Gå til innhold

Tyder dette på diabetes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Moren min har type 2 diabetes. I kveld tenkte jeg å måle blodsukkeret mitt "på gøy" siden jeg følte meg litt tørst (får generelt i meg for lite væske). Hadde ca en time før spist to små grove baguetter med en type sukkerpålegg og en type sunt pålegg, samt drukket to glass juice. 

Blodsukkeret mitt var 7.6, og nå har jeg småpanikk for at jeg har diabetes? Kan noen berolige meg eller forklare om dette er unormalt?

Anonymkode: eed00...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi kan ikke berolige eller bekrefte noe. Du får bestille en time til fastlegen din på mandag slik at du får ta en ordentlig sjekk og får ev. behandling og oppfølging.

Anonymkode: 959c8...493

Skrevet

Nei, det er innenfor normalområdet etter å ha spist.

Anonymkode: 72f8c...7a1

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Moren min har type 2 diabetes. I kveld tenkte jeg å måle blodsukkeret mitt "på gøy" siden jeg følte meg litt tørst (får generelt i meg for lite væske). Hadde ca en time før spist to små grove baguetter med en type sukkerpålegg og en type sunt pålegg, samt drukket to glass juice. 

Blodsukkeret mitt var 7.6, og nå har jeg småpanikk for at jeg har diabetes? Kan noen berolige meg eller forklare om dette er unormalt?

7.6 mmol er helt normalt. 

Blodsukkeret er som regel på topp etter 30-60 minutt, og da er vanligvis blodsukkeret mellom 6.0-7.8, men kan være helt opp mot 11 dersom man har spist noe høyglykemisk.

Ville ikke fryktet diabetes før man får målinger på 11.2 mmol og høyere.

Så blodsukkeret ditt høres helt perfekt og normalt ut, ingenting som indikerer at du har diabetes med den målingen.

Bare å ta det helt med ro.

Hilsen diabetiker :) 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar! 

Tok fastende blodsukker nå, og det var på 5.2

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...