AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Hei, Jeg har lenge vært på jakt etter en omplasseringshund, men jeg har alltid forestilt meg at den skulle vært relativt ung, slik at vi har mange gode år igjen. I tillegg så har jeg ikke tid til å følge opp en eldre hund akkurat nå, med tanke på tid og tempo. Om rundt 6 år så er jo ikke situasjonen med jobb den samme. Men for en dag siden kom det ut en annonse på finn om en hund som snart blir seks år, og jeg er veldig usikker. Rase, lynne og alt egentlig passer meg perfekt, men er 5 - 6 år kanskje for gammelt? Vil nevne at den veier ca 15 - 16 kilo, om det gir noe pekepinn på alder i menneskeår. Anonymkode: 0b5a8...ba9
Troyamin Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Dersom det ikke er en hund med adferdsproblemer, ville jeg ikke hatt problemer med å overta en hund i den alderen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg har lenge vært på jakt etter en omplasseringshund, men jeg har alltid forestilt meg at den skulle vært relativt ung, slik at vi har mange gode år igjen. I tillegg så har jeg ikke tid til å følge opp en eldre hund akkurat nå, med tanke på tid og tempo. Om rundt 6 år så er jo ikke situasjonen med jobb den samme. Men for en dag siden kom det ut en annonse på finn om en hund som snart blir seks år, og jeg er veldig usikker. Rase, lynne og alt egentlig passer meg perfekt, men er 5 - 6 år kanskje for gammelt? Vil nevne at den veier ca 15 - 16 kilo, om det gir noe pekepinn på alder i menneskeår. Anonymkode: 0b5a8...ba9 Om du ikke har tid til en hund på 5-6 år pga tid og tempo, så har du ikke tid til en unghund heller. Unghunder og valper krever mye mer tid og energi. Anonymkode: 9d08f...234 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du ikke har tid til en hund på 5-6 år pga tid og tempo, så har du ikke tid til en unghund heller. Unghunder og valper krever mye mer tid og energi. Anonymkode: 9d08f...234 Jeg ønsker ikke at den skal sinke meg på tur, ettersom jeg går i raskt tempo. En hund på 6.5 som jeg passet her forleden vraltet etter meg og virket veldig sliten etter kort tid. Jeg ser etter en hund med mye energi. Anonymkode: 0b5a8...ba9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 En av mine hunder er 10 år og sprek som en ungfole - så vil ikke si at en hund på 5-6 år ikke klarer å holde følge😉 Om hunden ikke har noen problem med adferd så er det supert å få en voksen til omplassering. Har du noe erfaring med hunder? Anonymkode: 8aed7...b4b 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Mine hunder har vært aktive og vært med meg på fjellturer og løpeturer i mitt tempo til de er sånn 9 år(store raser, ofte fuglehunder men også store selskapshunder på 30 kilo+++)først da har jeg merket det har gått litt saktere med de... sånn sett ville jeg ikke vært skeptisk til alderen men alle hunder er forskjellige, noen blir gamle når de er 6-7 år 😅 Anonymkode: cd7fb...546 1
Dillan Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Har en hund i samme vektklasse, den er 8 år og bærer ikke preg av å være gammel. Gikk tur sammen med en hund på 10 år som løp og hoppet i snøen som en unghund. Du må se hunden an, om det er en frisk hund og hva slags rase eller blanding det er. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har også en hund på ti år som ikke et menneske kan greie å løpe forbi 😅 Du må velge riktig rase ts. Og en hund med god helse. Men det å ha et levende vesen innebærer jo at ting kan skje, det er ingen garanti. Hvis den gamle hunden blir halt eller noe så må man jo bare legge den hjemme når man skal gå de lengste turene. Anonymkode: e3596...8be 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Hunden min ble 11 før hun ble syk, og opp til det var hun sprek og rask. Er mange raser som har mye mer energi enn andre, så det går nok mer på det enn alder. Og det kan hende den på 6,5 var syk også. Anonymkode: 80cf4...fbb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En av mine hunder er 10 år og sprek som en ungfole - så vil ikke si at en hund på 5-6 år ikke klarer å holde følge😉 Om hunden ikke har noen problem med adferd så er det supert å få en voksen til omplassering. Har du noe erfaring med hunder? Anonymkode: 8aed7...b4b Ja, men store raser. BC fikk en slags ryggprolaps som 10åring, Bernarden levde ikke til 8 år engang. Anonymkode: 0b5a8...ba9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også en hund på ti år som ikke et menneske kan greie å løpe forbi 😅 Du må velge riktig rase ts. Og en hund med god helse. Men det å ha et levende vesen innebærer jo at ting kan skje, det er ingen garanti. Hvis den gamle hunden blir halt eller noe så må man jo bare legge den hjemme når man skal gå de lengste turene. Anonymkode: e3596...8be Dette. En hund på 5 år skal da virkelig ikke sinke deg såpass på tur at du ikke har tid til det, da er det noe galt med hunden (eller sinnsykt liten eller bedagelig rase, men da spiller alder ingen rolle). Dessuten, den tiden du eventuelt taper på en treg hund, vil du i alle fall tape på en unghund som må korrigeres, trenes, aktiviseres og underholdes på et helt annet nivå enn en litt eldre hund. Jeg ser frem til at min hund på 1 år blir rundt 5 år, da er hunden fremdeles sprek og fin, men har forhåpentligvis kuttet ut å gnage på tøfler bare "fordi". Og all den oppførselen en unghund kan finne på å komme med, det tar tid det og. Min forrige hund var med på langturer da den var 10, og hunden sinket meg overhodet ikke, tvert om. Så jeg tror du bare heller må se etter riktig rase. Anonymkode: 9d08f...234 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette. En hund på 5 år skal da virkelig ikke sinke deg såpass på tur at du ikke har tid til det, da er det noe galt med hunden (eller sinnsykt liten eller bedagelig rase, men da spiller alder ingen rolle). Dessuten, den tiden du eventuelt taper på en treg hund, vil du i alle fall tape på en unghund som må korrigeres, trenes, aktiviseres og underholdes på et helt annet nivå enn en litt eldre hund. Jeg ser frem til at min hund på 1 år blir rundt 5 år, da er hunden fremdeles sprek og fin, men har forhåpentligvis kuttet ut å gnage på tøfler bare "fordi". Og all den oppførselen en unghund kan finne på å komme med, det tar tid det og. Min forrige hund var med på langturer da den var 10, og hunden sinket meg overhodet ikke, tvert om. Så jeg tror du bare heller må se etter riktig rase. Anonymkode: 9d08f...234 Jeg snakker om et langtidsutbytte av å skaffe meg en fem år gammel hund. Når hunden din er 5 år har du hatt den så lenge at du har hatt en vilter og energisk hund. Men når jeg får en hund som er nesten 6 år gammel, så er det større sjanse for at i løpet av de neste årene så kan den ikke gå like langt lenger. Anonymkode: 0b5a8...ba9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg snakker om et langtidsutbytte av å skaffe meg en fem år gammel hund. Når hunden din er 5 år har du hatt den så lenge at du har hatt en vilter og energisk hund. Men når jeg får en hund som er nesten 6 år gammel, så er det større sjanse for at i løpet av de neste årene så kan den ikke gå like langt lenger. Anonymkode: 0b5a8...ba9 Jammen så ikke skaff deg en 5 år gammel hund da. Det er da virkelig bare opp til deg selv Anonymkode: ef19b...72e 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 En hund på 5 år er i sin beste alder, og kommer til å være i sin beste alder mange år ennå ☺️ Jeg har god erfaring med hund, og dette er alderen jeg liker best. Den er rolig og trygg (så lenge den har hatt det godt) og har fortsatt mange gode år igjen. Jeg hadde ikke vært i tvil om at en hund på 5 år hadde passet for meg. Har for øvrig en hund på 12 år som elsker turer, og som får raptus og springer rundt i Hagen når han ser nysnø 😉 Anonymkode: ef213...802 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 En hund i den vektklassen er jo ingen stor hund, men levealder er vel likevel avhengig av rase også. Tenker formen henger vel så mye sammen med hva hunden har vært vant til av mosjon. Jeg har en liten hund på 11 år som gjerne er med på relativt lange turer, og hun har kondis og kropp som en unghund. Min forrige hund ble 14, og det var først da hun gikk inn i sitt siste leveår at vi begynte å merke at hun ble fortere sliten, og at kroppen ikke lenger tillot lange turer. Anonymkode: cee1c...90b 3
MissPierce Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Som andre sier så er det helt opp til rase,hvor lenge de har like mye energi. Hvordan rase er denne hundene du så på finn? Å hvordan rase er den på 6.5 år som ikke klarte å holde ditt tempo? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke at den skal sinke meg på tur, ettersom jeg går i raskt tempo. En hund på 6.5 som jeg passet her forleden vraltet etter meg og virket veldig sliten etter kort tid. Jeg ser etter en hund med mye energi. Anonymkode: 0b5a8...ba9 Altså; bikkja mi på 12 år sinker meg IKKE på tur. I sommer gikk vi 12 timer i fjellet en dag. Med pauser fordi jeg trengte det. Nå går hun fritt da, så hun tar småpauser mens hun venter på sinken(meg). Det er alt etter hva hunden er vant med, om du tar denne hunden og den er treig, kan man trene den opp. Nå er hunden min en border collie mix og har alltid vært ganske aktiv. Så det spørs vel litt på rase også. Anonymkode: 62a85...159 3
Troyamin Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke at den skal sinke meg på tur, ettersom jeg går i raskt tempo. En hund på 6.5 som jeg passet her forleden vraltet etter meg og virket veldig sliten etter kort tid. Jeg ser etter en hund med mye energi. Anonymkode: 0b5a8...ba9 Min tispe er 6 år. Frisk, rask og er blant annet med på både sykkel, ski og kløvturer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå