Gå til innhold

Qr-koder, vil det vare?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive dagbok til min førstefødte og leker med tanken om å knytte qr-koder til videoer og lime inn disse i dagboka. 

Men så lurer jeg på om det er noe vits i. For sønnen min vil det kanskje ikke være aktuelt å lese dagboka før om 15-20 år eller senere. Vil qr-koder fremdeles eksistere da tro? 

Og dersom jeg går for dette, hvordan kan jeg løse det praktisk? Må jeg laste opp videoene noe sted for å kunne lage koden?

Anonymkode: dd5b6...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok ikke lagret særlig mer enn en lenke i QR-koden, det er bare en type strekkode... Du må uansett gjøre videoen tilgjengelig på en måte. Det er ikke alltid lett å vite hvilke videoformat som overlever fremtiden. Kanskje legg ved et minnekort? En usb-dongle? Last de opp "i skyen" et sted. Evt all of the above, for å være sikker på at de overlever.

Skrevet

Ville laget hele dagboken elektronisk.

Bilder, penn, papir, vil falme med tiden. Og det er en risiko for tap og skade. 

Da kan du flytte både dagbok og videoer over i nye skyløsninger. 

Anonymkode: 72dbf...14b

Skrevet

Husk at også dagens fjernlagringsløsninger (eller "skyen", som de markedsføres som) kan ende opp som Myspace. De var plutselig "uheldige" og mistet 12 år med opplastede data. Alle som kjenner til saken mistenker at de lot det skje fordi de ikke ønsket å vedlikeholde gamle data som hadde sluttet å gi inntekt. "Skyen" er ikke et magisk sted som ingenting kan forsvinne fra.

Anonymkode: 4d77a...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Jeg bør vel uansett få lagt bildene og videoene over på en ekstern harddisk e.l. Selv om de ligger i «skyen» nå. 

Når det gjelder å skrive dagboken elektronisk er det sikkert lurt, men det har jeg ikke overskudd (eller praktisk teknologi) til. Jeg har ikke pc for øyeblikket og iPad eller telefon blir for upraktisk for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 20.43):

Jeg holder på å skrive dagbok til min førstefødte og leker med tanken om å knytte qr-koder til videoer og lime inn disse i dagboka. 

Men så lurer jeg på om det er noe vits i. For sønnen min vil det kanskje ikke være aktuelt å lese dagboka før om 15-20 år eller senere. Vil qr-koder fremdeles eksistere da tro? 

Og dersom jeg går for dette, hvordan kan jeg løse det praktisk? Må jeg laste opp videoene noe sted for å kunne lage koden?

Kanskje du kan både bruke QR koder og lenker (URL). 

Jeg tror heller at nettstedet du legger bilder og videoer på varer kortere enn QR-kodene. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville lagd en USB minnepenn med greier i. Å anta at alle har:

-internett tilgjengelig når som helst

-QR kode-scanner

-at nettstedene fortsatt fungerer (youtube for eks osv)

Er litt kjedelig å legge all troen oppi. 

Papir og penn som er "arkivbestandig"  eller hva det heter vil vare leeeeeenge. Og dette er lett å få tak i. Pilot for eks har mange slike penner og de selges overalt. Du kan sjekke nettsiden deres mener jeg, for å sjekke hvilke typer er holdbare.

Selv ville jeg brukt penn/papir men også lagd en backup .txt fil på USB sticken. Filformat på videoer og bilder burde ikke være noe problem. Det vil alltids være folk der ute som trenger disse filtypene,  og da også noen som sørger for at de kan åpnes - selv om det skulle være avleggs. 

Jeg prøver se for meg hva som er dyrest å kvitte seg med (usb inn/utgang, bildefiltyper, videofiltyper osv. Det er alt for mange statlige ting som fortsatt er avhengige av en eller annen gammel Windows Vista maskin med USB mus osv til at fjerning av dette ville gått stille i dørene. Min stasjonære PC er kanskje 6 år men den har fortsatt de gamle mus/tastatur-inngangene til tross for at det meste er USB. 

Nettsteder derimot, driter i deg som bruker. De er opptatt av å redde egen ræv. Hvis Youtube plutselig fikk et megaproblem så bryr de seg døyten om videoene dine, og ville ikke nølt med å bare slette alt. Dette gjelder alle nettsteder, samt skyer osv.

Muligens du kunne bygd din egen server og lagd eget domene osv men da måtte det jo også vedlikeholdes og betales.

Så for min del stemmer jeg for penn/papir og USB/ekstern harddisk

Anonymkode: b85d5...6d1

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke at det kommer til å vare nevneverdig lenge. Man ser jo nå at for eksempel lydbøker er på vei ut av markedet.

Anonymkode: a5e7f...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...