Gå til innhold

Leggetid 14-15 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dersom ungdommene ikke kommer seg til sengs før utrolig seint på kvelden / natten, så kommer de garantert til å kjenne på dette neste morgen.                                

Og dermed kommer leggetidene deres mest sannsynlig til å "regulere" seg selv, fordi de aldri har lyst til å oppleve noe sånn flere ganger.             

Anonymkode: d40ae...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det er ikke uvanlig at 16-åringer flytter for seg selv. Da har man ikke leggetid for en 15-åring, spesielt ikke for en som er pliktoppfyllende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina84 skrev (På 26.2.2021 den 23.20):

Her virker det som man har en norsk versjon av "Texas 20 årene eller Los Angeles 20 årene". Husker ikke om det var akkurat de stedene, og om det var 20-årene, men poenget er at samme alder kan være så forskjellige ulike steder. I Texas (eller en annen mindre urban stat) har de i 20 årene hus, jobb, barn og er skikkelig voksne. I Los Angeles driver de med TikTok, og klarer knappest å koke et egg. 

Poenget er at i deler av Norge flytter man på hybel når man er 15, og er ikke nødvendigvis hjemme hver måned engang. Samtidig er det her en diskusjon om noen på 15 er voksen nok til å bestemme selv når man skal legge seg. Tenker det ikke engang er nødvendig å si hva jeg mener her. 

Takk!

Det er helt vanvittig hvor uselvstendige barn noen oppdrar. Både her til lands og andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det til en viss grad. 14 åringen har skjermtid på mobilen sin - så den går på kl 00 i helger. Hun er selv fornøyd med det og sier vennene sliter med å legge fra seg telefonen på natten, 

Nå skal det sies at hun trener på lørdager og i ferier (i vinterferien trener hun to ganger daglig, og må tidlig opp). Så hun legger seg nok langt tidligere enn mange jevnaldrende. Hun har helt forståelse for at hun trenger mye søvn, men vi hjelper hun nok litt på veien. 
Midt på sommeren hvor hun ikke trener har hun gjerne på skjermtiden likevel, men vi slår den jo av om det er noe spesielt. 
Hun er ellers veldig selvstendig:) 

Anonymkode: 80bd5...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to på 18+ og en på.14. 

Vi har ikke hatt leggetider på de siden de har ca 12. De har styrt det selv, dette fordi de har vist evner til å kunne mestre det. De eldste har regulert seg helt fint og legger seg som oftest før oss. Yngstemann kan til tider trenge litt veiledning, men kontrollerer henne lite. Skal være på rommet klar for kvelden seinest 22.30. Hun står opp, går på trening, er med venner og fungerer i hverdagen. Jeg ser at hun av og til  trekker på tiden på skolekvelder med skal bare. 

Vi har avtale om at snapmapen skal være på, da har vi en viss oversikt over når hun legger fra seg telefonen. Vi har også kommunikasjon med foreldre i vennegjengen hennes ang skjermtid og når de skal legge fra seg telefonen. Heldigvis en fin gjeng å samarbeide med.

Hadde hun vært våken hele natten hadde vi nok tatt telefonen og vært mye strengere.

Anonymkode: b28b1...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 22.30):

Det må være fult lov å gå på do etter at resten av huset har lagt seg, dere må jo ha litt forståelse for at dere har tenåringer i hus? Å gå på do er vel et primærbehov, om barna våkner på natt og må tisse så får de vel lov til det, same thing! 
 

Jeg og barna bor i en liten leilighet, og jeg sover med døren åpen (også lillebroren) for å være tilgjengelig for minstemann om det skulle være noe på natt. Jeg kan jo fint høre hun på 13 går på do, henter seg noe å drikke, hører lyder fra rommet. DET MÅ man tåle når man har ungdommer mener jeg! Har hun overnattingsbesøk putter jeg propper i ørene, så får de lage litt mer lyd også. Jeg har jo vært ungdom selv engang!?

 

Tror du her må ta deg en snakk med samboer, og forklare at du synes han er veldig urimelig. Jeg hadde ikke godtatt denne oppførselen som du forklarer over rettet mot jenta di, og hadde fint sagt ifra om hva jeg mener er rimelige regler/grenser med tanke på alder og hva man må tåle. 

Anonymkode: 19213...46c

Enig! Jeg skrev tidligere at mitt barn må være stille og på rommet etter en viss tid. Men hun kan selvsagt gå på do osv etter det. Snakke i telefonen også. Men ikke bråke, med høy lyd osv. Men at hun bor i samme hus må alle tåle. 

Jeg mener at i den alderen skal man styre slike ting selv, så lenge man ikke er til utilbørlig bry for andre, og man klarer sine egne forpliktelser (hovedsaklig skole). 

Mannen til ts skjønner lite. Rigide regler og detaljstyring hjelper ikke. Det beste er frihet og dialog i denne alderen. Beste måte å forberede barna på voksenlivet også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helgene kan hun legge seg 2230/2300. 
Men i ukedagene er hun i seng ca 2100.Hun er så trøtt og trenger mye søvn. 

Anonymkode: e966b...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 18.55):

Det er jo det vi er uneige om. Jeg ser ikke problemet da hun er pliktoppfyllende og gjør det som kreves av henne. Han mener det er helt uhørt at hun skal styre dette selv. 

Ts

Anonymkode: b87f0...adf

Er han faren? 

Anonymkode: 3fdaa...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 7.43):

Er han faren? 

Anonymkode: 3fdaa...37b

Nei, ts har sagt datteren bor der 50%. 

Anonymkode: cf78c...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...