Gå til innhold

Slutte med...NESESPRAY

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nasonex -kortison nesespray i stedenfor vanlig nesespray. Fåes kjøpt på apoteket. Det har hjulpet mange, du vil være litt tett ett par uker men allikevel ikke pottetett, så kan du begynne å trappe ned på den og forhåpentligvis bli kvitt problemet. Eller så var min mann avhengig i nesespray i sikkert 20 år, fikk henvisning til ønh spesialist. Fikk det skrevet ut en kur med Nasonex og noen slag adrenalindråper han skulle dryppe i nesa i noen uker, ble helt fin igjen. Så er håp:-) Den spesialisten sa at nesespray er mer avhengighetsskapende en heroin 🙈

Anonymkode: 37a98...c5a

• Liker 1

Jeg har holdt på i årevis som deg. Har sluttet tidligere ved å benytte annethvert nesebor-metoden som flere nevner her. Så har jeg blitt gravid, pottetett og begynt igjen. Ond sirkel. 

Anonymkode: aa985...617

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har AKKURAT samme problem som deg, .. åh:( det er så slitsomt.

Nesespray før jeg legger meg.

Nesespray midt på natta.

Morgen begynner med å lete etter nesespray.

Nesespray i lommer, veske, skap, under puta.

Jeg er så tett uten nesespray, at jeg klare ikke puste ute. 
Har gått over til barnesespray, så saltvann ( hjalp ikke)  gikk tett i nesa i to uker, hjalp ikke.

Nå vurderer jeg å gå til legen. Noe jeg også anbefaler deg å gjøre 

6 år  er veeeldig lenge. Tror ikke fet hjelper med at du plutselig bare slutter

Anonymkode: a4bba...ad2

Vet hvordan du har det! Har brukt nesespray hver dag i 10 år. Her om dagen var jeg så tett i nesen på bussen,tok opp nesesprayen å følte meg bedre av å holde den. Sovnet med nesesprayen i hånden 🙈 Da ser du hvor psykisk avhengigheten er hehe

• Liker 2

Annonse

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nasonex -kortison nesespray i stedenfor vanlig nesespray. Fåes kjøpt på apoteket. Det har hjulpet mange, du vil være litt tett ett par uker men allikevel ikke pottetett, så kan du begynne å trappe ned på den og forhåpentligvis bli kvitt problemet. Eller så var min mann avhengig i nesespray i sikkert 20 år, fikk henvisning til ønh spesialist. Fikk det skrevet ut en kur med Nasonex og noen slag adrenalindråper han skulle dryppe i nesa i noen uker, ble helt fin igjen. Så er håp:-) Den spesialisten sa at nesespray er mer avhengighetsskapende en heroin 🙈

Anonymkode: 37a98...c5a

Høres ut som håp! Jeg skal bestille en legetime jeg! 

Er der jeg også. Har vært avhengig i veldig mange år, sikkert i 15 år +. Heldigvis går det greit med nesen, og det er ingen tegn til ødeleggelse der ennå.. 

Jeg klarte faktisk å slutte i tre uker for en stund siden! Sluttet tvert, men sov halvveis sittende i disse ukene. Brukte Nasonex kortisonspray fra apoteket som anvist på pakken (en eller to ggr. daglig), og det fungerte helt supert! Dessverre fikk jeg problemer med øynene og synet av kortisonnesesprayen, så jeg måtte kutte den ut. Da kom problemene tilbake umiddelbart. Om jeg ikke tar nesespray før jeg legger meg våkner jeg om natten med ett av neseborene så tett at jeg er kvalm og brekker meg. Topp stemning. Blir utslitt av å snakke og gå når man er skittett i nesen... Bah.. Planlegger å prøve et nytt slutt-forsøk med Avamys eller noe lignende.

Anonymkode: 73625...d5d

Jeg fikk resept på en spray som heter Avamys. Fikk bruke den samtidig med otrivin i noen dager/en uke trur jeg, så måtte jeg kutte otrivinen. Nå bruker jeg kun otrivin ved forkjølelse eller hvis jeg våkner inntørka i nesa pga tørr luft, men blir ikke avhengig som før. Saltvannspray funker ikke, de som sier det skjønner ikke hvordan det er å ikke tåle være tett i nesa. Du må få kortisonspray hos lege! 

Anonymkode: 17860...df3

• Liker 1

Jeg sluttet med nesespray for ca 1.5 år siden, etter mange års avhengighet. Det var tungt! Tok ca. en måned før det verste var over. 

Sliter fortsatt med tett nese på kvelden/natta. Dog ikke i like stor grad som da jeg var avhengig av nesespray. Da kunne jeg våkne opp midt på natta av at det var 100% knusktørt i munnen. Noen som har samme erfaring og har råd? Har prøvd saltvannsnesespray som bare gjør det verre. 

Bare å slutte med en gang, det er tross alt farlig. Brått og brutalt. 

Anonymkode: b3faf...342

Et tips som jeg har hjulpet ei som var avhengi av nesespray med og som jeg vet at flere har gode erfaringer med er bruk av rene eteriske oljer, både i diffuser og rolleblanding . Vi brukte pepperminte, sitron og lavendel i diffuser både på soverom og oppholdsrom. I tillegg til rein peppermynte på neserygg og lukte på. Men som sagt det må være helt rene oljer av terapeutisk grad for at det skal fungere. Hun brukte 4-5 uker på avvenningen og var super happy😍 

Annonse

Så godt det er å lese at flere har klart å slutte! Selv om det virkelig krever sin kvinne/mann, så handler det til slutt om viljestyrke 😉

Jeg ble en gang potte tett etter ei helg på knusktørr furuhytte. Nesespray fikk jeg til å blø neseblod umiddelbart. Det ble liksom ikke noe bedre over tid heller, så kom meg endelig til øre-nese-hals i februar. 

Han holdt hardt på neseskylling med vanlig vann fra springen og salt. Altså, et nesehorn man får kjøpt på apoteket til formålet, ikke vanlig saltvannsspray. Det hadde jeg brukt i flere måneder helt uten effekt. Man holder hodet på siden over vasken, hell vann inn det ene neseboret, og la det renne ut av det andre. Følelsen er helt vanvittig ekkel, man kjenner at bihulene i kinnene fylles med vann 😫😅 Men det funker!!! 

To dager med skylling, og jeg er ikke tett lengre. Og jada, jeg var tett av hovne slimhinner, ikke av snørr og gugg. Nesen min var bare så knusktørr og sår at den konstant hovnet opp. 

Annonse

Man kan bli tett i nesen av å være avhengig av nesespray. Men kan det ikke også være at tettheten er et symptom på noe som kanskje kan endres? Allergi? Kanskje middallergi om det er verst om nettene. Noen får nesesymptomer ved noen former for matallergi.

Jeg blir pottetett i nesen når det er kjølig ute, noe jeg har løst ved ikke å være ute når det er kaldt, og hvis jeg må dekker jeg nesen. Jeg kan ikke sove med åpent vindu hvis det er kjølig ute, da må jeg ta nesespray hver kveld. Ellers blir jeg så tett at jeg sover med åpen munn og snorker. Mot munntørrhet kjøpte jeg noen tabletter på apoteket og de funket. Denne vinteren har jeg nektet samboeren å ha soveromsvinduet åpent om nettene, vi har soveromsdøra åpen i stedet. Jeg har sagt til samboeren at jeg godt kan flytte på gjesterommet så han kan ha vinduet åpent. Dette er første vinteren etter at jeg ble samboer, at jeg ikke har brukt nesespray.

Anonymkode: 68f84...58c

• Liker 1
Kirsebæra skrev (15 timer siden):

Herregud, jeg skjemmes. 

Jeg har i skrivende stund avsluttet en intens jakt etter en nesespray jeg vet jeg har, ende endevendt sofaputer, pledd, jakkelommer, veska etc. Og sitter med 14(!) tomme flasker. Hvor den fulle er vet jeg ikke, men må åpenbart på butikken (ja til resept på nesespray!) 

Jeg er avhengig! Skikkelig. Jeg.får ikke sove før jeg har spraya. Våkner på natta og er tett, første jeg gjør om morgenen (oh, kanskje den er i senga?!) Og flere ganger daglig. 

Nei, det er ikke psykisk, jeg ER tett, jeg er nasal, og det åpnes opp når jeg tar en spray. 

Men det er jo

1. Farlig i lengden, og jeg har holdt på i vel...6 år?

2. Dyrt...bruker mer på nesespray enn snus. True story.

3. Avhengighetsskapende!! 

Jeg har prøvd å slutte før, men saltvann er som å spise bare romano-salat når du slanker deg. It does not fit. 

Hvordan blir man kvitt denne avhengigheten før jeg ender opp med smuldret nese, eller må operere bort slimhinnene? Frister sjukt lite. 

Jeg har vært avhengig av nesespray i 16 år. Det er helt forferdelig... 

Men for 3 mnd siden så sluttet jeg å spraye i det ene neseborre, å jeg var veeeeeldig tett i over 48 timer.. Men nå er jeg helt åpen. Har ennå ikke sluttet i det andre neseborre men snart skal det også kuttes. 

Så mitt tips til deg. Slutt med et nesebor først 😊 lykke til. Det er ingenting å skjemmes av. Man kan bli avhengig av mye rart

Anonymkode: 97235...07f

• Liker 1

Jeg har brukt Otrivin i 20 år daglig. Klarte å slutte etter at jeg fikk kortisonnesespray og Rhinexintabletter av legen. Var overraskende lett å slutte ved hjelp av disse medikamentene. 

Anonymkode: 66fdb...15d

• Liker 1
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Leste i VG at nesespray er det nye folkedopet,det er så mange som er avhengig av det.

Anonymkode: cab3d...120

Og det mest fascinerende er at det nesten bare er kvinner 🤷‍♀️

Til dere som sliter med dette. Hva er egentlig problemet med å puste med munnen noen dager? Jeg prøver å forstå. Tok selv nesespray før leggetid noen uker, men innså at jeg var på vei til å skape en avhengighet, så måtte igjennom noen netter med tett nese. Var ikke akkurat behagelige, men det gikk jo. 

Anonymkode: d28d7...8c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...