Gå til innhold

Matvarer katten ikke skal ha?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På tur så jeg noen ga en fremmed katt noe som så ut som en sjokoladekjeks. Jeg kjenner hverken menneskene eller katten, og jeg var på dagstur til området, så jeg får ikke gjort noe med dette uansett.

Men er ikke sjokoladebiter giftig for en katt? Hvilke matvarer er giftig og skal holdes vekk fra katter? Og vil ikke katten selv spytte ut slik mat?

Anonymkode: 2b545...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokolade, løk og druer/rosiner er giftig av matvarer. 

Man ser nok mer av forgiftning av planter, musegift,  kjemikaliesøl og sånt som katter får i seg ved uhell ute, men noen katter er fæle til å spise alt de kommer over også. 

Anonymkode: 9115b...91f

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjokolade, løk og druer/rosiner er giftig av matvarer. 

Man ser nok mer av forgiftning av planter, musegift,  kjemikaliesøl og sånt som katter får i seg ved uhell ute, men noen katter er fæle til å spise alt de kommer over også. 

Men hva skjer med katten om den spiser sjokolade?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva skjer med katten om den spiser sjokolade?

Det kommer an på konsentrasjonen teobromid, som er det aktuelle giftstoffet i kakao, den får i seg. Det er høyest konsentrasjon i rene kakaobønner og mørk sjokolade. En kjeks med litt melkesjokoladetrekk for eksempel er nok ikke dødelig. Symptomer på teobromid forgiftning kan være uro, skjelving, ustø bevegelser, hyperventilering, høy puls, tisser og drikker unormalt mye, oppkast/diare, kramper osv. Ved store mengder så kan katten dø. Hos veterinæren gis det brekningsmiddel og medisinsk kull, samt at i alvorlige tilfeller legges dyra inn og får væske og blir observert. 

Skrevet

I tillegg som det som er nevnt over, er det ting som er dårlig for katten å få mye av, kanskje spesielt salt og sukker. Det samme gjelder mennesker, men vi er jo mye tyngre, så konsentrasjonen blir mye høyere i katten av små mengder.

Skrevet

Litt som Tvist sier over meg, så er det mye som er farlig for oss mennesker som også er farlig for dyr.

Ta feks kakao, som finnes i sjokolade. I større mengder er det faktisk giftig, men et voksent menneske må vel få i seg en halv kilo ren kakao på rappen for at man skal få en forgiftning.
For dyr er det både kroppsvekt og hvordan de reagerer på de forskjellige stoffene som spiller inn.
For katter og hunder er sjokolade ganske farlig, men det er feks mindre farlig om de spiser melkesjokolade enn kokesjokolade eller sånn mange prosent kakao-sjokolade.

Kanel er også giftig for mennesker, men vi snakker å bøtte innpå fire-fem spiseskjeer før du blir forgiftet.

Generelt sett kan katter spise ganske mye rart, men i svært små mengder. Gamlepus elsket feks salsa, men hvitløk er ikke bra for katter, så hun fikk bare en liten smak, sånn dyppe fingeren i og la pus slikke av-mengde.

Sjokoladekjeks som du så katten få når du var ute på tur, kan også ha vært sånn "hundesjokolade", men hvis det var vanlig sjokoladekjeks, så er det såpass mye annet rart i den at kakaoen ikke er dominerende, og vil derfor ikke forårsake forgiftning. Men katter kan heller ikke smake søtt, så det er like greit å ikke gi det til dem, men det er heller ikke grunn til panikk hvis pus bare smaker på sjokoladen din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 13.56):

På tur så jeg noen ga en fremmed katt noe som så ut som en sjokoladekjeks. Jeg kjenner hverken menneskene eller katten, og jeg var på dagstur til området, så jeg får ikke gjort noe med dette uansett.

Men er ikke sjokoladebiter giftig for en katt? Hvilke matvarer er giftig og skal holdes vekk fra katter? Og vil ikke katten selv spytte ut slik mat?

Katten min bare snuser på sjokolade, potetgull, druer og rosiner. Den vil ikke ha det. Katter er vel forskjellige. 

Om jeg har fisk eller kylling tilgjengelig vil den ha. Den elsker det. 

En gang stod det en boksis på bordet. Den var smeltet etter å ha stått litt. Da stod plutselig katten og sleiket i seg det og den likte det veldig godt. 

Hver gang jeg skal åpne en flaske med farris, løper katten og gjemmer seg siden det ser fzzzzzt

Anonymkode: edbfe...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...