Gå til innhold

Kaffemaskinen med kaffekvern, melkeskummer++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå en kapselmaskin, ok den.... men sikkert en annen verden med ordentlig kaffemaskinen

Men jeg er lite teknisk og veldig lat 😂 hvor mye rens trengs på en slik maskin, er det nye slanger å sånt som melken går igjennom som må rengjøres? Vil helst bare trykke på en knapp liksom.... er en slik maskin noe for meg? Elsker café kaffe! 

Anonymkode: 1383a...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Automatiserte kaffemaskiner anbefales ikke med mindre du har lyst til å bruke 20-30 tusen. Du får bedre kaffe av en semi automatisk til 1500. Men det krever jo noen minutters vask og rens etter hver kopp da.

Skrevet

Har hatt denne i mange år:  https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kaffemaskin/ECAM22110B/delonghi-magnifica-kaffemaskin-ecam22110b-sort?&scid=SEM6284&gclid=CjwKCAiA1eKBBhBZEiwAX3gql2o8HEF2mZgrStXFpFOnvyix9_zHAPVUJoakDps3Kq1jyNy2b5KrNhoCzaIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Fordel: Går veldig raskt å lage kaffe, og enkelt å skumme melk (men det blir ikke så tykk skum som på kafé da). Jeg syns ikke rensingen er noe problem, det er ganske sjeldent man må det. 

Ulempe: Hvis man vil ha svart kaffe så er kaffen faktisk ikke så god. Den blir litt vel skarp og nesten litt besk. Jeg drikker bare med melk, så for meg går det fint. Men det er faktisk bedre en kopp traktet kaffe på Moccamaster når man skal ha svart kaffe.

Anonymkode: 86e29...a72

Skrevet

Moccamaster, da har du "kaffemaskin" for resten av livet.

Anonymkode: 52fd3...968

• Liker 2
Skrevet

https://www.power.no/kjoekkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin/delonghi-ecam23463b-kaffemaskin/p-538124/store/1326/?gclid=EAIaIQobChMI8rP3gsSI7wIV3AWiAx26QQagEAQYBCABEgIcnPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg er skikkelig kaffe-gal og fikk denne kaffemaskinen for et par år siden. Er utrolig fornøyd, og gjester skryter ofte av kaffen. Går fort å brygge kaffe, og maskinen renser/skyller seg selv etter bruk. Har ikke prøvd melkeskummeren enda, så vet ikke hvor mye styr det er med den. Viktig for god kaffesmak å rense maskinen jevnlig, men det går nesten av seg selv. Bare å fylle med vann(rensemiddel av og til), trykke på et par knapper og gå over med en klut her og der. Hvilke bønner du bruker har mye å si.

Har moccamaster, det er IKKE det samme som kaffemaskin. Kanskje den beste kaffetrakteren, men café-kaffe? Nei!😄

Skrevet
Whateverest skrev (2 minutter siden):

https://www.power.no/kjoekkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin/delonghi-ecam23463b-kaffemaskin/p-538124/store/1326/?gclid=EAIaIQobChMI8rP3gsSI7wIV3AWiAx26QQagEAQYBCABEgIcnPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg er skikkelig kaffe-gal og fikk denne kaffemaskinen for et par år siden. Er utrolig fornøyd, og gjester skryter ofte av kaffen. Går fort å brygge kaffe, og maskinen renser/skyller seg selv etter bruk. Har ikke prøvd melkeskummeren enda, så vet ikke hvor mye styr det er med den. Viktig for god kaffesmak å rense maskinen jevnlig, men det går nesten av seg selv. Bare å fylle med vann(rensemiddel av og til), trykke på et par knapper og gå over med en klut her og der. Hvilke bønner du bruker har mye å si.

Har moccamaster, det er IKKE det samme som kaffemaskin. Kanskje den beste kaffetrakteren, men café-kaffe? Nei!😄

Kaffemaskin er jo bare en gimmik som kom etter at restauranter og andre utesteder begynte å trevle om hvem som hadde den beste kaffen. Det har blitt en sossegreie på lik linje med vinsmaking og vann på fancy flasker. 

Den beste kaffen er uten tvil den som kokes på åpne flammer i en svartkjel, men det holder i massevis med en god kaffetrakter, rett kaffe og rent vann uten klor og andre kjemikalier. 

Skrevet

Ts her

Takk for svar alle sammen, men jeg drikker med melk 95% av tiden, så tenkte helst på rengjøring av slanger som melken går i.....

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bytt linken til en annen butikk-kjede du, så blir tråden mer kvalitativ. 

Anonymkode: 199a1...cd2

Skrevet

For noen svar...

vi har hatt denne lenge og liker den godt. Dessverre er displayet ødelagt, så vi skal kjøpe ny etterhvert. 

Denne er gammel, så kanskje de nye har bedre renseprogram, men det tar litt tid. 10 min, kanskje? Er helt ok å gjennomføre, og bør vel gjøres en gang i måneden eller noe sånt. I tillegg til å tømme kammeret for kaffe. Slangen vasker jeg med varmtvann og innimellom med piperenser for å være sikker. Går helt greit og er egentlig fort gjort.  

Vi bruker denne til svart kaffe også, om vi bare vil ha en kopp. Om vi vet vi skal drikke mer, bruker vi moccamasteren.

https://www.philips.no/c-p/HD8752_41/saeco-intelia-superautomatisk-espressomaskin

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slo til på denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/integrert-kaffemaskin/CT636LES1/siemens-kaffemaskin-ct636les1

Veldig fornøyd med den og ville nok kjøpt den igjen. Den renser seg selv ved oppstart og når den slår seg av. Med jevne mellomrom vil den ha en rengjøringstablett og kjøre et program. Og vil avkalkes av og til. 

Fra dag til dag har jeg ikke merket noe søl eller skitt, så selvrensingen fungerer fint. 

Melken er i en egen beholder som settes i kjøleskapet når man er ferdig. 

Anonymkode: 62245...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 21.54):

Ts her

Takk for svar alle sammen, men jeg drikker med melk 95% av tiden, så tenkte helst på rengjøring av slanger som melken går i.....

Kjøp deg en siemens eq 6.

Der putter du en slange ned i melkekartongen og når du er ferdig så trykker du på en knapp som renser den. Så enkelt,  bare elsker maskinen min.  Hatt den i 1 mnd nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 22.23):

Ulempe: Hvis man vil ha svart kaffe så er kaffen faktisk ikke så god. Den blir litt vel skarp og nesten litt besk. Jeg drikker bare med melk, så for meg går det fint. Men det er faktisk bedre en kopp traktet kaffe på Moccamaster når man skal ha svart kaffe.

Da må du justere på kverna. Altså, du må finkverne kaffen. Kaffen blir besk hvis du grovkverner bøndene. 

Anonymkode: fe23a...250

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du justere på kverna. Altså, du må finkverne kaffen. Kaffen blir besk hvis du grovkverner bøndene. 

Anonymkode: fe23a...250

Oi, det tror jeg faktisk kan være problemet her! Føler meg dum som ikke har tenkt på det, men med melk til har det gått fint. jeg skal teste dette! :)

Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 22.23):

Har hatt denne i mange år:  https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kaffemaskin/ECAM22110B/delonghi-magnifica-kaffemaskin-ecam22110b-sort?&scid=SEM6284&gclid=CjwKCAiA1eKBBhBZEiwAX3gql2o8HEF2mZgrStXFpFOnvyix9_zHAPVUJoakDps3Kq1jyNy2b5KrNhoCzaIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Fordel: Går veldig raskt å lage kaffe, og enkelt å skumme melk (men det blir ikke så tykk skum som på kafé da). Jeg syns ikke rensingen er noe problem, det er ganske sjeldent man må det. 

Jeg har også den, er fornøyd. Synes ikke svart kaffe blir så besk, men har lett litt etter gode kaffebønner. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 23.19):

Kaffemaskin er jo bare en gimmik som kom etter at restauranter og andre utesteder begynte å trevle om hvem som hadde den beste kaffen. Det har blitt en sossegreie på lik linje med vinsmaking og vann på fancy flasker. 

Den beste kaffen er uten tvil den som kokes på åpne flammer i en svartkjel, men det holder i massevis med en god kaffetrakter, rett kaffe og rent vann uten klor og andre kjemikalier. 

Nei, det er stor forskjell på kaffe som lages på nykvernet kaffebønner og traurig traktekaffe. Moccamaster er ikke magisk..

Anonymkode: e4da2...aa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...