Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er sykepleier i kommune, men skal finne annen jobb. Tenkte å ta noen vakter i barnehage bare for å sjekke hvordan jeg opplever det å jobbe med barn. 
Jeg er voksen, har barn og 14 års erfaring som spl, men i barnehage (i samme kommune) får jeg kun minstelønn som ufaglært (tariff). (Men 10 års ansiennitet).
Er det normalen?

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke kompetanse til å jobbe i bhg, så det stemmer nok at du får minstelønn. 

Anonymkode: 92039...dd8

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke kompetanse til å jobbe i bhg, så det stemmer nok at du får minstelønn. 

Anonymkode: 92039...dd8

Ok, var noen som mente man hadde krav på «fagarbeider-lønn» når man har en høgskoleutdanning. Vil jo si jeg er bedre kvalifisert nå enn jeg var når jeg jobbet i barnehage som 18 åring. 

Endret av Lija
Skrevet
Lija skrev (3 minutter siden):

Ok, var noen som mente man hadde krav på «fagarbeider-lønn» når man har en høgskoleutdanning. Vil jo si jeg er bedre kvalifisert nå enn jeg var når jeg jobbet i barnehage som 18 åring. 

Men da hadde du vel heller ikke 10 års ansiennitet.

Livserfaring gir deg ikke automatisk lønn som fagarbeider.

Anonymkode: d7252...b27

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da hadde du vel heller ikke 10 års ansiennitet.

Livserfaring gir deg ikke automatisk lønn som fagarbeider.

Anonymkode: d7252...b27

Var ikke det jeg skrev heller. Jeg ble fortalt at man hadde krav på lønn som fagarbeider når man har en høgskoleutdanning. Så derfor spør jeg.

Og jeg vil påstå at sykepleiere inn i barnehage er en ressurs, og blir også brukt mange steder. Så det går ikke an å si at utdanningen min er urelevant.

Skrevet
Lija skrev (3 timer siden):

Var ikke det jeg skrev heller. Jeg ble fortalt at man hadde krav på lønn som fagarbeider når man har en høgskoleutdanning. Så derfor spør jeg.

Og jeg vil påstå at sykepleiere inn i barnehage er en ressurs, og blir også brukt mange steder. Så det går ikke an å si at utdanningen min er urelevant.

Det at man kan forhandle seg til mer lønn basert på sine kvalifikasjoner er noe helt annet enn at man har krav på høyere lønn.
Men om du skulle snudd på det, hva hadde du sagt om en barnehagelærer kom og ville jobbe i hjemmetjenesten eller på sykehjem? Skulle vedkommende automatisk fått samme lønn som helsefagarbeider? 

Anonymkode: 6e417...b53

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det at man kan forhandle seg til mer lønn basert på sine kvalifikasjoner er noe helt annet enn at man har krav på høyere lønn.
Men om du skulle snudd på det, hva hadde du sagt om en barnehagelærer kom og ville jobbe i hjemmetjenesten eller på sykehjem? Skulle vedkommende automatisk fått samme lønn som helsefagarbeider? 

Anonymkode: 6e417...b53

En helsefagarbeider har fagbrev, og er lønnstrinnet over det jeg spør om her.

Min 5 åring ble nesten «kastet ut» av vanlig barnehage fordi de mente det var for mange helseutfordringer. Jeg måtte da velge mellom hjemmesykepleie eller å ordne alt selv. Så ja,en sykepleier har mer å gjøre i en bhg, enn hva en førskolelærer har på sykehjem. 

Jeg har kunnskap og mange års erfaring når det kommer til arbeid med psykisk helse, ivaretakelse av barn som pårørende, ernæring og smittevern. Vil si det er en ressurs i en barnehage. Men dette er jo en helt annen diskusjon. Jeg lurte bare på om man ikke har krav på noe mer, så et enkelt «nei» hadde holdt.

Endret av Lija
Skrevet

I alle jobber jeg har hatt regnes ansiennitet etter hvor mange år man har vært i arbeidslivet, og ekstra om man har fagbrev etc. 

Anonymkode: 5a4d3...5d4

AnonymBruker
Skrevet
Lija skrev (21 timer siden):

Jo, det er den faktisk. 

Anonymkode: 4d019...65a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I alle jobber jeg har hatt regnes ansiennitet etter hvor mange år man har vært i arbeidslivet, og ekstra om man har fagbrev etc. 

Anonymkode: 5a4d3...5d4

Da har du vært heldig. Ansiennitet regnes utifra relevant arbeidserfaring. Har du stått i butikk i 12 år og hopper tilbake på skolebenken og blir sykepleier, så får du ikke ett tillegg på 12 års ansiennitet fordi du har jobbet 12 år i kassa på Rema.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lija skrev (17 timer siden):

Jeg lurte bare på om man ikke har krav på noe mer, så et enkelt «nei» hadde holdt.

Du fikk ett fint svar i innlegg nr 2. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt merkelig, da jeg som ergoterapeut kan få jobb som ped.leder eller miljøterapeut i barnehage..

Anonymkode: c49df...ade

AnonymBruker
Skrevet
Lija skrev (17 timer siden):

En helsefagarbeider har fagbrev, og er lønnstrinnet over det jeg spør om her.

En fagarbeider i barnehage er barne- og ungdomsarbeider og har også fagbrev, så jeg forstår ikke hva du mener er forskjellen. 

Anonymkode: 86bd0...393

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er litt merkelig, da jeg som ergoterapeut kan få jobb som ped.leder eller miljøterapeut i barnehage..

§ 25.Pedagogisk bemanning

Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer. Likeverdig med barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-64/§25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Lija said:

En høgskoleutdanning kan da være så mangt. Man kan ikke lønnes som en fagarbeider uavhengig av hvilke fag man har tatt, og hvilken arbeidsplass det er snakk om. Dersom jeg har tatt høgskoleutdanning innenfor logistikk, så gjør ikke det meg kvalifisert til å jobbe i barnehage som faglært. 

Sykepleie er en fagutdanning, men det er ikke det samme faget som barnehageutdanning. 

Selv har jeg to bachelorgrader og én mastergrad. Jeg lønnes fortsatt som ufaglært i butikken jeg jobber i, sånn er det bare.

Anonymkode: bcece...bae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

§ 25.Pedagogisk bemanning

Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer. Likeverdig med barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-64/§25

Men jeg fikk uansett tilbud om jobb som ped.leder..kjenner også en annen på kullet mitt som jobber som ped.leder og er utdannet ergoterapeut. Vi har ikke barnehagepedagogikk i pensumet vårt, men en egen modul om barns helse og utvikling (uten særlig pedagogikk). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg fikk uansett tilbud om jobb som ped.leder..kjenner også en annen på kullet mitt som jobber som ped.leder og er utdannet ergoterapeut. Vi har ikke barnehagepedagogikk i pensumet vårt, men en egen modul om barns helse og utvikling (uten særlig pedagogikk). 

Ja, men da brytes loven, med mindre det var snakk om ettårige stillinger på disp. Det er ikke spesielt overraskende, kommunene vet å sno seg unna bemanningsnormer og andre krav. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, det er den faktisk. 

Hvorfor søkes det stadig etter sykepleier i bhg da? 

Anonymkode: ee706...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor søkes det stadig etter sykepleier i bhg da? 

Anonymkode: ee706...1f6

Da er det i så fall fordi enkeltbarn krever medisinsk oppfølging. Noen spesialbarnahager finnes vel også. Men stemmer det virkelig at det stadig søkes etter sykepleiere i barnehager? I så fall har jo ikke TS noe problem, da kan hun jo søke på en slik stilling.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...