AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #1 Skrevet 26. februar 2021 Bare lurer på om dere har leggetid på 14-15 åringen nå når det er ferie/helg? Min datter gjør seg klar til senga ved 22.30 tiden som oftes men ligger å snakker med venner på nett etter det. Hvor lenge vet jeg ikke. Hun har alarm på kl 12.00 dagen etter for å ikke sove for lenge. Er dette innafor? Jeg og samboer er visst veldig uenige på dette punktet og derfor lurer jeg på hvem som har "rett"? Skal nevnes at det på hverdagen aldri er noe problem ved å stå opp tidlig til skolen. Anonymkode: b87f0...adf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #2 Skrevet 26. februar 2021 Har ikke en bestemt leggetid, men vi går og legger oss i 23-tiden hvis vi selv skal på jobb, og da sier vi at de også må stelle seg og ikke sitte oppe og game og hoie etter at vi har lagt oss. De legger seg som regel rett etter oss i de tilfellene. Våkner eller vekkes senest 11 neste dag, men våkner som regel av seg selv før den tid. Når vi også har fri er vi lengre oppe, og da pleier ungene også å legge seg når vi legger oss. (Alt fra kl 23-1) Anonymkode: a4c0f...0cb
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. februar 2021 #3 Skrevet 26. februar 2021 Hadde latt de styre selv såfremt de var inneforstått med at de må stå opp til avtalt tid i hverdager uten drama, samt om noe er planlagt i helgene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Skrevet 26. februar 2021 WhisperingWind skrev (9 minutter siden): Hadde latt de styre selv såfremt de var inneforstått med at de må stå opp til avtalt tid i hverdager uten drama, samt om noe er planlagt i helgene. Det er jo det vi er uneige om. Jeg ser ikke problemet da hun er pliktoppfyllende og gjør det som kreves av henne. Han mener det er helt uhørt at hun skal styre dette selv. Ts Anonymkode: b87f0...adf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 Her får 13åringen styre dette selv i ferier/helger! Skulle bare mangle er min tanke, hun er pliktoppfyllende og står opp 07 HVER dag ellers i året, ferier skal vel være å få slappe av og koble ut alarmer, følge klokka. Etter skolegang er det jobb osv osv, så her er feriene for å nytes. Og min tenåring nyter den ved å være våken lenge, og sove så lenge hun vil. Pluss mye mer. Hun har på alarm de dagene hun har planer eller vil opp tidligere, men kan fint sove til 14. Ser ikke problemer når hun likevel skal være hjemme. Nyt livet, nyt det å være ungdom! Hadde gjerne vært våken til langt på natt og sovet til langt på dag selv i feirer jeg, hadde det ikke vært for at jeg har en levende vekkeklokke og plikter. De er bare ung en gang! La de få nyte det, hverdagen er mer enn travel nok ellers! Anonymkode: 19213...46c 12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her får 13åringen styre dette selv i ferier/helger! Skulle bare mangle er min tanke, hun er pliktoppfyllende og står opp 07 HVER dag ellers i året, ferier skal vel være å få slappe av og koble ut alarmer, følge klokka. Etter skolegang er det jobb osv osv, så her er feriene for å nytes. Og min tenåring nyter den ved å være våken lenge, og sove så lenge hun vil. Pluss mye mer. Hun har på alarm de dagene hun har planer eller vil opp tidligere, men kan fint sove til 14. Ser ikke problemer når hun likevel skal være hjemme. Nyt livet, nyt det å være ungdom! Hadde gjerne vært våken til langt på natt og sovet til langt på dag selv i feirer jeg, hadde det ikke vært for at jeg har en levende vekkeklokke og plikter. De er bare ung en gang! La de få nyte det, hverdagen er mer enn travel nok ellers! Anonymkode: 19213...46c Takk. Er såå enig med deg. Anonymkode: b87f0...adf
Ulrikke Skrevet 26. februar 2021 #7 Skrevet 26. februar 2021 Har ei på 15, og hun styrer selv. Nettopp fordi hun har erfart hvordan det er å være trøtt og sliten legger hun seg enten i skapelig tid eller tar konsekvensen av lite søvn (i 95% av tilfellene er det det første). Hun vekkes aldri, kommer seg alltid på skolen i tide, jeg har aldri fått tilbakemelding fra lærer om at hun virker trøtt (og jeg har spurt direkte!), hun trener tre-fire ganger i uka, er blid, i godt humør, hyggelig og høflig. Jeg har ikke ETT argument for at jeg skal bestemme når hun skal legge seg i denne situasjonen. Hadde vi bodd annerledes til skulle hun flyttet på hybel for å gå på videregående om et halvt år. Selvsagt må de ta ansvar for egen leggetid og søvnbehov før den tid i så fall. Så ja, TS - jeg er enig med deg! 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Skrevet 26. februar 2021 I seng innen kl 1 er vår regel , står opp 11-13 en gang Anonymkode: 180d9...6dd 1
EbbaGrønn Skrevet 26. februar 2021 #9 Skrevet 26. februar 2021 Han må skjønne at hun er i ferd med å bli voksen! Å begynne å finne ut av dette selv i ferier er på tide når man blir 15. 2
solmåneogstjerner Skrevet 26. februar 2021 #10 Skrevet 26. februar 2021 (endret) Ikke leggetid. Men hun må være på rommet og være stille etter ca 22 på skoledager, ca 23 ellers. Ikke nødvendigvis musestille, men slik at andre ikke blir forstyrret. Jeg påminner henne om at hun må stelle seg da. Ofte har hun allerede gjort det. Vet at hun ofte er oppe myyye lengre, men det er greit for meg så lenge hun klarer å stå opp for skole, og hvis vi har planer. Og ikke forstyrrer søvnen til oss andre. Prater ofte i telefonen ganske sent. Sover lenge på fridager hvis ikke det skjer noe spesielt. Endret 26. februar 2021 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Skrevet 26. februar 2021 Min 15 åring sover nok rundt kl2 og sover langt ut på dagen. Anonymkode: 3bf01...32e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Skrevet 26. februar 2021 Og vil gå så langt i å si at etter det året de har hatt, kan han slippe mas og diktering av hvordan alt skal bli. De får ferie fra oss foreldre og! Anonymkode: 3bf01...32e 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 Min er ikke 14 enda, men jeg ser det litt an på hans form. Så lenge han er opplagt i ukedagene og klarer å fungere godt på skolen, trening osv får han frie tøyler i helgene. Han pleier ikke legge seg så lenge etter meg, men liker å sove lenge dagen etter i ukedagene legger han seg når jeg legger meg i 22-23 tiden. Han har alltid hatt lite behov for søvn, men alt avhenger som sagt av hans trivsel og form. Anonymkode: 8278d...640 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Skrevet 26. februar 2021 Takk for alle fine svar. Jenta mi forstyrrer heller ingen på kveld/natt. Hun gjør seg som oftes klar når vi legger oss og ligger da i senga å chatter med venner eller ser på film på pædden. Jeg vet ikke når hun sovner. Andre kvelder hvis hun er sliten kan hun brått legge seg kl 21 og sover innen 22.00. Så syns hun er flink til å styre dette selv. Merkelig at jeg må inn å sjekke om hun sover på kveldene og vekke ho tidlig dagen etter når det er fri. Hatt en krangel om det her i dag skjønner dere og da lurte jeg på om jeg var helt på bærtur og ikke hadde "kontroll" på henne. Han har også trua meg med at ho kommer til å bli sikkerlig vansklig å ha med å gjøre.. Jeg skal visst bare vente å se.. Jeg ser ikke det helt for meg heller da jeg og datteren min har et godt forhold. Vi snakker ganske åpent om det meste og ho vet hun kan stole på meg og jeg stoler på henne fram til ho motbeviser det. Selv om jeg er moren ee jeg litt gammel venn for henne også. Så jeg tror det skal få fint. Hun er så pliktoppfyllende og har. Så omsorg for de rundt seg. Men samboer sier han ser hvordan ho kommer til å bli. Og der begrunner han med for slappe regler her hjemme som leggerutiner. Hun er ikke så selvstendig å tar tak i ting men hun gjør det ho får beskjed om. Hjelpe til med mat, dekking, rydding, bytte gardiner, steke vafler, servere oss is hvis vi spør. Går å handler hvis jeg trenger no. Osv Det er nesten så jeg lurer på om han gjør og sier sånne ting med vilje for å såre meg. Han klager på at ho liker å se på disney filmer imnimelllom, at ho er kresen, peser da på at ho kan bli alvorlig dårlig, at ho kan få kreft av pommes feks. Hun begynner å bli irritert at hun blir prikka på hele tiden ho er tålmodig, akkirat som meg men nå er den kort. Hvor mye kan en regne med at han kan/skal bidre i oppdragelsen? Hun er hos oss 50% og 50% hos far sin. Dette blir så vanskelig.. Jeg vil støtte datteren min for jeg mener ho fixer dette veldig bra. Jeg veileder ho jo inimellom,da kan vi snakke litt rundt og det går så bra. Jeg tenker gjenstridig respekt er bra. Ikke plager det han heller. Hvis ho musestille må på do før han har lagt seg tenker jeg han må tåle. Vi andre som legger oss tidligere enn han må ha på ørepropper for programma er så høye at vi hører det godt i hele huset. Han har høreapparat men vil ikke bruke dem. Vi andre kan ikke snakke sammen i stua, vi må inn på et av soveromma. Sjefen får sitte der ute på sofan med høytalere på. Nå ble det litt mer syt en planlagt da🙈men takk for tiden deres. Så skal jeg stå på mitt😁 Anonymkode: b87f0...adf 1
Ulrikke Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 (endret) Synes du er fornuftig jeg, TS.... Er han ikke faren hennes? Redigerer, ser at han ikke er det.... Da synes jeg han kan la dette ligge! Og jeg er stemor, har vært i 19 år til tre unger som nå er voksne! Dette kan han få beskjed om å holde munn om, i tillegg all den andre småhakkingen! Endret 26. februar 2021 av Ulrikke 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #16 Skrevet 26. februar 2021 Hei. Jeg synes hun må styre dette selv. Jeg er oppvokst med omsorgssvikt, og min mor bestemte alltid når jeg skulle legge meg, også når jeg var 16 år. Det endte meg at jeg flyttet ut som 18 åring, og er nå psykisk syk pga alt hun gjorde. Anonymkode: 7e9b3...c25 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #17 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Takk for alle fine svar. Jenta mi forstyrrer heller ingen på kveld/natt. Hun gjør seg som oftes klar når vi legger oss og ligger da i senga å chatter med venner eller ser på film på pædden. Jeg vet ikke når hun sovner. Andre kvelder hvis hun er sliten kan hun brått legge seg kl 21 og sover innen 22.00. Så syns hun er flink til å styre dette selv. Merkelig at jeg må inn å sjekke om hun sover på kveldene og vekke ho tidlig dagen etter når det er fri. Hatt en krangel om det her i dag skjønner dere og da lurte jeg på om jeg var helt på bærtur og ikke hadde "kontroll" på henne. Han har også trua meg med at ho kommer til å bli sikkerlig vansklig å ha med å gjøre.. Jeg skal visst bare vente å se.. Jeg ser ikke det helt for meg heller da jeg og datteren min har et godt forhold. Vi snakker ganske åpent om det meste og ho vet hun kan stole på meg og jeg stoler på henne fram til ho motbeviser det. Selv om jeg er moren ee jeg litt gammel venn for henne også. Så jeg tror det skal få fint. Hun er så pliktoppfyllende og har. Så omsorg for de rundt seg. Men samboer sier han ser hvordan ho kommer til å bli. Og der begrunner han med for slappe regler her hjemme som leggerutiner. Hun er ikke så selvstendig å tar tak i ting men hun gjør det ho får beskjed om. Hjelpe til med mat, dekking, rydding, bytte gardiner, steke vafler, servere oss is hvis vi spør. Går å handler hvis jeg trenger no. Osv Det er nesten så jeg lurer på om han gjør og sier sånne ting med vilje for å såre meg. Han klager på at ho liker å se på disney filmer imnimelllom, at ho er kresen, peser da på at ho kan bli alvorlig dårlig, at ho kan få kreft av pommes feks. Hun begynner å bli irritert at hun blir prikka på hele tiden ho er tålmodig, akkirat som meg men nå er den kort. Hvor mye kan en regne med at han kan/skal bidre i oppdragelsen? Hun er hos oss 50% og 50% hos far sin. Dette blir så vanskelig.. Jeg vil støtte datteren min for jeg mener ho fixer dette veldig bra. Jeg veileder ho jo inimellom,da kan vi snakke litt rundt og det går så bra. Jeg tenker gjenstridig respekt er bra. Ikke plager det han heller. Hvis ho musestille må på do før han har lagt seg tenker jeg han må tåle. Vi andre som legger oss tidligere enn han må ha på ørepropper for programma er så høye at vi hører det godt i hele huset. Han har høreapparat men vil ikke bruke dem. Vi andre kan ikke snakke sammen i stua, vi må inn på et av soveromma. Sjefen får sitte der ute på sofan med høytalere på. Nå ble det litt mer syt en planlagt da🙈men takk for tiden deres. Så skal jeg stå på mitt😁 Anonymkode: b87f0...adf Det må være fult lov å gå på do etter at resten av huset har lagt seg, dere må jo ha litt forståelse for at dere har tenåringer i hus? Å gå på do er vel et primærbehov, om barna våkner på natt og må tisse så får de vel lov til det, same thing! Jeg og barna bor i en liten leilighet, og jeg sover med døren åpen (også lillebroren) for å være tilgjengelig for minstemann om det skulle være noe på natt. Jeg kan jo fint høre hun på 13 går på do, henter seg noe å drikke, hører lyder fra rommet. DET MÅ man tåle når man har ungdommer mener jeg! Har hun overnattingsbesøk putter jeg propper i ørene, så får de lage litt mer lyd også. Jeg har jo vært ungdom selv engang!? Tror du her må ta deg en snakk med samboer, og forklare at du synes han er veldig urimelig. Jeg hadde ikke godtatt denne oppførselen som du forklarer over rettet mot jenta di, og hadde fint sagt ifra om hva jeg mener er rimelige regler/grenser med tanke på alder og hva man må tåle. Anonymkode: 19213...46c 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #18 Skrevet 26. februar 2021 Her går han langt utover grensene sine i forhold til å blande seg. Han tilfører jo ikke noen konstruktivt hverken for jenta di, eller deres forhold. Hva er det han prøver å oppnå liksom? Her tenker jeg det er verdt å ta en konflikt for å beskytte jenta mot ufine kommentarer og urimelige krav og forventninger. Anonymkode: cf78c...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #19 Skrevet 26. februar 2021 15 åringen her har ikke leggetider i ferie og helger. Har skjermtid ganske sent. Har også en på 13 år som har begynt å styre leggingen litt selv når det er fri. Er nok litt streng, for det er ikke aktuelt å sove til 14-15 tiden. De kan godt være sent oppe, men må opp å fungere i rimelig tid dagen etter. Anonymkode: 46cb8...64f
Nina84 Skrevet 26. februar 2021 #20 Skrevet 26. februar 2021 Her virker det som man har en norsk versjon av "Texas 20 årene eller Los Angeles 20 årene". Husker ikke om det var akkurat de stedene, og om det var 20-årene, men poenget er at samme alder kan være så forskjellige ulike steder. I Texas (eller en annen mindre urban stat) har de i 20 årene hus, jobb, barn og er skikkelig voksne. I Los Angeles driver de med TikTok, og klarer knappest å koke et egg. Poenget er at i deler av Norge flytter man på hybel når man er 15, og er ikke nødvendigvis hjemme hver måned engang. Samtidig er det her en diskusjon om noen på 15 er voksen nok til å bestemme selv når man skal legge seg. Tenker det ikke engang er nødvendig å si hva jeg mener her. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå