Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 21. august 2005 #1 Skrevet 21. august 2005 ..Gjennom vikarbyrå eller ved å søke på jobber funnet i avisen, på Finn.no ol? Eller fikk du jobb gjennom nettverket ditt? Jeg har sendt en del søknader etter at jeg var ferdigutdannet i mai, men ikke fått noen jobb så langt og heller ikke vært på intervju. Jeg vet jo det er vanlig at sånt tar tid men.. Det jeg lurer på er hvordan dere fikk jobb, og hvor lang tid det tok? Vurderer å melde meg inn i vikarbyrå og hører flere som sier at det kan være lettere å få sin første jobb sånn? Er det noen som vil dele sine erfaringer? På forhånd takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #2 Skrevet 21. august 2005 Styrte unna alt som heter vikarbyråer. Søkte på vanlig vis uten kontaktnettverk på annonsene hos Aetat og alle de andre byråene. Det tok nesten 1 år før jeg fikk en "fast jobb" som er relevant. Det tok lang tid, jeg var på 5 intervjuer, tok til og med fly to ganger til langt oppe i landet...fikk til slutt 2 jobbtilbud, hvorav jeg tok et valg.
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 21. august 2005 #3 Skrevet 21. august 2005 Takk for svar, håper flere svarer også. Noen spesielle grunner til at du gjest styrte unna vikarbyråer?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #4 Skrevet 21. august 2005 Ja, jeg forsøkte dem før jeg slaktet dem. Min erfaring med dem alle (Manpower, Addecco, osv.) er at de ansatte var ambisiøse og lite flink med mennesker (!) Derfor syntes jeg det var en stor vits å troppe opp på et slikt kontor. Jeg oppfattet dem rett og slett som useriøse og utilgjengelige- og ikke spesielt smarte var de heller. Av de 10-12 jeg møtte, traff jeg på 1 som var hyggelig, seriøs og effektiv. I tilegg til det synes jeg at den lønnen man mottar i et slikt byrå er så lav at det er ikke verdt innsatsen.
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 Hørtes ikke ut som du har hatt så gode erfaringer med vikarbyrå da.. Jeg er usikker, men tror nok jeg kommer til å registrere meg. Har søkt p¨å en del jobber allerede, men ikke fått noen positive svar og er redd dette kan ta tid.. Noen som har positive erfaringer med vikarbyrå, eller andre gode tips til hvordan jeg bør gå frem for å forhåpentligvis snart ha en fast jobb?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Jeg er ikke statsviter, men jeg har jobbet både for Manpower, Adecco og Proffice. Har igrunnen vært fornøyd med alle tre. Tror en arb. giver vil syns det er mer positivt at du har vært i en vikarjobb som kanskje ikke er så faglig relevant, enn ikke i jobb i det hele tatt.. Lykke til
Lillesøster Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 Som statsviter ville jeg nok satset på Aetat.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #8 Skrevet 22. august 2005 Hvem sa hun var statsviter? Det står "samfunnsviter", det kan jo være flere ting det da..
Lillesøster Skrevet 22. august 2005 #9 Skrevet 22. august 2005 Hvem sa hun var statsviter? Det står "samfunnsviter", det kan jo være flere ting det da.. ← Jeg sa det, men jeg så litt feil. Takker for at du minnet meg på det. Rådet er det samme.
Dru Skrevet 22. august 2005 #10 Skrevet 22. august 2005 Hvis du ikke vil gå ledig mens du venter på drømmejobben som er faglig relevant, så er det absolutt en god ide å snakke med vikarbyråer. Jeg fikk jobb ganske kjapt etter å ha tatt kontakt med Kelly. I mange tilfeller er det vanskelig for en nyutdannet samfunnsviter å skaffe relevant jobb, spesielt hvis utdanningen er lavere nivå enn master.
Belit Skrevet 22. august 2005 #11 Skrevet 22. august 2005 Første jobb etter ferdig hovedfag var et engasjement som jeg fikk gjennom nettverk. Andre jobb fikk jeg gjennom Manpower, og det engasjementet åpnet en svært viktig dør: Den personlige referansen jeg fikk derfra bidro sterkt til at jeg fikk min nåværende, faste jobb i åpen konkurranse etter stillingsutlysning. Jeg syntes Manpower funket helt greit. Jeg fikk et vikariat i staten på et stillingsnivå som er vanlig begynnernivå for samfunnsvitere. Jeg trengte et arbeidsengasjement, ikke en heiagjeng.
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 23. august 2005 #12 Skrevet 23. august 2005 Takk for gode svar, dere! Jeg er ikke statsviter, men med master i sosiologi fra Uio. Vet det kan være vanskelig for oss å få faglig relevant jobb som nyutdannet, og er i den forbindelse jeg har tenkt på at vikarbyråer kanskje kan åpne noen dører for meg.. Mener dere Aetat kan ha bedre kompetanse eller være mer behjelpelig enn vikarbyråene mht en relevant jobb? Evt hvorfor?
Imax Skrevet 23. august 2005 #13 Skrevet 23. august 2005 Jeg er samfunnsviter og fikk min første jobb gjennom vikarbyrå (og også nettverk, da damen i vikarbyrået var en venninne av moren min). Jeg jobbet via Kelly. Hadde vikariat i 1 år, jobbet 3 mnd for vikarbyrået og gikk over som vikar rett hos firmaet. Fast ansettelse året etter på. Nå har jeg rykket opp og har god lønn. Så vikarbyråer er absolutt å anbefale! Mange her hos oss får jobb via vikarbyråer (nettopp fordi man får testet ut personen før man ansetter). Mine tips til deg: Ikke vær kresen, tenk også på andre erfaringer/kunnskap du har som kan være nyttig i arbeidslivet. Jeg tok en i utgangspunktet kjedelig jobb som jeg fikk fordi jeg har allsidig bakgrunn i tillegg til utdannelsen, og har nærmest lært meg et helt nytt fag og stillingen har utviklet seg til å bli veldig spennende over de 4 årene jeg har jobbet. Hva med å jobbe som lærervikar/assistent? Jeg gjorde det, og selv om jeg ikke ønsker å jobbe som lærer har jeg hatt veldig god bruk for erfaringen + at det i nesten uansett jobbtype er en meget god erfaring å ha. Butikkjobbing av ulikt slag er også meget nyttig erfaring, da de aller fleste yrker er serviceyrker (men ikke ideelt som heltidsjobb kanskje...?). De to siste er bare nevnt som steder det kan være nyttig å være inntil du finner en mer passende jobb. Husk at det tar litt tid før vi høytutdannede (overutdannede?) får jobb, så det er viktig å ha is i magen. Jeg fikk skikkelig nedtur da jeg var ferdig med hovedfaget, hvor du på universitetet har vært "på toppen av matkjeden" nærmest og blitt verdsatt og sett opp til, til å komme ut i arbeidslivet der folk ikke har hørt om utdannelsen din og bare søker etter økonomer... Stå på, det er en spennende jobb til deg der ute!
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 23. august 2005 #14 Skrevet 23. august 2005 Tusen takk for godt og oppmuntrende svar, Imax - det trengte jeg! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om at man kommer ut fra Universitetet med en høy utdannelse, som jeg for mitt vedkommende har lært veldig mye av og med et fagfelt jeg opplever som veldig spennende. Så møter man Virkeligheten, der man kanskje har lavere status enn feks økonomer, og med få/ ingen stillingsutlysninger som skriker mot en. Føler jeg har mye å bidra med, men så var det bare å finne noen som har bruk for meg da! Tror nok jeg kommer til å ta kontakt med vikrabyråer, Kelly har jeg ikke hørt så mye om men kanskje jeg skal prøve dem også? Er vel lurt å registrere Cv hos flere.. Takk igjen for positive ord!
Gjest lavendelen Skrevet 23. august 2005 #15 Skrevet 23. august 2005 Kanskje det finnes et Karrieresenter der du bor (de har det i Oslo, Trondheim og Bergen og Tromsø om ikke så lenge) som kan hjelpe deg? Der kan du få veiledning som er spesielt tilpasset for deg. De er flinke til å sette spett i ryggen på den litt rådville nyutdannede.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #16 Skrevet 23. august 2005 Det utdannes alt for mange ved unicersitetene nå - og det burde vært øvre sperregrenser og mindre studentantall for lenge siden.
Imax Skrevet 24. august 2005 #17 Skrevet 24. august 2005 Lykke til med søkingen, og trenger du tips og hjelp, så er det bare å rope (du kan vel ikke sende meg PM hvis du ikke er registrert... ) Uansett - lykke til! Hold øynene åpne, det er en jobb som venter der ute (uten at det står SAMFUNNSVITER SØKES!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå