Gå til innhold

Hvorfor vifter autister med henda?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det for å roe seg ned eller fordi de er overstimulerte eller noe? Mener å ha hørt noe sånn. Sønnen min gjør dette ofte. 

Anonymkode: 34adb...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ofte en måte å roe seg ned på 

Anonymkode: b0553...000

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bare en nevrologisk refleks? Et tegn på at hjernen er konstruert litt annerledes hos de? 

Anonymkode: 12b58...bb4

• Liker 1
Skrevet

Det er en tixc  det er helt ubevisst.  Noe kroppen gjør . Ikke hjernen.  Når den føler seg overstimulert eller stress.   Det er noe som kan forsvinne  viss han lærer andre ting som gir en beroligende  effekt.  Min datter hoster og mjauer  men det er nesten borte nå.  

Anonymkode: 37e4d...078

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dominere. 

Anonymkode: 7c294...124

stemmer, de gjør dette for å vise dominans over andre autister virker på et mer primmalt nivå en det vanlige menneske og det er derfor de gjør sånne ting

Anonymkode: 342b3...6dd

Skrevet

Det er stimming, som er variant av tics, men tics kommer ofte uten at personen har kontroll over de.

Stimming kommer ofte hos ND/autister når de er overstimulert, føler ubehag, er redd, er glad etc. Forskjellen er at de i de fleste tilfeller fjør bevegelsene med vilje, og kan rettledes på det om det er en plagsom stimming (f.eks roping). 

Anonymkode: 80b4e...9e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

stemmer, de gjør dette for å vise dominans over andre autister virker på et mer primmalt nivå en det vanlige menneske og det er derfor de gjør sånne ting

Anonymkode: 342b3...6dd

Wtf?! 😂

For det første er det ikke helt politisk korrekt å kalle NT mennesker for vanlige mennesker; vi er alle vanlige. 

For det andre, så har ikke dette noe med dominans ovenfor andre autister. 

Educate yourself!

Anonymkode: 80b4e...9e1

• Liker 2
Skrevet

Sesame street har en karakter med autisme. Dere kan se at hun stimmer

Skrevet

Det er stimming, ja. Det utløser små doser endorfiner og hjelper ofte med å berolige. Jeg følte aldri at jeg dominerte noen spesielt mye da jeg ble mobbet for stimmingen min gjennom barne-, ungdoms- og videregående, men hvis noen føler for å kalle oss autister primale, kjør på. Det er en ren "coping mechanism", jeg gjør det oftere i sosiale og stressende situasjoner enn hvis jeg er alene. Er jeg lenge alene, blir stimmingen mildere. Har klart å lære meg å dempe stimminga med tiden, nå går det mye i at jeg biter innsiden av munnen eller strammer muskler som ikke synes like mye da de sosiale reaksjonene ble veldig tunge etterhvert, men det tok meg altså 30 år.

Anonymkode: 5a0ab...141

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...