AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Vi fikk nettopp planen for tilvenning i barnehagen for vår 1 åring, det er 3 dager satt opp. Jeg spurte om det var mulig å få mer en. 3 dager tilvenning da jeg ikke syntes dette er nok, og fikk «nei, helst ikke» tilbake. Jeg tenker at 3 dagers tilvenning er et gammelt gufs som henger igjen fra da barn var 3 år da de begynte i barnehage og de har ingen moderne forskning som støtter at 3 dager er greit for 1 åringer. Jeg sa da at da henter jeg barnet etter første dupp, og fikk da tilbake at barnehagens kjærnetid er 9-15. jeg kjenner at det er helt uaktuelt å kjøre så hardt på om barnet syntes det er vanskelig. Er vi vanskelige foreldre om vi velger å ignorere de? Anonymkode: a1cbe...746 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Burde jo forhørt deg om dette før dere søkte kanskje? Men syns ikke dere høres vanskelige yt. Er jo dere som foreldre som bestemmer Anonymkode: 8c16d...da8 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Jeg hadde aldri latt ungen være i barnehagen så lenge etter bare tre dager! Jeg leverte 10 og hentet 15 frem til hun var 3 (hun begynte som 1,5). Hun var ikke klar for lenger før det. Anonymkode: f71fb...615 7
apekatten123 Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Tenker at det går an å ha en dialog med barnehagen underveis de første dagene.. Be de si ifra hvis barnet virker lei/sliten og hold deg i nærheten så du kan hente iløpet av en halvtime. Tror ikke personalet vil ha en grinete og lei unge der om de merker det blir for lenge med en hel dag 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Dette er røde varselslamper. I vår barnehage hadde vi standard 2 ukers tilvenning og vi fikk hente når vi ville. Jeg hentet ofte kl 12 side barnet mitt ikke fikk til å sove i bhg. Det gikk fint det. Anonymkode: 2727a...c44 13
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Trodde ingen barnehager drev med sååå kort tilvenning lengre, bare trist! Vi fikk beskjed om å sette av MINST ei uke. Anonymkode: f79fd...bc1 13
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 apekatten123 skrev (1 minutt siden): Tenker at det går an å ha en dialog med barnehagen underveis de første dagene.. Be de si ifra hvis barnet virker lei/sliten og hold deg i nærheten så du kan hente iløpet av en halvtime. Tror ikke personalet vil ha en grinete og lei unge der om de merker det blir for lenge med en hel dag Det var liksom det jeg prøvde på. Jeg trodde 3 dagers tilvenning var veiledende, at de så an barna? Jeg er veldig forberedt på at det er greit med 3 dagers tilvenning hvis barnet trives, men hvis ikke så ønsker jeg ikke å tvinge igjennom noe. er jeg helt gal som tenker sånn? Ser egentlig ikke på meg selv som noen hønemor, men at barnet skal gråte ig hyle for st vi sjal tvinge dette igjennom på 3 dager er jeg ikke enig i. ts Anonymkode: a1cbe...746 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 Dette hørtes veldig spesielt ut? Tilvenning varer minst en uke først hvor man går fra kanskje 1 - 2 timer sammen med foreldre, deretter 2 - 3 timer hvor foreldrene "tar seg en tur", for deretter prøve et par timer resten av uka, men at foreldrene er veldig tilgjengelig slik at de kan komme med en gang vi sender melding om det. Deretter er det ganske lang tid hvor barnet er korte dager, gjerne 5 - 6 timer, helst kortere! Barnet må jo få tid til å tilpasse seg, men samtidig bli integrert i avdelingen. Dette ville jeg reagert ganske kraftig på... Anonymkode: 07491...c3c 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Hvor er dette? 3 dager sluttet man med for mange år siden. Barnet MÅ heller ikke være i barnehagen i kjernetiden. Anonymkode: 1c1e2...2bd 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor er dette? 3 dager sluttet man med for mange år siden. Barnet MÅ heller ikke være i barnehagen i kjernetiden. Anonymkode: 1c1e2...2bd Det trodde jeg også!😢 det er i Oslo. ts Anonymkode: a1cbe...746
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 Kan det være at de er litt strikte på grunn av korona? Jeg så sist høst at de hadde strammet litt inn på foreldres tilstedeværelse i tilvenningsfasen. Anonymkode: 10971...6c4 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi fikk nettopp planen for tilvenning i barnehagen for vår 1 åring, det er 3 dager satt opp. Jeg spurte om det var mulig å få mer en. 3 dager tilvenning da jeg ikke syntes dette er nok, og fikk «nei, helst ikke» tilbake. Jeg tenker at 3 dagers tilvenning er et gammelt gufs som henger igjen fra da barn var 3 år da de begynte i barnehage og de har ingen moderne forskning som støtter at 3 dager er greit for 1 åringer. Jeg sa da at da henter jeg barnet etter første dupp, og fikk da tilbake at barnehagens kjærnetid er 9-15. jeg kjenner at det er helt uaktuelt å kjøre så hardt på om barnet syntes det er vanskelig. Er vi vanskelige foreldre om vi velger å ignorere de? Anonymkode: a1cbe...746 Nei, dere er ikke vanskelige. Jeg er ped.leder på småbarnsavdeling, har vært det i nærmere 20 år. Tre dager er for lite for de aller fleste. Vi sier til foreldrene at vi anbefaler korte dager og en rolig tilvenning. Selvfølgelig kan ikke alle det, men tre dager er ingenting. Vi har også en besøksdag i mnd fra februar til juni det året ungene starter i bhg. Noen timer fast dag i uka. Vi hadde samme problem som dere da yngste skulle starte i bhg (ikke der jeg jobber). De mente at tre dager var nok. Jeg sa javel, men vi gjør det heller på denne måten. Barnet vårt fikk korte dager en måned før det begynte en tilnærmet kjernetid. Anonymkode: 9a139...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 I vår barnehage var også 3 dager satt, men med en sterk anbefaling om kortere dager de første 2 ukene. Sov i barnehgen dag 4 her (1 år når hun startet) og hentet etter hun våknet de 2 første ukene. Kom ca kl 9. Anonymkode: 8c16d...da8 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 Jeg syns definitivt ikke at dere er vanskelige, dette hadde gjort meg veldig skeptisk. Det står at det tre dagers tilvenning i den barnehagen mine barn går i også, men der er det veiledende. Vårt eldste barn ble trygg med en gang, den yngste gjorde ikke det, og det hadde vært totalt uaktuelt å la henne være i barnehagen alene så mange timer etter tre dager. I barnehagen hvor jeg selv jobber, er holdningen at tre dager er for lite for de minste. Anonymkode: f8f4a...9f3 3
MissPierce Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Hadde svart: Så fint at du sier at kjernetiden er 09-15, så vet vi det til senere. Men vi henter etter første duppen en stund fremover. Synes det er lange nok dager for nå. Så er det faktisk helt opp til foreldrene når de vil hente og levere barnet sitt. 10
beige Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 Du er ikke hønemor. De tenker skikkelig gammeldags synes jeg, be de lese seg opp på hvordan tilvenning gjennomføres best for barnet. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 Nei, synes ikke dere er vanskelige. Her er det barnehagen som gjør seg vanskelige. Hvis du ikke når gjennom til ped-leder, ville jeg kontaktet ansvarlig for barnehagene i bydelen og lagt frem at barnehagen ikke ønsker å imøtekomme barnets behov. Anonymkode: 264c8...27e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, synes ikke dere er vanskelige. Her er det barnehagen som gjør seg vanskelige. Hvis du ikke når gjennom til ped-leder, ville jeg kontaktet ansvarlig for barnehagene i bydelen og lagt frem at barnehagen ikke ønsker å imøtekomme barnets behov. Anonymkode: 264c8...27e DA er man en vanskelig forelder!😳 Snakk med pedagogisk leder, det løser seg helt sikkert. Anonymkode: 0314e...0ac 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DA er man en vanskelig forelder!😳 Snakk med pedagogisk leder, det løser seg helt sikkert. Anonymkode: 0314e...0ac Nå var det forslaget dersom det å snakke med pedagogisk leder ikke hjelper. (Altså at det faktisk er barnehagen som helhet, og ikke en enkelt ansatt som er vanskelige.) Leste du egentlig hva jeg skrev? Å snakke med pedagogisk leder er selvfølgelig det første man prøver. Først, snakk med personalet på avdelingen, hvis dette ikke hjelper, snakk med pedagogisk leder. Hvis hele barnehagen er vanskelig, må det opp et nivå til, til bydelen. Anonymkode: 264c8...27e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #20 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi fikk nettopp planen for tilvenning i barnehagen for vår 1 åring, det er 3 dager satt opp. Jeg spurte om det var mulig å få mer en. 3 dager tilvenning da jeg ikke syntes dette er nok, og fikk «nei, helst ikke» tilbake. Jeg tenker at 3 dagers tilvenning er et gammelt gufs som henger igjen fra da barn var 3 år da de begynte i barnehage og de har ingen moderne forskning som støtter at 3 dager er greit for 1 åringer. Jeg sa da at da henter jeg barnet etter første dupp, og fikk da tilbake at barnehagens kjærnetid er 9-15. jeg kjenner at det er helt uaktuelt å kjøre så hardt på om barnet syntes det er vanskelig. Er vi vanskelige foreldre om vi velger å ignorere de? Anonymkode: a1cbe...746 Du forteller dem bestemt hva du har tenkt til å gjøre, og lar ikke dem ta kontrollen over dette. Det er du som betaler dem for en jobb, ikke omvendt. Jeg har aldri fulgt de reglene der og kommer som det passer meg. En dag er det skikkelig god morgenstemning, barna er i fin lek,vil bade lenge, noen kommer innom etc så ødelegger vi ikke det fordi bhg vil vi skal være der 0900. Det blir plenty av bhg til i årene som kommer. Leker de bra i bhg når jeg kommer for å hente så kan jeg godt vente på det også. For netopp å verne om en god situasjon når muligheten for det er der. Sier ikke det til barna så de tror de bestemmer dette, men observerer dette og går meg en runde i nærområdet eller sjekker mail og andre oppgaver på tlf en stund. Anonymkode: f10cb...8ad 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå