Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredagens møte fikk vi vite at sjefen og en av de andre ansatte har vært kjærester et halvt år. Vi visste ikke. Er dette lov komunalt? Vi er glade for dem, men samtidig ser vi problemer i dette. Takk.

Anonymkode: 93129...b18

Videoannonse
Annonse
Gjest Thoringen
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

På fredagens møte fikk vi vite at sjefen og en av de andre ansatte har vært kjærester et halvt år. Vi visste ikke. Er dette lov komunalt? Vi er glade for dem, men samtidig ser vi problemer i dette. Takk.

Det avhenger vel fra kommune til kommune?

Jeg har erfaring med slike situasjoner men jeg jobber i privat sektor og der lener vi oss på regelverk vi selv har laget. Jeg vil tro at reaksjon rundt forholdet fra øvrig ledelse i kommunen vil basere seg på potensielle tvil rundt habiliteten til lederen som kan oppstå.

Skrevet

Det er ikke så bra, fort gjort at denne kollegaen da får fordeler som de andre ikke får. Syntes det fremstår uprofesjonelt, særlig når det tok så lang tid å fortelle det til de andre. Her ville jeg kanskje sett meg etter ny jobb. 

Anonymkode: 7f1fa...e1a

• Liker 2
Skrevet

Fryktelig uprofesjonelt av sjefen. Og det er ikke sikkert at dette er udelt positivt for kollegaen heller. Enn om det blir problemer i forholdet? Da skal personen likevel forholde seg til kjæresten som sjef. Jeg tror ikke et øyeblikk på at det er lett å skille mellom jobbrollen og kjæresterollen i en slik situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare positivt og fult lovlig sålenge det ikke er ett spørsmål om habilitet. 

• Liker 3
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Fryktelig uprofesjonelt av sjefen. Og det er ikke sikkert at dette er udelt positivt for kollegaen heller. Enn om det blir problemer i forholdet? Da skal personen likevel forholde seg til kjæresten som sjef. Jeg tror ikke et øyeblikk på at det er lett å skille mellom jobbrollen og kjæresterollen i en slik situasjon.

Da skal man skifte jobb, og slikt er helt vanlig i arbeidslivet.

Skrevet

Dette er vel ikke verre enn at det gjøres endringer på hvem vedkommende har medarbeidersamtaler med osv.

I en kommune bør dette enkelt la seg gjøre.

De sier det ko nå fordi de skjønner at dette blir noe av. 

Anonymkode: 0c219...322

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så bra, fort gjort at denne kollegaen da får fordeler som de andre ikke får. Syntes det fremstår uprofesjonelt, særlig når det tok så lang tid å fortelle det til de andre. Her ville jeg kanskje sett meg etter ny jobb. 

Anonymkode: 7f1fa...e1a

Enig i alt unntatt siste setning. Tenker at siden er det er en kommunal jobb så må det være mulig å ta videre opp i systemet, for å løse dette

Anonymkode: 71ed9...f49

Skrevet
Visum skrev (1 minutt siden):

Da skal man skifte jobb, og slikt er helt vanlig i arbeidslivet.

Det vanlige er vel at man skifter jobb når man blir sammen med en underordnet? Ikke at man venter til det blir et problem for den med lavest stilling?

Det er i så fall det vanlige i de få tilfellene jeg har opplevd av sånne saker.

• Liker 3
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Det vanlige er vel at man skifter jobb når man blir sammen med en underordnet? Ikke at man venter til det blir et problem for den med lavest stilling?

Det er i så fall det vanlige i de få tilfellene jeg har opplevd av sånne saker.

Man venter til det blir ett problem, og deretter skifter man jobb. Helt vanlig.

Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Anonymkode: a6be7...b70

Skrevet

Helt vanlig med forhold på arbeidsplassen hos oss. Er et ungt arbeidsmiljø, så mange som finner hverandre på jobb.

Det er klare rutiner for dette. Som i at man skal varsle umiddelbart, ikke lenger skal ha direkte medarbeideransvar, ikke jobbe på samme prosjekt, gå ut av møte om perstasjoner/lønn diskuteres på personnivå, med mer. 

Jeg har aldri opplevd det som problematisk, i og med at det er såpass ryddig. 

Anonymkode: 9106b...61d

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle innspill. Vi er en liten avdeling med ganske spesialisert kompetanse, i en mindre kommune. Hos oss vil det altså ikke være noe egna sted å flytte noen. De forteller det nå ettersom de begge vil selge husa sine, og flytte sammen etter sommeren. Han vil fortsatt ha overordna ansvar, medarbeiersamt og slikt for henne, sa han. De sier de vil klare den proffe distansen, vi er usikre, tilsammen med dem er vi ti stk på vår jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle innspill. Vi er en liten avdeling med ganske spesialisert kompetanse, i en mindre kommune. Hos oss vil det altså ikke være noe egna sted å flytte noen. De forteller det nå ettersom de begge vil selge husa sine, og flytte sammen etter sommeren. Han vil fortsatt ha overordna ansvar, medarbeiersamt og slikt for henne, sa han. De sier de vil klare den proffe distansen, vi er usikre, tilsammen med dem er vi ti stk på vår jobb.

Om du systematisk tenker gjennom konsekvenser;

- lønn, bonus og frynsegoder. Dette er kommunen, så antar det er faste lønnstrinn, og lite på toppen?

- opprykk. På en avdeling med bare 10 stk høres det ut som om dette er ganske satt, at alle har sin jobb?

- forfordeling av oppgaver? 

- part i konflikter? Bare du kan svare for hvor stabilt arbeidsmiljøet er. Man blir jo to, i stedet for en. Og dette er mulig det vanskeligste området å være nøytral på. 

Kan det være dere bare ser problemene, men at det i praksis ikke har noe særlige konsekvenser? 

Anonymkode: 9106b...61d

Skrevet

Det skal bli morro i hustanden hvis sjefen må nedbemanne og kjærestens jobb står på spill. Jeg mener ikke at sjefer og ansatte skal være kjærester på samme arbeidsplass, særlig ikke hvis sjefen har personalansvar ovenfor kjæresten. 

Skrevet

Nei, kan være vi alle uroer oss for nothing. Vi bør ha tiltro. Han er en dyktig leder. Hun har ikke vært med oss så lenge. Men vi liker henne.

Skrevet

Jeg har opplevd at sjefen ble sammen med en ansatt - de oppført seg så tullete og uprofesjonelt at det ødela miljøet på kontoret fullstendig.

Anonymkode: 89365...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har opplevd at sjefen ble sammen med en ansatt - de oppført seg så tullete og uprofesjonelt at det ødela miljøet på kontoret fullstendig.

Varte det forholdet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Varte det forholdet?

Ja, de er fortsatt sammen. Han er ikke sjef lenger og hun har andre arbeidsoppgaver nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de er fortsatt sammen. Han er ikke sjef lenger og hun har andre arbeidsoppgaver nå.

Ok, takk. Hva var uproft i deres væren da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...