Gå til innhold

Hvorfor har dere valgt 1 eller 2 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen. 
Dere som har ett barn og som ikke kan eller ønsker flere. Hva er grunnen? Føler du press til å få ett barn til? 

Og dere som har to barn. Hva var grunnen? 

Fikk du barn nr 2 fordi du ønsket det eller fordi dere ønsket søsken til barnet? Andre grunner? Merket du press fra samfunnet om å få 2 barn? 

Anonymkode: d5bd1...398

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to. Fikk det barnet fordi familien ikke føltes komplett og fordi jeg ønsket å gi barna mine søsken. Aldri noen som snakket om nummer to eller spurte oss om vi skulle ha flere. 

Anonymkode: ca13e...8eb

• Liker 2
Skrevet

Fikk barn nr to for at vi ønsket at barn nr en skulle ha søsken. Jeg har selv to søsken og han har fem. Vi har ikke følt noe press fra verken noen eller noe på hvor mange barn vi skal ha, to er perfekt for oss og vår kapasitet :) 

Anonymkode: 0b656...977

Skrevet

Vi venter nummer to snart, vi ønsket søsken til første. Press og press, er nå ofte man får spørsmålet om når nummer to kommer og at han ikke kan være enebarn 

Skrevet

Vi har ett barn, og synes det er fantastisk. Barnet selv hadde en fase der det etterlyste søsken fordi «alle andre fikk», men aksepterte fort at det ikke kom til å skje. I helger og ferier har vi egentlig hele veien hatt med oss 1-2 venner av barnet - for det er faktisk forbløffende lett å få låne noen andres unger. 😅 

Vi «kan ikke» få flere barn pga forløsningsskader som har krevd enormt med behandling og tålmodighet.  Skulle de blitt verre ville hele livsstilen vår vært i fare - og ikke noe søsken i hele verden er verdt å kjøre Familien AS i grøfta for. Jeg godtar ikke å bæsje på meg. 

Anonymkode: 8f693...df5

• Liker 9
Skrevet

Jeg har to, det er litt vanskelig å si hvorfor, jeg hadde bare lyst på to. Grunnene du nevner var i hvert fall ikke relevante. Hva samfunnet vil er totalt irrelevant for hvordan min livmor skal brukes. Det var heller ikke sånn at nummer to kom for at nummer en skulle ha søsken, nummer to har en verdi i seg selv og har alltid hatt det.

• Liker 2
Skrevet

Har to tette. Ønsket at eldste skulle få søsken da både jeg og mannen har tre hver.

Vi har egentlig lyst på en tredje og, men har innsikt nok til å se at det har vi per i dag ikke kapasitet til.

Anonymkode: c6452...b3d

Skrevet

Har to. Etter første ble født ønsket jeg meg mange barn. Syntes det var så moro. ❤️ Å få et tredje barn var mitt høyeste ønske helt fram til nr. 2 begynte i barnehagen og både pappen og jeg var tilbake i full jobb. Med full jobb og to tette barn ble det slitsomt, og jeg måtte innse at vi rett og slett ikke har økonomi til å få flere barn. Vi har allerede alt for liten bolig, og når eneboliger med oppussingsbehov starter på 10-11 millioner i området så sier det seg selv at vi ikke har råd til å gå ned i stillingsprosent. 

Dersom vi hadde hatt råd til større bolig og jeg kunne gått ned til 80% stilling så hadde vi prøvd på et tredje barn. Men slik det er nå, hvor vi knapt får tid sammen i hverdagen så er det dessverre ikke realistisk. 

Anonymkode: 406f7...5df

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte å få to barn fordi jeg alltid har ønsket meg det. Passet på å få dem så tett (20 mnd mellom dem) at de fikk "nytte av hverandre". De er nå 10 og 11 år, og i et tiår har se hengt sammen og hatt glede av hverandre hver dag. Selv om de dyrker forskjellige interesser og liker forskjellige ting, er det enkelt å ta dem med på ferier og aktiviteter- de er tross alt i samme alder.

Begge to har hver sin bestevenn som lenge var enebarn. Disse enebarna fikk søsken da de var i skolealder, og har derfor ikke fått samme nytten av søskenet sitt som mine barn har. Jeg ser at begge de to vennene kan bli litt masete i relasjonene til mine barn; det er til tider vanskelig for dem å godta at mine barn bruker tid med hverandre i stedet med dem. Og spesielt i den ene relasjonen er det mas om at mitt barn skal være med på ting den andre familien gjør, for ellers er deres barn ensomt. (Det kan være aktiviteter som slalåm, skøyter, båtturer, badeland osv. I feriene liker jeg å ha med mine to på slikt sammen, for da har de så utrolig fint samspill se to. Det er jo nettopp derfor jeg fikk to). Jeg har jo gjort et valg nettopp fordi jeg ønsket at min førstefødte IKKE skulle være ensom, og i min familie har det vært en helt riktig avgjørelse🙂

Anonymkode: c12ab...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

God morgen. 
Dere som har ett barn og som ikke kan eller ønsker flere. Hva er grunnen? Føler du press til å få ett barn til? 

Og dere som har to barn. Hva var grunnen? 

Fikk du barn nr 2 fordi du ønsket det eller fordi dere ønsket søsken til barnet? Andre grunner? Merket du press fra samfunnet om å få 2 barn? 

Har ikke valgt.

Sikkert noen som tror vi har det når de ser oss med ett barn - mulig det er et diskusjonstema for noen veldig nysgjerrige. 

Men vi har altså ikke valgt. 

Anonymkode: f016b...9ad

Skrevet

Vi prøvde på nr to tre år etter førstemann, men det kom aldri noen. Jeg ble bare ikke gravid. Da jeg fylte 38, så sa jeg at jeg følte meg for gammel til å prøve lenger, og da hadde vi prøvd i 1½ år. Så da droppet vi videre forsøk på nr to.

Så jeg har ett enebarn, og er fornøyd med det :)

• Liker 1
Skrevet

Så fort mannen min kan bli gravid kan vi få nr 2. Det der nekter jeg å gå gjennom igjen ass.

Anonymkode: 7896d...75c

• Liker 12
Skrevet

Mannen min er død og jeg ønsker ikke å ha barn med ulike fedre. Har heller ikke ønske om å lage barn med andre.

Så da har jeg 1 barn og er nøjd med det❤

Anonymkode: eb6fc...b59

• Liker 5
Skrevet

Vi har en. Skulle gjerne hatt 2, men vi sover knapt om natta og orker ikke å bevisst forlenge den perioden. Synes de første månedene var så tøffe med en mann som jobbet lange dager og kvelder og jeg nekter å være alene med 2 barn pga mannens jobb. Da tror jeg forholdet ryker. 
hadde vi visst på forhånd at pandemien skulle komme hadde vi kunnet fått barn nr 2 i mars i fjor. For nå mannen har vært permittert store deler av året. 

Anonymkode: b8fdc...75c

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fort mannen min kan bli gravid kan vi få nr 2. Det der nekter jeg å gå gjennom igjen ass.

Haha, vi har lagt oss på samme linjen her i huset! 😂

Anonymkode: 8f693...df5

• Liker 2
Skrevet

Vi har to. Ønsket oss to fordi vi begge har søsken og trives med det. 

Anonymkode: bc5c5...8a4

Skrevet

Har en. Synes to virker bråkete og kaotisk, det er så mye volum og rot og krangling hos de fleste flerbarnsfamilier.

Med en kan vi følge opp skole og aktiviteter, og likevel ha tid til aktiviteter og trening selv. 

Anonymkode: cce21...e06

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig!😄 ts 

Skrevet

Mannen min hadde ett barn når vi møttes, så fikk vi et barn sammen. Dermed hadde barnet vårt søsken så jeg slapp å få flere. Tre barn hadde vært alt for mye for vår del. 

Anonymkode: c23b6...16b

Skrevet

Vi har ett med IVF, skulle kanskje ønske at jeg hadde kapasitet til ett til barn men sliter med å holde hode over vannet  med ett så to er uaktuelt.  Er uansett for gammel nå til ett nytt barn føler jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...