Gå til innhold

Jeg er pen, men feit.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i samme situasjon som deg TS. Du må rett og slett bare bestemme deg for å gå ned i vekt. Er det ingenting som motiverer deg til det? Jeg er 30 kg unna mitt mål. Vet det er vanskelig men handle inn grønnsaker og sunn mat som metter godt. Egg, havregrøt. F eks. Det er mat som metter godt. Tenk at du følger en sunn livsstil og f eks lørdag kan du kjøpe litt godteri, men ikke mye. 

Anonymkode: b517c...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 5.54):

🙃

1715A216-28CC-4C0A-99FA-48A206C7E83B.png

Anonymkode: 4fafd...cba

alt for tynne lår ser ut som en 50 år gammel utrent mann

Anonymkode: 1c0c0...6b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre å være pen og feit enn  tynn og stygg da!

Anonymkode: b85ef...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen, ts 💖 Jeg har tidligere klart å gå ned rundt 13 kg, men de kiloene rant dessverre like raskt inn igjen. Jeg som mange andre har funnet ut at utseende absolutt ikke burde være motivasjonen. Det kan være en bonus, men helsa burde stå først. Motivasjon kommer med jobben også, men da må du være forberedt på at vekta ikke alltid viser tallene du vil se. Man vil gå litt opp og litt ned. I starten raskere enn på slutten. Det kan bli veldig frustrerende når motivasjonen kun er å gå ned en eksakt sum. Du må også lære deg å like deg selv (kroppen din) for selv etter vekt nedgang vil du finne feil du skulle ønske du ikke hadde. For eksempel løs hud eller strekkmerker osv osv. Vi vil alltid ha det vi ikke har, uansett utgangspunkt. 

Jeg jobber mot vekt nedgang igjen nå, men driver ikke med noen ekstrem diet (har kuttet ned mye på sukker bare, men spiser frukt hvis jeg virkelig craver) 

Kjøp målebånd og mål cm rundt bryst, midje, lår, arm osv. Da kan man se at man fortsatt gjør sakte men sikker fremgang selv om vekta sier det samme. (muskler tar mindre plass enn fett, men veier mer hvis det gir noe mening) 

Meld deg inn i grupper hvor det er flere som går igjennom samme livsstilsending. For det er akkurat det det er. Du kan aldri gå tilbake til gamle vaner. Målet må være å forbli sunnere. 

Husk at vi alle har nedturer. Dette er ikke slutten av reisen. Man må bare komme seg tilbake på beina og fortsette videre. Ikke gi opp. 

Anonymkode: f299f...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke motivasjon som faktor for om du gjennomfører eller ikke. Motivasjon kommer og går, og da sier det seg selv at man ikke gjennomfører. Det du må gjøre er å gradvis bygge deg nye vaner, én ting om gangen: nok søvn, nok vann, nok grønnsaker, nok trening. Bruk tid, vær utholdende og gjør det til vane og rutine.

Lett? Nei, jeg har ikke klart det 🙈 men jeg er rimelig sikker på at det er veien å gå.

Og du? Du er ikke «pen men feit» du er pen, punktum. Også er du kanskje tjukk i tillegg, men du er fremdeles pen 💖

Anonymkode: 225a4...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme over her igjen med litt flere tips. 

Bruker lifesum app til kaloritelling. Det må til i starten fram til man er vandt til hva som er mer kaloririkt og man kan scanne varer rett inn i appen og bruke diverse måle enheter. Husk at kaloririkt måltid ikke er en dårlig ting. Mat med mye fett og proteiner er ofte mer mettende en kalorilave måltid som salat ol. Viktig å legge inn absolutt ALT med mindre det er kalorifritt. Du kan også oppdatere vekt der og legge inn inntak av vann. 

Jeg er ikke no stor på trening men prøver å gå. Alt hjelper hvis du har et utgangspunkt som sofagris slik som meg 😂 gikk fra 5 tusen steg til 10 tusen hver dag. Det hjelper! Alt er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: f299f...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Har ikke lest alle kommentarene og svarer på HI)
Det er lettere å gå ned i vekt dersom man ikke er avhengig av motivasjon. Lag vaner. Hold dem. Ikke gå og tenk at du skal bestemme deg. Du har allerede bestemt deg. Avgjørelsen er tatt, så det trenger du ikke tenke mer på. Nå må du lage nye vaner. Kutt ut unødvendige kalorier, som godteri/snacks, kaker, brus, pasta osv. Gå tur annenhver dag. 

Anonymkode: 2268e...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset angående å gå ned er egentlig å gjøre små endringer i kostholdet som er til å leve med, slik at man går rolig nedover. 

Selv har jeg funnet gode råd i Berit Nordstrands bøker, selv om jeg ikke lever slavisk etter det hun skriver. Søtsuget mitt er borte ved å velge bort sukker en periode, og ved at jeg stilte det ved rå honning istedenfor. 

Alt passer ikke for alle, så det gjelder å finne det som passer for deg. 

Anonymkode: b6cc8...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture

Jeg har gått ned 10 kg siden august. Var ikke overvektig, og jeg er fortsatt normalvektig - jeg har bare gått fra øvre område til nedre område av skalaen. 

Da jeg først bestemte meg for å gå ned i vekt, hadde jeg litt panikktendenser. Jeg ville at det skulle fort, og tenkte at jeg måtte gjøre noe DRASTISK. Først økte jeg antall treningsøkter i uken fra tre til fem. Jeg liker å trene, så det var helt greit. - Men så var det maten.

Jeg har vært vegetarianer i 12 år, så det var et utgangspunkt. Jeg tenkte at jeg måtte kutte kalorier, og gikk fra å spise rundt 3000 kcal daglig, til 1000 kcal. Førte logg, brukte app, og all typisk usunn mat var "ikke lov". Dette gjorde meg desperat sulten HELE TIDEN. Jeg sprakk fort, og hadde liksom et sunt lavkalorikosthold + sikkert 1500 kcal ekstra i sjokolade. Vekta gikk derfor ikke nedover. 

Etterpå prøvde jeg keto. Jeg skulle ikke telle kalorier, bare spise etter keto-prinsippene. Ryktene sa at fettprosenten ville gå ned på denne måten, og at kaloriene ikke spilte en så stor rolle. Dette funket ikke for meg, rett og slett fordi kaloriinntaket var høyere enn forbruket mitt fortsatt. Dessuten er jeg ikke så glad i den typen mat, eller - jeg digger karbohydrater - så det var jo egentlig ikke bærekraftig uansett. Jeg gikk faktisk opp et par kilo på keto, og jeg var konstant sulten, selv om jeg sikkert var oppe i 3000 kcal igjen.

Så begynte jeg å TENKE litt mer 🙃 Hva har jeg lært tidligere, før alle diett-trendene kom? Energi inn VS energi ut, osv. Hva vil jeg egentlig? EGENTLIG? Vil jeg ha 200g sjokolade NÅ, eller vil jeg at klærne mine skal passe igjen om noen måneder? Hva er viktigst, denne maten jeg craver, eller en slankere og sunnere kropp? Jeg minnet meg selv på å tenke meg om, og ikke spise "hodeløst", noe jeg ofte har gjort. 

Jeg bestemte meg for å ikke følge en diett, for å ikke presse kaloriinntaket kritisk lavt (ikke telle kalorier i det hele tatt, faktisk), og for at det ikke finnes "nei mat". Hvis noen typer mat "ikke er lov", kan du vedde på at jeg kommer til å tenke på det konstant, og crave det konstant. Alt er lov, men husk på å tenke gjennom om det er verdt det, og at det ikke trenger å være MENGDER. At jeg ikke trenger å spise f.eks sjokolade på en desperat måte. Og å ikke tenke at jeg har ødelagt alt hvis jeg har spist en normal mengde sjokolade, og hive innpå 150g til.

Noe annet jeg bestemte meg for, var å ikke ha mellommåltider, men heller tre tydelig avgrensede måltider der jeg kan spise til jeg er mett. Jeg har også valgt å ikke drikke kalorier, men å holde kaloriene til maten. Jeg tenker også på næringsinnhold. F.eks er jeg ikke redd for å spise brød eller pasta. Jeg spiser brød daglig, men velger alltid fullkorn. Fokuset er på mat full av næringsstoffer, at det skal inneholde fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Jeg ha en frisk og sunn kropp som får alt den trenger. Det er også viktig å drikke vann, men man trenger ikke overdrive.

Godteri spiser jeg fredag og lørdag kveld, og det må være etter middag. Jeg skal ikke spise godteri på tom mage, fordi da pleier jeg å måtte kjøpe inn mer, siden det fort blir tomt. Begynner jeg på godteriet tidlig på dagen og småspiser gjennom dagen, kjøper jeg mer, og det fører fort til at jeg har i meg 1000 kcal ekstra ukentlig - 4000 ekstra i måneden. Det kan fort tilsvare noen 100g kroppsfett på et par måneder, osv. 

Dette har fungert for meg, men folk er selvfølgelig forskjellige. Vi har litt ulike vaner og preferanser, så dette er kun ment som et eksempel, eller en erfaringsdeling 🙂 Det er fint å se resultater uten å måtte lide, selv om det har krevd noe effort. 

Hva vil jeg, egentlig?-tankegangen har gitt meg mye. Kanskje andre kan ha utbytte av det også? (Vet det ikke er noe nytt, men det er lett å glemme).

Uansett, lykke til TS 🦋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du pen, så er du pen. Det er ikke slik at feit er synonymt med stygg, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...