Gå til innhold

Er det alltid kaloriunderskudd som gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste uken registrert meg på lifesum og plottet inn alt jeg har spist. Skal holde meg til ca 1800 kalorier dagen for å gå ned i vekt. I tillegg går jeg tur hver dag for å forbrenne litt kalorier. Starter i det små. 

En dag hadde jeg feks pizza til middag som jo gir litt mer kalorier enn en salat feks, men da passet jeg på å spise knekkebrød med magert Pålegg til de andre måltidene. En annen dag hadde jeg en litt mer mettende lunsj, men da en mer kalorifattig middag. Jeg legger inn maten dagen i forveien, da syns jeg det er enklere å forholde seg til kaloriunderskudd. 

Er det greit å gjøre det sånn mtp vektnedgang? Tenker på at det noen dager kan bli litt usunt til middag uten at jeg overskrider kaloriinntaket. Er det kun kalorier inn Vs ut som har noe å si? 

Anonymkode: f1fdb...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Funker fjell, gjør dette selv.

Anonymkode: f4a0a...0d0

Takk for svar. Da fortsetter jeg sånn enn så lenge 😊 

Anonymkode: f1fdb...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes akkurat sånn gjør jeg også det. Jeg kan spise HVA jeg måtte ønske men jeg må passe på kaloriene. Jeg loggfører også i lifesum appen. 

Siden 5 januar har jeg gått ned 9 kg. Å jeg har spist mye godt. Pluss godteri i helgene. Å da går jeg over kalori mengden min

Anonymkode: e0fdb...46e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yes akkurat sånn gjør jeg også det. Jeg kan spise HVA jeg måtte ønske men jeg må passe på kaloriene. Jeg loggfører også i lifesum appen. 

Siden 5 januar har jeg gått ned 9 kg. Å jeg har spist mye godt. Pluss godteri i helgene. Å da går jeg over kalori mengden min

Anonymkode: e0fdb...46e

Gratulerer med vektnedgang 🎉 

Anonymkode: f1fdb...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Yes akkurat sånn gjør jeg også det. Jeg kan spise HVA jeg måtte ønske men jeg må passe på kaloriene. Jeg loggfører også i lifesum appen. 

Siden 5 januar har jeg gått ned 9 kg. Å jeg har spist mye godt. Pluss godteri i helgene. Å da går jeg over kalori mengden min

Anonymkode: e0fdb...46e

Det er jo dette som er nøkkelen. Ved å drive på slik, lærer man seg jo fra dag 1 hva og hvordan man skal spise fremover for å holde vekten resten av livet.

Alle disse diettene og kurene er bare tull. Først må man da lære seg dietten, med alt det tullet det innebærer. 5:2, keto og all slags greier. Etter man har lært dette og gått ned og er ferdig med dietten, begynner en ny læring, der man skal holde vekten. Man skal da plutselig hanskes med samme mat som før dietten, men i mye mindre mengder. Ikke rart det går dårlig for mange da.

Om en teller kalorier, kan man spise hva som helst, men ikke så mye som helst. Det er jo dette man vil gjøre livet ut også, for å holde vekten. Hvorfor da ikke gjøre det rett og lett fra starten av:-)?

Gradvis nedtrapping av kalorier underveis, og erstatte kaloririkt med kalorifattig i økende grad for å beholde volum for å unngå sultfølelse:-).

Anonymkode: f4a0a...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i mye av det over her, og syntes det var godt å slippe dietter selv. Men gjøre endring som var for resten av livet, fra første dag. Så kan det gå fint uten kaloritelling også, det har ikke jeg brukt. Jeg halverte heller porsjoner og gjorde litt endringer i sammensetningen av maten jeg spiste. Målet har vært å beholde et avslappet forhold til mat, og at all mat er kosemat! 

Så er kaloritelling fint for de som trives med det også 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (10 minutter siden):

Enig i mye av det over her, og syntes det var godt å slippe dietter selv. Men gjøre endring som var for resten av livet, fra første dag. Så kan det gå fint uten kaloritelling også, det har ikke jeg brukt. Jeg halverte heller porsjoner og gjorde litt endringer i sammensetningen av maten jeg spiste. Målet har vært å beholde et avslappet forhold til mat, og at all mat er kosemat! 

Så er kaloritelling fint for de som trives med det også 👍 

Dette er jo ennå bedre:-). Kalorireduksjon uten kaloritelling:-). Fikser man det, har man jo klart det.

Anonymkode: f4a0a...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som fungerer. Noen påstår f.eks. at de ikke går ned på 1200 kalorier, men de tracker det nok ikke godt nok.

Anonymkode: ae6f9...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjelder er å finne noe som fungerer for deg rett og slett :) Noe du kan leve med i perioden det tar å gå ned i vekt, om det er måneder eller år. Noe som gjør at du ikke går tilbake til hva enn som gjorde at du gikk opp i vekt. Jeg er selv glad i italiensk mat, men jeg passer på å spise mindre porsjoner av det. Jeg kan gjerne ha snacks i helgene, men i stedet for en pose chips spiser jeg noen håndfuller.

Jeg vil heller spise litt av det jeg liker best enn ingenting, for det gjør dagen min bedre. For andre fungerer ikke det, og de må kutte helt ut. Begge deler er greit :)

Jeg teller ikke kalorier, men spiser etter periodisk faste og passer på å spise mindre porsjoner av usunn mat. Jeg spiser meg gjerne veldig mett på grønnsakssuppe, men spiser bare til jeg ikke er sulten lengre på pizza f.eks :)

Anonymkode: ece2b...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 kcal om dagen er ganske mye, Hvor gammel er du?

Anonymkode: cf94e...099

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1800 kcal om dagen er ganske mye, Hvor gammel er du?

Anonymkode: cf94e...099

Det tenkte faktisk jeg også, siden ts ikke trener, kun går tur. Men tipper hun har kontroll! 

Jeg forbrenner ikke mer enn rundt 1600 på dager jeg ikke rører på meg, men jeg er 165 og 56 kg. 

Uansett høres opplegget hennes ut som sånn jeg gjør, og jeg har aldri egentlig talt kalorier og alltid klart å holde vekta, så da må det jo være lurt. Jeg vet ca hva som er passende inntak. 

Lykke til, ts! 

K45

Anonymkode: 9c6b8...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Jeg er nesten 90 kg og 30 år med middels aktivt arbeid. Planen er å trene litt mer intensivt på sikt, men jeg kan ikke gå for hardt ut i starten. Må starte et sted 😊

Anonymkode: f1fdb...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for alle svar. Jeg er nesten 90 kg og 30 år med middels aktivt arbeid. Planen er å trene litt mer intensivt på sikt, men jeg kan ikke gå for hardt ut i starten. Må starte et sted 😊

Anonymkode: f1fdb...c4b

Dette er hele greia. Ved å gå ned i kaloriinntak på 500-600 pr dag, får man en fin start. Den tiden utnytter man til å bytte ut kaloririkt med mer kalorifattig. Etter 4-6 uker skrur man ytterligere ned 500-600 kcal daglig. Da har man allerede en fin flyt på det man har kuttet ut og det man har tatt inn og kan enkelt spisse dette videre.

Plutselig er dette blitt nye vaner og den nye hverdagen og man tenker ikke på det i det hele tatt lengre.

Utskeielser med de reneste fråtsedager gjør ingenting, da det er det hverdagslige i det lange, lange løp som teller:-).

Anonymkode: f4a0a...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er hele greia. Ved å gå ned i kaloriinntak på 500-600 pr dag, får man en fin start. Den tiden utnytter man til å bytte ut kaloririkt med mer kalorifattig. Etter 4-6 uker skrur man ytterligere ned 500-600 kcal daglig. Da har man allerede en fin flyt på det man har kuttet ut og det man har tatt inn og kan enkelt spisse dette videre.

Plutselig er dette blitt nye vaner og den nye hverdagen og man tenker ikke på det i det hele tatt lengre.

Utskeielser med de reneste fråtsedager gjør ingenting, da det er det hverdagslige i det lange, lange løp som teller:-).

Anonymkode: f4a0a...0d0

Det var det jeg leste også, at man skrur ned ytterligere etter litt tid. Enn så lenge føler jeg det går fint. Jeg føler ikke jeg ofrer noe god mat, men er mer obs på hva det er i de ulike matvarene slik at jeg da kan justere de andre måltidene og ikke spise de store kaloribombene så ofte som tidligere 😅

Anonymkode: f1fdb...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var det jeg leste også, at man skrur ned ytterligere etter litt tid. Enn så lenge føler jeg det går fint. Jeg føler ikke jeg ofrer noe god mat, men er mer obs på hva det er i de ulike matvarene slik at jeg da kan justere de andre måltidene og ikke spise de store kaloribombene så ofte som tidligere 😅

Anonymkode: f1fdb...c4b

Jepp. Med denne metoden er du nærmest garantert å klare det. Du ofrer ingenting, (slipper å sette deg inn i tullete dietter,  der man er like langt etter endt diett), det er lett å legge inn ekstra grønnsaker for å opprettholde volum og man har tilnærmet samme matmengde hele veien nedover.

Etterhvert som du blir lettere, har du også behov for mindre mat og da er det no prob å skru ned nye kcal pr dag:-)

Lykke til:-)!

Anonymkode: f4a0a...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jepp. Med denne metoden er du nærmest garantert å klare det. Du ofrer ingenting, (slipper å sette deg inn i tullete dietter,  der man er like langt etter endt diett), det er lett å legge inn ekstra grønnsaker for å opprettholde volum og man har tilnærmet samme matmengde hele veien nedover.

Etterhvert som du blir lettere, har du også behov for mindre mat og da er det no prob å skru ned nye kcal pr dag:-)

Lykke til:-)!

Anonymkode: f4a0a...0d0

Takk 😊

Anonymkode: f1fdb...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er det som er befriende med kaloritelling, at jeg kan spise litt av alt. Spiser som regel sunt, men har jeg lyst på sjokolade så spiser jeg sjokolade. Passer bare på mengden.

Har gått på avgrensede dietter før, og det var for mye på passe på, i hvert fall sosialt. Nå spiser jeg det som blir servert hos andre, eller går ut og spiser og bestiller det jeg har lyst på. Men fører alltid opp sånne måltider som 1000 kcal + når jeg ikke kjenner til ingrediensene. Da vet jeg at det holder med en frokost og lunsj den dagen. 

Anonymkode: 7b7a7...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er det som er befriende med kaloritelling, at jeg kan spise litt av alt. Spiser som regel sunt, men har jeg lyst på sjokolade så spiser jeg sjokolade. Passer bare på mengden.

Har gått på avgrensede dietter før, og det var for mye på passe på, i hvert fall sosialt. Nå spiser jeg det som blir servert hos andre, eller går ut og spiser og bestiller det jeg har lyst på. Men fører alltid opp sånne måltider som 1000 kcal + når jeg ikke kjenner til ingrediensene. Da vet jeg at det holder med en frokost og lunsj den dagen. 

Anonymkode: 7b7a7...9fd

*Med en lett frokost og lunsj. 

Anonymkode: 7b7a7...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo dette som er nøkkelen. Ved å drive på slik, lærer man seg jo fra dag 1 hva og hvordan man skal spise fremover for å holde vekten resten av livet.

Alle disse diettene og kurene er bare tull. Først må man da lære seg dietten, med alt det tullet det innebærer. 5:2, keto og all slags greier. Etter man har lært dette og gått ned og er ferdig med dietten, begynner en ny læring, der man skal holde vekten. Man skal da plutselig hanskes med samme mat som før dietten, men i mye mindre mengder. Ikke rart det går dårlig for mange da.

Om en teller kalorier, kan man spise hva som helst, men ikke så mye som helst. Det er jo dette man vil gjøre livet ut også, for å holde vekten. Hvorfor da ikke gjøre det rett og lett fra starten av:-)?

Anonymkode: f4a0a...0d0

"Lett og rett", det kommer an på. Hvis det funker for deg og du synes det er viktig å kunne spise dårlig mat, bare i mindre mengder, så fortsett med det. Men ikke kall periodisk fast og keto for "tull," for det er faktisk mye nærmere en naturlig livsstil enn kaloritelling er. Men som sagt, om det funker for deg, fortsett med det. For min del funker det bedre å endre på hva jeg spiser enn på mengden jeg spiser. Med keto og/eller periodisk faste kan jeg spise meg god og mett til alle måltider, og jeg har blitt kvitt det evindelige søtsuget. Det kan brukes som en slankekur, men det er ingenting i veien for å bare fortsette å spise slik hele livet om man vil.

Å endre på når man spiser funker også bedre for meg. I stedet for å holde sukkersuget ved like med å spise litt snop hver dag, spiser jeg heller så mye jeg vil av det på lørdag, som i gamle dager.

Anonymkode: 1fd0b...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...