Gå til innhold

Er vi vanskelige foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå var det forslaget dersom det å snakke med pedagogisk leder ikke hjelper. (Altså at det faktisk er barnehagen som helhet, og ikke en enkelt ansatt som er vanskelige.) Leste du egentlig hva jeg skrev?
Å snakke med pedagogisk leder er selvfølgelig det første man prøver.

Først, snakk med personalet på avdelingen, hvis dette ikke hjelper, snakk med pedagogisk leder.
Hvis hele barnehagen er vanskelig, må det opp et nivå til, til bydelen.

Anonymkode: 264c8...27e

Jeg leste det du skrev. Regner med at dette løser seg ved å snakke med pedagogisk leder. Å snakke om å klage til øvre sjefer i kommunen er ekstremt for en slik sak. 

Anonymkode: 0314e...0ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke dere er vanskelige! Men fornuftige som vil ta hensyn til barnet deres:) vi hadde satt av en måned til tilvenning (barnehagens anbefaling), men det ble mindre da det hele gikk greit. 

Anonymkode: f0e2f...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig SÅ fjernt med 3 dager tilvenning? Det er vanlig praksis i vår barnehage og jeg vet ikke om at mange foreldre reagerer på det. For vår del gikk det helt fint. Jeg skjønner at andre barnehager har flere dager og at andre foreldre ønsker flere dager, reagerte bare litt på hvor "sjokkert" "alle" ble over 3 dager. Jeg har ærlig talt tenkt over at 3 dager var lite i vår barnehage.. (jenta vår var 13 mnd da hun begynte)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt med inn og ikke gått uten å ta med barnet den første uken. Sier de noe kan du bare si at 3-dagers tilvenning driver man ikke med lenger, så jeg blir her sammen med barnet. Ikke gi deg på det. Jeg gjorde lignende med mitt andre barn, og jeg var sikkert litt irriterende for de ansatte. Men min jobb var å sørge for at barnet mitt følte seg trygg. Og det ble en utrolig trygg og god tilvenning. 

De kan ikke si en dritt om når du ønsker å hente barnet. I uke to hadde jeg blitt inne hos barnet i en halvtime og så hentet etter første dupp. Be de sende melding så fort barnet våkner.
 

Jeg hentet ikke senere en 14.00 de første ukene, det er ikke bra med så lange dager. 

Barnehagen er en tjeneste vi betaler for, og vi har litt vi skulle ha sagt ift hvordan vi som foreldre ønsker å ha det. Og denne kampen er det verdt, tenker jeg.
 

Dette høres ikke ut som en barnehage jeg hadde ønsket å levere barnet mitt i, men så lite fokus på å barnets beste. Det går an å bytte barnehage etterhvert. 
 

Lykke til! Husk at jobben din er å passe på barnet ditt, ikke å være lett å ha med å gjøre for alle andre!❤️

 

 

Anonymkode: b11d9...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i barnehage, men er mor, pedagog (på større barn) og alle barn er ulike. Det kan godt hende at tre dager vil holde, kanskje det må mer til, men dialog med barnehagen sin pedleder er nok lurt. Jeg synes ikke dere er vanskelige, men har opplevd når jeg har bragt og hentet i barnehagen at enkelte foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste med å dille voldsomt, gråte når barnet gråter og ha store problem med å gå. Hvis det er en diger barnehage så har de sikkert satt noen retningslinjer, men de er neppe ufravikelige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli overkjørt når man er nybakt barnehage-forelder.

Det aller første du må etablere her, det er at dette her er DITT (og partners) barn; dere kan faktisk hente akkurat når dere vil. Kjernetiden er grei å overholde når det gjelder levering, men henting - det tar du når det passer deg, altså. Dette er snakk om en ettåring; det er ikke som at barnet kommer til å stritte imot og rope «Nei, mamma, ikke nå; jeg leker jo med Trine og Petter!» 

 

Personalet sier ofte at nei, men det blir så forstyrrende for de andre ungene, som ser én bli hentet og da vil de også bli hentet snart. 
Jeg har bare pleid å svare at ja, men akkurat det der er faktisk et problem som SAMFUNNET skaper; det er ikke MITT ansvar, og det kan ikke være sånn at jeg ikke får lov til å gjøre det som faktisk er best for mitt barn, bare fordi noen andre ikke kan gjøre det samme. 
 

Det kan virke fjernt nå, men om to år står det samme «slaget» om hvorvidt du får «lov» til å sende med ungen fullkornsvafler i matpakka når hen er brødlei, fordi «de andre barna blir så forstyrret av det, og så må vi begynne å forklare og så vil jo de også ha.» 

 

Gjør deg selv en tjeneste og riv av det plasteret der med én gang; dere gjør det som er best for deres unge. 

Anonymkode: 381ff...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn, 12 og 4 år

 

Begge mine har hatt tilpassing i 3 dager i to ulike bhg. 2-3 timer første dag, 4-5 timer andre dag og full dag nr tre. De har begge vært ett år da de startet. 

Jeg ser ingen problemer med å sende de i bhg etter 3 dager. Hva er problemet? Vi får bare 3 dager fri til tilvenning så noe annet var uaktuelt for oss. 

Men dere er ikke vanskelige.

Anonymkode: 64f82...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem lese den "nye" rammeplanen , begynner å bli noen år gammel nå. Der står det om tilvenning. 3 dager er lite for de aller fleste. For en del går det helt fint, men det er nå anbefalt med lengre tilvenning. Dessverre er det ikke mange som får fri mer enn 3 dager fra jobb til barnehagetilvenning, så det er nok det som har vært tidligere retningslinjer. Dere kan gjøre som dere synes er best for deres barn.

Dere er absolutt ikke vanskelige!

Hilsen ped.leder på småbarnsavdeling

Anonymkode: a7d28...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lommerusk

Hei!

Dette er ikke normalt! Joda, 3 dagers er jo idyll om det fungerer , men realiteten er at de fleste trenger mye mer tid! DERE betaler for en tjeneste, DERE forteller dem hva som er best for deres barn! Kjenner jeg blir sint her.... Dette er nok personale som ikke orker foreldrene for lenge der! I disse koronatider med lite sosialisering trenger hvertfall de små god tid. Har også lest meg opp på forskning som viser at sakte tilvenning fører til mer trygghet ! (Hvor riktige faktaene der er er usikkert). Men poenget er at dere som foreldre også skal være trygge... Tenker at tilvenningen gjelder vel så mye dere, som leverer fra dere det mest dyrebare dere har! ❤️ Virker som barnehagen er litt på villspor...

og ærlig talt... kjernetid?! Dere henter barnet akkurat når dere vil! Ikke la dere overkjøre!

Dere er sjefen, husk det!

Mvh

Hissig Pedagogisk leder 

Endret av Lommerusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut. Jeg jobber selv k barnehage, og vi ønsker lang tilvenningstid, 3 dager er lite. Men noen må tilbake i jobb og det må bare går. Anbefaler dere korte dager i starten, du kan hente barnet ditt når det passer deg. Regner med barnet ditt er 1 år? 
det ligger mye info på nettet om tilvenningstid og korte dager. Snakk med styrer! 

Anonymkode: 41f32...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du forteller dem bestemt hva du har tenkt til å gjøre, og lar ikke dem ta kontrollen over dette. Det er du som  betaler dem for en jobb, ikke omvendt. Jeg har aldri fulgt de reglene der og kommer som det passer meg. En dag er det skikkelig god morgenstemning, barna er i fin lek,vil bade lenge, noen kommer innom etc så ødelegger vi ikke det fordi bhg vil vi skal være der 0900. Det blir plenty av bhg til i årene som kommer. Leker de bra i bhg når jeg kommer for å hente så kan jeg godt vente på det også. For netopp å verne om en god situasjon når muligheten for det er der. Sier ikke det til barna så de tror de bestemmer dette, men observerer dette og går meg en runde i nærområdet eller sjekker mail og andre oppgaver på tlf en stund. 

Anonymkode: f10cb...8ad


Dette er strengt tatt ikke riktig. Når vi har barn i barnehage, mottar vi en sterkt subsidiert tjeneste fra det offentlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar foreldreaktiv tilvenning som er en uke. Oppfordrer, men kan ikke forvente at foreldrene bruker så lang tid. 
Jeg er helt enig med deg at tre dagers tilvenning henger igjen fra gammelt av. 

Jobber selv som pedagogisk leder og i år er jeg på 1 åringene. De trenger god tilvenning, og jeg vil si at det ikke er tre dager. Korte dager i starten. 
Det er viktig å få til et godt foreldresamarbeid, og for å få til det må begge parter se muligheter. 
Si i fra hva som er viktig for deg. Det er det kjæreste du leverer fra deg. Trist å høre at du ikke møter mer forståelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleneaia skrev (9 timer siden):

Er det virkelig SÅ fjernt med 3 dager tilvenning? Det er vanlig praksis i vår barnehage og jeg vet ikke om at mange foreldre reagerer på det. For vår del gikk det helt fint. Jeg skjønner at andre barnehager har flere dager og at andre foreldre ønsker flere dager, reagerte bare litt på hvor "sjokkert" "alle" ble over 3 dager. Jeg har ærlig talt tenkt over at 3 dager var lite i vår barnehage.. (jenta vår var 13 mnd da hun begynte)

 

Det er ganske fjernt ja. Det støttes heller ikke av forskning. Altså hvis det går er jo det supert, men jeg anser det som ganske usannsynlig. 
 

ts

Anonymkode: a1cbe...746

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Be dem lese den "nye" rammeplanen , begynner å bli noen år gammel nå. Der står det om tilvenning. 3 dager er lite for de aller fleste. For en del går det helt fint, men det er nå anbefalt med lengre tilvenning. Dessverre er det ikke mange som får fri mer enn 3 dager fra jobb til barnehagetilvenning, så det er nok det som har vært tidligere retningslinjer. Dere kan gjøre som dere synes er best for deres barn.

Dere er absolutt ikke vanskelige!

Hilsen ped.leder på småbarnsavdeling

Anonymkode: a7d28...293

Oj, har du link til den?

 

ts

Anonymkode: a1cbe...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommerusk skrev (7 timer siden):

Hei!

Dette er ikke normalt! Joda, 3 dagers er jo idyll om det fungerer , men realiteten er at de fleste trenger mye mer tid! DERE betaler for en tjeneste, DERE forteller dem hva som er best for deres barn! Kjenner jeg blir sint her.... Dette er nok personale som ikke orker foreldrene for lenge der! I disse koronatider med lite sosialisering trenger hvertfall de små god tid. Har også lest meg opp på forskning som viser at sakte tilvenning fører til mer trygghet ! (Hvor riktige faktaene der er er usikkert). Men poenget er at dere som foreldre også skal være trygge... Tenker at tilvenningen gjelder vel så mye dere, som leverer fra dere det mest dyrebare dere har! ❤️ Virker som barnehagen er litt på villspor...

og ærlig talt... kjernetid?! Dere henter barnet akkurat når dere vil! Ikke la dere overkjøre!

Dere er sjefen, husk det!

Mvh

Hissig Pedagogisk leder 

Har du link til forskningen? 
 

ts

Anonymkode: a1cbe...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde ingen barnehager drev med sååå kort tilvenning lengre, bare trist! Vi fikk beskjed om å sette av MINST ei uke.

 

Anonymkode: f79fd...bc1

Det er helt normalt med 3 dager. Har følelsen av at det er normalen basert på venner.

Anonymkode: 8cb47...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

oslojente1980 skrev (7 minutter siden):

Vi tar foreldreaktiv tilvenning som er en uke. Oppfordrer, men kan ikke forvente at foreldrene bruker så lang tid. 
Jeg er helt enig med deg at tre dagers tilvenning henger igjen fra gammelt av. 

Jobber selv som pedagogisk leder og i år er jeg på 1 åringene. De trenger god tilvenning, og jeg vil si at det ikke er tre dager. Korte dager i starten. 
Det er viktig å få til et godt foreldresamarbeid, og for å få til det må begge parter se muligheter. 
Si i fra hva som er viktig for deg. Det er det kjæreste du leverer fra deg. Trist å høre at du ikke møter mer forståelse. 

Er foreldrene der i en uke, eller at de henter tidlig i en uke? 
 

ts

Anonymkode: a1cbe...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ganske fjernt ja. Det støttes heller ikke av forskning. Altså hvis det går er jo det supert, men jeg anser det som ganske usannsynlig. 
 

ts

Anonymkode: a1cbe...746

Meg som ba deg ta kontrollen selv ovenfor. 😊 Jeg er sterkt imot en streng 3-dagersregel for tilvenning, og mange blir derfor veldig overrasket når jeg forteller at mitt eget barn på 12 måneder stabbet rett inn på avdelingen og vinket meg av gårde på dag 2 av tilvenningen. Nektet å bli med meg hjem før hen måtte, og ville slett ikke ha meg der. Hvilket hen uttrykte svært tydelig, med kommandoer som «Mamma GÅ!» og «neineinei itte jæme jem!» Så for oss fungerte det faktisk aldeles strålende! 😅 Ungen har vært trygg og glad både hjemme og ute hele veien, og hadde forberedt seg på barnehagestart ved å følge nabojenta dit om morgenene i flere uker. Null problem! 
 

Så for noen fungerer faktisk 3 dager fint, og vi var ikke de eneste der på huset med den opplevelsen - så så altfor usannsynlig er det nok ikke, altså. Enkelte ganger har jeg opplevd at andre foreldre nærmest «mom-shamer» meg når jeg forteller om den barnehagestarten; at det antas at det bare er unger med usikker tilknytning som responderer på den måten osv. 

Jeg prøver derfor alltid å smette inn nyanserende kommentarer når jeg ser denne debatten bli polarisert.

Anonymkode: 381ff...45c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernetid? At du ikke får lov å hente barnet når du vil? Altså barnet skal ikke i fengsel. De er en tjenesteleverandør.

De kan godt si de ønsker barn levert før et visst tidspunkt for å komme igang med dagen, det er greit.

Du bestemmer jo mye her. Så du kan hente barnet ditt tidlig så ofte du vil. Vi hadde 3 dager tilvenning, det betød at vi foreldre var i bhg sammen med barnet i tre dager. Men de tilpasset etter hvert barn.

Første dagen var vi der sammen et par timer. Barnet var trygt og utforsket, jeg holdt meg litt i bakgrunnen så de ansatte kunne ha nær kontakt med barnet. Satt på gulvet ved barnet, men lekte ikke bare var passiv trygg base. Første dag gikk fint, så andre dagen forlot jeg barnehagen en halvtime når barnet var i lek. Da var barnet der 3 timer ca. Tredje dagen var vi sammen litt først, når barnet var fornøyd så var jeg borte lengre. Jeg var klar til å komme på kort varsel første uka, og barnet hadde veldig korte dager første par ukene. Og 9-15 første året, hvorav det sov et par timer.

Viktig at du sier hadet til barnet før du går, ikke plutselig forsvinner, da blir barnet utrygt. "Mamme går hjem en liten tur for å... kommer straks tilbake. Du kan leke her imens."

Anonymkode: 68be2...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange barnehager som praktiserer 3 dager med tilvenning. Dette får man beskjed om når man søker, eller kan lese seg til. 
 

Vår barnehage praktiserer 3 dager, med individuell tilpasning etter det. Vi ville fått mulighet til å hente slik du ønsker, men om barnet ditt skal komme sent og så omtrent rett i vogna, hvordan skal man da venne seg til barnehagen?

Jeg ville levert sent og hentet tidlig, om du har mulighet til det. De minste sover ganske lenge på dagen, så det er ikke mye tid igjen til å bli kjent. Det kan hende det er dette barnehagen forsøker å kommunisere. 

Anonymkode: 68826...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...