Gå til innhold

Burde folk med angst ha hund?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg finner utallige artikler på nettet om at folk med angstproblematikk burde skaffe seg hunder?Hvordan i allverden er det rettferdig for hunden å måtte håndtere eierens stress gjennom ett helt liv?

Jeg har hatt hund i over femten år. For en liten stund tilbake ble jeg utsatt for ett overfall og siden da har min psykiske helse gått adundas. Jeg mener å ha observert at når jeg får angstanfall så blir hunden min stresset, selv om dette er noe som foregår internt. Jeg skriker ikke, trasker hvileløst rundt eller fikler med noe f.eks når dette foregår. Studier viser også til at hunder ofte gjenspeiler eierens følelsesliv spesifikt ved angst/frykt pga hormoner man utskiller osv.

Jeg står i helsekø for å få bedret på min situasjon, men jeg ser ikke helt hvordan jeg med god samvittighet kunne fått meg hund i dag mtp mine nåværende psykiske belastninger.

Hvorfor finnes det likevel massevis av artikler på nett om at folk med angst burde få seg hund for det vil senke deres stress?

En ting er om det er en hund som over en lengere periode blir opplært til å gjøre spesifikke ting når en slik situasjon inntreffer(service dog o.l.), men dette må vel også innebære en viss belastning for hunden.

Å ha hund er ett enormt ansvar som altfor mange tar altfor lett på, og det er som oftest hundens livskvalitet det går utover.

Anonymkode: b4698...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...