre vedtektene på dette punktet. Selvfølgelig innenfor det som følger av relevante lover.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I vårt sameie er heldigvis garasjeanlegget utenom felleskostnadene. Jeg er med å betale på ting som lekeplass og heis, selv om jeg ikke bruker det. Helt greit.

Men fint å slippe garasjeutgifter når man ikke har egen plass. Det deles på de som faktisk eier garasjeplass. 

Men TS, du har parkeringsplass ute? Er dette på sameiets eiendom? Da vil jeg tro du må betale litt for det uansett, kostnader som har gått til opprettelse av parkeringsplasser, og vedlikehold og brøyting. 

Anonymkode: a4b1a...75b

antar at det er sameiet og ikke kommunen som eier plassene ute; skal jo være gjesteparkering der og. du har helt rett i at det koster noe også😊

konklusjonen er nok at jeg ble misunnelig i sprengkulden haha🤪og om jeg kunne spart noe så er 300 kr mnd lite for de fleste, men mye for en sånn som meg🤭sad but true😂

skulle ønske det var mulig å klare seg uten bil men det går dessverre ikke her.

Anonymkode: b778b...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Fordelingsnøkler i borettslag/ sameier er ikke enkle å endre. Det krever 100% oppslutning fra alle som berøres av endringene hvis noe skal endres. Og for at noen skal få lavere felleskostnad må også noen gå opp, og da spørs det om alle er enige. 

Anonymkode: 0eef1...8ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...