Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

føler meg som DEN gjerrigknarken nå, men som syk med dårlig økonomi må jeg spare der jeg kan😞

jeg har ikke garasje i sameiet, og i min «blokk» er det kun to etg; ingen heis eller fellesareal som vaskes.

det ser ut som om det er fordelingsnøkler som gjelder. har prøvd å finne spesifisering ang fellesutg, men ikke funnet noe. spørsmålet mitt(før jeg ringer styreleder og evt driter meg ut) er:

skal vi som står og skraper is om vinteren/ikke har bil, betale for:

garasjedrift

ladepunkter for el biler

renhold garasje og trappeoppganger(vi har ikke innvendig oppgang som må vaskes)

?☺️

Anonymkode: b778b...7c0

AnonymBruker
Skrevet

En av "ulempene" av å bo i borettslaget.

En for alle og alle for en prinsipp som gjelder.

Men ring og hør med styret ,du har ikke noe å tape vel.

Anonymkode: b14f8...305

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er ja. Det er poenget med et sameie, alle betaler for alt slik at total sum blir lavere. 

Anonymkode: 38419...9d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville spurt leder. Renhold må du garantert betale for. Det gagner alle. 

Hvis du må betale for alt det bil-styret ta det opp som sak på sameiemøtet f.eks. til diskusjon.

Anonymkode: d8d26...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

uff ja skal gjøre det. antar det er som du skriver😬føles så urettferdig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret er ja. Det er poenget med et sameie, alle betaler for alt slik at total sum blir lavere. 

Anonymkode: 38419...9d0

Tull. Noen kostnader kan selvsagt fordeles på kun de som benytter en fasilitet. Det bestemmer man i felleskap.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville spurt leder. Renhold må du garantert betale for. Det gagner alle. 

Hvis du må betale for alt det bil-styret ta det opp som sak på sameiemøtet f.eks. til diskusjon.

renhold gagner ikke meg. men skjønner at det gagner det som trenger det. jeg spurte styret om det blir mulighet for lading for oss som parkerer ute, men det foreligger ingen planer🙃

Skrevet

I vår blokk så er det mange små leiligheter og bare et par av de større, er bare vi som har større leiligheter som har parkeringskort/plass. Derfor er det og bare vi som betaler kostnadene for garasjen (det som har med bil å gjøre) som vi deler med et sammensurium av blokker som er delt inn i selveier/sameie og borettslag.

Kun vi som har parkering i garasjen som må betaler utgifter som går på parkering og slikt. Samme med de som har elbil, de måtte selv betale for å få lademuligheter det inn i garasjen.

Selv bruker jeg ikke heisen, men er da selvsagt at jeg betaler for reperasjoner av den, samme med renhold. Kan ikke gnåle om at den ene delen er mindre enn den andre og vi vil derfor betale mindre. Det går ikke det, det er fordelen eller ulempen, alt ettersom med å bo i borettslag/sameie.

Men jeg tenker at hvis det er slik at du ikke har parkeringsplass i garasjen så er det rart at du skal betale for noe du ikke for noe utav, da tenker jeg på det med bil. Andre ting i garasjen som varmesentral, søppel og slik må du jo være med å betale for. :)  Ring å hør, er ikke den dummeste forespørselen styret har fått, det kan jeg love deg. 😄 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

I vår blokk så er det mange små leiligheter og bare et par av de større, er bare vi som har større leiligheter som har parkeringskort/plass. Derfor er det og bare vi som betaler kostnadene for garasjen (det som har med bil å gjøre) som vi deler med et sammensurium av blokker som er delt inn i selveier/sameie og borettslag.

Kun vi som har parkering i garasjen som må betaler utgifter som går på parkering og slikt. Samme med de som har elbil, de måtte selv betale for å få lademuligheter det inn i garasjen.

Selv bruker jeg ikke heisen, men er da selvsagt at jeg betaler for reperasjoner av den, samme med renhold. Kan ikke gnåle om at den ene delen er mindre enn den andre og vi vil derfor betale mindre. Det går ikke det, det er fordelen eller ulempen, alt ettersom med å bo i borettslag/sameie.

Men jeg tenker at hvis det er slik at du ikke har parkeringsplass i garasjen så er det rart at du skal betale for noe du ikke for noe utav, da tenker jeg på det med bil. Andre ting i garasjen som varmesentral, søppel og slik må du jo være med å betale for. :)  Ring å hør, er ikke den dummeste forespørselen styret har fått, det kan jeg love deg. 😄 

enig med det meste. men jeg har ingen mulighet for el bil. jeg har ikke dekket selve ladestasjonen(ca 15000kr), men opplegget eller hva det heter. ønsker på sikt å kunne kjøpe el bil jeg og😇folk ser dritstygt på meg når bilen står på tomgang, men har revmatisme og sliter enormt med isskrapingen😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

renhold gagner ikke meg. men skjønner at det gagner det som trenger det. jeg spurte styret om det blir mulighet for lading for oss som parkerer ute, men det foreligger ingen planer🙃

Du kan kreve at det kommer infrastruktur for lading til din plass. Selve ladestasjonen og strøm må du betale selv.

Skrevet

Renhold i garasje og trappeoppgang gagner alle i sameiet selv om en ikke benytter seg av dette akkurat nå mtp når en skal selge og attraktiviteten på boligen/sameiet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tull. Noen kostnader kan selvsagt fordeles på kun de som benytter en fasilitet. Det bestemmer man i felleskap.

Dette forutsetter at lovens krav oppfylles og/eller alle er enige.

AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (1 minutt siden):

Renhold i garasje og trappeoppgang gagner alle i sameiet selv om en ikke benytter seg av dette akkurat nå mtp når en skal selge og attraktiviteten på boligen/sameiet

men en kjøper bryr seg ikke når det ikke følger garasje med leilighet. og vi har utvendig trappeoppgang i betong som ikke vaskes.🧐

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor betaler vi kun for fasiliteter tilknyttet garasje hvis vi har garasjeplass. 

Anonymkode: 64a62...047

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men en kjøper bryr seg ikke når det ikke følger garasje med leilighet. og vi har utvendig trappeoppgang i betong som ikke vaskes.🧐

Det har noe med helheten og inntrykket av sameiet å gjøre... + det er et sameie, litt av greia ved å bo slik. Den rengjøringen kan neppe utgjøre mange kr i mnd .....

Endret av Fjugur
lagt til mer
  • Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (1 minutt siden):

Det har noe med helheten og inntrykket av sameiet å gjøre... + det er et sameie, litt av greia ved å bo slik. Den rengjøringen kan neppe utgjøre mange kr i mnd .....

OK

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med borettslag er jo nettopp å fordele kostnadene, og selv om noe ikke gagner akkurat deg så er du med på betale det, akkurat som andre betaler ting som gagner deg og ikke dem. Jeg er med og betaler for lekeplass og el-bil lading som jeg ikke bruker, men sånn er det å bo i ett fellesskap. 

Anonymkode: 4bbce...40f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget med borettslag er jo nettopp å fordele kostnadene, og selv om noe ikke gagner akkurat deg så er du med på betale det, akkurat som andre betaler ting som gagner deg og ikke dem. Jeg er med og betaler for lekeplass og el-bil lading som jeg ikke bruker, men sånn er det å bo i ett fellesskap. 

men du har mulighet til å lade? jeg er med og sponser noe jeg ikke får benyttet meg av. må  ha ny bil ila året( litt avhengig av eu kontroll om noen mnd) og synes det er kjipt å måtte kjøpe bensin eller diesel. har ikke tid til å vente på infrastruktur.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

men du har mulighet til å lade? jeg er med og sponser noe jeg ikke får benyttet meg av. må  ha ny bil ila året( litt avhengig av eu kontroll om noen mnd) og synes det er kjipt å måtte kjøpe bensin eller diesel. har ikke tid til å vente på infrastruktur.

Nei, men jeg har vært med å betale for infrastruktur til el-billading for de som har dette. Jeg selv har ikke lademulighet, da må jeg betale ekstra for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vårt sameie er heldigvis garasjeanlegget utenom felleskostnadene. Jeg er med å betale på ting som lekeplass og heis, selv om jeg ikke bruker det. Helt greit.

Men fint å slippe garasjeutgifter når man ikke har egen plass. Det deles på de som faktisk eier garasjeplass. 

Men TS, du har parkeringsplass ute? Er dette på sameiets eiendom? Da vil jeg tro du må betale litt for det uansett, kostnader som har gått til opprettelse av parkeringsplasser, og vedlikehold og brøyting. 

Anonymkode: a4b1a...75b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...