Gå til innhold

Svigermor vil ha medisinene mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg hatt flere større operasjoner og har i den anledning som folk flest fått reseptbelagte smertestillende. Disse har ligget å samlet støv i skapet siden jeg er veldig skeptisk til å bruke. Vi har besøk av svingers nå og så måtte svigerfar ha et plaster og da så svigermor denne haugen 4-5 pakker paragin forte eller va de nå heter. Senere når vi var ute å kjørte spurte hun meg om hun kunne få kjøpe en pakke. Jeg trodde hun tulla og sa nei, hva ska du me det? hun forklarte at når hun har hatt mye smerter har den nye legen ment det ikke er nødvendig med så sterke saker og ikke gitt henne. Hun ønsket derfor å ha noen liggende i tilfelle hun fikk store smerter. Jeg sa da at men om det var så gale ville vel legen hennes gi henne dette... vi hadde da en lenger diskusjon som ente med at hun surmulte og klaget og sa at jeg var urettferdig hva er så galt å gi henne en pakke piller som bare støver ned. Så nå er hun småsur på meg siden jeg ikke vil gi henne.. hva skal jeg si for å få henne til å slutte å mase? Vil jo ikke risikere at hun blir misbruker eller at noe skjer.. er på resept for grunn tenker jeg.. 

Anonymkode: efd9b...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har nok et avhengighetsproblem allerede mistenker jeg, og legen nekter å gi henne mer trekantmedisin. 

Det er iallefall ikke normal adferd å spørre etter å få kjøpe andres medisiner, samt bli sur og ikke godta et nei, til et slikt spørsmål

Hold på ditt, men flytt medisinene til et låst skap slik at det ikke plustelig mangler noe.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare levere inn ubrukte medisiner på apoteket?  Man skal ikke dele reseptbelagte medisiner.  Uansett bare si til henne at du har levert de inn fordi de var gått ut på dato.

Endret av Muskath
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å lange reseptbelagte medisiner. Levèr dem på nærmste apotek, så blir de destruert. Du kan faktisk bli tiltalt for langing om du gir de bort. Vil du det?

Anonymkode: e62b5...b2c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skriver ut til den som skal ta sånne piller. Det kan være en grunn for at legen ikke har skrevet ut til svigermor, og hvis hun ikke er fornøyd med smertelindringen må hun bytte lege, ikke kjøpe av familie. 

Men jeg kan godt tenke meg at hun føler seg litt mistenkeliggjort av deg og litt dum når hun spør, da er det en naturlig reaksjon å surmule litt. La henne holde på til hun er over det. Folk har veldig ulikt forhold til reseptbelagte preparater, så for de som bytter og låner over en lav sko virker du kanskje litt sær. Men dem om det, det er helt riktig å ikke selge dem videre. 

(Men legen har jo skrevet ut til deg, da? Husk å ta når du trenger selv. Ingen grunn til å gå rundt med mer smerte enn nødvendig! Hilsen en tidligere skeptiker som plutselig fikk et nytt liv da jeg kunne begynne å være i aktivitet igjen etter å ha tatt smertestillende, og aktiviteten hjalp på årsaken til smerter.)

Anonymkode: 54e21...50b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å bruke den åpna eska etter neste operasjon men så når mannen min hentet medisinene fulgte den nye med. Rydder i medisinskapet sånn ca kvert 5år å levere dem inn da, har liksom ikke tenkt på at jeg måtte gjøre det oftere.. 

Anonymkode: efd9b...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever de til nærmeste apotek så er du kvitt problemet. Hun har et avhengighetsproblem høres det ut som. Legen ville skrevet ut smertestillende om det var trygt og nødvendig. 

Anonymkode: 87fe6...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det siste året har jeg hatt flere større operasjoner og har i den anledning som folk flest fått reseptbelagte smertestillende. Disse har ligget å samlet støv i skapet siden jeg er veldig skeptisk til å bruke. Vi har besøk av svingers nå og så måtte svigerfar ha et plaster og da så svigermor denne haugen 4-5 pakker paragin forte eller va de nå heter. Senere når vi var ute å kjørte spurte hun meg om hun kunne få kjøpe en pakke. Jeg trodde hun tulla og sa nei, hva ska du me det? hun forklarte at når hun har hatt mye smerter har den nye legen ment det ikke er nødvendig med så sterke saker og ikke gitt henne. Hun ønsket derfor å ha noen liggende i tilfelle hun fikk store smerter. Jeg sa da at men om det var så gale ville vel legen hennes gi henne dette... vi hadde da en lenger diskusjon som ente med at hun surmulte og klaget og sa at jeg var urettferdig hva er så galt å gi henne en pakke piller som bare støver ned. Så nå er hun småsur på meg siden jeg ikke vil gi henne.. hva skal jeg si for å få henne til å slutte å mase? Vil jo ikke risikere at hun blir misbruker eller at noe skjer.. er på resept for grunn tenker jeg.. 

Anonymkode: efd9b...0cb

Hadde det vært en eller to tabletter hadde jeg gitt det men ikke en hel pakke med noe jeg visste kan være avhengighetsskapende.

Har selv fått beskjed om å gi noen av alle de gøye tablettene til et av mine barn/svigerbarn og gubbe i forbindelse med legevaktbesøk men da pga at vi kan avvente apotekbesøket til dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer til å bruke de så ville jeg gitt de til et apotek. Så slipper du å være redd for svigermor eller det å måtte si nei til henne. 

Anonymkode: d3f0a...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ha noen Paralgin  i reserve om det er noen som skader seg eller har smerter engang.. De står seg på årevis.  Men du kan gjemme dem du har til overs i et skap på et annet rom.  Ikke bra å ha så mye medisiner på et sted.  Selv har vi en del tabletter i safen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde betennelse i en tann og hadde sterke smerter, fikk jeg noen paralgin forte av min svigerdatter.

Anonymkode: 28f8f...494

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir aldri ut medisiner til andre. God grunn til at de er reseptbelagt. Gir kun ut hvis jeg har rådført meg med legevakt og apotek ikke er åpent. Rådfører meg med legen tilogmed om jeg tar medisin som ikke er forskrevet til det formålet.

Anonymkode: 6f491...973

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis din svigermor føler at hun ikke får tilstrekkelig smertestillende fra legen, så får hun rådføre seg med annen lege. Man skal jo overhodet ikke dele ut reseptbelagt medisin. Jeg kunne kanskje gitt 1-2 stk tablett i nød, men jeg hadde ikke gitt bort en pakke på 10-20 tabletter. Men hun må altså ta dette opp med legen hvis hun faktisk har smerter. Men enten så mener legen at sterke smertestillende ikke er nødvendig eller vil ikke gi henne det. 

Jeg ville tatt vare på eskene med paralgin forte, men jeg hadde flyttet dem og låst dem inn et annet sted. Vi har selv et par esker med paralgin forte/andre sterke smertestillende fra tidligere og de er låst inn i medisinskapet på kjøkkenet. Nøkkelen står ikke i, så uvedkommende kan ikke åpne og undersøke.

Endret av Kittykat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk du burde vurdere å gi beskjed til fastlegen hennes om dette. Det at hun ber om å kjøpe en pakke vanedannende medisiner er virkelig et tegn på at ting har sklidd ut for henne og at hun trenger hjelp. Antagelig vet ikke fastlegen hennes hvor langt det har gått, han har nok skjønt at hun er avhengig men det er ikke sikkert at han vet at hun har for vane å kjøpe slike medisiner ulovlig. For det gjør hun. Når hun spør deg om å få kjøpe en pakke er det fordi hun er vant til å kjøpe dette illegalt. Ellers ville hun vel bedt om å få 1–2 piller. 

Anonymkode: c88f4...a90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gitt noen til henne. Ikke ditt problem, og hun vil bli satt i takknemlighetsgjeld til deg.

Anonymkode: 31c73...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...