Gå til innhold

Operere gammel hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på 12 år, som er på utredning for plager nå. Det er en tispe av liten rase, så de kan jo gjerne leve til de er 15-16 år. 
Hun er glad og fornøyd, har matlyst, leker osv. Almenntilstanden er altså bra. 

Men jeg er usikker på om jeg vil ta henne gjennom en operasjon. De tror hun kanskje har polypper i kjeden, eller at det samler seg opp slim fra livmoren. Skal på nærmere undersøkelser til en som er spesialist neste uke.
Urelatert til dette har hun 3 små kuler ved pattene, men de har holdt seg små siden jeg oppdaget dem for et halvt år siden. Nevner dette fordi sjangsen er der for at også disse kanskje må opereres frem i tid. Det er 50/50 om de er godartet eller ikke, men hun kan altså dø med dem og ikke av dem. 

Jeg er redd for at jeg neste uke må ta et valg om hun skal opereres. Jeg er usikker på om hun bør gå gjennom det eller ikke, og prisen er også dessverre et spørsmål. Samtidig så har hun så bra almenntilstand at jeg tenker hun kanskje kan komme seg bra etter en operasjon, og fortsatt ha noen gode år foran seg. men man vet jo ikke, og valget er helt sinnsykt vanskelig. Er det noen her som har gode råd? Eller som har vært i lignende situasjon og kan dele erfaring? 

Anonymkode: 224d4...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe veterinær må vurdere. Veterinær vil alltid lytte på hjertet og anbefaler ofte en blodprøve før operasjoner, spesielt på seniorhunder for å kunne gi en anbefaling. Ved mistanke om kreft med spredning kan det også tas et røntgenbilde eller sendes inn prøver av vev eller celler. Om allmenntilstand er god er det jo bedre å gjennomføre en operasjon om hunden vil få bedre livskvalitet av den. 

Anonymkode: f69ec...e65

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...