AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Jeg har vært heldig og ikke hatt plager i forbindelse med overgangsalderen, men sist jeg var hos gynekologen nevnte hun at jeg kunne bruke østrogenkrem i vagina dersom jeg fikk plager med sårhet. Jeg har sagt at jeg ikke vil ta hormoner fordi to nære slektninger har hatt brystkreft. Gynekologen sa da at kremen ikke går i blodet slik som systemisk (tablett)- behandling, så det er ingen fare. Hvordan kan det stemme? Hormonplaster virker jo på hele kroppen, så østrogenene må da kunne gå gjennom huden? Anonymkode: 7787f...97a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Ingen som vet? Anonymkode: 7787f...97a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Hormonplasteret og vaginalkremen har ulike opptak. Vaginalkremen virker lokalt, og går derfor ikke inn i blodbanen. Anonymkode: 56887...19f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hormonplasteret og vaginalkremen har ulike opptak. Vaginalkremen virker lokalt, og går derfor ikke inn i blodbanen. Anonymkode: 56887...19f Hva er det som gjør at den virker lokalt? Har det noe med slimhinner å gjøre, eller kunne man for eksempel ha smurt den på en overarm eller et kne og den ville fortsatt ha virket kun lokalt? Bare som eksempel altså Anonymkode: 7787f...97a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva er det som gjør at den virker lokalt? Har det noe med slimhinner å gjøre, eller kunne man for eksempel ha smurt den på en overarm eller et kne og den ville fortsatt ha virket kun lokalt? Bare som eksempel altså Anonymkode: 7787f...97a Opptaksfunksjonen i tabelettene og hvilke celler som tar opp stoffet. Det er nok av tabeletter som man svelger som absorberes i tarmen fremfor magen feks. En krem som virker lokalt i vagina vil ikke ha funksjon om du smører den bak øret fordi da må kremen ha muligheten til å bli tatt opp via blodbanen - noe medisinen ikke har mulighet til. Anonymkode: 56887...19f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Opptaksfunksjonen i tabelettene og hvilke celler som tar opp stoffet. Det er nok av tabeletter som man svelger som absorberes i tarmen fremfor magen feks. En krem som virker lokalt i vagina vil ikke ha funksjon om du smører den bak øret fordi da må kremen ha muligheten til å bli tatt opp via blodbanen - noe medisinen ikke har mulighet til. Anonymkode: 56887...19f Takk for forklaring! Anonymkode: 7787f...97a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå