Gjest mariana Skrevet 21. august 2005 #1 Skrevet 21. august 2005 Har nettopp begynt å søke jobb etter avsluttet studium, og i flere av jobbannonsene jeg har lest den siste tiden så skal man søke via mail. Står sjelden noe mer enn "søknad med CV sendes til [email protected]". Vel, alle jobber jeg har hatt siden jeg var 16 er typen jeg har fått via bekjente, så jeg er rimelig fersk på å skrive søknader også.. og alt jeg husker om saken tilsier at å gjøre det via mail blir rimelig vanskelig. 1) jeg har lært veeeldig mye på vdg om så-og-så-mange cm mellom sender og mottaker på brev, etc. Skal jeg skrive noe sånt I DET HELE TATT i en mail? Skal jeg i så fall skrive det I MAILEN eller er det beste å ha et "utskriftsklart" dokument på .pdf-form eller noe sånt som vedlegg? Er isåfall pdf det beste? 2) CV = oversikt over utdanning og jobber, ikke sant? Men skal jeg isåfall legge ved innskannede kopier av attester og skolepapirer? Blir jo umulig å få noen "godkjent kopi"-stempling på dem, blant annet.. Skal jeg isåfall legge med a) hvert "ark" som eget dokument b) alt i et dokument c) alle arkene som egne dokument samlet i en zip-fil? 3) hva med signering og sånt? Det blir jo litt tricky.. scannede signaturer kan da umulig være "gyldig" i noen rettslig sammenheng, så hvordan kan det være nok her? 4) avsenderadresse på mailen.. jeg har <nick>@hotmail.com som eneste e-mailadresse, føler dette virker litt useriøst.. bør jeg få meg en adresse til? 5) dersom jeg sender hele søknaden (med CV og alt) som vedlegg i mailen - som jeg synes ville vært best - hva i all verden skal jeg skrive I mailen da? Neimen om dette skal være lett... *lengte tilbake til hovedprosjekt og sånt - det fikk vi i det minste oppskrift på hvordan skulle leveres*
Gjest Melk Skrevet 21. august 2005 #2 Skrevet 21. august 2005 "Vedlagt følger søknad og CV i forbindele med utlysning til..." Mvh NN (Mao send det som vedlegg, er mitt forslag) Mye bra søknadstips på Aetats nettside.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #3 Skrevet 21. august 2005 Vil det er bedre med Word vedlegg i stedet for Acrobat Reader(.pdf). Uansett hvordan du velger å sende vedleggene, så vær obs på hvor stor mailen er før du sender den. Det er ikke alle som har superrask bredbåndtilknytning, så det kan være litt irriterende å f.eks. få en jobbsøknad på 10MB. Ang attesterte kopier så har jeg inntrykk av at arbeidsgivere ikke er så nøye på slikt på samme måte som skoler. Ofte holder det at du sender en ordinær kopi og så evt. tar med deg orginalene på intervju om du kommer så langt. Vil de ha attesterte kopier så står det ofte i utlysningsteksten.
Stjerne Skrevet 21. august 2005 #4 Skrevet 21. august 2005 Står sjelden noe mer enn "søknad med CV sendes til [email protected]" Dersom det står at de vil ha søknad med CV, så sender du kun søknad med CV - ikke kopier av attester/vitnemål. Disse tar du med på et evt. intervju. Jeg ville også ha skrevet søknaden og CV'en i Word e.l. og lagt med som vedlegg med typen mailtekst Melk foreslår. Stjerne
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 Jeg er enig med Stjerne. Ber de ikke om attester/vitnemål, så for all del, ikke send. Tenk om 300 søkere sender 8 ekstra ark? Blir litt av en bunke for den som skal gå igjennom det..... Send CV som ett vedlegg, og søknad (oppsatt som brevnormalen) som et annet. Jeg kan ikke noe om hvilket filformat som er det beste, bør vel være et som "alle" kan åpne uten å få "russisk skrift" eller at det ser helt på trynet ut. I selve mailen kan du skrive f.eks. Viser til annonse den 05.05.05 i x avis, og sender herved min søknad. Se vedlegg. Venligst ta kontakt dersom du ikke får åpnet vedleggene. Mvh NN Når det gjelder e-mailadressen din, er jeg nok enig i at det kunne være en idé å få en annen adresse, en online-adresse. Ikke at det er så fryktelig viktig, men det er jo noe med førsteinntrykket. På intervjuet tar du med de originale attestene, samt en mappe med nummererte kopier av alle attestene, og en CV der nummerene på attestene står bak hver linje i CV-en (æsj, kronklete forklart!) Mappen kan du gi til intervjuer "for keeps", så kan han gå igjennom det i fred og ro. Signering dropper du. Alle vet at det ikke går når man søker via e-mail. Den eneste signaturen som er juridisk bindende på noen måte, er din og arbeidsgiverst signatur på arbeidsavtalen, så den må signeres på "gamlemåten". Lykke til!
vilde Skrevet 23. august 2005 #6 Skrevet 23. august 2005 1) jeg har lært veeeldig mye på vdg om så-og-så-mange cm mellom sender og mottaker på brev, etc. Skal jeg skrive noe sånt I DET HELE TATT i en mail? Skal jeg i så fall skrive det I MAILEN eller er det beste å ha et "utskriftsklart" dokument på .pdf-form eller noe sånt som vedlegg? Er isåfall pdf det beste? Jeg legger alltid ved 2 vedlegg, cv og søknad, begge lagret som pdf. De som intervjuer skriver ofte ut dette før et intervju og da er det greitt å ha det på riktig format. 2) CV = oversikt over utdanning og jobber, ikke sant? Men skal jeg isåfall legge ved innskannede kopier av attester og skolepapirer? Blir jo umulig å få noen "godkjent kopi"-stempling på dem, blant annet.. Skal jeg isåfall legge med a) hvert "ark" som eget dokument b) alt i et dokument c) alle arkene som egne dokument samlet i en zip-fil? Det står ingenting om at du skal legge ved attester, og derfor gjør du ikke det... Det kan være lurt å ha de med til første intervju, og ta de frem om de spør etter de. 3) hva med signering og sånt? Det blir jo litt tricky.. scannede signaturer kan da umulig være "gyldig" i noen rettslig sammenheng, så hvordan kan det være nok her? Ikke nødvendig med noen signatur. 4) avsenderadresse på mailen.. jeg har <nick>@hotmail.com som eneste e-mailadresse, føler dette virker litt useriøst.. bør jeg få meg en adresse til? Det ser jeg ikke noe problem med, hvem har ikke hotmail adresse
Fakse Skrevet 23. august 2005 #7 Skrevet 23. august 2005 Enig i at en hotmail-adresse virker litt useriøst. G-mail eller f.eks start.no er bedre, så du bør skaffe det noe sånn.
tøydukke Anna Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 Jeg sender også alltid med søknad og cv i pdf format, synes det er greiest sånn. Og som mange sier, attester og vitnemål sender man ikke med, med mindre det står spesifikt i stillingsannonsen.
Gjest lavendelen Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Jeg mottar en del søknader i min jobb. Når vi lyser ut ber jeg om søknad og CV på e-post. Søknaden skal skrives i brevmal, og legges ved i et Word- eller pdf dokument. For CVen gjelder det CVmal som man finner på mange nettsider. Fordelen med pdf er at ingen kan endre på utseende (du kan være sikker på hvordan søknaden ser ut når den åpnes av andre). Ulempen er at den tar bittelitt lengre tid å åpne (og dersom jeg har 70 søknader så blir det litt). Dersom noen sender med attester uten at det er spesifisert i utlysningen så skjer det at søkeren blir diskvalifisert pga av at vedkommende i gjøre som vi ber om... Når vi kaller inn til intervju ber vi om at de tar med orginale vitnemål og attester (alt som nevnes på CVen) og kopier av disse (vitnemål må være attestert). Kopibutikker attesterer. Hotmail er ikke noe problem så fremt man ikke har et pussig og useriøst navn før @.. Lykke til med jobbsøking!
Grooo Skrevet 23. august 2005 #10 Skrevet 23. august 2005 Gå for pdf ja, og kall filene mariana_søknad.pdf og mariana_cv.pdf De får massevis av slike mail, og da kan det bli rot med "minsøknad.pdf" "søknad.pdf", "søknad.pdf" og "søknad.pdf" ... Og skaff deg en annen mailadresse. Jeg ser i alle fall på det som noe negativt å ha en "nick"@hotmail.com adresse når man er voksen og søker jobber, i alle fall hvis jobben har det minste med data å gjøre i en eller annen form.. Skriv som Melk sier "veldlagt følger min..." og legg ved de to filene. Ikke send noen vitnemål, attester osv før de ber om det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå