Gå til innhold

Hun har ME og Fibromyalgi.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Traff en trivelig jente som virker bra. Men nå har hun sagt at hun har ME og Fibromyalgi. Noen som har erfaring med å date disse? Bør man skygge unna?

Anonymkode: 159a8...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løp for livet, du ender opp som klagemur og pleier. 

Anonymkode: 33d33...3c7

• Liker 27
Skrevet

Her burde du være skeptisk ts. 

Anonymkode: 30097...e76

• Liker 8
Skrevet

Hvis hun virker bra ellers syns jeg ikke du skal bry deg om disse diagnosene🙂 Diagnoser finnes i ulike grader, og mange lever godt med forskjellige plager og sykdommer. Man er ikke en diagnose. Husk at de fleste opplever sykdom i løpet av livet, og at mange har en kronisk lidelse som man ikke kan se. Hun var tøff som åpnet seg for deg. Folk som har opplevd sykdom selv evner gjerne bedre å sette seg inn i andres situasjon, og empati er jo en god egenskap😊 

Anonymkode: 90973...d64

• Liker 23
Skrevet

Blir bel mye vondter og nav-klaging kanskje

Anonymkode: ef37c...df6

• Liker 4
Skrevet

Mye vondter, mye sliten, trenger mye hvile. Mer deppa pga alt dette, så du får velge selv 

• Liker 9
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke giddet. Sykdom som gir utmattelse, smerter, dårlig økonomi er ikke noe jeg ønsker i livet.

Men er du ufør selv så er det gjerne perfekt?

Anonymkode: 809d8...4ce

• Liker 4
Skrevet

Så rart - trodde ikke man fikk begge disse diagnosene samtidig..

Anonymkode: 0e128...c81

• Liker 4
Skrevet

Til en viss grad er dette diagnoser som fungerer som sekkediagnoser for en rekke mer eller mindre uspesifikke fysiske og psykiske plager. Det er dessuten diagnoser mange på sikt kan bli kvitt eller lære seg å leve helt utmerket med. Og folk takler sykdommene på SVÆRT forskjellig måte, og kommer i mange varianter og alvorlighetsgrader. Det er i alle fall min erfaring (jobb i helsevesenet). Bli kjent med jenta og døm henne ut fra hvordan du opplever henne - ikke ut fra hvordan ignorante tullinger her inne mener «alle» med slike diagnoser er. Det er ikke skumle diagnoser på noe som helst vis - de skjuler ikke monstre eller blir til dødelige sykdommer.

Anonymkode: 5164f...2fa

• Liker 26
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Traff en trivelig jente som virker bra. Men nå har hun sagt at hun har ME og Fibromyalgi. Noen som har erfaring med å date disse? Bør man skygge unna?

Jeg kjenner noen med ME. Det er utrolig vanskelig å leve med, og ikke minst forholde seg til for andre.

Har sagt dette i en annen tråd, men du må ta ansvar for deg selv. Du har rett til å leve et liv uhemmet av sykdom.

Anonymkode: 371f6...221

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Løp for livet, du ender opp som klagemur og pleier. 

Anonymkode: 33d33...3c7

Nå er du slem. Pleier? Tvilsomt. At det blir litt klaging - ja det blir det nok, men hvem klager ikke i disse dager? Friske klager jo også. 

Anonymkode: 5b5e9...e8a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke giddet. Sykdom som gir utmattelse, smerter, dårlig økonomi er ikke noe jeg ønsker i livet.

Men er du ufør selv så er det gjerne perfekt?

Anonymkode: 809d8...4ce

Jeg har overlevd bilkrasj ingen skulle kunne overleve. Fikk store skader, men kom meg på beina igjen og til tross for mye smerter fungerer jeg greit i hverdagen. Har også hatt kreft som jeg er helt frisk fra, men etter tøff behandling sliter jeg i varierende grad med fatigue i ettertid pga stråleskader. Jeg er gradert ufør, men tjener bedre enn mange med maks uføretrygd i ufør del i tillegg til forsikringer. Delen jeg jobber tjener jeg godt i selv om jeg selvsagt ville tjent langt bedre dersom jeg kunne jobbet 100%. Jeg eier egen bolig og har i grunn en bunnsolid økonomi.

Venner beskriver meg som en real fighter som aldri klager, men alltid står på til tross for begrensninger andre slipper. Ja, jeg har noen dager som er tøffere enn andre, men generelt fungerer jeg godt og er bedre trent enn mange jeg kjenner. Hvis man ikke vet om min historie ville man aldri trodd jeg hadde disse utfordringene. De som kjenner til min historie kan knapt tro at jeg ikke syter og klager mere enn jeg gjør. Jeg tenker man gjør best i å takle egen situasjon best mulig, og ikke minst ligger det mye i ordtaket "Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det!" 

Anonymkode: cda7b...e12

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er du slem. Pleier? Tvilsomt. At det blir litt klaging - ja det blir det nok, men hvem klager ikke i disse dager? Friske klager jo også. 

Anonymkode: 5b5e9...e8a

Jeg er ikke den du siterer, men jeg tror ikke du skal sidestille vanlig klaging med reell sykdom (eller det man oppfatter som sykdom --  men vi legger hele ME debatten død vær så snill). Det er stor forskjell på en syk person og en normalt fungerende person.

Anonymkode: 371f6...221

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer vel an.på hva slags forhold du ønsker deg!

Anonymkode: 8da70...83c

Skrevet

Du får nesten bli kjent med henne så merker du hvordan sykdommene påvirker hennes hverdag. 

Jeg har fibromyalgi selv, er i full jobb og trener osv. Har mine metoder for å holde de verste plagene i sjakk. Har data kjæresten min i snart to år, han spurte meg forleden om jeg virkelig har sykdommen. Alt han merker til det at jeg tar noen piller, går til behandling 1 gang i mnd, og på vinteren sjelden går på ski og tar mye karbad. 

Anonymkode: 0b466...765

• Liker 6
Skrevet

Skygge unna. Ingen som trenger mennesker som vurderer andre som bra nok eller for dårlig ut i fra om de har en diagnose eller ikke.

Alle mennesker har svakheter og henimot alle mennesker pådrar seg sykdommer av alvorlig eller mindre alvorlig art i løpet av livet. Takler man ikke det: kan man holde seg for seg selv. 

Anonymkode: 80b65...66c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skygge unna. Ingen som trenger mennesker som vurderer andre som bra nok eller for dårlig ut i fra om de har en diagnose eller ikke.

Alle mennesker har svakheter og henimot alle mennesker pådrar seg sykdommer av alvorlig eller mindre alvorlig art i løpet av livet. Takler man ikke det: kan man holde seg for seg selv. 

Anonymkode: 80b65...66c

Selvsagt kan alle bli syke, men hvis TS  ønsker å finne ei å starte familie med, så bør hun da være frisk!

Skrevet

Ikke hør på folk fulle av fordommer.

Folk er forskjellige, takler sykdom ulikt og disse diagnosene har også veldig varierende hvor syk en er.

Du bør vel først og fremst snakke med henne, og bli litt kjent med henne. Høre hvordan sykdommen påvirker hennes hverdag. Se hvordan hun forholder seg til det.

Mange med ulike kroniske sykdommer finner etterhvert fram til god balanse i livene sine. Hvor de vet ca hvor mye hensyn de må ta til kroppen, men likevel klarer å ha interesser, lidenskaper og fine liv.

Folk med negativt inntrykk av div diagnoser legger først og fremst merke til de som har veldig negativt fokus, og nærmest er sykdommen sin. Det er disse som synes. Alle de som lever gode liv til tross for sykdom, de legges også lite merke til. Selv om det er mange av oss - vi bare glir inn mer :) 

Jeg vet også, at for flere har det å hatt en hjemmeværende partner og/eller foreldre pga sykdom vært positivt. Det kan gi mer ro i hverdagen, når det finnes en voksen som kan hente og levere barn uten å må stresse på jobb. Trygghet for barna at det nesten alltid er en voksen å komme hjem til.

Nå vet vi jo strengt tatt ikke om jenta du har møtt kanskje står i jobb eller utdanning da. En hel del klarer det, om så på deltid, til tross for slike diagnoser.

Anonymkode: 1719b...586

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

...hvis TS  ønsker å finne ei å starte familie med, så bør hun da være frisk!

Mange som har fått unger har en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 0b466...765

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så rart - trodde ikke man fikk begge disse diagnosene samtidig..

Anonymkode: 0e128...c81

Hvorfor ikke? Den ene er utmattelse, den andre smerte, det er jo to forskjellige ting?

Anonymkode: b43ef...889

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...