AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 For henne er det vist veldig viktig at hennes barn får foreksempel en ny leke, klær osv før mitt barn. En gang hadde barnet mitt fått dukkevogn, de så den da de var her, da ble hun grinete for hennes hadde ikke fått dukkevogn først. Da vi var på tur sammen hadde jeg kjøpt lørdagsgodt til mitt barn, hun hadde ikke rukket å kjøpe til sitt barn enda, da var visst det galt. Dette er noen få av mange eksempler. Men jeg kan jo ikke vente med å kjøpe ting kun så hun skal få kjøpt det først. Hun er også opptatt av å indirekte påpeke at de er finere og bedre en oss. Barnet mitt får ikke ting hele tiden så det er ingen diskusjon her. Jeg skjønner ikke den greia med å absolutt være først med alt. Kan noen forklare denne oppførselen? Anonymkode: 6b52f...cf5 1
GammelKaktus Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Har ingen god forklaring på dette jeg, men det er nå en del som er sånn. Da blir det til at man ikke gidder å tilbringe tid sammen med de for det ødelegger liksom hele greia, iallfall for min del. 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For henne er det vist veldig viktig at hennes barn får foreksempel en ny leke, klær osv før mitt barn. En gang hadde barnet mitt fått dukkevogn, de så den da de var her, da ble hun grinete for hennes hadde ikke fått dukkevogn først. Da vi var på tur sammen hadde jeg kjøpt lørdagsgodt til mitt barn, hun hadde ikke rukket å kjøpe til sitt barn enda, da var visst det galt. Dette er noen få av mange eksempler. Men jeg kan jo ikke vente med å kjøpe ting kun så hun skal få kjøpt det først. Hun er også opptatt av å indirekte påpeke at de er finere og bedre en oss. Barnet mitt får ikke ting hele tiden så det er ingen diskusjon her. Jeg skjønner ikke den greia med å absolutt være først med alt. Kan noen forklare denne oppførselen? Anonymkode: 6b52f...cf5 Hold deg unna. Anonymkode: 1215b...de7 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 Oi, det var rart å frike ut over TING barnet får. Det er jo ikke som om det spiller noen slags symbolsk rolle? Jeg har en svigerinne (og for så vidt også en svoger) som har vært vanskelige på dette med ting/leker som representerer utviklingsmessige milepæler. De har et barn som er over ett år eldre enn vårt, men som er sent utviklet generelt. Som i klinisk sent utviklet - det er ikke bare et inntrykk vi andre har. Vårt barn er i den andre enden av skalaen, og har forsert i barnehagen og har tilrettelegging pga høyt læringspotensial på skolen. Naturlig nok har vårt barn ønsket seg, og fått, leker som tilhører høyere utviklingsmessig nivå enn kronologisk alder skulle tilsi omtrent hele veien. Når barnet vårt leser selv og følger bøker for mye eldre unger når det er tre år, og pugger planeter osv mens det teknisk sett eldre barnet ikke kjenner igjen forbokstaven sin engang, og fortsatt strever med duplo, så er det naturlig at foreldrene synes det er vanskelig. Det har blitt mange runder der vi har måttet bli veldig bokstavelige og detaljerte, og rett frem forsvare ting som at NEI, det er ikke dårlig gjort av oss å kjøpe Aftenposten Jr til barnet vårt selv om deres barn som «skulle vært først» med dette i deres hode fortsatt ikke har noen interesse for lesing. Det er ikke sånn at hun du snakker om har noen slags grunn til å sammenlikne seg og sitt med deg og ditt? Som du vet om? Anonymkode: 2faeb...94b 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Da får hun bare være grinete, og så gjør dere det mener er rett for deres barn. Om hun sier noe frekt, så bare svarer du "Det synes jeg ikke var noe fint sagt" , "Hva mener du egentlig nå?", "Det spiller da ingen rolle hvem som er først og sist, jeg ordner til mitt barn når hun er klar og jeg kommer meg til det, så gjør du det til ditt. Det er ikke gitt at ditt barn får alt først", "Det viktigste er at begge barna får det de trenger når de trenger det". Altså ikke bøy deg i støvet, heller ikke skjell ut. Sett grenser. Anonymkode: 81fe2...eb3 11
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Dere kjøper det dere vil når dere vil. Noen er slik og det er deres problem. Jeg hverken påpeper det eller tar særlig hensyn til det. Men jeg tenker innimellom at det kan være slitsomt å prøve å være først i alt alltid. Det hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 99d6c...a2f 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Da tenker jeg hun får bare være sur. Ikke bry deg.
Tuppeluri Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 Vet mamma hadde problemer med søstra si om det samme. Bare at her var det viktig at min søster og kusina mi hadde AKKURAT samme tingen, for at det ikke skulle være noe forskjell. De dro det gjerne litt lenger også, hvis søstra mi hadde en ting kusina mi ikke hadde så kunne de finne på å stjele det med seg hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Herregud, her hadde jeg tatt sjansen på å være både skikkelig barnslig, teit og spydig for å få henne til å skjønne poenget: «Hei du! Jeg hadde tenkt å kjøpe sko til Per! Bare lurte på om du har kjøpt sko til Kari først. Du vet, du blir jo alltid så furt om Per skulle få noe før henne !» Anonymkode: 561df...e9b 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Noen folk er rare. Det er deres problem. Skal du ta hensyn til slike rariteter, eller prøve å finne ut hvorfor raringer gjør rare ting, så kommer du til å bli klin kokos. Lev livet ditt, og hvis hun velger å være i dårlig humør, så får hun være i dårlig humør. Det er ikke ditt problem, og heller ikke ditt humør. Du gir barnet de tingene du ønsker, når du ønsker det. Punktum. Anonymkode: ca2e1...02f 1
MMonroe Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 Er hun 5 år eller? Det første som slår meg når jeg hører om sånne folk er at en plass i utviklingen sa det stopp. Tror også det har en god del med sjalusi og oppdragelse å gjøre. De har det ikke bra med seg selv og blir sjalu fordi folk de ser på som "bedre" har ditt og datt og gjør sånn og sånn. Hadde en barndomsvenninne som var utrolig opptatt av alt jeg hadde, fikk jeg noe nytt var det rett hjem til foreldrene og mase til hun fikk det samme. Hvis jeg viste tydelig at jeg var irritert og spurte hvorfor hun hadde kjøpt det samme ble hun unnvikende og pratet det bort. Tenker at det er noe av samme ulla som å "være først", er du først er du bedre i deres hode. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 Hun konkurrerer med deg, hun har dårlig selvtillit og skal vise seg fram på den måten at hun skal ha alt først, og hvis du kjøper noe etter henne.. så hermer du bare, eller ser opp til henne som vil kjøpe/ gjøre det samme. hev deg over henne og ikke la henne få kjøre over deg. Anonymkode: 7c3b8...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 Hahaha! Er barnet hennes eldre enn ditt? Anonymkode: 6170b...7f4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): skjønner ikke den greia med å absolutt være først med alt. Kan noen forklare denne oppførselen? Sikker på at det ikke er du som er voldsomt opptatt av dette? Anonymkode: 8a8ec...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Dette høres merkelig ut, men enkelte folk er overopptatte av å være først, tenke på ting før andre, og vise det. Det eneste jeg kan forstå litt, er det med lørdagsgodt. Hvis dere var på tur sammen, og barna lekte, og det ene barnet fikk lørdagsgodt, og det andre ikke hadde det ennå, kan det bli litt misstemning, i allefall hvis barna er små. Anonymkode: 898b0...f67 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette høres merkelig ut, men enkelte folk er overopptatte av å være først, tenke på ting før andre, og vise det. Det eneste jeg kan forstå litt, er det med lørdagsgodt. Hvis dere var på tur sammen, og barna lekte, og det ene barnet fikk lørdagsgodt, og det andre ikke hadde det ennå, kan det bli litt misstemning, i allefall hvis barna er små. Anonymkode: 898b0...f67 Enig i dette. Når vi er på tur med andre barnefamilier pleier vi å kjøpe lørdagsgodt sammen så barna får likt. Kanskje det var dette hun regnet med. Men det hadde jo vært greit å kommunisere det. Anonymkode: f92f7...07c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 Det høres ikke ut som om hun er moden nok til å ha barn Anonymkode: 989f2...d4f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sikker på at det ikke er du som er voldsomt opptatt av dette? Anonymkode: 8a8ec...cd0 Nei. Anonymkode: 6b52f...cf5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig i dette. Når vi er på tur med andre barnefamilier pleier vi å kjøpe lørdagsgodt sammen så barna får likt. Kanskje det var dette hun regnet med. Men det hadde jo vært greit å kommunisere det. Anonymkode: f92f7...07c Jeg hadde ikke gitt det til barnet enda, vi var på samme butikk og jeg gikk og plukket smågodt før jeg fant det andre vi skulle ha, hun hadde ikke begynt å plukke smågodt enda da. Så fikk høre det etterpå. Liten filleting å henge seg oppi. Anonymkode: 6b52f...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #20 Skrevet 1. mars 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde ikke gitt det til barnet enda, vi var på samme butikk og jeg gikk og plukket smågodt før jeg fant det andre vi skulle ha, hun hadde ikke begynt å plukke smågodt enda da. Så fikk høre det etterpå. Liten filleting å henge seg oppi. Anonymkode: 6b52f...cf5 Oida... men hvordan begrunnet hun at hun reagerte på dette da? Hun må vel ha hatt en annen grunn enn at hun ville være først? Anonymkode: f92f7...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå