Gå til innhold

Kun krav på minstelønn?


Lija

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En høgskoleutdanning kan da være så mangt. Man kan ikke lønnes som en fagarbeider uavhengig av hvilke fag man har tatt, og hvilken arbeidsplass det er snakk om. Dersom jeg har tatt høgskoleutdanning innenfor logistikk, så gjør ikke det meg kvalifisert til å jobbe i barnehage som faglært. 

Sykepleie er en fagutdanning, men det er ikke det samme faget som barnehageutdanning. 

Selv har jeg to bachelorgrader og én mastergrad. Jeg lønnes fortsatt som ufaglært i butikken jeg jobber i, sånn er det bare.

Anonymkode: bcece...bae

Jeg lurer ikke på folks egne meninger eller tanker. Jeg spør om hva som er vanlig praksis. Og det ser jeg er litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor søkes det stadig etter sykepleier i bhg da? 

Anonymkode: ee706...1f6

Da er det fordi det er ett eller flere barn der som har særskilte behov og trenger medisiner og oppfølging "vanlige" barnehagelærere ikke kan gi. 
 

Det er litt frustrerende hvordan barnehagelærer er ett yrke som liksom avfeies litt som noe "alle" kan gjøre. De har en utdannelse de også. Som er like mye verdt som sykepleierutdanning eller annen utdanning. Før i tiden var det noe "alle" fikk jobb som. I dag har man faktisk krav. De har en av våre viktigste jobber. 

Anonymkode: 4d019...65a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er det fordi det er ett eller flere barn der som har særskilte behov og trenger medisiner og oppfølging "vanlige" barnehagelærere ikke kan gi. 
 

Det er litt frustrerende hvordan barnehagelærer er ett yrke som liksom avfeies litt som noe "alle" kan gjøre. De har en utdannelse de også. Som er like mye verdt som sykepleierutdanning eller annen utdanning. Før i tiden var det noe "alle" fikk jobb som. I dag har man faktisk krav. De har en av våre viktigste jobber. 

Anonymkode: 4d019...65a

I min kommune er det barn med ekstra behov i de fleste barnehagene. Jeg har ikke avfeid noen. Det er et stort hopp fra lønn som fagarbeider og lønn som barnehagelærer. 
A8270BEC-6980-4A9F-9771-E979CBABC214.thumb.jpeg.ed83b6962d79ccfbbe09304a212372ae.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du vært heldig. Ansiennitet regnes utifra relevant arbeidserfaring. Har du stått i butikk i 12 år og hopper tilbake på skolebenken og blir sykepleier, så får du ikke ett tillegg på 12 års ansiennitet fordi du har jobbet 12 år i kassa på Rema.

Anonymkode: 4d019...65a

Nei, faktisk ikke. Du vil få lønnen til en sykepleier med 12 års ansiennitet, all arbeidserfaring teller. Så jeg opplevde å få en nyutdannet sykepleier som kollega som hadde jobbet 10 år som frisør før som fikk høyere lønn enn meg som hadde jobbet 8 år som sykepleier.   

Anonymkode: 9ec2d...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, faktisk ikke. Du vil få lønnen til en sykepleier med 12 års ansiennitet, all arbeidserfaring teller. Så jeg opplevde å få en nyutdannet sykepleier som kollega som hadde jobbet 10 år som frisør før som fikk høyere lønn enn meg som hadde jobbet 8 år som sykepleier.   

Anonymkode: 9ec2d...f40

Siterer meg selv for å rette det til: jo, faktisk vil du det. 

Anonymkode: 9ec2d...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Du vil få lønnen til en sykepleier med 12 års ansiennitet, all arbeidserfaring teller. Så jeg opplevde å få en nyutdannet sykepleier som kollega som hadde jobbet 10 år som frisør før som fikk høyere lønn enn meg som hadde jobbet 8 år som sykepleier.   

Anonymkode: 9ec2d...f40

Jeg fikk ikkeno ansiennitet for 5 år med butikkarbeid når jeg startet som sykepleier.

Anonymkode: ee706...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (19 timer siden):

En helsefagarbeider har fagbrev, og er lønnstrinnet over det jeg spør om her.

Min 5 åring ble nesten «kastet ut» av vanlig barnehage fordi de mente det var for mange helseutfordringer. Jeg måtte da velge mellom hjemmesykepleie eller å ordne alt selv. Så ja,en sykepleier har mer å gjøre i en bhg, enn hva en førskolelærer har på sykehjem. 

Jeg har kunnskap og mange års erfaring når det kommer til arbeid med psykisk helse, ivaretakelse av barn som pårørende, ernæring og smittevern. Vil si det er en ressurs i en barnehage. Men dette er jo en helt annen diskusjon. Jeg lurte bare på om man ikke har krav på noe mer, så et enkelt «nei» hadde holdt.

Hadde du virkelig slått deg til ro med det? Det ser ikke slik ut. Vi er flere som har sagt "nei", men du fortsetter jo bare.

Anonymkode: d7252...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde du virkelig slått deg til ro med det? Det ser ikke slik ut. Vi er flere som har sagt "nei", men du fortsetter jo bare.

Anonymkode: d7252...b27

Haha. Det er fordi tonen i svarene fremstår nedlatende. At jeg virkelig kan tro jeg har krav på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for meg. Som vanlig sitter jeg igjen og føler meg som en dust for å ha spurt om noe på kvinneguiden😂

I følge flere her har jeg ikkeno å bidra med i bhg, så det er greit. Men jeg ser også andre steder at de får betalt både som fagarbeider og høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (48 minutter siden):

Jeg takker for meg. Som vanlig sitter jeg igjen og føler meg som en dust for å ha spurt om noe på kvinneguiden😂

I følge flere her har jeg ikkeno å bidra med i bhg, så det er greit. Men jeg ser også andre steder at de får betalt både som fagarbeider og høyere. 

Sykepleiere er hatet på KG. Vi bare syter og klager over lønn og arbeidstider. Vi er aldri fornøyd og må takke oss selv for vi har valgt yrket frivillig. Er du sykepleier så aldri spør om noe relatert til yrket her fordi det sitter en haug med måker å napper til så fort de hører ordet SYKEPLEIER. 

Anonymkode: eaf82...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykepleiere er hatet på KG. Vi bare syter og klager over lønn og arbeidstider. Vi er aldri fornøyd og må takke oss selv for vi har valgt yrket frivillig. Er du sykepleier så aldri spør om noe relatert til yrket her fordi det sitter en haug med måker å napper til så fort de hører ordet SYKEPLEIER. 

Anonymkode: eaf82...344

Haha, jeg begynner å skjønne det nå😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skulle noen komme over denne posten senere har jeg forresten fått bekreftet at jeg har krav på lønn som fagarbeider😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et barn skader seg og de prøver seg med at du er sykepleier og kan undersøke han får du heller bare henvise til legevakten. Du får tross alt ikke lønn for det. 

Anonymkode: 7577c...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (På 1.3.2021 den 19.32):

Som vanlig sitter jeg igjen og føler meg som en dust for å ha spurt om noe på kvinneguiden

Dette må du slutte med.
Det er så mange som ikke har peiling på hva de snakker om her, men som fremdeles har et stort behov for å svare på alt.
Man kan ikke ta seg så nær av hva en eller annen ukjent "tulling" skriver på nett

Anonymkode: 2827e...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (24 minutter siden):

Skulle noen komme over denne posten senere har jeg forresten fått bekreftet at jeg har krav på lønn som fagarbeider😉

Bra!👏

Anonymkode: 2948f...413

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis et barn skader seg og de prøver seg med at du er sykepleier og kan undersøke han får du heller bare henvise til legevakten. Du får tross alt ikke lønn for det. 

Anonymkode: 7577c...f15

👍Ja har tenkt på det😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 17.12):

Da har du vært heldig. Ansiennitet regnes utifra relevant arbeidserfaring. Har du stått i butikk i 12 år og hopper tilbake på skolebenken og blir sykepleier, så får du ikke ett tillegg på 12 års ansiennitet fordi du har jobbet 12 år i kassa på Rema.

Anonymkode: 4d019...65a

Jo det får man.

Anonymkode: e17c3...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 15.09):

Jo det får man.

Anonymkode: e17c3...95a

Jeg fikk ikke.. startet på 0 år som spl etter 5 år i butikk.

Anonymkode: ee706...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...