Gå til innhold

Hund som drar på tur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt råd fra folk som har hund her😊 Om noen måneder skal jeg og kjæresten min flytte sammen. Han har en hund på 5 år, som han har hatt siden den var valp. Han begynner på skole etter sommeren og da blir det til at jeg blir hjemme med hunden til han kommer hjem. 

Det jeg bekymrer meg for er at hunden hans er veldig sterk, jeg har jo sett når vi går tur sammen at kjæresten min blir jo dratt for hunden skal hit og dit, og kjæresten min er sterk. Jeg prøvde å holde båndet en gang og jeg holdt på å fly av gårde, og jeg tenker hvordan det skal det gå når jeg skal gå tur med hunden når han er på skolen? 

Jeg har vokst opp med katter nesten hele mitt liv så er ikke spesielt vant med hunder. Det er en snill hund som liker og trenger mye oppmerksomhet, og hopper opp på folk når han møter noen for å hilse. Men hvordan skal jeg gjøre det når jeg skal gå tur med den? Kjenner jeg blir nervøs av tanken for når han drar kjæresten min så mye, hvordan skal jeg klare å holde igjen uten å bli dratt bortover? Jeg er ganske liten og ikke spesielt sterk.

Vet ikke om eller hvordan kjæresten har lært opp hunden for jeg har jo ikke vært der de 5 årene han har hatt den, men går det an å lære en 5 år gammel hund å ikke dra? Og hva må jeg forberede meg på når jeg er alene med hunden? 

Anonymkode: 3abea...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tur-trenden altså. Er det ikke mannen i gata som skal dra på tur,så er det hunden også 

Anonymkode: 50d9d...ce6

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det høres ut som at kjæresten din har glemt endel elementær opplæring.

Hunder skal ikke hoppe opp på mennesker uten at den får lov.

Det du kan prøve er å ha kontakt med hunden når dere går tur, sånn at hunden følger deg. Motiver med godbiter.

Tror det var noe program på NRK eller TV 2 valpeskolen eller hundeskole,husker ikke tittelen. Se noen sånne programmer . Eller oppsøk fagfolk. 

Skrevet

Hør podcasten «mitt liv med hund» episoden med Niklas Baarli, der kommer det en del tips til hund som drar i båndet. 

Anonymkode: 3c4ae...b48

Skrevet

Ja det går. Så lenge dere lar den dra i båndet vil den fortsette med det.

Hunder er intelligente dyr. Hvis du stopper hver gang det blir spenning i båndet,  men fortsetter å gå når hunden søker kontakt med deg, så vil hunden til slutt slutte med det. Det den har lært er at den må dra i båndet for å komme frem. Dere må snu den lærdommen slik at den kun kommer fremover ved å søke kontakt med den som holder i båndet. 

Men dere må være konsekvente. Hunden skal aldri aldri aldri lykkes i å nå frem til noe ved å dra i båndet. Jo mer inkonsekvent dere er, jo lengre tid tar det. Så kan dere understreke hva dere ønsker av hunden ved å belønne med godbiter når hunden faktisk går pent. 

Anonymkode: 63051...db6

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper altså ikke hvis du trener hunden, men ikke samboeren din, var det jeg ville frem til😂 kan være det hjelper litt. Men dere bør gå på kurs elns. Få veiledning underveis. Mye lettere. 

Anonymkode: 63051...db6

Skrevet
36 minutter siden, Smeltemann said:

Det høres ut som at kjæresten din har glemt endel elementær opplæring.

Hunder skal ikke hoppe opp på mennesker uten at den får lov.

Det du kan prøve er å ha kontakt med hunden når dere går tur, sånn at hunden følger deg. Motiver med godbiter.

Tror det var noe program på NRK eller TV 2 valpeskolen eller hundeskole,husker ikke tittelen. Se noen sånne programmer . Eller oppsøk fagfolk. 

Okei for i følge kjæresten min er det normalt at den hopper opp på folk når den skal hilse? Jeg kan jo ikke si til kjæresten min at han må lære hunden sin sånn og sånn, for han mener han har gitt den opplæring osv og jeg har jo ikke mye peiling på hunder. Og jeg tviler på kjæresten min vil det for som sagt ifølge han er hunden godt opplært. Men jeg tror nok hunden er ganske bortskjemt for å være ærlig, eller at den har fått lov til å gjøre hva den vil opp gjennom årene.

Skrevet

gi han et dillema, deg eller hunden. 

hvis han velger hunden så vet du han ikke er den rette, og da fortjener du så mye bedre ♥️

Anonymkode: 03f52...e91

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Okei for i følge kjæresten min er det normalt at den hopper opp på folk når den skal hilse? Jeg kan jo ikke si til kjæresten min at han må lære hunden sin sånn og sånn, for han mener han har gitt den opplæring osv og jeg har jo ikke mye peiling på hunder. Og jeg tviler på kjæresten min vil det for som sagt ifølge han er hunden godt opplært. Men jeg tror nok hunden er ganske bortskjemt for å være ærlig, eller at den har fått lov til å gjøre hva den vil opp gjennom årene.

Hunder som hopper opp er rett og slett ufordragelige.  Mine hunder har aldri fått hoppet opp på noen,den kan få hoppe på meg eller de som tilhører i huset, men kun om vi oppfordrer til det.  Litt sånn for kos og lek.  Når jeg lærer dem at de ikke skal hoppe viser jeg dem falt hånd,stopp tegn.

Hvilken hund har han da? 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

gi han et dillema, deg eller hunden. 

hvis han velger hunden så vet du han ikke er den rette, og da fortjener du så mye bedre ♥️

Anonymkode: 03f52...e91

Det er det dummeste alternativet jeg har hørt.  Han liker hunden sin å han liker kjæresten sin. Det er plass for begge to. Samarbeid og  regler for hunden så blir det bra 👍👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...