Gå til innhold

Hjelp til oppstart.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Litt innføring først. 
Tidligere jobbet jeg som tømrer med svært aktive dager. På fritiden drev jeg med styrketrening 2-3 timer, 5 dager i uken. Holdt dette gående i mange år før kroppen sa ifra, skikkelig. Jeg var ung og tenkte ikke på konsekvensene av å kjøre kroppen så hardt, pushet max hver gang, ofte på pur adrenalin. Prolaps og slitasjeskader i knær og rygg ble selvfølgelig resultatet. Etter en periode med ufrivillig opphold forsøkte jeg å bygge meg opp igjen, det gikk ikke, eller jeg klarte aldri å akseptere at jeg måtte ta det roligere. Årene etter forsøkte jeg å trene både styre (i mindre grad) og kondisjon, men motivasjonen min har alltid vært utelukkende knyttet til "kg på stanga". Høres sikkert harry ut, men det får være. 
Nå har jeg ikke trent på noen år og jeg føler at jeg har mistet en stor del av identitet min, selvtillit og mestringsfølelse. Jobber nå på kontor og er 0 fysisk aktiv. Føler at jeg har satt livet på vent etter at jeg sluttet å trene. 

Dette ble en smørje, men her kommer spørsmålet. 
Jeg ønsker å få tilbake selvtilliten og mestringsfølelsen.  pga. skader og slitasje utelukkes styrkeløft. Men jeg håper jeg klarer å finne motivasjon i det estetiske. Jeg er i veldig dårlig form, lett depressiv og sliter med å komme i gang. 
Er det noen som har noen gode tips for å motivere og hjelpe meg i starten? 

Anonymkode: 5c9d6...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du begynne med gåturer. Å gå ute i frisk luft er bra for den mentale og den fysiske helsa og det er en skånsom måte å komme i gang igjen på. 

Anonymkode: 3bf78...7f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh jeg er i samme situasjon, av andre årsaker selvfølgelig. Men jeg har begynt å gå turer ute. Har satt meg som mål med antall skritt pr uke. De fordeler jeg som jeg vil utover uken. Nå har jeg nylig trappet opp antall skritt per uke og kjenner at jeg så smått har lyst til å begynne å jogge litt. Jeg tar det rolig da jeg endte opp med en benhinnebetennelse som gjorde at jeg ikke klarte å gå før etter uker med behandling og antibiotika. Sett det overkommelige mål og oppgrader litt etter litt når du kjenner deg klar for det. Også må jeg si at for hodet er det utrolig godt å bare gå å høre på podcast/lydbok uten å tenke samtidig så får jeg godt med frisk luft. 

Anonymkode: be716...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...