Gå til innhold

Kroppen nekter å gå ned..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 170 høy og 33 år. "Før" hadde jeg hvertfall en normal forbrenningsevne og var flink til å trene.

Nå har jeg lagt på meg nesten 10 kg (veier nå 68..!) over 2 år, og klarer ikke å gå ned. Jeg har forsøkt le

nge nå med trening/løping/gåing i minst 45 minutter 2-3 ganger i uken og spåiser forholdsvis sunt. Frokost, lunch, middag, med yoghurt og akseptable småtterier som mellom måltid. De to siste ukene har jeg sluttet med sene middager og prøver å ikke spise noe særlig etter kl. 18.

Jeg drikker ikke nok vann, men tror det er akseptabelt med noen få glass hver dag.

Det er ikke helsestudio på dette tettstedet, men man kan trene ute eller på trimsykkel hjemme. Har også et par lady-vekter på 2 kg hver og en trenings-strikk.

Har lest alt om trening og kosthold opp gjennom og vet det meste, men det er verre å faktisk gjøre det.

Noen tips til min situasjon? Hvorfor går jeg ikke ned?

Dette er dritt kjedelig når det ikke har skjedd noe på mange måneder uten respons!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv hva du spiser i løpet av en dag da, med mengde sånn ca. Da er det mye lettere å komme med tips og ideer :)

Og vann er viktig!! Det er en vesentlig del for alle og særlig for oss på slankern.

Så få i deg nok vann hver dag. 2 liter.

Grønn te uten sukker (suketter er lov da) er også fint.

Men si litt om maten du så er det lettere å hjelpe. Gjerne ca klokkesletter du spiser på også :)

Skrevet

Det er ikke det samme hver dag akkurat, for har en passe "hektisk" jobb og er single (har ingen å lage mat til eller får ikke noe servert..), men som regel er dette standarden:

Ukehverdager:

Frok.: 2 knekkebrød eller 1-2 brødskiver med lett-smør og pålegg (lett-hvitost, lett-mysost, lett-syltetøy)

Lunch: 2 brødskiver eller 2-3 fullkorn knekkebrød med lett-smør og samme pålegg som til froksot, eventuelt eggerøre/omelett

Middag: Laks, spaghetti, wokgrønt, søyasaus / spaghetti bolognese + grønt/tomat, karbonadedeig, lasagne, baguette, etc., eller stekt egg og brød fordi jeg ikke orker annet / tomatsuppe med broccolli, osv. Lager alt selv, kjøper lite ferdig produsert

Helger:

Frok.: Samme som over

Lunch: Samme

Middag: Samme, men spiser litt senere

En tendens jeg prøver å bli kvitt er å dette med å spise sent etter kl. 18, og jeg jobber med saken på det å drikke mer vann (men det er hardt..) vann er kjedelig selv med sitron og alt det der.

Jeg drikker en del eplejuice og fun light saft.

Jeg er ofte litt sliten når jeg kommer hjem fra jobb, og merker at det er tiltak å både trene og det å lage god og sunn mat til bare meg selv..

I helgene spiser jeg kanskej litt salt lakrits og sånt, men svært lite sjokolade eller chips. Mørk sjokolade 1 gang i mnd spiser jeg.

Det skjer jo ingenting og jeg er lei - hjelp!

Skrevet

Jeg syns det virker som om du spiser lite frukt og grønt. I tillegg spiser du ganske mye brød, men du skriver ikke om det er grovt.

Det er en del fine sider på internett der du kan få tips til å gå ned i vekt. Jeg holder på med en lavkarbometode og finner inspirasjon her. Eller er dette en ok side, det er Grete Roede sine sider også.

Siden du ikke går ned i vekt er det noe som ikke stemmer, men hva er jo ikke godt å vite. Det kan være lurt å skrive ned absolutt alt du spiser i løpet av en dag - det hender man lurer seg selv og spiser mer enn man vil innse.

Lykke til!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Den eneste måten å gå ned i vekt er å forbruke flere kalorier enn du tar inn. I løpet av et døgn vil en på din alder, med din høyde og vekt ha et basisforbruk på ca 1600 kalorier. Det er forbruket ved kun hvile og inaktivitet. Om du beveger på deg bruker du mye mer. Vanlivis vil du nok ligge på 2000 kalorier.

Om du tar inn 500 kalorier mindre enn det du bruker hver dag vil du ta av et halvt kilo i uken. Det kan du enten ved å spise litt mindre eller trene litt mer. En times spasertur er i overkant av 300 kalorier.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dessuten har du BMi innefor normalvekt.

Skrevet

Du bør bytte ut ostepålegget ditt. Til og med lett ost har MYE kalorier.

Kokt skinke med en tomatskive oppå er godt, buko smøreost 6% smaker bra,

Bruk magrere pålegg på skivene dine.

Klarer du et mellommåltid mellom frokost og lunsj og et mellom lunsj og middag blir det mer riktig for kroppen.

Nå spiser du for sjelden. Ta en yoghurt, en frukt, litt mandler (liten neve) et knekkebrød med noe. Da opprettholder du forbrenninga di og kroppen blir glad for å få litt mat ;)

Mer grønnsaker og frukt i kosten.

Kutt eplejuicen for en periode selv om det er aldri så godt. Der er det mye kalorier som man ikke tenker på.

Har du råd så invester i et 3 mnd abbonnement på www.somebody.no

Det er et program der du legger inn alt du spiser og får oversikt over hva du får i deg hver dag. Da er det veldig greit å se om du gjør noe feil.

De har den største oversikten av matvarer og du trenger ikke veie maten din. Du kan legg inn skive brød, skive med pålegg, spiseskje med pålegg osv.

Tja, vann kan være kjedelig, men det gjør godt da. Klarer du å få i deg 1/2 liter til hvert måltid er du godt på vei. Kjøp deg et 1/2 liter glass så har du lett oversikten.

Skrevet

Ja, jeg skal tenke på det der med inntak og forbruk av kalorier..at bare 500 mindre pr. dag kan gi et vekttap på et halvt kg i uken (!)

Er ingen tilhenger av dietter og lavkarbo osv..fint at de virker for mange, men jeg blir sliten av å tenke etter lister. Jeg håper å spise normalt og variert og at grei trening får meg ned i vekt/fettmasse..

Jeg har mye fett rundt mage/hofte-regionen + overarmene, og det er ikke pent akkurat.

Jeg spiser litt salat og grønt hver dag (salatblader, tomat og/eller broccolli), men spiser sjeldent frukt. Kanskje en banan eller eple i ny og net, og rosiner og nøtter av og til.

Takk for svarene hittils!

Håper det kommer flere råd til meg.. :)

Skrevet

Du er da innenfor normalvekten, kan du ikke heller smile til deg selv og være fornøyd med sånn du er?

Skrevet

Men hvis du velger å ikke skrive end hva du spiser og har litt kalorioversikt så pass ihvertfall på å spise nok.

Spiser du for lite havner kroppen på sparebluss og du kommer ikke til å gå ned i det hele tatt etterhvert.

Sett på www.slankenett.no og www.slankere.com ? Der kan du lage dagbok og skrive litt. Veldig greit og du kan få litt tilbakemeldinger på det du gjør og litt tips, hjelp :)

Skrevet
Du er da innenfor normalvekten, kan du ikke heller smile til deg selv og være fornøyd med sånn du er?

Jeg får prøve på det...ikke lett men ok.

Ingen fare for at jeg spiser for lite hvertfall...er nok for glad i mat til det. Kanskje feilen er heller at jeg forsyner meg med for store porsjoner til middager og sånt.

Takk for hjelpen!

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

Kan hun ikke få slanke seg hvis hun vil da?

Og pssst: vet ikke du, som så mange andre at BMI ofte kan være tull?

Hvis hun vil ned til trivselsvekten sin, hva er galt ved det?

Skrevet

Legg til en halvtimes gåtur på tom mage før frokost (det beste) eller om kvelden. Grunnen til at det er best å gå om morgenen er at da er glykogenlagrene i kroppen veldig lave og du vil gå rett på å forbrenne fett istedet for det du spiste til forrige måltid.

Uansett er det bedre å gå en tur enn å ikke gjøre det - og resultatene kommer fort hvis du gjør det ofte!

Lykke til!

Skrevet

Eplejuice har like mange kalorier som brus med sukker.

Skrevet

Jeg syns det virker som du spiser helt ok og variert. Det er ikke lett å fikse mat til bare en, det vet alle som har vært single en stund.

Jeg syns du skal ta fokus litt vekk fra maten, siden den er såpass bra, og over på aktivitetsnivået ditt. Har du mulighet til å gå eller sykle til jobb f.eks.? For meg gir regelmessig trening overskudd, utløp for stress, appetittregulering, god samvittighet, bedre selvbilde og masse annet bra. Får du opp muskelmassen din litt vil du automatisk forbrenne mere kalorier til og med når du sitter i godstolen og glaner på kassa.

Begynn med bare litt, ikke ta skippertak med en gang, og se om du klarer å få det til å bli en vane som du ikke slutter med. Etterhvert vil det gi mersmak. Og på sikt vil du se mye bedre ut.

Skrevet
Jeg syns det virker som du spiser helt ok og variert. Det er ikke lett å fikse mat til bare en, det vet alle som har vært single en stund.

Jeg syns du skal ta fokus litt vekk fra maten, siden den er såpass bra, og over på aktivitetsnivået ditt. Har du mulighet til å gå eller sykle til jobb f.eks.? For meg gir regelmessig trening overskudd, utløp for stress, appetittregulering, god samvittighet, bedre selvbilde og masse annet bra. Får du opp muskelmassen din litt vil du automatisk forbrenne mere kalorier til og med når du sitter i godstolen og glaner på kassa.

Begynn med bare litt, ikke ta skippertak med en gang, og se om du klarer å få det til å bli en vane som du ikke slutter med. Etterhvert vil det gi mersmak. Og på sikt vil du se mye bedre ut.

Jo, jeg mistenker vel at det er der problemet ligger...jeg orker ikke å gå tur før jobb (morgengretten og gidder ikke noe uten mat), og jeg bor så nær jobb at det tar 10 min. å gå.

Tror jeg får skjerpe treningen ved å begynne på den lokale trimmen eller noe 2-3- ganger regelmessig i uken. Så får jeg håpe det hjelper på sikt. Trimmen varer halvannen time hver gang så en svetter sikkert en del.

Skrevet
Prøv denne du. da blir det fart på saker tror jg,

http://www.mammanett.no/mn/archive/index.php/t-12438.html

For all del - IKKE prøv den dritten der! Det eneste du oppnår er å ødelegge forbrenningen! Det er ikke et sykehus i hele Norden som vedkjenner seg den dietten!

Ting tar tid og jeg forstår at du ønsker å gå ned i vekt, men vær så snill, velg en sunnere metode enn den jente 18aar_ foreslår her!

Skrevet

Jeg ville kuttet ned på flytende kalorier(du nevnte eplejuice).. Og så ville jeg satse på flere, kanskje lengre treningsøkter.

Lykke til!

:klem:

Skrevet
Jo, jeg mistenker vel at det er der problemet ligger...jeg orker ikke å gå tur før jobb (morgengretten og gidder ikke noe uten mat), og jeg bor så nær jobb at det tar 10 min. å gå.

Tror jeg får skjerpe treningen ved å begynne på den lokale trimmen eller noe 2-3- ganger regelmessig i uken. Så får jeg håpe det hjelper på sikt. Trimmen varer halvannen time hver gang så en svetter sikkert en del.

Hvis det bare tar 10 min er det jo ikke noen unnskyldning for ikke å gjøre det. Spis en frukt eller en jogurt eller noe sånt og rusle av gårde. Du får en liten oppkvikker på morgenen, og vil føle deg mer våken og opplagt når du kommer på jobben. 10 minutter hver vei er 20 min per dag. På en uke er det 1 time og 40 minutters gåing som du ikke har brukt noe ekstra tid på, og som du ikke trenger noe forberedelse eller utstyr for å gjøre.

Litt trening i tillegg så blir det bra. Etterhvert vil du ikke kunne skjønne hvordan du klarte deg uten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...